• 0

Inkopen bij Ingram Micro en Tech Data

Hallo,

 

Ik ben mij aan het oriënteren op het starten van een nichegerelateerde webshop, namelijk die van routers. Het technische aspect zit wel snor. Daarnaast heb ik ruime ervaring op het gebied van SEO/SEA en beschik ik over een aantal andere kanalen waarmee ik verkeer binnen zou kunnen slepen.

 

Voor een enigszins rendabele conversie zou ik echter ook op prijs willen concurreren. Helaas heb ik geen flauw idee hoe het werkt met inkopen van distributeurs zoals Ingram Micro en Tech Data. Ik heb vele 'horrorverhalen' gelezen waarbij kleine spelers simpelweg uit de markt geconcurreerd worden omdat hun inkoopprijzen hoger zijn dan de retailprijzen van grotere spelers. In deze verhalen gaat het echter veelal om gebieden waar een Amazon of een Ebay voet aan de grond heeft. Ik vraag mij af hoe dit zit in Nederland.

 

Ik snap dat een Coolblue of een Mediamarkt een veel betere inkooppositie heeft dan een beginnende kleine speler, maar gaat het zo ver dat hun retailprijzen lager zullen zijn dan mijn inkoopprijzen?

 

Ik heb dus eigenlijk iemand nodig die mij wat meer kan vertellen over de prijzenstructuur die Ingram Micro en Tech Data hanteren en dan in het bijzonder op het gebied van routers. Zou ik (met een hele lage overhead) op prijs kunnen concurreren met deze grotere spelers of is dat een naïeve gedachte? Een zeer kleine initiële marge is daarbij uiteraard geen probleem. Ik ben zelf nog bezig met het marktonderzoek en het uitdenken van concepten. Dus om al in deze fase actief met de bedrijfsvoering aan de slag te gaan vind ik wat voorbarig (lees: praktische zaken als KvK-inschrijving en accountmanagers van distributeurs contacteren). Temeer omdat genoemde distributeurs een selectiebeleid hanteren en ik nog moet bepalen of de webshop überhaupt levensvatbaar is.

 

In het kort: is er iemand die mij wat meer kan vertellen over de prijzenstructuur van een Ingram Micro of Tech Data geldende voor een kleine speler (per keer een paar duizend euro met gemiddeld 10 stuks per product)?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, allereerst welkom op HL,

 

Als kleine speler gaat het je waarschijnlijk niet lukken om goedkoper in te kopen dan coolblue of media markt, zij kopen grote getallen wat uiteraard scheelt met de verzendkosten plus de staffel korting die ze krijgen.

 

Maar prijs is niet alles natuurlijk, focus je meer op de technische kennis die jij wel hebt en coolblue bijv. niet. Wordt router specialist, ipv bulk verkoper en op die manier kun je toch concurreren.

 

De goedkoopste is niet altijd de beste, dus probeer jezelf hoogwaardig neer te zetten. Prijs stunters zijn er genoeg.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik snap dat een Coolblue of een Mediamarkt een veel betere inkooppositie heeft dan een beginnende kleine speler, maar gaat het zo ver dat hun retailprijzen lager zullen zijn dan mijn inkoopprijzen?

 

 

Ik was vroeger (2001/2002 ofzo) salesmanager bij een importeur van DVD spelers, en we leverden o.a. aan MediaMarkt. Zij kunnen inderdaad zo scherp inkopen dat reguliere retailers prijstechnisch niks meer te vertellen hebben.

 

Daarnaast hebben ze, gezien hun volume en inkoopvoorwaarden, de mogelijkheid om met enorme lage marges te werken op hun inkoopprijs, mocht dat nodig zijn.

 

Ik zou dus zeker gedegen vooronderzoek doen voor je hier aan gaat beginnen.

 

Ruimte voor niche-spelers is er in principe overal, afhankelijk van hoe groot die niche is en wat het onderscheid is dat je kunt bieden.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Misschien ten overvloede maar 'De' prijs bestaat bijna niet meer bij (electronica-)webwinkels.

De grote webwinkels spideren allemaal hun concurrenten en passen (soms meerdere keren per dag) hun prijzen aan. Sommige maken zelfs per klant verschil in de prijs. Ik heb wel eens gehoord dat als je met een Mac de site bezoekt de prijzen hoger zijn dan bij een PC, maar dat kan ook een broodje aap verhaal zijn.

 

Maar misschien zit daar ook de meteen de oplossing voor jouw probleem in. Probeer te achterhalen welke mensen iets meer voor een bepaalde router over hebben als hun probleem maar wordt opgelost. Wat dat betreft heb je een goede markt te pakken: Bij mij in de straat is het met een eenvoudige Ziggo standaard router niet meer te doen. Ik zie zelf al snel 15 tot 20 routers in mijn Wi-Fi balkje en we drukken elkaar allemaal weg. Huilende kinderen tot gevolg omdat hun Minecraft en SnapChat het niet meer doet.

Zie daar een 'pijn' bij de klant die best een paar tientjes meer wil betalen. Wi-Fi is van 'levensbelang' tegenwoordig ;)

 

Kortom, ik zou hier nog eens naar kijken:

Voor een enigszins rendabele conversie zou ik echter ook op prijs willen concurreren.

Misschien moet voor een 'enigszins rendabele conversie' de prijs juist omhoog.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Denk dat het heel lastig wordt om op prijs te winnen aangezien de grotere webshops met marge's werken tussen de 1 en 3 procent op veel producten. En laat dat nu vaak net het verschil tussen jou en hun zijn wat ze aan korting krijgen omdat ze in het groot inkopen.

Denk dat je inderdaad je beter kunt richten ( zoals hier boven ook al gezegd ) op het gebied van kennis en service dan op het gebied van prijs.

 

 

www.erotiekspecialisten.nl

Link naar reactie
  • 1
Sommige maken zelfs per klant verschil in de prijs. Ik heb wel eens gehoord dat als je met een Mac de site bezoekt de prijzen hoger zijn dan bij een PC, maar dat kan ook een broodje aap verhaal zijn.

Het lijkt een halve waarheid. De bron van dat verhaal is een artikel in de Wall Street Journal uit 2012: bezoekers met een Mac kregen duurdere hotelovernachtigingen voorgeschoteld (omdat zij gemiddeld 20 tot 30 dollar meer besteden), maar voor één bepaalde hotelkamer betaalden Mac- en PC-gebruikers beide evenveel.

 

Een recent Duits onderzoek trof wel een vergelijkbare prijsstrategie aan bij webwinkels, maar daarbij werd vooral onderscheid gemaakt tussen desktop en mobiel. Zo kostte een tv voor smartphone-gebruikers geen € 999 maar ineens € 1.149 en was een muts geen € 3,95 meer maar € 10.

 

Inbellen met je oude Windows 98-pc is zo gek nog niet. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een recent Duits onderzoek trof wel een vergelijkbare prijsstrategie aan bij webwinkels, maar daarbij werd vooral onderscheid gemaakt tussen desktop en mobiel. Zo kostte een tv voor smartphone-gebruikers geen € 999 maar ineens € 1.149 en was een muts geen € 3,95 meer maar € 10.

Het is nu toch inmiddels wel een publiek geheim, dat allerlei gegevens bekend zijn bij verkopers en dat men daar terdege rekening mee houdt? Uiteraard weet ik niet of iedereen zo werkt, maar houd rekening met

- geografische verschillen (op postcode)

- aantal malen de site bezoeken, met name op dát artikel

- eerder koopgedrag

 

Als kleine jongen en prijsvechter worden lijkt me een onmogelijke situatie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals JS lomp ook al aanhaalde, je verliest het niet alleen op de inkoopmarge, maar ook op de verzendkosten. Als de marges inderdaad 1 a 3% zijn hou je niets over. Zeg dat jij voor een pakje 6,30 euro betaalt, dan zit Coolblue in de richting van 2,50 euro. Komen de kosten om de routers bij je in het magazijn of thuis te krijgen nog bij. Ook op de aanvoer verlies je het op transport "ïnkoop" kosten.

 

Gratis verzenden is de norm.... lastig winstgevend te krijgen dit denk ik. Jammer, je hebt wel verstand van zaken denk ik zo. Kan je het niet in toegevoegde waarde zoeken?

Link naar reactie
  • 0

Heb even wat prijzen opgezocht van willekeurige routers bij een grote distributeur. Voorbeeld 20,83 ink. ex. op tweakers vind je deze prijzen. Inkoopprijs zit dus ergens in de buurt van de laagste verkooprijzen. Andere prijzen zijn vergelijkbaar. Opgezocht in een account van een winkel met 30-100k omzet bij die distributeur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een ander verdienmodel dan? Ga bij bedrijven of particulieren aan huis wifi-problemen analyseren en oplossen of een installatieservice aanbieden bij voldoende kennis...

 

...daar heb je ook vast een website met dienstenverkoop en secundair webshop voor nodig. Geen idee of daar regionaal voldoende betalende klanten voor te vinden zijn, maar dat kun je natuurlijk onderzoeken.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.