• 0

Vraag mbt exclusiviteit Benelux [import product uit China]

Goedenavond allemaal. .

 

Ik heb een vraag mbt exclusiviteit. .

Wij importeren al geruime tijd QUADS vanuit China .

 

Eind 2014 ben ik met een nieuw merk in zee gegaan.

Deze hebben mij voor de bnl exclusiviteit gegeven.

Deze afspraken zijn per MAIL gemaakt.

CITAAT : OK FOR EXCLUSIVELY I AGREE YOU DELIVER TO BNL ( iff you send me the details plan )

FOR GERMANY WE MUST DISCUSS, IT'S A LONG STORY.

 

Dit alles zouden we nog bespreken als ik de fabriek ging bezoeken

In 2015 , door omstandigheden ben ik hier niet aan toe gekomen..

 

Bij de laatste bestelling werd verteld dat ze mij wilden spreken op een beurs in Milaan , aangezien dat dit een soort thuiswedstrijd is ben ik met een collega naar milaan afgereisd. .

 

Daar kennisgemaakt met de eigenaren van de fabriek en prettig gecommuniceerd met hun over het product en de verbeteringen hieraan , na de lunch hebben we het meer over de samenwerking gehad , en toen kwam ter sprake dat hun een duitse importeur exclusiviteit hebben gegeven voor heel Europa. .

Er werd mij gevraagd of ik via hem wilde bestellen voortaan .

 

Ik heb natuurlijk uitgelegd dat dat bijna niet mogelijk is , gezien deze partij ook kosten moet maken en een minimale winstmarge moet berekenen..ook zouden de kosten per Quad om deze naar Nederland te vervoeren meetellen , en ik heb ze duidelijk gemaakt dat wij al een overeenkomst hebben samen ..

Zij hebben mij gezegd dat als ik er met de Duitse importeur niet uitkom dat ze in april 2016 Nederland uit de agreement halen .

 

Na de beurs in milaan kreeg ik een berichtje van de fabrikant dat ze in Duitsland waren om de Duitse importeur te bezoeken , en vroegen aan mij of ik langs wilde komen om een en ander te bespreken.

 

Dat heb ik dus ook gedaan en we hebben een samenwerking besproken , mijn vermoeden was al snel werkelijkheid , het product zou al snel een aantal honderden euro's duurder zijn dan wat ik nu betaal , en ik zou dus problemen krijgen met mijn dealers .

Ik heb aangegeven dat ik er geen probleem mee heb dat hij levert naar landen waar geen importeur zit maar dat hij niet kan gaan leveren naar landen die al een importeur hebben .

Daarop was deze heer zijn antwoord dat hij de hoofdimporteur is voor Europa en ik dus via hem moest kopen of niet.

Mijn antwoord was uiteraard dat dat helemaal niet kan omdat ik al een agreement heb voor BNL , maar die was niet getekend ( dat wist ie dus )

 

Nu heb ik het idee dat onze chinese vrienden niet precies weten wat ze nou eigenlijk hebben getekend, en dachten dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen ..

 

Ter info .. ik heb het merk en logo laten registreren met goedkeuring van de fabrikant ( ook per mail ) en ik kocht eerder in dan de Duitse importeur. .

 

Is deze afspraak tussen de Chinees en mij per mail ook rechtsgeldig in eu ?

 

Wat nu te doen ?

Moet ik de overige importeurs in eu wakker schudden en even vragen wat hun ervan vinden dat ze even aan de kant geschoven worden , we hebben ze allemaal op FB dus dat moet niet zo'n probleem zijn ?

 

Gr Ramon

 

[verandering: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Spytje1977,

 

welkom op ondernemersforum. Het citaat lijkt me als niet-jurist flinterdun om enige rechten aan te kunnen ontlenen. Je zou het geheel aan correspondentie en (beeld)merken gewoon moeten laten onderzoeken, maar wacht andere reacties even af.

 

Zij hebben mij gezegd dat als ik er met de Duitse importeur niet uitkom dat ze in april 2016 Nederland uit de agreement halen .
Wat betekent dit?

 

Voordeel is in de nieuwe situatie in ieder geval dat je geen EU importeur meer bent en een Europese partij kun aanspreken bij problemen.

 

Wedervraag: wie regelt de typegoedkeuring of is deze niet vereist?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Nu heb ik het idee dat onze chinese vrienden niet precies weten wat ze nou eigenlijk hebben getekend, en dachten dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen ..

 

Ik denk dat ze dat heel goed doorhebben maar kiezen voor een ander.

 

De slimste aanpak in dit soort gevallen is dat je vooraf had bedongen dat je tegen fabrieks prijzen + logistiek/invoer +5% dan bij de duitsers had mogen inkopen. Dan waren de duitsers de importeur geworden en dat is met Chinese goederen 5% wel waard!

 

Verders is het natuurlijk dom dat je niets op papier hebt afgesproken met handtekening en chop van de leverancier. Je recht halen in China zonder dit (en zelfs met) is bijna onmogelijk want chinezen maken geen fouten.

 

Als je deze handel toch niet wil verliezen dan had je direct op vliegtuig naar China moeten gaan en daar met de baas praten. Als je meegaat in voorstellen om hun nieuwe importeur van Europa en Duitsland eens aan te horen heb je al 10x verloren en is het voor hun super makkelijk afscheid te nemen.

 

Het is ook vaak een spiegel die je jezelf moet voorhouden. Hoe goed was die handel voor die chinees nu met je? gingen er maandelijks 100en quads doorheen? Zal de Duitser niet gewoon met pak geld op tafel een hele voorraad inkopen en met een super marketingplan gekomen zijn? Met afroep orders al geschreven voor container of 2 per maand?

 

Uiteindelijk moet een fabriek produkten maken en verkopen. Waar die fabriek ook is. Een afspraak per mail, tja die is belangrijk zolang je blijft bestellen en er geen grotere vis voorbij komt.

Link naar reactie
  • 0

Deze afspraken zijn per MAIL gemaakt.

CITAAT : OK FOR EXCLUSIVELY I AGREE YOU DELIVER TO BNL ( iff you send me the details plan )

FOR GERMANY WE MUST DISCUSS, IT'S A LONG STORY.

In dit citaat staat natuurlijk nog wel een heel belangrijke "if". Heb je hen inderdaad dat "details plan" gestuurd en hebben ze daar op gereageerd? Of is dat een van de dingen waar je door de betreffende omstandigheden niet aan toegekomen bent?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ingewikkelde zaak.

 

Er spelen een hoop zaken. Er is de afspraak met de Chinese fabrikant. Dat daar geen sprake is van een handtekening hoeft niet veel te betekenen omdat uit de email wisseling duidelijk zal worden dat er sprake is van aanbod en aanvaarding waardoor er sprake is van een overeenkomst. Maar dan wordt het vervolgens al problematisch als er een Duitse importeur is omdat de Nederlandse klanten ook in Duitsland kunnen kopen omdat het merkenrecht is uitgeput. Tenzij daar afspraken over worden gemaakt. En over merkenrecht gesproken, hoe zit het dan met TS die merkhouder is voor de Benelux met instemming van de fabrikant? Bovendien lijken me ook nog zaken rond (de beperking) van mededinging te kunnen spelen. Kortom, voer voor één of eerder een legertje juristen. Of de weg van de juridische confrontatie je ver zal brengen waag ik te betwijfelen.

 

Persoonlijk zou ik er proberen heel praktisch mee om te gaan zoals Paul aangeeft. Maak optimale afspraken met de Duitser en de Chinees. Er zijn natuurlijk ook voordelen bijvoorbeeld mbt aansprakelijkheid, garantie, voorraadrisico, kapitaalbeslag en levertijden. Vergeet niet dat het ook in het belang van de Duitser is om samen te werken. Je kan namelijk ook een alternatieve leverancier zoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Bedankt voor je antwoord ..

 

De fabriek wil beslist dat ik beleverd ga worden als ik met de Duitser in zee ga..

Wil dat niet lukken dan heeft de fabriek belooft dat zij Nederland uit de agreement gaan halen

van de Duitser.

 

Op zichzelf ben ik niet tegen het inkopen van bij de Duitser , maar dan wil ik wel een aantal

zaken op papier hebben , zoals een leveringsverplichting , garantie en aansprakelijkheid.

ook hebben wij nu te maken met een dealer (die al via hem inkocht ) welke adverteert tegen prijzen

die gelijk liggen met de inkoopprijs of lager .. Jullie begrijpen wel dat dat natuurlijk niet mogelijk is.

zodra de klanten arriveren dan begint de kletspraat.. Standaard is het model klein en kort , met slechte motor en onderdelen van lagere kwaliteit .. De modellen op voorraad zijn van premium kwaliteit

en voorzien van de beste motor enz... enz.. maar dan niet voor de prijs geadverteerd. ( lariekoek )

Helaas trappen hier nog te veel mensen in ..

 

Dit heb ik ook aangetoond bij de Duitser en aan de Chinezen en de Chinezen waren hier niet blij mee.

Ik wil dus een Three strike rule , en heb gemeld dat als ik in zee ga met hun dat het na drie keer liegen 3 maanden niet leveren is , en gebeurd dit hierna nog drie keer dan is het niet meer leveren.

Ook heb ik een dealer regio protection bedwongen .. niet aan mn buurman leveren !! Ik wil ook dat de advies verkoopprijs is gereguleerd .. Iedereen dezelfde kansen !!

 

Voordeel is wel dat de fabriek een deur heeft opengezet voor mij om veel meer merken in te kopen

van de Duitser, Gek is wel dat de Duitser eerst niet met ons wilde praten ..

 

Misschien moet ik maar eens vragen aan de fabriek of ze mij kunnen garanderen dat ik geen

nul stock krijg elke keer als ik bestel ..

 

Gr Ramon

 

Link naar reactie
  • 0

Deze afspraken zijn per MAIL gemaakt.

CITAAT : OK FOR EXCLUSIVELY I AGREE YOU DELIVER TO BNL ( iff you send me the details plan )

FOR GERMANY WE MUST DISCUSS, IT'S A LONG STORY.

In dit citaat staat natuurlijk nog wel een heel belangrijke "if". Heb je hen inderdaad dat "details plan" gestuurd en hebben ze daar op gereageerd? Of is dat een van de dingen waar je door de betreffende omstandigheden niet aan toegekomen bent?

 

 

 

 

Ik heb ze inderdaad een special agent agreement gestuurd , Dit zouden zij bekijken en laten weten wat ze ervan vonden .. Verder niets meer van vernomen ..

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier ervaring mee uit het verleden. We hadden exclusiviteit (grote Retailer in Benelux) voor een productassortiment van 1 fabrikant. Toevalligerwijs kwamen we er achter dat enkele concurrenten ook hun producten in de schappen hadden liggen.

 

Uiteindelijk erachter gekomen dat fabrikant een EU importeur / distributeur had aangewezen, en in het contract Nederland toch toegestaan had. Hier zijn toen diverse rechtszaken over geweest, en uiteindelijk in ons voordeel beslist. Het ging hier over zeer veel geld (de juridische kosten waren enorm), dus ik weet niet of het opweegt tegen hetgeen wat jij nu hebt.

 

Wij hadden overigens zeer uitgebreide contracten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Nee het gaat bij ons niet om mega bedragen ..

het is ook niet dat ik ervan moet eten , het is handel erbij .

 

Het is meer dat je even aan de kant bent gezet na een jaar lang het merk re-branden

het had namelijk in het verleden niet zo,n goede naam , de modellen die ze nu

maken zijn echt wel goed .. Regelmatig geef je ze ook input voor verbeteringen.

 

Stel ik ga met die Duitser werken ..

Wat zijn de tips van jullie waar hij dan aan moet voldoen ??

 

Ik had zelf al gedacht .

 

1.Leverings verplichting.

2.Garantie verplichting. En wat valt dan onder die garantie.

3.Aansprakelijkheid i.g.v. productie fouten.

4.Goede aftersales , Onderdelen verkoop

5.Afspraken mbt het herzien van de inkoopprijzen ivm koerswisselingen usd-eur

6.Regiobescherming bv straal van 50km

7.Dealerbesherming geen slechtpraterijen van een andere dealer

8.De drie strike out rule , wat zijn de richtlijnen hiervoor.

9. Advies verkoop prijs vaststellen.

 

Als jullie nog tips hebben GRAAG !!

 

Gr Ramon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.