• 0

Gaming Community btw plicht bij donaties?

Beste,

 

In hoeverre ben je btw plichtig als uit donaties een gaming community draaiende houd. Dus het huren van gameservers en alles wat daarbij komt kijken.

 

Of een VIP Kit verkoopt als digitaal product waarvan het geld gebruikt word om de gameservers draaiende te houden?

 

Ik neem aan als je kan aantonen dat alles gebruikt wordt voor de community in een excel bestand je geen ondernemer ben maar gewoon iemand die een hobby beoefend?

 

Bedankt voor je advies.

Met vriendelijke groet,

Computergek

 

[verandering: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

In hoeverre ben je btw plichtig als uit donaties een gaming community draaiende houd. Dus het huren van gameservers en alles wat daarbij komt kijken.

 

Of een VIP Kit verkoopt als digitaal product waarvan het geld gebruikt word om de gameservers draaiende te houden?

 

Ik ben geen belastingexpert dus je zult mijn advies met een korreltje zout moeten nemen, maar;

 

- Zolang je enkel werkt met donaties drijf je geen onderneming en hoef je dan ook geen BTW aangiften te doen. Mocht de belastingdienst wel vragen om BTW aangiften te doen dan kan je hier dus gewoon een 0-aangiften van maken.

- Het verkopen van producten, ook al gebruik je deze puur om uit de kosten te komen, wordt gezien als het drijven van een onderneming en betekend dus dat je aangiften zal moeten gaan doen.

 

 

 

https://puurhost.nl - Hosting zoals wij hem zelf graag zien!
Link naar reactie
  • 0

Het verkopen van producten, ook al gebruik je deze puur om uit de kosten te komen, wordt gezien als het drijven van een onderneming en betekend dus dat je aangiften zal moeten gaan doen.

Niet per se: als je er een vereniging van maakt, kun je onder voorwaarden gebruikmaken van de vrijstelling voor collectieve belangenbehartiging. Ik ben ook geen belastingexpert, maar het lijkt mij dat gamers die samen een gameserver huren en een en ander ook nog formeel vastleggen in de statuten van hun vereniging daarvoor wel in aanmerking komen.

De diensten en daarmee samenhangende levering van goederen van organisaties die collectief belangen behartigen voor hun leden zijn vrijgesteld van btw.

Verder heeft dat natuurlijk weinig met ondernemen te maken. (Mod wink)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Net als met zoveel dingen in het leven gaat het om de intentie.

 

Als jullie echt een clubje game enthousiastelingen zijn die alleen uit de onkosten willen komen kun je dat prima uitleggen aan de Belastingdienst. Ik zou dan ook net als Ward denken aan een stichting oid.

 

Maar als je onder de noemer van een 'stichting voor gamers' zelf denkt aardig te kunnen gaan verdienen aan VIP Kits of iets anders dan heb je wel iets uit te leggen.

 

De Belastingdienst is normaal heel redelijk, alleen niet als je de regels misbruikt.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

op hoofdlijnen klopt het wat puur host zegt.. het venijn zit hem in de details...

duidelijk is zodra je iets verkoopt (zoals een vippakket) ben je al snel ondernemer.

 

Met donaties is het heel belangrijk dat het echt zuivere en vrijwillige donaties zijn zonder tegenprestatie, want zodra er een tegenprestatie is tegenover de donatie wordt het al snel ook gezien als gewone btw belaste omzet.

Dus zodra jij gaat zeggen elke donateur krijgt spelvoordeel X of Y als dank dan is het geen donatie meer. Om discussie over donatie of btw omzet te voorkomen kan je donaties "anoniem" of losgekoppeld van het game account laten doen.

 

 

of je moet zoals ward ook zegt kijken naar een besloten structuur zoals een vereniging, of dat online ook te realiseren is (qua loyaliteit enzo) moet je dan onderzoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Vrijstelling BTW voor sociaal-culturele instellingen, sportvereningen of jeugd- en jongerenwerk is niet aan de orde, zodra je concurreert met commerciële partijen. Je kunt natuurlijk altijd een (individueel) verzoek indienen bij de Belastingdienst zodra je georganiseerd bent.

 

Zie ook max. bedragen voor fondsenwerving (diensten).

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een vereniging met een volledige of een beperkte bevoegdheid hebben. De verschillen staan hier uitgelegd. De laatste wordt ook wel een informele vereniging genoemd. Een informele vereniging ben je niet verplicht in te schrijven bij de KvK en heb je dus ook geen kosten aan, maar elk bestuurslid is wel hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden die worden aangegaan. Mogelijk dat er derden zijn (zoals banken) die alleen zaken willen doen met volledige bevoegde verenigingen.

 

Tip: zorg ervoor dat zaken als domeinnamen, hosting, servers en IE allemaal op naam van de vereniging staan. Je zou de eerste vereniging niet zijn waar bij een conflict het vertrekkend bestuurslid de eigenaar van al die zaken blijkt te zijn. Ik heb dat zelf meerdere malen meegemaakt en ik ben vrijwel nergens lid van, dus ik vermoed dat dit soort fratsen vaker voorkomt dan je denkt.

 

Hoe je een informele vereniging opricht (of hoe je voorkomt dat je er per ongeluk een opricht), weet ik niet. De meeste teksten die ik zo gauw kan vinden, lijken zich te focussen op de formele variant.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat is namelijk de makke van een informele vereniging, als je je gedraagt als een vereniging (en uit de tekst begrijp ik dat dat zo is), dan bén je er een.

 

Qua btw: een VIP kit klinkt nou typisch als iets dat géén donatie is, maar een dienst. Als ik een VIP Kit koop, dan krijg ik daar vermoedelijk iets voor terug? Dat is het verschil met een donatie, daar krijg je (zo goed als) niets voor terug.

 

Om wat voor bedragen praten we hier? Als het eventueel af te dragen btw-bedrag (na aftrek van voorbelasting op je servers) minder is dan 1.345,- mag je die btw houden, mits je clubje één of meerdere natuurlijke personen zijn.

 

De Belastingdienst is de moeilijkste niet, je kunt ze altijd een brief sturen (nee niet de Belastingtelefoon bellen want daar kun je geen rechten aan ontlenen) en uitleggen "dat je per jaar 5.000,- ophaalt aan VIP Kits, en volgend jaar misschien wel 6.000,- en dat je een serverpark overeind houdt waar je 4.000,- kosten per jaar voor hebt. Het jaarlijkse overschot wordt besteed aan de organisatie van een traditionele LAN-party. Beste Belastingdienst, kunt u ons onder deze voorwaarden vrijstellen van btw, want het zou ons een hoop gedoe schelen en de staat loopt er nauwelijks iets op mis?"

 

 

Of je dit in een rechtspersoon moet gieten (een stichting of een vereniging) is een interessante vraag. Enerzijds is er het risico dat er iemand met het materiaal, de domeinnaam, de database etc. vandoor gaat. Welbeschouwd voorkom je dat niet door het in een rechtspersoon te gieten, maar je hebt dan wel een stok om de hond mee te slaan (he, da's niet van jou, de contracten staan op onze naam, geef terug), als je de hond kan vinden.

Daarnaast is er de kwestie van risico, aansprakelijkheid, verloop binnen de groep, continuiteit, dat soort dingen.

 

Als het om een bedrag van max een paar duizend euro gaat wat je als vriendengroep kan dragen, zie ik nog geen reden om het notariaat met extra omzet te verblijden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.