• 0

KOR-vermindering meer dan 1345 bij intracommunautaire ververwingen?

Beste leden van Higherlevel,

 

Ik heb het antwoord op de onderstaande vraag niet kunnen vinden via de zoekfunctie.

 

Is het mogelijk dat de KOR-vermindering meer dan 1345 euro per jaar bedraagt als je intracommunautaire verwervingen meetelt?

 

Mijn verschuldigde btw in 2015 is waarschijnlijk 2030 euro. Na aftrek van 535 euro voorbelasting in Nederland kom ik op het bedrag van 1495 euro af te dragen btw.

 

In 2015 heb ik echter een paar EU-facturen gekregen (intracommunautaire verwervingen) met in totaal 247 euro voorbelasting die ik zelf moest aangeven (op de btw aangifte opgeteld bij verschuldigde btw en meteen afgetrokken als voorbelasting, dus per saldo is het nul).

 

Voor de berekening van de KOR-vermindering bij 1495 euro af te dragen btw maak ik gebruik van deze formule:

 

2,5 x (1883-(btw-bedrag KOR))

 

Btw-bedrag KOR (LET OP: bij intracommunautaire verwervingen is het niet gelijk aan af te dragen btw) bereken ik als volgt:

 

2030 verschuldigde btw

-535 euro voorbelasting in Nederland

-247 euro voorbelasting intracommunautaire verwervingen

——————

1248 euro (btw-bedrag KOR)

 

Als ik nu KOR-vermindering probeer te berekenen volgens de bovenstaande formule, kom ik op meer dan 1345 euro vermindering:

 

2,5 x (1883-(1248)) = 2,5 x 635 = 1587,50

 

Kan de KOR-vermindering überhaupt meer dan 1345 euro bedragen? Bij afdracht hoger dan 1345 euro moet je gebruik maken van de bovengenoemde formule, maar als je dat combineert met intracommunautaire verwervingen, krijg je een hoger bedrag dan de magische grens van 1345 euro.

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar of ik de 2,5-formule moet gebruiken hangt toch af van het bedrag van de af te dragen btw volgens de aangiftes

 

Nee, niet van de aangifte. Maar van de "KOR berekening". En die heb je op zich goed uitgevoerd (1248,- euro).

Dus:

 

Als de KOR berekening 1248,- is, dan is de vermindering ook 1248,- euro.

 

Als de KOR berekening 1345,- is, dan is de vermindering 1345,- euro.

 

Als de KOR berekening 1883,- is, dan is de vermindering 0,- euro.

 

Als de KOR berekening bijvoorbeeld 1400,- is, dan is de vermindering:

(1883 minus 1400) x 2.5

Dat is dan 1207.50 euro (moet je dan afronden natuurlijk).

 

Zo werkt het. Inderdaad precies zoals Brood het uitgelegd heeft dus.

 

 

(misschien handig om ook te melden:

Als de KOR berekening negatief is, dan is de vermindering ook 0,- euro)

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, allemaal! Ik was een beetje in de war omdat je bij buitenlandse facturen twee bedragen krijgt... Het gaat in dit geval om AdWords-facturen van Google Ireland, ik neem dus aan dat ik die 247 euro terecht heb meegenomen in de telling.

 

Onderstaand het antwoord van de belastingdienst:

 

Koopt u goederen of diensten uit andere EU-landen en wilt u de kleineondernemersregeling toepassen? Dan moet u bij de berekening van uw belastingvermindering de btw die u over uw aankopen zelf hebt berekend en aangegeven, niet meerekenen als te betalen btw, maar wel als voorbelasting.

 

Dus als je alleen Nederlandse te betalen btw hebt en de Nederlandse voorbelasting er af haalt en de icv voorbelasting dan gaat het goed.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hoe dubbel is dit dan. Je moet het aangeven en in dezelfde aangifte ook weer aftrekken. Per saldo gebeurd er dus niets.

 

Maar bij de berekening van de KOR heb je dus een voordeel omdat je het niets hoeft op te geven bij berekende bedragen maar wel mag aftrekken als voor belasting?

 

Hoe gaat dit in je boekhouding dan? Boek je alleen het factuur bedrag als kosten/crediteur? Of zet je dan ook al fictief de berekende btw erin?

 

Gr,

Link naar reactie
  • 0
Hoe dubbel is dit dan. Je moet het aangeven en in dezelfde aangifte ook weer aftrekken. Per saldo gebeurd er dus niets.
Voor ondernemers is daar niets dubbel aan ... het zijn immers niet de Nederlandse BTW-ontvangsten maar (fictief) die van de buitenlandse onderneming.

 

Maar bij de berekening van de KOR heb je dus een voordeel omdat je het niets hoeft op te geven bij berekende bedragen maar wel mag aftrekken als voor belasting?
Hierbij geldt voor ondernemers hetzelfde ... het zijn immers niet de Nederlandse BTW-ontvangsten maar (fictief) die van de buitenlandse onderneming ... vervolgens zijn het wel de BTW-kosten van de Nederlandse onderneming. Die BTW-kosten zou je normaal gesproken in het buitenland moeten terugvorderen, maar aangezien dat in de praktijk zeer moeizaam gaat, is daarvoor de verlegginsregeling in het leven geroepen.

 

Hoe gaat dit in je boekhouding dan?
Hoe ... dat hangt van het boekhoudprogramma af. Dat kan automatisch of handmatig zijn. Je moet het boekhoudprogramma wel duidelijk maken dat het om een btw-verlegging gaat.

 

Boek je alleen het factuur bedrag als kosten/crediteur? Of zet je dan ook al fictief de berekende btw erin?
De btw toevoegen en weer terugvorderen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoe dubbel is dit dan. Je moet het aangeven en in dezelfde aangifte ook weer aftrekken. Per saldo gebeurd er dus niets.

 

Maar bij de berekening van de KOR heb je dus een voordeel omdat je het niets hoeft op te geven bij berekende bedragen maar wel mag aftrekken als voor belasting?

 

 

 

Zou je de aankoop niet in een ander EU land hebben gedaan maar gewoon in Nederland dan had je ook btw als vooraftrek gehad voor de KOR en dus niet het te betalen bedrag. Vandaar dat je nu bij de berekening van de KOR alleen de voorbelasting meerekent en niet de btw die naar jou verlegd is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.