• 0

VOF beëindiging

Geachte heer/mevrouw,

 

 

 

Samen met mijn vennoot heb ik een Administratiekantoor (VOF). Mijn vennoot is nooit aanwezig en ze komt nooit haar afspraken na. Van beide kanten is het duidelijk dat ik degene ben die alles voor het bedrijf heeft gedaan. Wij zijn nu 2 jaar verder en hebben maar 4 klanten gehad die inmiddels alweer geen klanten zijn of zijn gestopt. Wij hebben nooit geld geleend van de bank. Wij betaalden alles vanuit privé. Ik heb veel van mijn uren, energie en geld in het bedrijf gestopt. Mijn vennoot stopte ook af en toe geld in het bedrijf. Nu heeft mijn venoot twee weken niets van zich laten horen. Daarom heb ik haar vandaag een bericht gestuurd, waarop zij heel kortaf reageerde dat zij te druk was met andere werkzaamheden en dus geen werkzaamheden voor ons bedrijf kan verrichten. Hier schrok ik natuurlijk van.

 

Nu heb ik de volgende vragen aan u; als wij nu stoppen met de VOF, hoe zit het dan met de schulden van het bedrijf? Wie is er aansprakelijk voor deze schulden? Degene die eruit stapt of beiden? De schulden die wij nu hebben zijn als volgt: € 165,- aan ReedBusiness (belastingpakket) en € 544,50 + € 834,50 aan een advies van een kantoor. Ook hebben wij een verlies in 2013 van € 1.072,- en in 2014 van € 4.379,-. Wat dient hiermee te gebeuren? Het boekjaar 2015 moet nog worden geboekt.

Wij hebben ook investeringen van € 4.698,- in 2014 (software afschrijving 2e jaar, nog 3 jaar af te schrijven). Vooruitbetaalde bedrag € 37,- 2014. In het boekjaar 2015 (de jaarrekening 2015 moet nog worden opgesteld) krijgen we meer kosten en meer verlies en nog meer investeringen.

 

Alvast heel erg bedankt voor uw hulp!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marco,

 

Wij zijn inderdaad een administratiekantoor. Wij hebben helaas geen contract opgesteld, aangezien wij goede vriendinnen zijn/waren en in goed vertrouwen hiermee zijn begonnen.

 

Daarbij wil ik graag nog het volgende vragen: Als wij besluiten om te stoppen per 31/12/2015 wat is dan de procedure? Dus onder andere wat betreft de investeringen, de vooruitbetaalde kosten, de omzetbelasting en de bank? En als mijn vennoot besluit om eruit te stappen, is zij dan verantwoordelijk voor de schulden of alsnog beiden?

 

Ik hoor het heel graag van u.

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn dit niet juist zaken waar je zelf als administratiekantoor je klanten over adviseert?

 

Ik zou eens beginnen met de administratie van 2015 op orde te brengen. Indien je verder helemaal niets geregeld hebt ben je beide hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden ongeacht wie ermee stopt. Dit betekent niet dat je beide even veel moet gaan betalen, dit zal grotendeels uit de administratie blijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja, dat vond ik ook al vreemde vragen vanuit een admin kantoor.

Je blijft in beginsel beiden hoofdelijk aansprakelijk, ook na beeindiging van de vof. tenminste, voor de verplichtingen aangegaan ten tijde an de samenwerking. Zou ook een mooie boel worden, ik word klant bij jullie vanwege met name een van de twee partners in wie ik vertrouwen heb, die verlaat het schip, en ik zit met een ander opgescheept.

 

De vertrekkende vennoot moet dan via vrijwaringsovereenkomst(en) gevrijwaard worden van zijn/haar verplichtingen. Maar daarmee ben je er nog niet, want als de achterblijvende vennoot(en) onvoldoende bij machte zijn de vordering(en) te voldoen, kan er alsnog weer bij je aangeklopt worden.

 

Zit je er dan voor eeuwig aan vast?

Waar aan vast? Aan de schulden die nog openstonden terwijl je de vof ontbond, en nog niet voldeed? Ja, aan die schulden blijf je dus vastzitten, en nogmaals dat is maar goed ook (vind ik)

Heb je die zaakjes netjes afgerond, dan kun je dus de vof uitstappen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Z.,

 

Ten eerste wil ik je sterkte wensen in deze situatie.

Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu in je eentje verder wil gaan of dat jij ook wilt stoppen.

 

Misschien helpt het om onderscheid te maken tussen de investeringen die jullie hebben gemaakt en de openstaande rekeningen. Nu lijkt het er een beetje op alsof je alle bedragen op één grote berg 'schulden' gooit.

 

Mij lijkt het belangrijkste dat jullie eerst samen proberen de openstaande facturen van derden te voldoen en af te rekenenen met de Belastingsdienst. Jullie zijn samen de VOF en beide individueel aansprakelijk.

Daar kom je niet onder uit.

 

Iets anders zijn de investeringen die jullie hebben gedaan. Maak een overzicht hoeveel privé geld ieder heeft gestoken in de VOF. Dat dit geld verloren is is jammer, maar minder erg dan de openstaande rekeningen die je nog moet betalen. Je zou nog kunnen proberen te bepalen of één van de twee meer 'uren' in de VOF heeft gestoken maar ik denk dat je dat moeilijk kunt bewijzen.

 

Dus éérst als VOF samen 'afrekenen' met derden, en daarna onderling afrekenen.

 

Succes met alles.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dezelfde vragen heb je ook op het Forum Fiscaal Dienstverleners gesteld waarop ik een antwoord heb gegeven. Voor de verdere beantwoording van de gestelde vragen lijkt het mij goed om op dit forum verder te gaan.

Bedoel je met 'dit' dit forum (dus HigherLevel) of het Forum Fiscaal Dienstverleners?

 

Als de discussie wordt verplaats naar een ander (gesloten) forum heeft het dus niet veel zin om hier TS te helpen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Bedoel je met 'dit' dit forum (dus HigherLevel) of het Forum Fiscaal Dienstverleners?
"dit" volgt op onderwerp FFD ... al had het "dat" moeten zijn.

 

Als de discussie wordt verplaats naar een ander (gesloten) forum heeft het dus niet veel zin om hier TS te helpen.
Waarom niet?

 

Als wij het woordje 'Administratiekantoor' weglaten, dan blijft VOF over. De oplossingsgerichte problematiek rondom een niet functionerende vof - en daar zijn er veel van - is voor iedereen leerzaam.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De VOF heeft ongeveer 1500 euro aan schulden. Als de TS dat kan betalen, en als de (toekomstige) omzet laag is, zou ze dan misschien moeten overwegen zo snel mogelijk de stekker uit de VOF te trekken? Klopt het dat zo lang ze vennoten zijn, de vijandige vennoot de VOF met nieuwe schulden kan overladen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vennoot is nooit aanwezig en ze komt nooit haar afspraken na. Van beide kanten is het duidelijk dat ik degene ben die alles voor het bedrijf heeft gedaan. Wij zijn nu 2 jaar verder en hebben maar 4 klanten gehad die inmiddels alweer geen klanten zijn of zijn gestopt.

 

Probeer er met z'n tweeën fatsoenlijk uit te komen, het was een avontuur, het is mislukt en daar hebben jullie alle twee even veel schuld aan, jullie hebben alle twee niet zo hard gewerkt.

;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.