• 0

Geldt de wet koop op afstand wel of niet voor mijn diensten

Ik verkoop dj's en drive-in-shows. Die bied ik aan via mijn website. Klanten kunnen via die website een offerte aanvragen, een definitieve boeking plaatsen (en dus een overeenkomst aangaan) via de website is niet mogelijk.

 

Klanten ontvangen meestal een offerte en laten vervolgens telefonisch of per e-mail weten daar akkoord mee gaan. Op dat moment is sprake van een overeenkomst. In de meeste gevallen is er geen "face to face" contact totdat het optreden plaatsvindt.

 

Geldt de wet koop of afstand (en dan vooral de bedenktijd) in dit geval? Ik denk persoonlijk van niet: het gaat immers om een dj tijdens een feest, dat valt volgens mij onder vrijetijdsbesteding, en het gaat om een vaste datum dus het is tevens tijdsgebonden.

 

Graag jullie mening.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens mij is het vrij duidelijk:

 

3. In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode.
bron

 

Het boeken van een artiest of DJ is een overeenkomst die de dienstverlener verplicht de dienst te verlenen op een vastgestelde datum, zoals een huwelijk. De wet koop op afstand geldt dan niet.

 

Als ik op de sites van dergelijke boekingsbureau's kijk dan kan annuleren wel als het geruime tijd van te voren is maar dat lijkt dus vooral extra service te zijn.

 

 

 

Verhuur van een DJ is geen 'vrijetijdsbesteding'.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Steven,

 

Bedankt voor je reactie, maar in tegenstelling tot FS vind ik je reactie juist niet erg duidelijk... Dat het niet onder vrijetijdsbesteding valt kan ik me voorstellen, maar het dikgedrukte gedeelte is wel degelijk van toepassing. Dus wat is jouw mening in deze?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Die dik gedrukte tekst doet er niet toe; in de tekst staat een aantal soorten uitzondering waarbij die alleen uitgesloten zijn als aan de dik gedrukte voorwaarde is voldaan. Val je dus niet binnen 'vrijetijdsbesteding' (of de ander genoemde soorten diensten) dan geldt de uitzondering niet.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi Steven,

 

Bedankt voor je reactie, maar in tegenstelling tot FS vind ik je reactie juist niet erg duidelijk... Dat het niet onder vrijetijdsbesteding valt kan ik me voorstellen, maar het dikgedrukte gedeelte is wel degelijk van toepassing. Dus wat is jouw mening in deze?

Het dikgedrukte is een beperking van de daar genoemde diensten. Je kunt het dikgedrukte niet lezen als 'en daarnaast voor alle diensten waarbij de de ondernemer zich verplicht om die op een bepaalde datum of in een bepaalde periode te verrichten'.

 

Link naar reactie
  • 0

De verhuur van een DJ zelf is geen vrijetijdsbesteding. Maar waarom zou een DJ geen diensten verlenen die betrekking hebben op de vrijetijdsbesteding?

 

"Vrijetijdsbesteding" is alles wat je doet of kan doen in je vrije tijd. Nogal ruim, dat geef ik toe.

 

En dan blijft ook de regel uit de EU richtlijn:

 

Het toekennen van een herroepingsrecht aan de consument kan ook niet passend zijn in het geval van bepaalde diensten waarbij de sluiting van de overeenkomst impliceert dat er capaciteit wordt gereserveerd, waarvoor de handelaar bij de uitoefening van een herroepingsrecht mogelijk geen bestemming meer kan vinden.

 

Maar ik ben natuurlijk geen jurist. Stel je nu dat TS geen beroep kan doen op de uitsluiting van het recht op ontbinding?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk nog steeds dat ik wel degelijk onder die uitzondering val (maar ik ben dan ook erg eigenwijs ;D).

 

Om even bij het bruiloftvoorbeeld te blijven: het lijkt me zeer sterk dat de trouwauto (vervoer) en de trouwlocatie (scharen we voor het gemak even onder restaurantbedrijf) wel onder de uitzondering valt, maar de dj en de fotograaf die eenzelfde soort dienst verlenen voor hetzelfde feest hier niet onder zouden vallen.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik denk nog steeds dat ik wel degelijk onder die uitzondering val (maar ik ben dan ook erg eigenwijs ;D).

 

Om even bij het bruiloftvoorbeeld te blijven: het lijkt me zeer sterk dat de trouwauto (vervoer) en de trouwlocatie (scharen we voor het gemak even onder restaurantbedrijf) wel onder de uitzondering valt, maar de dj en de fotograaf die eenzelfde soort dienst verlenen voor hetzelfde feest hier niet onder zouden vallen.

 

 

En lijkt je dan wel 'zeer sterk', maar waar wil je dan die DJ onder scharen? Het is geen logies, geen vervoer, geen restaurantbedrijf en geen vrijetijdsbesteding. De wetgever heeft er bewust voor gekozen niet alles wat geboekt voor een bepaald moment of een bepaalde periode onder de uitzondering te scharen, maar alleen deze vier categorieën.

 

Link naar reactie
  • 0
Het toekennen van een herroepingsrecht aan de consument kan ook niet passend zijn in het geval van bepaalde diensten waarbij de sluiting van de overeenkomst impliceert dat er capaciteit wordt gereserveerd, waarvoor de handelaar bij de uitoefening van een herroepingsrecht mogelijk geen bestemming meer kan vinden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer hotelkamers,

vakantiewoningen of plaatsen voor culturele of sportieve evenementen worden gereserveerd.

 

Ik zit nog steeds met de term vrijetijdsbesteding. In de EU tekst zijn ter verduidelijking van de besproken uitzonderingen specifiek "plaatsen voor evenementen" genoemd als voorbeeld. Ben ik dan heel creatief als ik zeg dat je zou kunnen stellen dat een opdrachtgever plaatsbewijzen koopt voor het optreden van een DJ?

 

Als het inderdaad de bedoeling was van de wetgever om het precies af te bakenen waarom gebruikt men dan de term "bijvoorbeeld". Dat geeft m.i. aan dat er juist ruimte is voor interpretatie.

 

Stel je voor dat de dienst van TS niet onder de uitzonderingen valt dan kan een consument dus een DJ boeken (die bv. apparatuur en licht reserveert) voor een feest over 3 weken om vervolgens na 2 weken toch maar af te zeggen en neef Henk met de draaitafel laat komen?

 

Ook ben (nog) niet 100% overtuigd. Al snap ik de bedenkingen van Steven wel als je heel sec naar de wettekst kijkt. En ik kijk natuurlijk niet met de "bril" van een jurist en zie ook wel in dat we een beetje aan het "doelredeneren" zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zit nog steeds met de term vrijetijdsbesteding. In de EU tekst zijn ter verduidelijking van de besproken uitzonderingen specifiek "plaatsen voor evenementen" genoemd als voorbeeld. Ben ik dan heel creatief als ik zeg dat je zou kunnen stellen dat een opdrachtgever plaatsbewijzen koopt voor het optreden van een DJ?

Op het moment dat de bezoekers elk een kaartje kopen voor het optreden, dan is het vrijetijdsbesteding, door die bezoekers. Maar bij de trouwerij bestaat de vrijetijdsbesteding - waar op zich wel sprake van is - uit bezoeken van het feest. En daarin is TS geen contractspartij.

 

Het is op zich niet anders dan de situatie dat de automatiseerder van een school btw-belaste diensten levert, ook al is de school vrijgesteld van btw.

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop dj's en drive-in-shows. Die bied ik aan via mijn website. Klanten kunnen via die website een offerte aanvragen, een definitieve boeking plaatsen (en dus een overeenkomst aangaan) via de website is niet mogelijk.
Er is geen sprake van kopen op afstand in strikte zin.

 

Mocht er sprake zijn van enige wettelijke bedenktijd dan is die voldoende gewaarborgd door de tijd tussen bestelling (het ondoordacht aanklikken op een website) en het retourneren van een voor akkoord getekende offerte. De geldigheidstermijn van elke offerte voorkomt dit soort welles/nietes discussies ... en welke offerte heeft nu een geldigheidstermijn korter dan veertien dagen?

 

Let wel ... die bedenktijd voor kopen op afstand geld alléén voor consumenten. Voor bedrijven is deze discussie geheel niet relevant.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen sprake van kopen op afstand in strikte zin.

Waar baseer je dat op?

 

Mocht er sprake zijn van enige wettelijke bedenktijd dan is die voldoende gewaarborgd door de tijd tussen bestelling (het ondoordacht aanklikken op een website) en het retourneren van een voor akkoord getekende offerte.

De wettelijke bedenktijd is bedoeld om je te bedenken na het sluiten van een overeenkomst. Voordat je een offerte getekend terugstuurt is er überhaupt geen overeenkomst, dus ook een bedenktijd niet aan de orde.

 

De geldigheidstermijn van elke offerte voorkomt dit soort welles/nietes discussies ... en welke offerte heeft nu een geldigheidstermijn korter dan veertien dagen?

Wat bedoel jet met 'geldigheidstermijn' van een offerte? Dat betekent namelijk niet dat na ondertekening de consument daar binnen deze termijn nog van af kan zien. De geldigheidstermijn is slechts bedoeld voor de opdrachtnemer, zodat de opdrachtgever ná die termijn niet alsnog onder die voorwaarden een overeenkomst kan aangaan.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

De wetgever heeft er bewust voor gekozen niet alles wat geboekt voor een bepaald moment of een bepaalde periode onder de uitzondering te scharen, maar alleen deze vier categorieën.

 

Daar twijfel ik dus juist over. Ik kan me zo voorstellen dat de wetgever niet iedere categorie apart gaat benoemen. Daarnaast zijn dj's sowieso een beetje een grijs gebied, ook als het om de BTW gaat. Artiesten mogen namelijk 6% rekenen, maar dj's zoals ik mogen dat niet. Ik heb echter ook een act waarbij ik "live" zing, daar mag het weer wel...

 

Gezien de levende discussie hier is het in elk geval niet heel erg duidelijk allemaal ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Daar twijfel ik dus juist over. Ik kan me zo voorstellen dat de wetgever niet iedere categorie apart gaat benoemen.

Daar hoef je niet over te twijfelen, de genoemde categorieën zijn duidelijk limitatief. De wetgever bedoelt niet 'dit soort categorieën'.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast zijn dj's sowieso een beetje een grijs gebied, ook als het om de BTW gaat. Artiesten mogen namelijk 6% rekenen, maar dj's zoals ik mogen dat niet. Ik heb echter ook een act waarbij ik "live" zing, daar mag het weer wel...

 

Misschien niet helemaal jouw vraag in deze, maar toch hier een opmerking over:

 

Een DJ (of een 'videojockey', 'master of ceremony' e.d.) is wel een uitvoerende kunstenaar in de zin van de omzetbelasting bij een optreden op danceparty's, festivals, poppodia e.d.

Dus daar geldt dan het lage tarief (6%) voor. Of de persoon nou wel of niet zingt is niet maatgevend eigenlijk.

 

Maar als een DJ platen draait op een feestje, dan is het gewone tarief (21%) van toepassing. Dan ben je dus geen uitvoerende kunstenaar, maar een 'gewone' dienstverlener.

Het is natuurlijk wel zo dat als je kan beweren dat je door 'het gezang' toch artiest bent (en niet een 'gewone DJ'), dan kan je het misschien ook wel als een optreden beschouwen (en dus 6% toepassen). Dat is dan wel een beetje 'grijs gebied' maar voor de rest is het wel vrij duidelijk dacht ik.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waar baseer je dat op?
Naar aanleiding van de vraag van RT toch maar even dieper gezocht naar de communicatiemiddelen die onder dat "kopen op afstand" vallen en dan blijkt dat, naast de hedendaagse elektronische middelen, ook de oeroude briefwisseling per post - in dit geval de offerte - daar ook toe behoort.

 

Zie hiervoor:

 

Richtlijn nr. 97/7/EG

 

4) techniek voor communicatie op afstand: ieder middel dat, zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van leverancier en consument kan worden gebruikt voor de sluiting van de overeenkomst tussen deze partijen. Bijlage I bevat een indicatieve lijst van technieken waarop deze richtlijn van toepassing is;

 

Communicatietechnieken, bedoeld in artikel 2, onder 4

- Niet geadresseerd drukwerk

- Geadresseerd drukwerk

- Standaardbrief

- Reclame in de pers met bestelbon

- Catalogus

- Telefoon met menselijke tussenkomst

- Telefoon zonder menselijke tussenkomst (oproepautomaat, audiotekst)

- Radio

- Beeldtelefoon

- Videotekst (microcomputer, televisiescherm), met toetsenbord of aanraakbeeldscherm

- Elektronische post

- Telefax

- Televisie (telewinkelen, televerkoop)

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van de vraag van RT toch maar even dieper gezocht naar de communicatiemiddelen die onder dat "kopen op afstand" vallen en dan blijkt dat, naast de hedendaagse elektronische middelen, ook de oeroude briefwisseling per post - in dit geval de offerte - daar ook toe behoort.

 

Zie hiervoor:

 

Richtlijn nr. 97/7/EG

Even afgezien van het feit dat die richtlijn is vervangen door 2011/83/EU, bedoel je nu dat er dan wél sprake zou zijn van kopen op afstand of niet?

 

@Bob, we verzanden een beetje in een academische discussie terwijl ik me afvraag of dit in de praktijk wel speelt? Roel J gaf al enkele handvatten die je m.i. een heel eind op weg helpen. Bij grote(re) klussen kun je nog overwegen om je klanten 'op kantoor' uit te nodigen en aldaar te onderhandelen over de set-up, aantal uur en prijs. Dat geeft vertrouwen (want dan hebben ze jou gezien), en je 'omzeilt' de wet koop op afstand.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Even afgezien van het feit dat die richtlijn is vervangen door 2011/83/EU, bedoel je nu dat er dan wél sprake zou zijn van kopen op afstand of niet?

 

Daar ziet het er wel naar uit.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bob,

 

In de Memorie van Toelichting van de Implementatie richtlijn consumentenrechten wordt een uitleg gegeven van een koop op afstand en een dienst zoals bedoeld in het Burgerlijk Wetboek 6.

 

Koop op afstand (art. 6:230g onderdeel e BW6)

Het gaat hier om iedere overeenkomst die in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening wordt gesloten tussen een handelaar en een consument, waarbij tot en met het tijdstip waarop de overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand (.....voorbeelden van middelen tot communicatie op afstand postorder, internet, telefoon of fax).

 

Dienst (art. 6:230g onderdeel d BW6)

Het begrip «dienst» in de zin van artikel 57 VWEU (Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie) ziet op dienstverrichtingen die gewoonlijk tegen vergoeding geschieden, voor zover de bepalingen, betreffende het vrije verkeer van goederen, kapitaal en personen op deze dienstverrichtingen niet van toepassing zijn. Het gaat in die bepaling met name om werkzaamheden van industriële en commerciële aard, vrije beroepen en ambachtswerk, zoals glazenwassers, kappers en dergelijke.

 

(Kort door de bocht en naar mijn mening) verricht je met je dj's en drive-in-shows een dienst, de koop vindt plaats op afstand en daarom geldt de bedenktijd wel. Artikel 230p onderdeel d BW6 geeft een uitzondering als de dienst plaatsvindt binnen de bedenktijd en een uitdrukkelijke verklaring van de consument om in te stemmen met het afstand doen van de bedenktermijn (deze verklaring moet er dus wel zijn anders mag de consument ook binnen die 2 weken de overeenkomst ontbinden). Met andere woorden: Consument boekt een dienst bij jou, bedenktijd van 2 weken. Moet de dienst binnen die 2 weken plaatsvinden na het moment dat de overeenkomst is getekend dan kan de consument geen gebruik maken van de bedenktermijn als de consument nadrukkelijk afstand heeft gedaan van dit recht.

 

(Een deskundige op het gebied van consumentenrecht kan natuurlijk korte metten maken met mijn uitleg.....).

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb maar eens een mailtje gestuurd naar de branchevereniging (VECTA), die weten vast precies hoe het zit. Ik hou jullie op de hoogte ;) Iedereen natuurlijk hartelijk dank voor jullie bijdragen tot zover.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 2

Ik heb inmiddels een eerste reactie van VECTA:

 

Een interessante vraag waarop het eerste antwoord zou zijn dat de wettelijke bedenktijd niet van toepassing is op artiestenboekingen. Je kunt het product immers pas beoordelen als je het ervaart (net als reizen, theaterkaartjes, etc.) en er wordt capaciteit gereserveerd. Maar omdat ik begrijp dat een (juridische) onderbouwing / beargumentering wenselijk is, heb ik de vraag nog even voorgelegd aan onze huisadvocaat.

 

Ik ontvang deze week van hen een kort artikel met toelichting, dus ik kom er dan vanzelfsprekend bij je op terug.

 

Wordt vervolgd dus.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat er ook een frisse blik op geworpen wordt. Het argument dat de wetgever met de wet alleen of vooral beoogt consumenten een product of dienst te laten beoordelen door die uit te proberen vind ik niet sterk omdat naast uitproberen uitdrukkelijk wordt ingezet op bedenktijd in het algemeen omdat een beslissing door een consument niet altijd rationeel of onder druk genomen is.

 

Bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten dient de consument over een herroepingsrecht te beschikken wegens het verrassingselement en/of psychologische druk.

 

Terugkijkend zie ik als niet jurist nog steeds de meeste mogelijkheden in het mogelijk niet meer kunnen benutten van gereserveerde capaciteit met in dezelfde paragraaf het niet limitatieve woord "bijvoorbeeld". Maar daarmee is door de juristen hier al de vloer aangeveegd.

 

Ben dus erg benieuwd waar men mee komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat het argument "Je kunt het product immers pas beoordelen als je het ervaart" niet van toepassing is, dat geldt immers voor alle diensten en de meeste diensten hebben gewoon een bedenktijd. Of dat terecht is is weer een andere discussie; bij de meeste diensten ontvang je immers eerst een vrijblijvende offerte dus dan heb je al voldoende bedenktijd naar mijn mening.

 

Het feit dat er capaciteit gereserveerd moet worden voor een specifieke datum zal hoogstwaarschijnlijk het doorslaggevende element zijn. Ik heb VECTA overigens ook verwezen naar dit topic en de relevante documentatie waarnaar verwezen wordt.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.