[Artikel] Wetsvoorstel ‘elektronisch deponeren jaarrekening’ door Tweede Kamer aangenomen

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wetsvoorstel ‘elektronisch deponeren jaarrekening’ door Tweede Kamer aangenomen

 

Korte samenvatting:

30 november 2015 |

De Tweede Kamer heeft afgelopen donderdag 26 november het wetsvoorstel aangenomen om de jaarrekening elektronisch te deponeren met behulp van Standard Business Reporting (SBR). De Eerste Kamercommissie voor Economische Zaken (EZ) bespreekt op 1 december 2015 de procedure van behandeling door de Eerste Kamer.

 

Het voornemen is dat rechtspersonen in de bedrijfsklasse micro en klein, de jaarrekening vanaf 1 januari 2017 over het boekjaar 2016 exclusief elektronisch via SBR of anderszins deponeren bij de Kamer van Koophandel. Voor rechtspersonen in de bedrijfsklasse middelgroot gaat deze verplichtstelling dan over boekjaar 2017 gelden en voor grote rechtspersonen over boekjaar 2019.

 

Gegevens kunnen met SBR gemakkelijk elektronisch uit de administratie worden gehaald en worden hergebruikt voor verschillende rapportages, zoals de jaarrekening. Deponeren van de jaarrekening met SBR is al mogelijk voor het merendeel van de ondernemers.

 

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Voor veel ondernemers een verademing. Voor sommigen wellicht niet?

 

 

Link naar het artikel :

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1439

ik denk dat je hier een denkfoutje maakt.. van die 50% die excel boekhouding heeft zal een belangrijk deel eenmanszaak zijn en dus helemaal geen deponeringsplicht hebben... dit geldt uitsluitend voor rechtspersonen met een deponeringsplicht zoals BV en NV's

 

 

Link naar reactie

Dat deel begrijp ik, blijven er toch snel 100.000 BV's over met Excel sheet.

Dat betwijfel ik héél sterk. 99,9% (*) van mijn BV-klanten laat de jaarrekening over aan een boekhouder of fiscalist. Zelfs als de eigen boekhouding in Excel gebeurt, neemt de boekhouder dat over in zijn/haar software, en verzorgt dan de jaarrekening

 

(*) = ik ken letterlijk maar 1 DGA (op enige honderden...) die zelf haar jaarrekening maakt en zelf VPB aangifte doet, en die doet dat niet in Excel

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

maar het druist een beetje in tegen het voornemer 'het verminderen van de regeldruk voor ondernemers'. De afhankelijkheid van boekhouders of softwarepakketten wordt zo weer groter.

Hoeveel ondernemers zouden er zijn met een rechtpersoon die

1) gebruik maken van Excel voor hun boekhouding

2) zelf de jaarrekening opstellen

3) geen ervaring hebben met hoe Excel naar XBRL te converteren?

4) geen zin hebben om die ervaring alsnog op te doen?

 

Ik denk dat je het probleem groter maakt dan het is.....of dat er al heel wat aanbieders van oplossingen zijn.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Dat gaat leuk worden. >50% van het 'micro en kleinbedrijf' doet de boekhouding in Excel. Ik heb daar nog geen knop 'Export naar SBR' op gevonden.

Ik denk dat je angst ongegrond is. Ook als je een micro- of kleinbedrijf bent, hoef je niet per se via SBR je stukken te deponeren.

 

Over dit jaar (2015) mag je nog gewoon de stukken per post deponeren. Vanaf 2016 kan dat laatste niet meer, maar je mag gewoon zelf de jaarstukken blijven deponeren. Dat gaat dan alleen wel electronisch via de website van de Kamer van Koophandel. Als je geen eHerkenning hebt, kun je hiervoor een gratis login-accountje aanvragen bij kvk.nl.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

SBR (verzamelnaam voor XBRL of XML van Microsoft) is reeds geruime tijd verplicht voor fiscale aangiften. Dus nagenoeg alle aangiftes naar de belastingdienst worden in software door intermediairs al via SBR gedaan. (de meeste weten het ws alleen nog niet ::) ;D)

 

SBR zorgt in eerst instantie voor een kosten verhoging. Ondernemers en intermediairs

worden namelijk verplicht om financiële of fiscale gegevens aan te leveren in xml formaat.

Er wordt namelijk nu in andere formaten gerapporteerd die niet overweg kunnen met SBR.

De standaardrapportages van SBR staan op nltaxonomie.nl. Er is ook een bankentaxonomie met een kredietrapportage in XML. Softwareleveranciers zijn de afgelopen jaren bezig geweest om xml in te bouwen in hun eigen rapport en zijn nu nog bezig. Sommige bouwen het half in en slechts een beperkt aantal bouwt het goed in.

 

Je kunt overigens gewoon in Excel een instance aanmaken in XML. Hiermee kan je rapporteren

naar de Kamer van Koophandel. Het is alleen pokke (sorry voor mijn taalgebruik) veel werk.

Je moet namelijk stuk voor stuk elk regeltje, elk bedrag, elke toelichting etc koppelen aan een xbrl-element. Taggen noemen ze dat. Dit is wat de softwareleveranciers de afgelopen jaren hebben gedaan. Leuke van het verhaal kan ook nog zijn dat ze vervolgens de instance waarin gerapporteerd weer kunnen aanpassen.

 

Overigens moet je om in SBR te kunnen communiceren als intermediairs verplicht een PKI overheidcertificaat aanschaffen die drie keer zo duur is als het vroegere digitale certificaat.

 

Wellicht wel eens handig om als ondernemer om te weten, wat er allemaal onder de motorkap gebeurd zoals ze dat bij het SBR project zeggen.

 

 

Leeg

Link naar reactie
(*) = ik ken letterlijk maar 1 DGA (op enige honderden...) die zelf haar jaarrekening maakt en zelf VPB aangifte doet, en die doet dat niet in Excel

Dat is alle drie op toepassing bij mij. ;) Geen Excel, maar wel een spreadsheet programma.

 

Echter, Ik heb al 2 jaar de stukken digitaal gedeponeerd op de site van de KvK door daar alle gegevens in te tikken. Dat was in 10 minuutjes gepiept. Zeker als je zelf je jaarstukken maakt zal het online invullen op hun site ook simpel overkomen. Die groep zal ook niet de moeilijkste boekhouding hebben.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.