• 0

Webwinkel administratie boekhoudprogramma / boekhouder?

Beste Higherlevel leden,

 

Ik zit dus met het volgende, ik ben nu iets meer dan een jaartje bezig met mijn webwinkel, echter blijft de administratie een lastig punt voor mij. Elke keer wordt de administratie in de laatste week ingevuld omdat ik er vaak niet meer uitkom.

 

BTW aangifte is geen probleem, maar daarmee voldoe je nog niet aan de eisen van de belastingdienst.

 

Ik vul alles in in een online boekhoudprogamma (acumulus), Alleen vind ik het zelf zo onoverzichtelijk. Ook heb ik in het begin fouten met dit programma gemaakt waardoor de saldo's op rekening niet meer overeenkomen met het huidige saldo.

 

Nu wil ik dus me administratie na laten kijken door een boekhouder, maar nu vraag ik me af wat ik in moet leveren zodat zij een juiste berekening van inkomstenbelasting kunnen maken.

 

 

Wat zouden zij aanvullend op het onderstaande er nog bij willen hebben?

 

Een map vol met uitgaande facturen geordend op datum.

een uren administratie

een voorraad lijst

 

 

En zijn hier misschien goede ervaringen met boekhouders in regio Flevoland die ook met het programma acumulus werken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Higherlevel leden,

 

Ik zit dus met het volgende, ik ben nu iets meer dan een jaartje bezig met mijn webwinkel, echter blijft de administratie een lastig punt voor mij. Elke keer wordt de administratie in de laatste week ingevuld omdat ik er vaak niet meer uitkom.

 

 

Heb je al een beetje begeleiding gehad van bijvoorbeeld een vriend of kennis die bedrijfseconomie heeft gestudeerd. Het begin is even lastig, maar zodra je daar doorheen bent valt het best mee. Advies is ook om een vast tijdstip voor de boekhouding minimaal eens in de twee weken te plannen. Dat hoeft vaak maar een half uurtje of een uurtje te zijn.

 

 

BTW aangifte is geen probleem, maar daarmee voldoe je nog niet aan de eisen van de belastingdienst.

 

Je bedoelt waarschijnlijk de eisen voor de aangifte inkomstenbelasting? Dit kan verschillen. Als er sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden, dan zijn de eisen minder strak dan bij winst uit onderneming.

 

Ik vul alles in in een online boekhoudprogamma (acumulus), Alleen vind ik het zelf zo onoverzichtelijk. Ook heb ik in het begin fouten met dit programma gemaakt waardoor de saldo's op rekening niet meer overeenkomen met het huidige saldo.

 

Zou je dit nog iets kunnen verduidelijken. Waarom denk je dat je in het begin een fout hebt gemaakt?

Wellicht door voortschrijdend inzicht?

 

Nu wil ik dus me administratie na laten kijken door een boekhouder, maar nu vraag ik me af wat ik in moet leveren zodat zij een juiste berekening van inkomstenbelasting kunnen maken.

 

 

Wat zouden zij aanvullend op het onderstaande er nog bij willen hebben?

 

Een map vol met uitgaande facturen geordend op datum.

een uren administratie

een voorraad lijst

 

 

 

Een goede boekhouder heeft vaak een standaard op te leveren stukken lijst van wat hij nodig is. Ik zou daar om vragen, want dat voorkomt de hele tijd heen en weer pingpongen met vragen.

 

Ik kan alvast een aanzet geven: verkoopfacturen (waarschijnlijk geëxporteerd uit je webwinkel), bankafschriften van het hele kalenderjaar. Waarschijnlijk ook het begin van de administratie van het jaar erop om te kijken of er nog posten van voorgaand jaar 2015 in zitten. Vergeet overigens ook niet de opgaven en aftrekposten in je privé-aangiften. Je kan inloggen op mijn belastingdienst met je digid en daar je gegevens downloaden.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Nog even een tip. Omdat je aangeeft dat je het zelf zo onoverzichtelijk vindt, waardoor je misschien ook die fouten maakt, is het wellicht handig om eens met een boekhouder om tafel te zitten die het pakket kent, jouw wegwijs hierin maakt en wellicht jouw tips kan geven waardoor je de boekhouding efficiënter kan voeren. Dan denk ik o.a. aan bankafschrift importeren, voorraad bijhouden. Dat zou je wekelijks uren kunnen besparen. Eenmalig (kleine) investering die je een hoop plezier op kan leveren. Succes.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de bijdrage van Richard:

 

Misschien is het verstandig om ook de administratie van (een paar maanden van) 2014 in de controle te betrekken. Eventuele fouten daarin kunnen dan meteen worden hersteld, zodat er ook een juiste beginstand van het jaar 2015 ontstaat. Daarna komen ook de saldi in Acumulus hopelijk weer overeen met de werkelijkheid.

 

Als boekhouder zou ik ook graag een kopie van de aangiftes omzetbelasting (2014 en 2015) en inkomstenbelasting (2014) ontvangen. Wellicht zijn door de correcties ook suppletie-aangifte en/of bezwaar benodigd.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties , met de eisen van de belastingdienst bedoel ik de eisen waaraan mijn administratie moet voldoen.

Als ik controle zou krijgen dan zou acumulus openen niet volstaan.

 

Mijn bank komt 99% overheen met het boekhoudprogramma, echter na een half jaartje meerdere betaalopties toegevoegd aan mijn website, zoals paypal/IDEAL en hier is het toen een beetje mis gegaan.

Alle inkomsten had ik direct op mijn eigen bank kasboek gezet, maar niet wetende dat ik een kasboek voor IDEAL en sisow moest maken, en dit bedrag intern overboeken.

 

Nu gaat dit wel prima, als ik een betaling binnenkrijg via mijn webwinkel dan gaat deze automatisch naar de IDEAL rekening, en zodra IDeal mij uitbetaald boek ik dat bedrag ook intern over.

 

 

Mijn totale omzet dit jaar was +/- 15000 dit is het eerste jaar dat ik ben opgestart. En ik ben nog steeds aan het uitbreidden om diverse producten aan te kunnen bieden.

 

Omdat er steeds meer papierwerk komt moet ik echt een boekhouder in de arm nemen omdat ik er zeker van wil zijn dat mijn administratie juist is. Ik heb nu een contact die me erbij wil helpen die in deze branche heeft gewerkt, echter twijfel ik er zelf nog over in hoeverre zij het verstand ervan heeft. Met een webwinkel heeft zij nog geen ervaring, maar mogelijk kan ze mij wel advies geven.

 

Dekruidenier, bedankt voor de link! die kende ik nog niet. er zitten er 2 redelijk dichtbij +/-30km

 

Ik ga contact opnemen met een van de boekhouders die is aangeschreven bij acumulus, zodat zij mij kunnen uitleggen welke papieren in welke mappen horen en hoe ik deze moet aanleveren. Mochten zij dan nog vragen hebben kunnen ze altijd zelf in acumulus kijken omdat ze weten hoe dit werkt en mij eventueel advies kunnen geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties , met de eisen van de belastingdienst bedoel ik de eisen waaraan mijn administratie moet voldoen.

Als ik controle zou krijgen dan zou acumulus openen niet volstaan.

 

Mocht je controle krijgen dan vraagt de belastingdienst een grootboek en kolommenbalans die aansluit op jouw aangifte inkomstenbelasting. Zo dient bijvoorbeeld de winst die in jouw kolommenbalans staat ook terug te komen in je aangifte inkomstenbelasting. Maar ook balansposten en resultaatposten dienen aan te sluiten. Als je ondernemer bent, moet je namelijk een winstaangifte indienen volgens voorgeschreven formaat bij de belastingdienst.

 

Mijn bank komt 99% overheen met het boekhoudprogramma, echter na een half jaartje meerdere betaalopties toegevoegd aan mijn website, zoals paypal/IDEAL en hier is het toen een beetje mis gegaan. Alle inkomsten had ik direct op mijn eigen bank kasboek gezet, maar niet wetende dat ik een kasboek voor IDEAL en sisow moest maken, en dit bedrag intern overboeken.

 

Nu gaat dit wel prima, als ik een betaling binnenkrijg via mijn webwinkel dan gaat deze automatisch naar de IDEAL rekening, en zodra IDeal mij uitbetaald boek ik dat bedrag ook intern over.

 

 

Ik zou de inkomsten van het begin alsnog op de tussenrekening (kruisposten of zo) zetten in het bankboek en ook in het kasboek dezelfde rekening kruisposten gebruiken/aanpassen, dan loopt het als het goed is glad.

 

Mijn totale omzet dit jaar was +/- 15000 dit is het eerste jaar dat ik ben opgestart. En ik ben nog steeds aan het uitbreidden om diverse producten aan te kunnen bieden.

 

Omdat er steeds meer papierwerk komt moet ik echt een boekhouder in de arm nemen omdat ik er zeker van wil zijn dat mijn administratie juist is. Ik heb nu een contact die me erbij wil helpen die in deze branche heeft gewerkt, echter twijfel ik er zelf nog over in hoeverre zij het verstand ervan heeft. Met een webwinkel heeft zij nog geen ervaring, maar mogelijk kan ze mij wel advies geven.

 

Dekruidenier, bedankt voor de link! die kende ik nog niet. er zitten er 2 redelijk dichtbij +/-30km

 

Ik ga contact opnemen met een van de boekhouders die is aangeschreven bij acumulus, zodat zij mij kunnen uitleggen welke papieren in welke mappen horen en hoe ik deze moet aanleveren. Mochten zij dan nog vragen hebben kunnen ze altijd zelf in acumulus kijken omdat ze weten hoe dit werkt en mij eventueel advies kunnen geven.

 

 

 

Ik zou ook kijken of de boekhouders ergens bij aangesloten zijn zoals bijvoorbeeld: www.noab.nl, www.rb.nl of www.nba.nl. Dit waarborgt namelijk dat de boekhouder de nodige fiscale kennis heeft.

 

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.