• 0

Bestaat er een goed 'ruil' platform voor ondernemers?

Toen ik een aantal jaren geleden gedwongen moest 'downsizen' ben ik uit nood wat dingen gaan ruilen.

Het gaat nu gelukkig weer beter maar ik vind ruilen nog steeds leuk en goed voor mens en milieu.

Waar ik eigenlijk een oplossing voor zoek is een bestemming voor mijn 'niet geboekte uren'. Die zou ik ook wel willen 'ruilen'.

 

Stel ik heb een paar dagen of een week geen opdrachten, dan zou ik die best willen 'aanbieden' aan een andere ondernemer die weer iets kan/heeft wat ik zoek. Zo heb ik bijvoorbeeld met mijn boekhouder een een-tweetje gemaakt dat hij mijn IB aangifte verzorgt en ik zijn website redesign.

 

Bij privé ruilplatforms gebruiken ze meestal pseudo-geld ("Lets", "Pegels", enzovoorts) maar dat is vragen om ellende. Je trekt erg veel 'geitenwollensokken' aan, die eindeloos gaan zeuren over het ruilen van een appeltaart tegen een backend database-installatie. Je hebt in tegenstelling tot de 'geitenwollensokken' systemen ook een zakelijke variant (Tradexchange) met pseudo geld, maar dat ziet er behoorlijk vaag uit.

 

Ik denk dat het dus belangrijk is dat het niet om 'pseudo geld' gaat maar uiteindelijk om echte opdrachten over en weer. Die opdrachten houden elkaar in balans. Eventueel met een 'wegingsfactor' (een Registeraccountant is nu eenmaal per uur meer waard dan een webdesigner)

 

Wat ik dus zoek is een platform waar ik kan zeggen: "Hallo ik ben Hans, freelance iOS developer. Ik heb de komende drie maanden 200 uur in de aanbieding. Die wil ik graag 'ruilen' voor €65 p.u. Ik zoek in ruil daarvoor iemand die voor mij: A) webteksten kan schrijven, B) IB aangiften kan doen, C) mijn boek wil redigeren of D) iets anders interessants in de aanbieding heeft."

 

Weet iemand of er al zo'n platform bestaat? Of waarom dit een heel slecht idee is ("Van ruilen komt huilen")

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De BTW-carroussel van de overheid zal dit niet leuk vinden denk ik. (Indien dit concept groot zou worden.) ;)

 

Ik vind het een zeer goed idee maar ik zou dit niet trachten te formaliseren in een website denk ik.

 

Maar gewoon doen via je eigen netwerk. Zoiets ga je toch niet doen met mensen die je niet kent.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, vertrouwen is erg belangrijk.

In het eigen netwerk 'ruilt' iedereen wel eens wat met bevriende ondernemers die iets kunnen wat jij zoekt.

 

Met 'vreemden' is dat vertrouwen er niet, daarom dacht ik ook aan betaalde opdrachten.

Dus geen opdrachten tegen (digitale) "pegels", daar hebben weinig mensen vertrouwen in.

 

Ik vind het gewoon zo zonde dat ik soms een week weinig te doen heb terwijl er misschien ergens een andere ondernemer een goed app idee heeft maar niet weet dat ik uren in de 'leegloop' heb deze week.

Ik kan niet op mijn site zetten: "jongens, ik heb deze week geen werk, wie heeft er nog wat?"

 

Ik heb vroeger de planning voor een drukkerij gedaan, en daar zocht je op een 'tender' platform klussen die je kon gebruiken om de 'dal-uren' van de drukpers toch bezet te krijgen. Zoiets zoek ik eigenlijk: een "ZZP dal-uren tender platform"

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Met 'vreemden' is dat vertrouwen er niet, daarom dacht ik ook aan betaalde opdrachten. Dus geen opdrachten tegen (digitale) "pegels", daar hebben weinig mensen vertrouwen in.
Zo kan het ook. Iets bedenken en helemaal niet nagaan of iemand anders dat niet al eens eerder bedacht heeft en of daar al ervaring mee opgedaan is.

 

Maar dit idee duikt steeds weer op. Zo is de ruileconomie ooit ontstaan (boer ruilt met smid) en daaruit is vervolgens geld voortgekomen (tegoedbonnen). Neemt niet weg dat er allerlei leuke eigentijdse lokale en regionale varianten bestaan, al-dan-niet met lokaal en regionaal geld. Zijn zelfs apps voor. Misschien dat time-banking meer op je idee lijkt.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo kan het ook. Iets bedenken en helemaal niet nagaan of iemand anders dat niet al eens eerder bedacht heeft en of daar al ervaring mee opgedaan is.

Lieve TwaBla, waarom doe je toch altijd zo lelijk tegen mij? :-\

Ik schreef toch in mijn openingspost "Weet iemand of er al zo'n platform bestaat?"

Ik claim helemaal niet dat dit mijn geweldige idee is. Ik vroeg juist of iemand me op weg kan helpen.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dit soort ruildiensten is gewoon belast, zowel in de IB/VPB sfeer als in de OB sfeer. Het is daarom zaak de diensten over en weer te waarderen.

Eh.. ja klopt. Dat is precies wat ik zoek. Niet betalen met 'pegels' of 'pepernoten' maar gewoon normale facturen over en weer.

 

Ik dacht meer aan het idee van de dorps economie. Doordat ik een brood koop bij de Bakker, kan de Bakker zijn winkel laten schilderen door de Schilder. De Schilder kan met dat geld weer door mij een app laten maken enzovoorts. In welke zin benadelen we de overheid dan?

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Heerlijk kort antwoord weer Steven. Voor mij ben je de "Joda van HL" ;)

 

Ik moest er lang over nadenken wat je bedoelde maar nu denk ik dat ik het begrijp.

Ik denk dat je wil aangeven dat ik de aanschaf van het brood in zo'n circulaire economie niet als onkosten mag opvoeren. Daar heb je een heel goed punt.

 

Er staat wel tegenover dat ik het brood betaal met uren waar ik anders toch ook niet voor betaald kreeg.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het punt is dat de bakker de door jou aan hem betaalde BTW af moet dragen en dat de bakker IB/VPB betaalt over het brood, terwijl het voor jou geen enkele aftrek oplevert. Dat betekent dat in die transactie waarin jij drie pixels van een app maakt en de bakker jou een brood levert er toch echte euro's toegevoegd moeten worden, omdat de belastingdienst betaald moet worden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als ik je goed begrijp is dus elke 'wederdienst' die je voor een bevriend ondernemer doet tegen een 'vriendenprijsje' fout. Dan begin ik me wel zorgen te maken.

Hoewel meer Nederlanders de slogan 'belasting is fout' aanhangen dan er nog gelovig zijn, vind ik niet dat belast == fout.

 

Link naar reactie
  • 0
Lieve TwaBla, waarom doe je toch altijd zo lelijk tegen mij? :-\
Jij stelt een vraag en als iemand daar een antwoord op geeft, is je eerste reactie dat je het antwoord afwijst.

 

In dit geval omdat ik duidelijk maakte dat zulke systemen al lang bestaan en dat het directe ruilen of barteren doorgaans verrijkt wordt met een tegoedsysteem (banknotes, etc). Ik noemde dat pegels. Die wijs jij af omdat het te ingewikkeld wordt. Daarna ga je je oorspronkelijke vraag ook nog eens herschrijven op zo'n manier dat betaalsystemen afgewezen worden.

 

Volgens mij ben je helemaal niet geïnteresseerd in enige dialoog.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op facebook, twitter,.. zie ik regelmatig ondernemers die andere firma's/ondernemers aanprijzen. Dit omdat het klanten zijn, ze tevreden zijn van de dienstverlening,...

 

Eigenlijk is dit dan gratis reclame waarop in principe BTW/IB moet betaald worden?

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je goed begrijp is dus elke 'wederdienst' die je voor een bevriend ondernemer doet tegen een 'vriendenprijsje' fout. Dan begin ik me wel zorgen te maken.

 

Begrijp niet wat dit uit zou maken en wat het voordeel is van een vriendenprijs. Als je afspreekt een normale prijs over en weer te rekenen kom je toch ook op 0 uit? Of je voor een uur dienst leveren ove en weer elkaar nou 10 of 1000 rekent, zolang het zakelijke diensten zijn heb je geruild.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat in dit topic de begripsverwarring steeds groter wordt.

Dat komt waarschijnlijk doordat ik in eerste opzet heb gesproken over een systeem van 'ruilen'. Dat is mijn fout. Ruilen slaat voor de meeste mensen op het idee van werken met gesloten beurzen, en zonder zakelijke factuur. Daar is de verwarring ontstaan, waarvoor mijn excuses.

 

Ik wist nu eenmaal niet hoe ik het platform waar ik naar op zoek ben anders zou moeten noemen.

Naar mijn idee zit er wel degelijk iets van 'ruilen' in omdat ik probeer een 'ruil'-bestemming te vinden voor mijn 'niet geboekte uren'.

 

Nog een keer het idee waar ik naar op zoek ben:

Stel ik heb voor de komende twee weken geen opdrachten. Bestaat er dan ergens een platform waar ik die '80 uur werken' kan aanbieden om te 'matchen' met iemand die gebruik wil maken van dat aanbod en in ruil iets kan aanbieden wat ik nodig heb? Dit 'gelijk oversteken' gaat gewoon voor een normale zakelijke factuur. Dus niet met gesloten beurzen, 'pegels' of iets dergelijks.

 

De kracht zit m in het matchen van de personen en hun gaten in de agenda. Doordat de tekstschrijver bij mij de opdracht voor de app plaatst heb ik het geld om hem te betalen voor de professionele teksten. Zo heb ik door het nuttig besteden van mijn anders niet betaalde uren een mooie tekst voor mijn website gekregen. Na afloop sturen we elkaar een normale factuur en dragen we netjes alle belastingen af.

 

Als deze uitleg nog steeds niet duidelijk is dan geef ik het op. Dan zit ik waarschijnlijk helemaal op het verkeerde spoor. Het was ook maar een goedbedoeld ideetje om ondernemers elkaar een handje te laten helpen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Als je googelt op bartering of swishing, vind je inderdaad verschillende platforms voor allerlei vormen van ruilhandel, van een huizenruil tot en met het ruilen van professionele services, bijvoorbeeld SwapRight.com en U-Exchange.

 

Barter Professional Services

Offer your professional services as trade for what you need. A few examples are Accounting, Plumbing, Electrical work, Auto or Home Repair.

Of die platforms ook "goed" zijn, is dan een tweede vraag.

Link naar reactie
  • 0

Of die platforms ook "goed" zijn, is dan een tweede vraag.

Dank voor de links Ward, je legt ook meteen de vinger op de zere plek. Al die platforms zien er behoorlijk "shady" uit. Mijn oplossing daarvoor was om te werken met normale facturen over en weer. Harde euro's geven denk ik meer vertrouwen dan 'pegels' of ander nepgeld. En bovendien is de overheid dan ook helemaal blij omdat er netjes belasting wordt betaald.

 

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Moet je wel iets inbouwen zodat het redelijk gelijk wordt. Een website van 500 of 1000 euro tegenover een adviesgesprek van een uurtje, dat lijkt mij niet zo werkbaar.

Nee, want stel dat ik in dat adviesgesprek "van 1 uurtje" een besparing van € 4.000,- op jaarbasis realiseer, dan wil ik niet afgescheept worden met een site van eenmalig € 1.000,- ;).

 

FF serieus: ik begrijp uiteraard wat je bedoelt, maar geld blijft wat mij betreft toch het beste ruilmiddel.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is er een verschil in waarde. Dat is ook de belangrijkste reden dat zo'n 'pegels' systeem niet werkt. Er zijn eindeloos veel Social media adviseurs, Wordpress webbouwers en LinkedIn experts. En maar heel weinig goede security experts en registeraccountants. De meest eenvoudige manier om dat verschil in waarde uit te drukken is een andere uurprijs. Dus zal ik als app bouwer een week moeten werken in ruil voor een dag van de security expert. Dat spreekt voor zich.

 

Misschien leuk om te vertellen hoe ik hier zo op ben gekomen. Vorige week zat ik in een ZZP café en ben eens een praatje aan gaan knopen omdat het rustig was. Bleek dat daar de meest uiteenlopende mensen die allemaal iets anders kunnen zaten. Maar ze hadden één ding gemeen: ze waren op zoek naar klussen. Dus toen dacht ik dat het toch zonde is als er ergens een tekstschrijver zit die niks te doen heeft en waar ik wat 'verloren uren' mee zou kunnen ruilen. Dit weekend ging ik op zoek naar een platform hiervoor maar die werken allemaal met gesloten beurzen. Vandaar dit idee. Echte euro's zijn het beste 'ruilmiddel'.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.