• 0

Factuurnummering

Hallo,

 

Ik heb een vraag over factuurnummering. Heb reeds op verschillende fora en sites gekeken, maar ik kom daar uiteenlopende antwoorden tegen.

 

Mijn factuurnummering loopt als volgt:

20150001

20150002

20150003

...

20150016

20150017

 

Ik heb dus eerst het jaar gepakt '2015' en daarna nummer 1, 2, 3 enz.

 

Hoe ga ik nu verder in 2016? De belastingdienst verlangt namelijk dat de nummering oploopt.

 

Ik wilde in 2016 beginnen met '20160001'. Maar klopt dat dan wel?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een alternatief zou kunnen zijn om in 2016 te beginnen met factuurnummer 20160018. Dan heb je zowel het jaartal in je factuurnummer verwerkt als een doorlopende nummering (de laatste 4 cijfers).

 

Maar, zoals gezegd, 20160001 is ook prima.

 

als kleine onderneming vind ik het een beetje klein overkomen als je factuur 0001 hebt.

Of als je factuur 23 stuurt, en een maand later 24 of 25.

 

Dus hoe vreemd bovenstaande ook klinkt, heeft doornummeren toch ook een voordeel.

Link naar reactie
  • 0

Tja, iemand die dat door heeft, blijft dat dan doorhebben...

 

...je kunt toch gewoon transparant zijn over klein ondernemerschap? Boekjaren zoveel mogelijk scheiden is dan ook een voordeel.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Niet dat het er wat toe doet, maar persoonlijk heb ik een hekel aan nummering van leveranciers waarvan er drie of meer nullen in (blijven) staan. Indien je niet meer facturen verwacht dan bijvoorbeeld <100 , kun je ook overwegen om de nummering klein te nemen met 1601, 1602, .....

Kun je gaan tot 1699.

 

Dus ook de 20.... weglaten wanneer je 1916 nooit gebruikt hebt (neem ik aan ;) ) of 2116 niet meer zult halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zie ook niet in wat voor een negatieve invloed het zou kunnen hebben dat je maar weinig facturen per jaar maakt, vaak weet de klant toch wel dat je geen 'grote' bent (al is dat ook maar weer afhankelijk per brance).

 

Daarnaast ziet een klant het factuur nummer pas nadat de bestelling is geplaatst, dus op voorhand kan hij dat niet weten.

 

 

Ikzelf begin ook elk jaar met nummer 20xx0001 kan ik aan het eind van het jaar ook makkelijker zien of ik meer facturen gemaakt heb dan het jaar ervoor.

 

 

Grt,

Berto.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niet dat het er wat toe doet, maar persoonlijk heb ik een hekel aan nummering van leveranciers waarvan er drie of meer nullen in (blijven) staan. Indien je niet meer facturen verwacht dan bijvoorbeeld <100 , kun je ook overwegen om de nummering klein te nemen met 1601, 1602, .....

Kun je gaan tot 1699.

 

Dus ook de 20.... weglaten wanneer je 1916 nooit gebruikt hebt (neem ik aan ;) ) of 2116 niet meer zult halen.

 

 

Er zijn best een aantal facturatiepakketten waarbij een korter nummer niet mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn best een aantal facturatiepakketten waarbij een korter nummer niet mogelijk is.

Wist ik enigszins wel, maar daaruit vloeit ook de eentonigheid van facturen. Ik zie liever ook een persoonlijke noot met initialen. Bijvoorbeeld JB-16007 . Je weet dan in een pdf naam meteen van wie de factuur is.

 

Ik had vorig jaar het idee om ze hexadecimaal te nummeren, maar dat vond mijn boekhouder toch niet een heel goed idee.

 

Dan heb je zeker binair ook niet door hem (durven) laten beoordelen ;D.

16001 = 11111010000001

16002 = 11111010000010

 

Dus dit jaar 2016/007

Waarom gebruik je overigens een schuine streep in een factuurnummer?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik begin ieder jaar met nummer 007.
Starten met 001 is een voor menigeen te volgen logica. Starten met 007 doen de fraudegevoelige wenkbrauwen fronsen waar de eerste 6 facturen zijn gebleven.

 

Dus dit jaar 2016/007.
Anno 2015 zal dit wel een schrijffout zijn ... of toch een soort van geheimschrift die Double O Seven niet zou misstaan?

 

Behalve als ik pas eind van het jaar de eerste factuur stuur, dan begin ik gewoon met 001.
Een onnavolgbare logica ... maar dat maakt mij wel nieuwsgierig naar de uitleg.

 

Ik had vorig jaar het idee om ze hexadecimaal te nummeren, maar dat vond mijn boekhouder toch niet een heel goed idee.
... en dat allemaal omdat er sprake is van een kleinschaligheidscomplex? Ook GROTE bedrijven hebben in het nieuwe jaar altijd één eerste klant.

 

De kikker en de os.

Er was eens een kikker die een os zag. Hij wilde net zo groot zijn als de os en dus blies hij zichzelf op. Maar hij was nog steeds te klein. Hij blies zich steeds groter op tot hij uiteindelijk uit elkaar spatte.

Moraal van het verhaal: wie zich groter wil voordoen dan hij is, krijgt altijd problemen.

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Facturen hebben onder andere:

- een nummer.

- een datum (waarin uiteraard ook het jaar vermeld wordt!).

 

Waarom sommigen met alle geweld een gedeelte van de datum (het jaar dus) in het nummer moet verwerken, ontgaat mij eerlijk gezegd.

 

Normaal gesproken maakt het alles alleen ingewikkelder. De meeste factureringssystemen zullen ook gewoon doornummeren, los van datum.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begin ieder jaar met nummer 007.
Starten met 001 is een voor menigeen te volgen logica. Starten met 007 doen de fraudegevoelige wenkbrauwen fronsen waar de eerste 6 facturen zijn gebleven.
Dat klinkt logischer dan het is. Als je elk jaar begint met 001, doorbreek je de audit trail: er is niet meer vast te stellen met welk factuurnummer de voorafgaande reeks eindigde. Daardoor kunnen er aan het einde van élk jaar facturen "vergeten” worden. Per saldo is het effect dan hetzelfde: het maakt niet uit of nu de eerste 6 facturen of de laatste 6 facturen vergeten zijn. Dat is alleen te voorkomen als je tot in lengte der dagen één reeks doornummert.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt logischer dan het is. Als je elk jaar begint met 001, doorbreek je de audit trail: er is niet meer vast te stellen met welk factuurnummer de voorafgaande reeks eindigde. Daardoor kunnen er aan het einde van élk jaar facturen "vergeten” worden. Per saldo is het effect dan hetzelfde: het maakt niet uit of nu de eerste 6 facturen of de laatste 6 facturen vergeten zijn. Dat is alleen te voorkomen als je tot in lengte der dagen één reeks doornummert.

zo zat ik ook te denken. Sowieso kun je aan het einde van het jaar laten verdwijnen als de teller steeds weer naar 1 gaat. Hetzelfde geldt als je op 7 begint. Als het jou beter uitkomt, kun je dan ook volhouden dat je op 8 begonnen bent. Die ene factuur (nr 7, waar is die dan gebleven?

Ik zie de vragen toch al komen van de inspecteur.

Als je niks te verbergen hebt, maak het dan ook niet moeilijker dan het is.

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

Ik heb een vraag over factuurnummering. Heb reeds op verschillende fora en sites gekeken, maar ik kom daar uiteenlopende antwoorden tegen.

 

Mijn factuurnummering loopt als volgt:

20150001

20150002

20150003

...

20150016

20150017

 

Ik heb dus eerst het jaar gepakt '2015' en daarna nummer 1, 2, 3 enz.

 

Hoe ga ik nu verder in 2016? De belastingdienst verlangt namelijk dat de nummering oploopt.

 

Ik wilde in 2016 beginnen met '20160001'. Maar klopt dat dan wel?

 

 

 

Deze manier wordt door veel ondernemers gebruikt en echt nog nooit meegemaakt dat dat problemen oplevert. Je kan dit echt zonder problemen toepassen. Uiteraard is het ook mogelijk zoals al aangegeven van 20150017 naar 20160018 te gaan.

Link naar reactie
  • 0

zo zat ik ook te denken. Sowieso kun je aan het einde van het jaar laten verdwijnen als de teller steeds weer naar 1 gaat. Hetzelfde geldt als je op 7 begint. Als het jou beter uitkomt, kun je dan ook volhouden dat je op 8 begonnen bent. Die ene factuur (nr 7, waar is die dan gebleven?

Zit ik ook mee.

 

Misschien moet de regelgeving zo worden dat de laatste factuurnummer van het jaar de eerste moet zijn met datum van het volgende jaar. Dus 15123 (met datum 2015) , 15124 (met datum 2016). Wanneer de datum voor de eerste keer met het jaar wijzigt, is de voorgaande de laatste factuur van het voorgaande jaar. Daarna verplicht met 1 beginnen (bijv. 16001).

 

Of eeeeuwig doornummeren natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

In het beleidsbesluit Omzetbelasting. Administratieve en factureringsverplichtingen (Belastingdienst/Centrum voor proces- en productontwikkeling, Sector brieven & beleidsbesluiten) van 12 februari 2009, nr. CPP2009/263M, Stcrt. nr. 32, staat de staatssecretaris van Financiën het aanhouden van meerdere nummerreeksen toe, zolang er binnen één reeks maar doorlopend wordt genummerd. Hoewel hierin aparte nummerreeksen per vestiging worden genoemd als voorbeeld, is kennelijk een aparte reeks per boekjaar ook acceptabel.

 

3.3 Inhoud van de factuur

3.3.1 Nummer

Facturen moeten een aantal verplichte vermeldingen bevatten. Een van deze vermeldingen is de opeenvolgende nummering. De facturen moeten opeenvolgend worden genummerd, met één of meer reeksen, zodat elke factuur eenduidig wordt geïdentificeerd.

Het factuurnummer vormt de sleutel tot het vinden van de gegevens van de factuur in de administratie van de ondernemer. Geautomatiseerde systemen maken voor de nummering gebruik van reeksen, waarbij per vestiging bijvoorbeeld één reeks beschikbaar is. De doorlopende nummering wordt hierbij als vanzelfsprekend gehanteerd. Er hoeven geen aparte nummeringen te worden gehanteerd om de enkele factuur buiten de reeks te kunnen houden die wel is voorbereid, maar die niet wordt uitgereikt. De beslissing om de factuur niet uit te reiken moet gevolgd kunnen worden, met andere woorden de zogenoemde audit trail moet niet doorbroken worden.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je maar niet je facturen nummert met de datum (de factuur van vandaag krijgt dan 151208 mee, en die van volgende week 151215 etc). Als je tenminste díe fout weet te vermijden, hoef je jezelf geen Calimero-complex aan te laten praten.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het risico op fraude is ook vrij laag als je elk jaar met een nieuwe reeks begint. je zou in dat geval inderdaad de laatste factuur weg kunnen laten maar dit kan natuurlijk alleen als het factuurbedrag niet per bank ontvangen is, je ziet anders het factuurnummer terug bij de bankmutaties. De kans dat dat precies met de laatste factuur gebeurt is natuurlijk vrij klein.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een getheoretiseer zeg. Wist niet dat er zoveel over factuurnummering te zeggen viel ;-). Maar goed, sinds ik in 2006 ben gestart begin ik de nummering elk jaar weer met 001, dus in 2006 was dat 2006001 en in 2015 2015001. Vind ik zelf handig, de boekhouder vindt het prima en de Belastingdienst heeft er geen probleem mee.

 

Maar na twee pagina's theorie ben ik eigenlijk wel benieuwd of de TS er mee geholpen is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang je maar niet je facturen nummert met de datum (de factuur van vandaag krijgt dan 151208 mee, en die van volgende week 151215 etc). Als je tenminste díe fout weet te vermijden, hoef je jezelf geen Calimero-complex aan te laten praten.

 

 

 

Calimero heeft allang geen complex meer hoor. Is tegenwoordig niet meer het enige kleintje.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.