• 0

Een privé telefoonabonnement zakelijk gebruiken

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op het forum en heb een vraag over een telefoonabonnement afsluiten voor zakelijk gebruik.

Ik heb hierover op verschillende fora gelezen, maar ik heb nog steeds niet exact een antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

 

Ik heb op dit moment een privé abonnement lopen.

Nu ben ik op zoek gegaan naar zakelijke abonnementen, omdat ik privé en zakelijk gescheiden wil houden.

Ik kwam er echter al snel achter dat ik veel goedkoper uit ben wanneer ik een privé abonnement afsluit.

Nu wil ik dus een tweede privé abonnement afsluiten en deze zakelijk gebruiken, inboeken in mijn boekhouding en af laten schrijven van mijn zakelijke rekening.

 

Naar mijn mening heb ik dan heel duidelijk een overzicht voor de belastingdienst welk abonnement ik zakelijk gebruik en welke ik privé gebruik.

 

Het enige verschil is dat het woord "zakelijk" nu weg is.

Maar als ik dit af laat schrijven van mijn zakelijke rekening is er toch niks aan de hand?

 

Of zie ik dit verkeerd.

 

Ik ben benieuwd!

 

Groeten,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formeel zijn kosten van telefoonabonnementen in de privéwoning helemaal niet aftrekbaar.

Zakelijke gesprekskosten overigens wel.

 

Natuurlijk kan je een 2e abonnement nemen en van mening zijn dat dit zakelijk is, maar ik denk eigenlijk dat het beter (en goedkoper ook, denk ik) is om een 'telefoon-internet' aansluiting te nemen, met een extra nummer, en vervolgens een privé-gedeelte als niet-zakelijk te bestempelen (en dus daar de kosten van in privé te dragen).

 

Lijkt mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord van peter gaat in op een vaste lijn abonnement en als je vanuit je eigen woning werkt,

 

Wat voor abonnement wil je afsluiten voor een mobiel nummer of een vaste lijn? en indien het laatste dan ook bij jou thuis? of huur je ergens kantoorruimte.

 

een paar details die van invloed zijn op de beantwoording

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een vast abonnement plus indien nodig een 06.

Betalen van zakelijke rekening werkt het makelijkst.

Betalen van privé rekening kan ook maar dan moet het wel via memoriaal geboekt worden.

Dus telf/communicatie kosten Debet

privé opname/verstrekkingen Credit

 

Op aangifte IB voor ondernemers kun je bij :

Niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten een bedrag voor privé gebruik opvoeren

Veel administratie kantoren boeken 200 euro plus 21% btw rivé gebruik.

 

Misschien heb je hier iets aan.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er hier gewoon de vraag gesteld wordt of je een mobiel-abonnement (dat bij KPN e.d. als "prive" aangemerkt wordt) geheel zakelijk mag gebruiken. Er wordt ook duidelijk vermeldt dat er al een prive mobiel-abonnement is en dat dit nieuwe abonnement puur zakelijk gebruikt gaat worden.

 

Als er op de factuur BTW en bedrijfsnaam staat dan zal de belastingdienst hier, denk ik, verder niet moeilijk over doen. De mobiele provider doet er normaal ook niet moeilijk over. Je hebt echter geen zakelijke dienstverlening bij storing e.d. Maar je kunt gewoon een "prive" abonnement nemen bij een mobiele provider en die dan zakelijk boeken.

 

Zorg er dan wel voor dat je prive mobiel-abonnement ook gewoon blijft houden en enigszins aan kunt tonen dat het zakelijke abonnement ook alleen zakelijk gebruikt wordt.

 

De reden waarom die "zakelijke" abonnementen wat duurder zijn is die dienstverlening maar als je daar niet op zit te wachten dan is dat dus niet nodig.

 

Zien de experts hier op het forum een probleem in om een geheel apart "zakelijke" mobiel abonnement (dat bij de provider "prive" heet) erop na te houden en dus zakelijk te boeken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zien de (...) een probleem in om een geheel apart "zakelijke" mobiel abonnement (dat bij de provider "prive" heet) erop na te houden en dus zakelijk te boeken?

 

Nee hoor.

 

Er zijn aftrekbeperkingen voor mobiele telefonie (behalve dat het gebruik voornamelijk zakelijk moet zijn dan!), dat in tegenstelling dus tot (vaste) telefoonabonnementen in de privéwoning zoals eerder vermeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt allemaal hier kan ik wat mee!

Ik laat mijn vorige rekening gewoon doorlopen en schaf een nieuw privé abonnement aan.

Deze ga ik gewoon zakelijk boeken.

Dan vraag ik de provider of er een bedrijfsnaam op de factuur mag komen te staan.

 

Echter betreft mijn bedrijf een eenmanszaak, zonder personeel.

Mijn accountant gaf aan dat het dan helemaal geen probleem is wanneer er geen bedrijfsnaam op de factuur staat.

Maar proberen kan altijd natuurlijk.

 

Allemaal bedankt!

 

Groeten,

Link naar reactie
  • 0

Dan vraag ik de provider of er een bedrijfsnaam op de factuur mag komen te staan.

dat gaan ze niet doen dan wordt je meteen doorverbonden met de afdeling zakelijk :)

 

Echter betreft mijn bedrijf een eenmanszaak, zonder personeel.

Mijn accountant gaf aan dat het dan helemaal geen probleem is wanneer er geen bedrijfsnaam op de factuur staat.

 

Dat klopt, voor de IB maakt het uberhaupt niet uit, formeel is tenaamstelling geen eis, je moet alleen kunnen aantonen dat de kosten zakelijk zijn geweest.

 

Voor de BTW is normaal tenaamstelling op bedrijfsnaam wel noodzakelijk, maar bij eenmanszaken volstaat ook tenaamstelling op jou naam omdat in formele zin alle overeenkomsten met jou gesloten worden en jij ook de btw plichtige bent

 

Je kunt wel een probleem[je hebben als jou telefoonprovider geen btw op de factuur vermeldt want dan kun je de btw niet terugvragen, dat mag alleen als deze is gespecificeerd op de factuur.

En vragen om een btw factuur gaat ook niet werken want voor particuleren is dat niet verplicht en zul je net als bij de tenaamstelling door verwezen worden naar de afdeling zakelijk als je een btw factuur wilt.

 

sommige providers sturen consumenten echter ook gewoon een factuur met btw specificatie en dan is er dus niks aan de hand

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Ik heb even gekeken bij de provider waar ik straks een abonnement wil afsluiten.

Maar daar tonen ze inderdaad de facturen inclusief BTW, maar ze geven de mogelijkheid om een factuur te krijgen exclusief BTW, zodat het duidelijk is voor de BTW aangifte welk bedrag aan BTW terug te vragen is.

 

Zie hierbij de link: https://www.kpn.com/prive/klantenservice/btwfactuur.htm

 

Dan is er niets aan de hand toch?

 

Groeten,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zitten met onze mobiele abonnementen bij Vodafone. Omdat de particuliere abonnementen een stuk goedkoper zijn dan zakelijke, hebben we ook voor particuliere abonnementen gekozen. Deze hangen wel in een zakelijk account en we krijgen ook gewoon een factuur met de BTW gespecificeerd. Wanneer we met Vodafone contact moeten hebben, kunnen we ook gewoon bij de zakelijke helpdesk terecht. Dus het is prima mogelijk om een particulier abonnement te hebben als zakelijke klant.

 

Heb een aantal jaar geleden ook ooit als zakelijke klant een particulier abonnement bij KPN gehad en ook daar kreeg ik gewoon een factuur met BTW erop gespecificeerd.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de volgende factuur krijg, is dit dan conform de regels van de belastingdienst en kan ik op deze manier BTW terug vragen?(zie bijlage)

 

Bij deze factuur zijn alle bedragen incl. BTW, maar staat er onder de factuur aangegeven dat de BTW 21% bedraagt en wat het BTW bedrag is.

 

Ik ben benieuwd!

 

Groeten,

 

Voorbeeld_factuur.thumb.png.adcfeb453ebed7a326421263010e9703.png

Link naar reactie
  • 0

Als ik de volgende factuur krijg, is dit dan conform de regels van de belastingdienst en kan ik op deze manier BTW terug vragen?

 

Maar hier hebben wij het toch al over gehad...

 

Er zijn geen aftrekbeperkingen ten aanzien van mobiele telefoonabonnementen (behalve dat het gebruik voornamelijk zakelijk moet zijn dan).

 

Ook niet ten aanzien van de BTW.

Behalve natuurlijk dat de factuur aan de eisen voor teruggaaf van omzetbelasting moet voldoen.

Overigens is dat natuurlijk niet te zien op basis van een screenshot van enkele factuurregels (maar meestal is dat wel 'OK' wanneer je normale, gerenommeerde leveranciers gebruikt).

 

Heb je überhaupt gekeken op de site van de belastingdienst welke eisen er zijn wanneer je "BTW terug wil vragen", dus wanneer je recht op aftrek van voorbelasting hebt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het hier laatst over gehad met de belastingdienst. Al ging het in dit geval om mij in de ZZP rol, wat mogelijk afwijkt van jou situatie.

 

Hier mocht ik zelf bepalen hoe ik het deed, mits ik het maar kon aantonen.

Nu is het voor mij simpel: ik heb 1 abonnement (op prive naam, want dan krijg je korting... En is gek genoeg niet tegen de voorwaarden.) dat geheel zakelijk is, maar een privé abonnement op m'n toestel dat ik altijd bij me heb: maar ook daar moet ik zakelijk gebruik van maken voor belangrijke klanten, in noodgevallen als er meteen onderhoud gedaan moet worden op afstand aan een server, et cetera.

 

Ik bekijk per maand hoeveel ik ongeveer bezig ben geweest met de zaak; en op basis daarvan stel ik een percentage vast wat het zakelijke gebruik was van de bundels, en voer daarnaast alle belkosten met buitenlandse nummers die voor zakelijk gebruik zijn gebeld (Voornamelijk diensten als PayPal, datacenters, et cetera.) in z'n geheel op.

 

Het bedrag wat er uit komt rollen, daar over wordt de BTW teruggevorderd en wordt het bedrag **exclusief BTW** teruggevorderd in de aangifte IB.

De factuur wordt in z'n geheel opgeslagen bij de boekhouding, dus zowel prive als zakelijk de totaal factuur.

 

Dit bleek prima in orde te zijn om te doen.

 

Wel een tip natuurlijk, sommige mensen vinden het heel aantrekkelijk om "wat extra" op te voeren als zakelijke kosten. Doe. dat. niet. Je schatting moet reeel zijn, en aantoonbaar zijn.

Bij mij was de zakelijke aftrek tussen de 15 en 20% van de totale periodieke kosten...

Maar het *mag* 100% zijn, als het 100% zakelijk gebruikt wordt. (Als ZZPer tenminste... Als BV gok ik dat dit niet zomaar kan, maar daar ben ik niet mee bekend; koop daar gewoon als zaak.)

Link naar reactie
  • 0

Als je twee telefoons hebt kun je het best aannemelijk maken dat de tweede daarvan geheel zakelijk gebruikt wordt. Heb je maar 1 toestel dan moet je inderdaad gaan schatten hoeveel van het gebruik zakelijk is. Of dat uberhaupt de moeite is verschilt natuurlijk per geval, voor een rekening van 40 euro per maand loont het niet echt om daar bijv 20 euro zakelijk van te maken. Het gaat dan om minder dan 100 euro per jaar aan btw en inkomstenbelasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.