• 0

Invoertarieven aflezen

Beste ondernemers,

 

Ik heb een vraag omtrent het aflezen van de invoerrechten op de Market Access Database.

Het betreft bijvoorbeeld de volgende producten:

 

Kipfrikandel hs-code: 1601009910 export naar Marokko

 

Kipcorn hs-code: 16023210 export naar Marokko

 

Wat ik aflees is het volgende:

 

kipfrikandel Invoerrechten 10% of 40% , BTW 20%

Kipcorn: Invoerrechten 10%, BTW 0%

 

Nu weet ik niet of ik dit goed aflees, houdt dit in dat ik na het invoeren geen BTW hoeft te betalen over bijv. de kipcorn?

 

Daarnaast vroeg ik me af wat hiermee bedoeld wordt: Tariff Quota - Rate applicable within a tariff quota of 1000 t (gaat dit over het volume?)

 

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Epsen,

 

Gaan de percentages die je noemt ook echt over BTW? Of gaat dit over het hoge of lage tarief aan invoerrechten. Vrij zeker weet ik dat je ivm een handels overeenkomst tussen de EU en Marokko korting kunt krijgen als er een EUR 1 certificaat mee levert

 

Wel zou ik vooraf zaken checken op de website van de Marokkaanse douane of wellicht beter bij de partij die de goederen voor jullie bij de Marokkaanse douane gaat aangeven.

 

Dit voorkomt dat je problemen krijg met "doe het zelven". Let verder goed op dat de goederencodes niet per definitie in de EU en Marokko het zelfde hoeven te zijn.

 

Ik ben vrij zeker dat de kipfrikandel in de EU niet HS code 1601009910 heeft. Tenzij die van iets anders is gemaakt dan KIP.

 

1601 Worst van alle soorten, van vlees, van slachtafvallen of van bloed;

bereidingen van deze producten, voor menselijke consumptie TN-084, TN-701 B010

1601

- 1601 0010 van lever

- 1601 0091 andere

- - 1601 0091 gedroogde worst en smeerworst, niet gekookt en niet gebakken NC-014

- - 1601 0099 andere NC-014

- - - 1601 0099 10 van dieren van de posten 0101 tot en met 0104, andere dan wilde zwijnen

- - - 1601 0099 90 andere

 

Want de post voor kip is 0105 dus dit zou dan code 1601009990 moeten zijn. Wel zou het kunnen dat dit in Marokko wel de juiste code is omdat de laatste cijfers per land kunnen verschillen.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Logic4,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

In de EU is de HS code voor de kipfrikandel is inderdaad 1601 0099 90.

Voor Marokko is het 1601 0099 10.

 

Het volgende krijg ik te zien bij de kipfrikandel:

 

 

Origin Tariff Conditions

MFNduty 40%

EUduty 10% Tariff Quota - Rate applicable within a tariff quota of 1000 t.

EUduty 40% Tariff Quota - Normal rate of duty.

 

Trade Defence measures (anti-dumping, anti-subsidy and safeguard)

 

There are no Trade Defence measures for this product.

 

Taxes and Additional duties

 

Value added tax (VAT)

Value added tax is levied at a rate of 20% of the duty paid value.

 

Parafiscal tax (PAT)

Parafiscal tax is levied at a rate of 0.25% of the duty paid value.

 

 

Voor de Kipcorn krijg ik dit te zien:

 

Duty measures

 

Origin Tariff

MFNduty 10%

EUduty 10%

 

Trade Defence measures (anti-dumping, anti-subsidy and safeguard)

 

There are no Trade Defence measures for this product.

 

Taxes and Additional duties

 

Value added tax (VAT)

Goods falling under this subheading are exempted from value added tax.

 

Parafiscal tax (PAT)

Parafiscal tax is levied at a rate of 0.25% of the duty paid value.

 

 

EUR1 certificaat laat ik aan de expediteur over als het de moeite is bij deze producten, ik wil enkel alle kosten op een rijtje hebben zodat ik een schatting kan maken.

 

Daarnaast vroeg ik mij wel af of ik de kipfrikandel niet onder dezelfde HS code kan exporteren, veel verschil zit er niet in volgens mij.

 

(bron: http://madb.europa.eu/madb/atDutyDetailPubli.htm?datasetid=MAAT-MA15-04v001&hscode=16023210&countries=MA&datacat_id=AT&keyword=&submit=&pathtoimage=http://madb.europa.eu/at/images/&showall=F)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik mij afvraag of de frikandel überhaupt als wordt gezien moet worden. Ik neem aan dat eea wordt geperst en wordt '"voorgebakken" daarmee lijkt het mij dat het niet eens een worst is zoals dit bedoeld is in de indelings regels. Maar we komen nu op het punt dat het zeer specifiek gaat worden en daar is het forum niet helemaal voor geschikt. En ik wil straks ook niet zaken roepen die niet helemaal juist zijn. Daarvoor heb ik simpel weg te weinig details.

 

Verder wil ik mij ook niet wagen aan zaken die jij vind op de market acces database. Ik zeg niet dat deze wellicht onjuist zijn maar dit is een Marokkaanse aangelegenheid en kan ik daar eigenlijk niet zo heel veel zinnigs over zeggen.

 

Advies is in deze is en blijft om dit met een Marokkaanse douane agent te gaan bespreken als je 100% zekerheid wil.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Logic4,

 

Laten we de kipfrikandel laten voor wat het is.

 

Ik ben meer geïnteresseerd in de informatie die mij gegeven wordt door de market acces database (hier ben ik overigens door de kvk heen gestuurd).

Stel dat deze informatie correct is wat staat er dan precies?

 

De mfnduty 40% en euduty 40%-10% en daarnaast de VAT en PAT

 

De VAT is gewoon btw wat erop gaat na de invoerrechten neem ik aan. Maar wat is de PAT en moet ik me richten of MFNduty of EUDuty. Ik neem aan EUDuty omdat het uit NL komt.

 

Bedankt voor het meedenken

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Epsun,

 

Ik kan momenteel niet in de Market Access Database (wellicht op dit moment druk bezocht), maar even t.a.v. de kipfrikandellen:

 

Mijns inziens is het recht van 10% van toepassing indien:

 

- de producten met (Marokkaanse) goederencode 1601 0099 10 van preferentiële oorsprong zijn uit de Europese Unie. Deze preferentiële oorsprong zal moeten worden aangetoond met een preferentieel oorsprongsbescheid, het EUR.1 document (in Nederland aan te vragen bij de KvK. Na afgifte door KvK dient het document te worden geviseerd door de Nederlandse douane). Indien de waarde van de zending lager is dan 6.000 euro dan kan in plaats van een EUR.1 document worden volstaan met een voorgeschreven verklaring op je verkoopfactuur, ofwel een factuurverklaring

 

Let wel: een product krijgt niet zomaar de preferentiële Europese Unie oorsprong. In het geval van producten ingedeeld onder hoofdstuk 16 (producten met goederencodes beginnend met cijfer 16), is de eis om de preferentiële EU oorsprong te kunnen verkrijgen, dat er vervaardiging (in EU) moet plaatsvinden waarbij alle gebruikte materialen van hoofdstuk 1 (LEVENDE DIEREN) en/of hoofdstuk 3 (VIS, SCHAALDIEREN, WEEKDIEREN EN ANDERE ONGEWERVELDE WATERDIEREN) geheel en al verkregen moeten zijn in de EU. Geheel en al verkregen wil zeggen: in de EU geboren en opgefokte levende dieren. Met andere woorden de kippen die worden gebruikt ter vervaardiging van de frikandel dienen in de EU geboren/opgefokt te zijn.

 

Ben je handelaar (produceer je de kipfrikandellen/kipcorns niet zelf) dan zal je, om een EUR.1 te kunnen verkrijgen, aan de Kamer van Koophandel een zogenaamde leveranciersverklaring 1207/2001 moeten kunnen overleggen. Deze verklaring vraag je aan bij je toeleverancier(s). Op basis van deze verklaring kan de KvK een EUR.1 document afgeven.

Maak je gebruik van de factuurverklaring dan raad ik aan om de betreffende verklaring in je administratie te bewaren, zodat je bij een eventuele nacontrole (door de Nederlandse douane op verzoek van de Marokkaanse douane) altijd kan aantonen dat de betreffende producten van preferentiële EU oorsprong zijn (en dat je de factuurverklaring dus terecht hebt gebruikt).

Ben je producent dan zal een beschrijving van het productieproces incl. leveranciersverklaring(en) nodig zijn voor afgifte van een EUR.1 document.

 

EN

 

Indien:

 

- de maximaal in Marokko in te voeren hoeveelheid van 1000 ton (1 miljoen kg) van preferentiële EU oorsprongsproducten met betreffende goederencode nog niet is bereikt.

Zoals ik het begrijp is er sprake van een tariefcontingent. Is de grens van 1000 ton invoer bereikt dan zal Marokko 40% invoerrecht heffen (ook al zijn de producten van preferentiële EU oorsprong).

Ik kan echter niet achterhalen of deze maximum hoeveelheid (1000 ton) gekoppeld is aan een bepaald tijdsbestek (bijvoorbeeld een kalenderjaar). Ook kan ik niet zien of het contingent reeds 'gevuld' is of hoeveel er reeds is ingevoerd onder het contingent. Lijkt mij dat de Marokkaanse douane over deze informatie beschikt (wellicht dat een Marokkaanse douane expediteur dit ook kan achterhalen).

 

Ten aanzien van de Parafiscal Tax. Klaarblijkelijk is dit een extra belasting (naast het eventuele invoerrecht) die de Marokkaanse douane heft bij importzendingen. Dit zal waarschijnlijk worden geheven over de CIF waarde (verkoopprijs vermeerderd met transport- en verzekeringskosten tot aan haven van binnenkomst Marokko) of over de CIF waarde vermeerderd met het eventueel verschuldigde invoerrecht (hopelijk niet ook nog eens over de totale waarde incl. btw/VAT).

Mogelijk dat de economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Marokko dit nader kan uitzoeken.

 

Tot slot. Naast het invoerrecht worden in de database ook 'procedures and formalities' weergegeven. Zo kan je zien of en welke aanvullende documenten benodigd zijn bij invoer van producten met een bepaalde goederencode in Marokko.

 

Succes!

 

Marcel Hoebink

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.