• 0

Opdracht begonnen als particulier, inmiddels ingeschreven bij KvK; hoe nu?

Hallo allemaal,

 

Enkele maanden geleden heb ik een klus gekregen voor het maken van een website, voor een bedrijf. Toen werkte ik nog als particulier. Inmiddels heb ik me echter ingeschreven en vraag ik me af of het nu beter is om de factuur (die eigenlijk zonder BTW zou worden gerekend) nu met 21% BTW te rekenen en het vanuit mijn bedrijf af te ronden (hier hebben we verder overigens nog niets echt vasts over afgesproken).

 

Zou ik dit kunnen doen, of lijkt jullie dat geen slim idee. En zo niet, waarom dan niet?

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Claudia

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zou ik dit kunnen doen, of lijkt jullie dat geen slim idee. En zo niet, waarom dan niet?
(1) Stel je maakt als particulier een website voor € 500,00 en maakt eveneens als particulier een factuur van €500,00. Ja ... ook particulieren mogen een factuur maken, echter zonder BTW want je bent immers niet BTW-plichtig (normaal gesproken althans, want er zijn uitzonderingen).

 

(2) Stel je maakt als ondernemer een website voor € 500,00 en maakt eveneens als ondernemer een factuur van €500,00. Omdat je ondernemer bent, ben je verplicht om 21% BTW in rekening te brengen. De factuur wordt dan € 500,00 + €105,00 = € 605,00. Die BTW is echter niet van jou, maar van De Staat. Jij houdt uiteindelijk €500,00 over.

De opdrachtgever betaald €605,00, maar krijgt van De Staat de betaalde BTW van €105,00 terug. Hij betaald uiteindelijk voor zijn website €500,00.

 

Wat is het verschil ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Ik dacht alleen dat het al handig is om het als eerste opdrachtgever binnen mijn bedrijf te noemen, zeg maar.
Als er nog niets is afgeleverd, kan dat voor je onderneming inderdaad een voordeel opleveren in de vorm van reclame. Qua geld maakt het niets uit. Wel overleggen met de opdrachtgever wat hij/zij het liefste ziet ... een factuur van een particulier of van een onderneming.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

en opnieuw wordt er maar weer eens zonder de KOR gerekend !

 

Beste Claudia, dit maakt een groot verschil !

Als bedrijfje die factuur opmaken. Daar zit dan nl btw op, die mag je klant aftrekken

Stel €500 excl, btw € 100, € 600 totaal. De klant betaalt per saldo € 500.

 

Jij krijgt echter € 600 binnen. Die € 100 btw hoef je niet af te dragen, omdat je valt onder de kleine ondernemersregeling. Bedragen tot € 1345 btw hoef je niet af te dragen.

Link naar reactie
  • 0
en opnieuw wordt er maar weer eens zonder de KOR gerekend !
Als dan, helemaal correct Realist ... dank voor de correctie !

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Jij krijgt echter € 600 binnen. Die € 100 btw hoef je niet af te dragen, omdat je valt onder de kleine ondernemersregeling. Bedragen tot € 1345 btw hoef je niet af te dragen.

Het bovenstaande klopt niet in de meest voor de hand liggende lezing. Het bedrag van 1.345,- geldt over je btw-saldo van een heel jaar.

 

Bedragen tot 1.345,- euro moet je wél afdragen als je btw-saldo in een jaar hoger is dan 1.345,- euro óf als je om andere redenen niet in aanmerking komt. Verder is er tot 1883,- euro een staffel, waarbij je slechts een deel hoeft af te dragen als je aan de overige eisen van de KOR voldoet.

 

Daarnaast is het voor de TS nuttig om te weten dat je klant niet alle gevallen betaalde btw mag aftrekken, bijvoorbeeld als de gekochte website gebruikt wordt voor vrijgestelde omzet. Ik meen me te herinneren dat stichtingen en lesinstituten liever geen btw op hun factuur zien, maar zoek dat zelf even op (of vraag het je klant).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Nu lopen er nogal wat meningen door elkaar waarvan TS zich alleen maar kan afvragen wat nu juist is.

 

@Claudia, je hebt nu een onderneming, dus handel daar dan ook naar. Vermeld gewoon de 21% btw op je factuur. Jouw klant, een bedrijf, kan die btw doorgaans terugvragen. Voor hen zal het niet uitmaken, tenzij ze (deels) btw vrijgesteld zijn, maar dat is essentie niet jouw zorg.

 

Voor jou maakt het mogelijk iets uit. De door realist aangehaalde KOR is mogelijk van toepassing. Ik schrijf mogelijk omdat de KOR op jaarbasis berekend wordt. Bovendien geldt de KOR alleen als je ook daadwerkelijk op jaarbasis btw moet afdragen. Stel dat je door diverse kosten en/of investeringen op jaarbasis btw terugkrijgt, dan is de KOR doorgaans niet van toepassing.

 

Of je de KOR kunt toepassen hangt dus af van het saldo (gefactureerde btw min btw op je inkopen, kosten, investeringen) btw dat je op jaarbasis moet afdragen. Is dat lager dan 1.345 euro dan hoef je niets af te dragen. Is dat hoger dan 1.345, maar lager dan 1.883 dan kun je een aftrek op je btw afdracht krijgen van (1.883 min verschuldigde btw) maal 2,5.

 

Wat daarbij ook van belang is, is dat je de KOR vermindering weer opgeeft als inkomen van je eenmanszaak. Je betaalt dus minder btw, maar over dat mindere betaal je dus wel inkomstenbelasting.

 

Geen uitgemaakte zaak dus want het hangt vooral af van je overige omzet en kosten/investeringen in 2015.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nou, een beetje meegaan in de geschetste situatie hoor.

Het gaat hier om een kleine ondernemer, die schetst dat zij zojuist haar eerste klus heeft geklaard, en het is al november. Aan die bovengrens gaat Claudia heus niet meer komen, dus de KOR is hier zeker van toepassing. En daar moet je gewoon goed rekening mee houden

 

Ook in je investeringen moet je daar rekening mee houden: beter nog maar even geen grote aankopen doen, want inderdaad: nu betaal je de btw nog gewoon mee.

 

Het is, imho, een groot misverstand dat als je een bedrag terugkrijgt, (of beter niet afdraagt), aan btw, dat dat dan nog wel onder de IB valt. In de regel zal dit nl niet het geval zijn: we spreken hier dan over een toegevoegde waarde van € 9000. Dat is nog veel te weinig: de ondernemer profiteert eerst nog van de zelfstandigenaftrek. Hij/zij betaalt 0 aan IB => van de 1345 moet alleen nog wel 7% zvw af.

Alleen in de uitzonderingssituaties, zoals een inkomen van enerzijds loon en anderzijds winsten, of in een situatie van gedeeltelijk 6% of 0% diensten, kan het voor komen dat iemand met een inkomen van 17-18000 tóch nog van de KOR profiteert. in dat geval moet over het KOR-voordeel nog wel IB betaald worden

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, een beetje meegaan in de geschetste situatie hoor.

Het gaat hier om een kleine ondernemer, die schetst dat zij zojuist haar eerste klus heeft geklaard, en het is al november. Aan die bovengrens gaat Claudia heus niet meer komen, dus de KOR is hier zeker van toepassing. En daar moet je gewoon goed rekening mee houden

 

Ik maak die aannames liever niet omdat ik haar situatie niet ken....

 

Het is, imho, een groot misverstand dat als je een bedrag terugkrijgt, (of beter niet afdraagt), aan btw, dat dat dan nog wel onder de IB valt. In de regel zal dit nl niet het geval zijn: we spreken hier dan over een toegevoegde waarde van € 9000. Dat is nog veel te weinig: de ondernemer profiteert eerst nog van de zelfstandigenaftrek. Hij/zij betaalt 0 aan IB => van de 1345 moet alleen nog wel 7% zvw af.

Alleen in de uitzonderingssituaties, zoals een inkomen van enerzijds loon en anderzijds winsten, of in een situatie van gedeeltelijk 6% of 0% diensten, kan het voor komen dat iemand met een inkomen van 17-18000 tóch nog van de KOR profiteert. in dat geval moet over het KOR-voordeel nog wel IB betaald worden

 

Het is geen misverstand dat ze het op moet geven als inkomen van haar onderneming.

En ik maak dan een reeële aanname dat ze eerder dit jaar ook inkomen heeft genoten. En dat ze waarschijnlijk de zelfstandigenaftrek niet haalt wegens te weinig uren....

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

klopt, het staat er een beetje scheef.

Ik schreef eigenlijk drie alinea's, de eerst was een duidelijke reactie op de topicvraag,

en de tweede een aanvulling daarop. Die niet over de vraag ging, maar over het doen van investeringen wat ook maar al te vaak wordt vergeten bij starters: nog even uitstellen in zo'n situatie.

 

De derde alinea was meer een algemene, stukje oud zeer ook in een discussie et iemand van BD (op startersdag-niet persoonlijk hoor).

Het klopt dat in de onderhavige situatie er juist wél weer IB over de KOR-voordeel betaald moet, of beter zou kunnen worden. Want bij een starter is het ook goed mogelijk, start vanuit studie, start vanuit uitkering, dat die IB niet heel veel zal zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.