• 0

welke kosten door te berekenen voor kantoor aan huis (ik ben geen eigenaar)

Ik ben nieuw op het forum en weet niet zeker of ik de vraag op het juiste board stel. De KvK heeft mij overigens naar dit forum verwezen.

Ik werk ruim 11 jaar part-time (15 à 20 uur per week) bij een klein adviesbureau. Sinds 2011 is de eigenaar geëmigreerd en heeft in het buitenland het kantoor verder uitgebouwd. Sindsdien staat het NL kantoor geregistreerd op mijn huisadres en houd ik kantoor aan huis (ruime zolderkamer is ingericht als kantoor). De computer en printer zijn van het bedrijf. Verder is er een kleine ruimte voor opslag van papier, toner, informatiemateriaal en oude dossiers. Ik heb nooit een vergoeding gevraagd (ik gunde het de eigenaar om eerst in het buitenland het bedrijf goed op te bouwen) en heb altijd zelf zaken als het internet en de energiekosten betaald. De telefoonkosten zijn overigens wel voor rekening van de baas. De buitenlandse tak van het bedrijf loopt inmiddels goed en daarom heb ik om een vergoeding gevraagd. De eigenaar baseert zich nu op een regeling voor thuiswerkende telewerkers waarbij 10% van het bruto salaris reel is voor gebruik van eigen computer, internet en stroom. Dit zou in mijn geval neerkomen op ca. 70,- per maand. Dit voelt niet goed. Weet iemand of dit reëel is? Of bestaat er een verdeelsleutel? Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken/beantwoorden van deze vraag.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

wil ondanks dat best wel even reageren, ook al omdat dit me tegen de borst stuit.

 

 

Om te beginnen is het jouw huis, en de baas huurt een deel van jouw huis. Dan mag hij een bod doen wat fair lijkt, jij mag ook een tegenbod doen. Als je baas bij mij komt om mijn fietsenschurtje te huren, bepaalt hij ook niet eenzijdig de prijs. (dat is ook wat me tegen de borst stuitte)

 

Jij gebruikt en gebruikte een computer en printer van het bedrijf, dus de vergoeding die je vraagt kan allleen maar voor de opslag van goederen zijn.

 

Wat ik dus niet begrijp, is waarom jij een vergoeding moet krijgen (anders dan voor die opslag en internet). De gestelde 10% zou mi een vergoeding van de baas aan jou zijn omdat je een eigen comp/printer gebruikt.

 

Verder zie ik niet in waarom dit een percentage van een salaris zou moeten zijn, dit lijkt me redelijk los van elkaar te staan.

 

Wat bijvoorbeeld bij de belastingdienst wel wordt gehanteerd zijn berekeningen als volgt:

- totale kosten internet

- totale kosten printer

- totale kosten computer, etc.

en dan het % schatten dat je m zakelijk verbruikt. En dan die zakelijke kosten zou jij vergoed moeten krijgen van je baas. Maar bij de computer en printer werkt dat dan andersom, omdat jij die prive kunt gebruiken (ik weet of je dat ook doet), terwijl ie van je baas is.

Voor opslag mag je best al wat rekenen hoor. Een klein slaapkamertje zou je best al kunnen verhuren aan een student of zo, zeg de helft van die huurprijs mag je mi ook je baas wel in rekening brengen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 43 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.