Jump to content
dustinvogel
Verberg

verkoop 25% aandelen.Welke kosten/heffingen moeten betaald worden prive/zakelijk

Op higherlevel.nl staat verschrikkelijk veel informatie. Misschien wel te veel om makkelijk door heen te zoeken. Ik heb hier nog geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen. Hopelijk zijn er mensen die mij in de juiste richting kunnen helpen of misschien wel het antwoord weten.

Situatie:

Ik ben 25% eigenaar (DGA) van een BV. Op 1 januari 2016 ga ik dit bedrijf verlaten en verkoop mijn aandeel. Het bedrijf gaat verder zonder mij dus stopt niet. Er is ook geen spraken van doorschuiven van de aandelen naar een andere BV. Ik heb mijn vragen proberen te zoeken op het internet en op de belastingdienst website. Ik heb alleen geen 100% overtuigend antwoord kunnen vinden. Ik ben ook bezig met een fiscalist om deze situatie uit te zoeken maar ben zelf ook graag op zoek naar het antwoord.

Vraag 1 (Prive):

Mijn aandeel wordt verkocht/overgenomen aan/door de BV. Er wordt een X bedrag voor uitgekeerd aan mij. De vraag is hoe ik dit moet verwerken in mijn belasting aangifte. Mijn idee is dat ik het in Box 2 moet plaatsen (winst uit verkoop van aanmerkelijk belang). en 25% inkomstenbelasting hierover moet betalen. Klopt dit?

Vraag 2 (zakelijk):

Hier gaat hetzelfde op. Mijn aandeel wordt verkocht/overgenomen aan/door de BV. Er wordt een X bedrag voor uitgekeerd aan mij. Welke kosten komen er voor de BV bij? Zijn er kosten of heffingen die de BV moet betalen voor deze transactie?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 1

Hoi Dustin,

Vraag 1 (Prive):

Mijn aandeel wordt verkocht/overgenomen aan/door de BV. Er wordt een X bedrag voor uitgekeerd aan mij. De vraag is hoe ik dit moet verwerken in mijn belasting aangifte. Mijn idee is dat ik het in Box 2 moet plaatsen (winst uit verkoop van aanmerkelijk belang). en 25% inkomstenbelasting hierover moet betalen. Klopt dit?

In geval je zelf een persoonlijke holding hebt, die een belang in een werkmaatschappij heeft, valt het geheel onder de deelnemingsvrijstelling.

Indien er 1 bv is, wordt het inderdaad afrekenen in privé in box 2 (verschil verkoopprijs en Verkrijgingsprijs). Let er wel op dat e.e.a. tegen de economische waarde dient te geschieden.

Vraag 2 (zakelijk):

Hier gaat hetzelfde op. Mijn aandeel wordt verkocht/overgenomen aan/door de BV. Er wordt een X bedrag voor uitgekeerd aan mij. Welke kosten komen er voor de BV bij? Zijn er kosten of heffingen die de BV moet betalen voor deze transactie?

Als jullie het eens zijn over prijs en voorwaarden en een koopovereenkomst hebben, moeten de aandelen nog geleverd worden (notariskosten) en de bv moet vooraf een uitkeringstest (art 2:207 BW) en mogelijk een balanstest uitvoeren. Wie deze kosten gaat dragen valt in de onderhandelingen.

Meestal staat in de koopovereenkomst iets als “Koper draagt de kosten voor de Notaris in verband met de Akte van Levering.”

Overige aandeelhouders die zelf jouw aandelen overnemen is geen optie?

• 0

Hi Sander,

Bedankt voor je uitleg. Er is idd geen persoonlijke holding. Mijn idee was dus correct wat betreft het afrekenen. De tweede vraag is idd wat complexer. Je antwoord is zeer bruikbaar en ik ga deze punten zeker meenemen en bespreken met mijn adviseur.

Het is naar mijn weten voor de overige aandeelhouders niet mogelijk het aandeel over te nemen.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.