• 0

Goede doel bedrijfsgoederen leveren in natura

Een ANBI-instelling heeft ons benaderd of wij ze willen ondersteunen met het (gratis) leveren van spullen die zij voor hun projecten kunnen gebruiken (in dit geval in Afrika). Het lijkt ons prima om dat te doen, maar we vragen ons even af hoe dit fiscaal zit.

 

Van ingekochte voorraad geven we dus een deel weg aan de betreffende stichting, het is dus geen gelddonatie. Als ik op zoek ga vind ik vooral informatie over geldgiften, maar dat is dus bij ons dus niet van toepassing.

 

[verandering: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou het misschien niet verwachten, maar:

 

Er is sprake van een fictieve levering wanneer een ondernemer vanuit zijn onderneming goederen 'om niet' verstrekt aan derden (art. 8,3 W.). Althans als er bij aanschaf van de goederen voorbelasting is afgetrokken.

 

Dat betekent dat je formeel BTW over de aanschafprijs verschuldigd bent, want dat wordt dan gezien als de vergoeding in deze.

 

(ik kan mij overigens voorstellen dat men in de praktijk vaak gewoon de goederen afboekt - in de kosten dus - bij dit soort situaties)

 

 

Link naar reactie
  • 0

eeeeh, is dat wel zo? Even rekenen.

 

Om te beginnen: ik als particulier koop een pak rijst, en schenk dat aan de voedselbank.

Per saldo schenk ik ook de btw van dat pak rijst aan de BD - reden voor mij om dit soort initiatieven te mijden.

 

de BV A koopt artikel X in voor € 100, en verkoopt deze normaal gesproken voor € 200, beide excl btw

te batalen btw: € 42, maar terug te vorderen € 21.

 

Nu schenkt de BV A ditzelfde artikel. Kosten € 100 (van de inkoop, ex btw.)

ook al eens betaald ten tijde van de inkoop: € 21.

Zo lijkt het alsof de schenking € 121 kost (zie boven)

 

Maar ....bedrijf A zal heus nog wel eens iets verkopen, neem ik toch aan,

en op de marge daarover (waarover dus de btw geldt) kan zij nog eens € 21 aftrekken.

Want dat was niet gereserveerd puur op het artikel dat je geschonken hebt.

 

ergo:

een particulier kan de btw niet aftrekken en schenkt dus mede aan de staat

een bedrijf kan btw aftrekken en schenkt puur aan het goede doel (dwz, voor zover de staat geen goed doel is)

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, dit was toch dermate onbegrijpelijk dat ik nog één bericht hierover moet maken (hoewel het eigenlijk allemaal klaar was...):

 

- Als bedrijf koop je iets in voor 121,- euro, je vraagt 21,- euro aan BTW terug en je stopt 100,- euro in de voorraad.

- Vervolgens geef je dit weg 'on niet'.

- Dan ben je 21,- euro aan BTW verschuldigd (vanwege deze fictieve levering) en je bent je voorraadgoed van 100,- kwijt.

- Dus heeft het jou 121,- euro gekost. Dat is ook de inkoopprijs incl. BTW.

 

Zo simpel is het.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, excuus je hebt gelijk, daar overheen gelezen.

Nu kan ik de opmerking over afboeken ook plaatsen, want

je gaat nog eens door je voorraad heen, constateert dat enkele items "over de datum zijn",

en (pas) dan geef je dat weg.

 

en ten tweede: je mag niet iets wat voor € 100 op je balans staat, ook voor € 100 weggeven ?

(en dus feitelijk maar € 17 btw betaalt?)

Link naar reactie
  • 0

voor jou waarschijnlijk wel, maar het goede doel kan voor die 100 euro nooit kopen wat jij tegen inkoopprijs kan leveren (aangenomen dat ze het dan moeten kopen tegen normale commerciele prijzen)

Feitelijk moet jij je realiseren dat je ipv 100 euro 121 euro doneert door de btw, als jou budget 100 is doneer je dan iets minder goederen om totaal toch op 100 incl btw uit te komen.

 

wat ik ook zo beoordelen is of de goederen die jij voornemens bent te doneren so wie so niet goedkoper kunnen worden ingekocht in Afrika zelf.

In dat geval is het zowel voor jou als het goede doel goedkoper om geld te doneren ipv goederen

ook in ogenschouw nemende dat als jij goederen doneert deze ook nog vervoerd moeten worden naar Afrika (hangt een beetje van het volume af, als het in de (hand)bagage van de vrijwilligers past en vrij ingevoerd kan worden maakt dat natuurlijk niet uit)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De goederen zijn in Afrika niet verkrijgbaar, vandaar de vraag die we hebben gekregen. :-)

 

Stel dat de verkoopwaarde van die 100 euro aan goederen 200 euro inclusief BTW is. Dan is zelfs 200 euro doneren voor ons 'goedkoper' dan 100 euro aan goederen? Aangezien die 200 euro aftrekbaar is, terwijl er bij de goederen ter waarde van 100 euro nog BTW bijkomt als 'kostenpost'.

 

Voor de ontvangende partij maakt het niet uit of ze goederen krijgen, of 200 euro ontvangen waarvan ze diezelfde goederen zelf kunnen kopen tegen de reguliere verkoopprijs (ervan uitgaande dat de ANBI-stichting BTW niet kan aftrekken, anders is de geldgift ook voor de ontvangende partij voordeliger).

 

Is de conclusie dan dus dat je in het algemeen fiscaal gezien maar beter geld kunt geven in plaats van giften in natura?

Link naar reactie
  • 0

Maar ik heb toch gisteren precies uitgelegd hoe het (formeel) werkt:

 

- Als bedrijf koop je iets in voor 121,- euro, je vraagt 21,- euro aan BTW terug en je stopt 100,- euro in de voorraad.

- Vervolgens geef je dit weg 'on niet'.

- Dan ben je 21,- euro aan BTW verschuldigd (vanwege deze fictieve levering) en je bent je voorraadgoed van 100,- kwijt.

- Dus heeft het jou 121,- euro gekost. Dat is ook de inkoopprijs incl. BTW.

 

 

En Roel heeft net uitgelegd dat, wanneer je i.p.v. de goederen bijvoorbeeld 121,- euro zou geven, dat de ANBI misschien niet eens zelf de goederen kan krijgen voor die prijs (en jullie waarschijnlijk wel).

 

Dus waarom al die 'gedachtenkronkels' ineens.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, ik waardeer de hulp in deze topic zeer. Ik borduur in mijn vorige post slechts voort op de gegeven informatie.

 

- Jij zegt: iets weggeven van 100 euro (ex BTW) kost je 121 euro. Snap ik.

 

- Mijn conclusie: iets weggeven voor 100 euro kost ons als bedrijf dus meer dan als we een geldbedrag van 200 euro doneren (want gift is aftrekbaar), terwijl de ontvangende partij (in dit voorbeeld) met een geldgift van 200 euro minstens evenveel goederen kan inkopen.

 

Correct of niet correct?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.