• 0

mijn bedrijfsauto is dit jaar een youngtimer geworden

Goedendag,

ik heb in juli 2011 een Saab 9-3 turbo S cabrio automaat gekocht voor 9750euro (ex btw 8306,32)

de eerste toelating was mei 2000, catalogus prijs 44000 ink Btw

dit jaar is die 15 geworden!!

 

Nu vraag ik me af van welk bedrag moet ik uit gaan voor de bijtelling,

20% van de aanschaf prijs? of een ander bedrag?

 

tevens vroeg ik mij af wordt er bijtelling gerekend van het ex btw bedrag of ink btw bedrag?

 

alvast bedankt

 

Emile

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heren allebei dank voor de antwoorden.

 

voor de duidelijkheid

Auto is een btw auto op de zaak gekocht,

voorlopig gaat die niet weg ook niet naar prive,

helemaal nu dat die fiscaal wel heel aantrekelijk is geworden!!

 

van die 35% over de dag waarde wist ik

alleen als ik op soort gelijke auto's zoek kom ik zo wie zo niet de zelfde tegen,

ik heb lpg g3 en ook voor deze uitvoering een ander blok,van de Aero(lees meer vermogen) was op dit model een optie toen de tijd.

dus waar ik mee zit is dat ik niet weet wat de dag waarde is

ik zie ze tussen de 2000 en 4000 euro maar niet helemaal dezelfde al de mijne

vandaar dat ik dacht ik neem 20% van de aanschaf prijs

namelijk 1950 euro.

 

@realist

ik begrijp niet wat jij bedoelt?

 

alvast bedankt

 

Emile

Link naar reactie
  • 0

wat ik schreef is inderdaad al wat jargon, excuses daarvoor.

De bepaling (het opplakken van een etiketje) of de auto van de zaak is of prive mag je slechts op een paar momenten nemen

- bij aanschaf van de auto

- bij oprichting van de zaak

en niet tussendoor dacht ik. terwijl het bereiken van de 15 jaar fiscaal gezien wel zo'n omslagmoment kan zijn.

 

Overigens nog een vraag daarbij:

bel dienst schrijft:

In de meeste gevallen gaat u bij een storting of onttrekking uit van de waarde in het economisch verkeer. Dat is de waarde die in normale koop- en verkoopsituaties zou gelden. Bij bedrijfsmiddelen zoals computers en auto’s is deze waarde vaak redelijk makkelijk te bepalen. Bij onroerende zaken kan de WOZ-waarde een goede indicatie zijn.

wat geldt als waard in econ verkeer? De biedt of de laatprijs. Op bijv marktplaats.nl kunnen we een waarde bepalen, maar bij een garage krijg je dat er lang niet voor

Link naar reactie
  • 0

Je auto is een BTW auto als ik het goed lees.

 

Hou er dan wel rekening mee dat de correctie privegebruik BTW 2,7% van de catalogusprijs bedraagt.

Na het 4e jaar in bezit zijn na de 15e verjaardag van de auto wordt dit 1,5%

 

Een marge youngtimer is altijd 1,5%.

 

Bovenstaande percentages mag je bebruiken maar het hoeft niet.

Je mag ook een sluitende rittenadministratie bijhouden waarbij de verhouding werk/prive wordt bepaald. Op basis daarvan mag je de correctie berekenen. Dit is vooral voordeliger bij weinig prive kms en/of een hoge catalogusprijs van de youngtimer.

 

Link naar reactie
  • 0

zullen we de discussie en toelichtingen op her-etikettering hij is namelijk volstrekt irrelevant in deze discussie en aan de haren erbij gesleept.

 

zo te lezen heeft TS de auto gewoon altijd als zakelijk aangemerkt en veranderd dus alleen het bijtellingspercentage.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Tot zijn 15e verjaardag 25% van de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief Btw. Vanaf zijn verjaardag 35% van de 'dagwaarde'.

hoe bereken je de dagwaarde? is dat bied- of laatprijs. Zeker wanneer het oude auto's betreft, is biedprijs niet gemakkelijk te achterhalen, laatprijzen zou je naar een marktplaats.nl toe kunnen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.