• 0

Winst verlagen van een BV [Bedrag/percentage DGA loon]

Beste forumleden,

 

Sinds eind vorig jaar heeft mijn BV een contract gesloten met een grote Nederlandse verzekeringsmaatschappij waarbij is vastgelegd dat ik gedurende 9 jaar beschikbaar moet zijn als zij specifieke vragen hebben. Zelf ben ik 20 jaar in dienst van het bedrijf geweest maar heb een jaar geleden ontslag genomen Vervolgens wilde het bedrijf nog gedurende 9 jaar gebruik maken van mijn kennis. Hiervoor heb ik een BV opgericht. Ondanks dat het de verwachting is dat ik slecht zelden het bedrijf van informatie hoef te voorzien heeft het bedrijf een zeer lucratief contract met mijn BV afgesloten. Nu is mijn vraag: moet ik 70% van de winst rekenen als DGA salaris?? of kan ik volstaan met 44K. Ik besteed immers slechts enkele uren werk voor mijn BV.

Of is er een mogelijkheid om met mijn BV te gaan beleggen in onroerend goed, aandelen etc om de winst te verlagen en vermogensopbouw in de BV te realiseren. Mijn accountant (eenvoudig boekhoudkantoor) heeft volgens mij onvoldoende kennis van deze materie.

Ik verneem graag jullie advies.

B.v.d.

Ronald

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ronald

 

Het loon dat je jezelf moet betalen is k€ 44 of (als dit een hoger bedrag is) 70% van wat gebruikelijk is voor het soort werk dat je doet. Omdat je maar weinig werkt is het 70% bedrag waarschijnlijk lager dan de k€ 44. Je moet dus k€ 44 aan jezelf betalen.

 

Je winst verlagen door te gaan beleggen is niet mogelijk. Door te beleggen verschuif je alleen geld van je bankrekening naar je beleggingsrekening. Het is dus geen kostenpost.

 

Wel kun je 9,8% van het loon dat je jezelf betaald bestemmen als fiscale oudedagsreserve (FOR). Dit bedrag komt in mindering op je loon, zodat je er geen inkomstenbelasting over betaald.

 

Het geld dat zo in je B.V. blijft kun je gebruiken om te beleggen, maar eventuele winsten zijn dan wel belast. Het is fiscaal aantrekkelijker een pensioen BV op te richten. Raadpleeg voor het opzetten daarvan een fiscalist.

 

Groet,

 

John Gelens

 

Link naar reactie
  • 0

@John, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Wel kun je 9,8% van het loon dat je jezelf betaald bestemmen als fiscale oudedagsreserve (FOR). Dit bedrag komt in mindering op je loon, zodat je er geen inkomstenbelasting over betaald.

Een FOR voor een DGA, John?? Ik ben geen boekhouder, maar volgens mij is een FOR alleen voor IB ondernemers.

 

Het loon dat je jezelf moet betalen is k€ 44 of (als dit een hoger bedrag is) 70% van wat gebruikelijk is voor het soort werk dat je doet

75% ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beiden dank voor jullie reactie,

 

ben bekend met die 70 (of 75%) regel. Echter in mijn geval is die 75% wel veel hoger dan 44K. Vergelijkbaar inkomen is denk ik een discussiepunt. Ik heb denk ik ongeveer 200 uur gewerkt in 2015 aan een contract welke 200K heeft opgeleverd. De hoge vergoeding is afgestemd met opdrachtgever omdat ze willen dat ik, indien noodzakelijk, direct kan acteren voor het bedrijf. Zie het als een soort verzekeringspremie. Daarnaast verricht ik nog werkzaamheden voor mijn twee andere bedrijven.

Is het wellicht verstandig dat ik de situatie met de belastingdienst ga bespreken of kan ik beter een goede fiscalist inschakelen….. of als een mak schaap 75% van 200K als salaris uitkeren >:(

 

Groet Ronald

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuses.

 

Een DGA kan inderdaad geen FOR gebruiken.

Hij bouwt pensioen op zoals ook werknemers dat doen maar dat kan wel in eigen beheer.

 

Dank voor je interventie.

 

Houd er ook rekening mee als je pensioen opbouwt in eigen beheer, dat het vermogen voor het grootste deel gelijk vastligt in de BV.

 

Afhankelijk van de leeftijd is het overigens de vraag of het verstandig is om een DGA pensioen in de BV te stoppen. Je creëert namelijk al snel een belaste uitkering van 52% na je pensioenleeftijd.

 

Is er ook geadviseerd door een fiscalist? Zijn andere constructies aan de orde geweest?

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Vraagje,

 

is het niet zo dat het salaris van 44.000 per jaar is bij fulltime werkzaamheden?

Nee dat is niet zo opgenomen in de wet, als er voldoende winst is moet er al snel 44k salaris betaald worden. Uitsluitend als er weinig winst is dan kan de parttime factor helpen het verzoek om verlaging van de het DGA salaris ingewilligd te krijgen.

 

daarom is het in deze casus niet in eerste instantie een relevant feit..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we een paar zaken splitsen:

 

1. DGA loon volgt de wet, dus 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, doch minimaal 44k en niet minder dan de best betaalde medewerker.

2. Als die vergelijking niet mogelijk is, komen we (mogelijk!) bij de afroommethode. Oude zaak uit 2004 en in feite achterhaald door het simpele woordje "meest" in het nieuwe artikel over het DGA loon dat dus uitgaat van 75% van het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking. Er is namelijk altijd een meest vergelijkbaar iets.

 

Nu zit Ronald met de ongebruikelijke situatie dat hij 200k betaald krijgt voor werk dat hij, mogelijk, niet eens hoeft te doen. Past dat dan nog binnen de wet en zo nee, kom je dan alsnog met de afroommethode in aanraking?

 

Veel zal afhangen van het antwoord op de vraag of hij überhaupt arbeid verricht voor zijn BV. Immers, geen arbeid is geen DGA loon. De wet stelt namelijk niets over vergoedingen waarbij arbeid eventueel aan de orde kan zijn, maar uiteindelijk niet verricht wordt.

 

Dus afroommethode toepassen? Nee. Dan ga je veel te snel het straatje in van de fiscus zonder duidelijke aanleiding.

 

44k toepassen en afwachten of de fiscus een andere mening heeft? Wellicht een slim startpunt. De bewijslast voor een hoger DGA loon dan 44k ligt bij de fiscus. Afhankelijk van wanneer de fiscus er over begint, kijk je naar de dan geldende omstandigheden. Mogelijk heb je tot die tijd niet eens arbeid verricht....

 

Afsluitend, er valt dus voor nu geen duidelijke oplossing te geven omdat niet duidelijk is wat je precies aan arbeid verricht in je BV, zo dat al van toepassing is.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Veel zal afhangen van het antwoord op de vraag of hij überhaupt arbeid verricht voor zijn BV. Immers, geen arbeid is geen DGA loon.

Deze redenering volgend, zou TS dan ook gewoon elk jaar kunnen afwachten óf arbeid heeft moeten verricht? Dus als hij dan werk heeft verricht, betaalt hij zichzelf dat jaar 44.000 euro loon. Maar als er een jaar lang geen werk is, betaalt hij zichzelf niets.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.