• 0

wonen in Duitsland, VOF/eenmanszaak Nederland, mag een extra ruimte in Du?

 

Een beetje complex allemaal, maar ik ga dus starten in Nederland terwijl ik in Duitsland woon.

Ik ga gebruik maken van de zaak van mijn vader, VOF in Nederland maar ga deze niet overnemen.

Ik start een eigen zaak op deze locatie, en ik mag o.a. zijn ruimte gebruiken.

 

Ik ga zijn ruimte gebruiken als opstart. Zodra het een en ander loopt, wil ik graag een eigen bedrijfshal. Is het mogelijk een extra loods te huren in Duitsland als je een bedrijf in Nederland hebt?

Het officiele adres zal dan die in Nederland blijven. Maar gezien de kosten zoveel goedkoper zijn en ik al in Duitsland woon is het een gemiste kans als dit gewoon mogelijk zou zijn.

Een ruimte huren kan natuurlijk altijd, ook als particulier. Maar kan ik de kosten van de ruimte in Duitsland aftrekken als bedrijfskosten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie zijn de vennoten van de VOF? Ben jij daar een van? Zo nee, dan valt er volgens mij voor jou sowieso niks af te trekken.

 

edit: beetje vaag trouwens - wat bedoel je met "Ik ga gebruik maken van de zaak van mijn vader..,"? Je wekt daarmee de suggestie dat je namens die VOF wilt gaan ondernemen, maar verderop heb je het weer over een eigen zaak.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een bedrijfshal huurt als opslag, dan is dan geen enkel probleem.

 

Officieel:

Ga je er werkelijk kantoor houden dan ben je dus officieel werkzaam in Duitsland en dan is het wenselijk om een Duits bedrijf te stichten. Dan kan je denken een een GbR of een GmbH.

 

Let wel op dat er haken en ogen aan zitten als je veel aan Nederland levert, voor elke export zending wenst het Duitse finanzamt sinds jan 2015 een 'Gelangensbestätigung'

 

Praktijk:

Je houdt je Nederlandse firma op een Nederlandse adres, je gaat huren in Duitsland en noteert DL als bezoekadres en er is geen haan die er naar kraait!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een beetje complex allemaal, maar ik ga dus starten in Nederland terwijl ik in Duitsland woon.

Ik ga gebruik maken van de zaak van mijn vader, VOF in Nederland maar ga deze niet overnemen.

Ik start een eigen zaak op deze locatie, en ik mag o.a. zijn ruimte gebruiken.

 

Ik ga zijn ruimte gebruiken als opstart. Zodra het een en ander loopt, wil ik graag een eigen bedrijfshal. Is het mogelijk een extra loods te huren in Duitsland als je een bedrijf in Nederland hebt?

Het officiele adres zal dan die in Nederland blijven. Maar gezien de kosten zoveel goedkoper zijn en ik al in Duitsland woon is het een gemiste kans als dit gewoon mogelijk zou zijn.

Een ruimte huren kan natuurlijk altijd, ook als particulier. Maar kan ik de kosten van de ruimte in Duitsland aftrekken als bedrijfskosten?

 

Wat is je doel? Heb je al een idee van je activiteiten? Waar zitten je afnemers? etc etc.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

ik zal even duidelijker zijn.

Mijn vader heeft een bedrijf is de verkoop van schepijs. Diverse verkooppunten, evenementen, venten, en sinds enkele jaren ook het verhuur van ijskarren.

 

Ik ga hier mee door, maar omdat de samenwerking erg stroef verloopt ga ik zelf mijn eigen weg. eigen verkooppunten etc. Mijn vader is een vastgeroeste ondernemer en wil zijn laatste jaartjes gewoon door met wat hij heeft, terwijl ik wil vernieuwen en mijn eigen ding wil doen. We gaan elkaar dus niet in de weg zitten, maar ik kan wel gebruik maken van zijn ruimte en machines om mijn eigen ijs te maken en mijn karren te stallen.

 

Nu ga ik mij in januari inschrijven bij de kvk, volgens zijn accountant is een optie dat ik mijn vof start met mijn vader en ik 99% aandeel heb en hij 1%. Of een eenmanszaak even goed mogelijk is moet ik nog uitzoeken. Dit allemaal op de locatie van mijn vader, in Nederland dus.

 

Om elkaar niet al te veel in de weg te lopen en ik toch in Duitsland woon en hier de bedrijfshallen veel goedkoper zijn, lijkt het mij een idee in Duitsland een pand te huren waar ik het een en ander kan stallen. Ik verkoop en verhuur enkel aan Nederlandse klanten, in Nederland. Mijn vraag was dus of dit zonder problemen kan.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag Robert,

 

Ik woon ook in Duitsland sinds 14 jaar en heb mijn bedrijf in NL.

 

Sinds kort heb ik hier in Duitsland ook een winkel geopend en ben dus ook zakelijk in Duitsland actief.

 

Hallen worden in Duitsland vrijwel alleen zakelijk verhuurd.

 

Duitsers zijn aardig precies en veel is juridisch dichtgetimmerd en willen veel alles volgens de regels doen.

 

Ik denk dat in NL nog genoeg hallen zijn die je tegen scherpe tarieven kunt huren met niet al te lange huurtermijnen.

 

Dat is mijn ervaring in ieder geval in grensgebied Nijmegen.

 

Mocht je in de toekomst willen ondernemen in Duitsland ? Het gaat hier wel anders dan in NL, ik heb hier al ruime ervaring mee !maar er liggen wel veel kansen.

 

Succes

 

Groet Trizor

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een VOF heeft geen aandelen - je kunt een verdeling van de winst afspreken, maar je blijft allebei geheel aansprakelijk voor eventuele schulden, zelfs met jullie prive vermogen.

 

Daarnaast vraag ik me af of je vennoot kan zijn als je niet in Nederland woont.

 

 

 

In dat geval is het een win-win dus. Wel 99% van de winst, maar bij verlies 50% aansprakelijk.

De bedrijfsvorm kom ik wel uit via de kvk, maar dit advies kwam van de accountant (die zal er toch wel verstand van hebben?).

 

Het gaat dus vooral om de optie, een extra bedrijfsruimte huren in Duitsland. Iemand bij wie ik terecht kan voor info en advies wat betreft mijn situatie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag Robert,

 

Ik woon ook in Duitsland sinds 14 jaar en heb mijn bedrijf in NL.

 

Sinds kort heb ik hier in Duitsland ook een winkel geopend en ben dus ook zakelijk in Duitsland actief.

 

Hallen worden in Duitsland vrijwel alleen zakelijk verhuurd.

 

Duitsers zijn aardig precies en veel is juridisch dichtgetimmerd en willen veel alles volgens de regels doen.

 

Ik denk dat in NL nog genoeg hallen zijn die je tegen scherpe tarieven kunt huren met niet al te lange huurtermijnen.

 

Dat is mijn ervaring in ieder geval in grensgebied Nijmegen.

 

Mocht je in de toekomst willen ondernemen in Duitsland ? Het gaat hier wel anders dan in NL, ik heb hier al ruime ervaring mee !maar er liggen wel veel kansen.

 

Succes

 

Groet Trizor

 

 

 

Ik begrijp hieruit dus dat het mogelijk moet zijn, aangezien je bedrijf in Nl gevestigd is?

Of heb je ook nog een aparte Duitse GMBH op moeten richten?

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval is het een win-win dus. Wel 99% van de winst, maar bij verlies 50% aansprakelijk.

Tenzij je pa geen cent blijkt te hebben, dan komen ze alles bij jou halen.

 

De bedrijfsvorm kom ik wel uit via de kvk, maar dit advies kwam van de accountant (die zal er toch wel verstand van hebben?).

Het is jouw geld, dus prima. :)

 

 

Geen prive schulden heb ik vernomen. Zaakschuldeisers ben ik niet bang voor, aangezien we die zo goed als niet hebben in deze branche. Geen huur of lease contracten.

 

Maar goed, is het niet nodig dat hij 1% van de winst deelt (om mij op die locatie in NL te kunnen inschrijven) dan doe ik het natuurlijk niet. Dan zou het een eenmanszaak worden op deze locatie.

Link naar reactie
  • 0

Zaakschuldeisers ben ik niet bang voor, aangezien we die zo goed als niet hebben in deze branche.

Even puur theoretisch - als je pa een ton aan geld leent om apparatuur van te kopen of zo, op naam van de VOF, dan ben jij medeverantwoordelijk voor die schuld.

 

Het is leuk dat je accountant iets roept, maar je moet niet iedereen op zijn blauwe ogen geloven - ook ons niet. Je moet, op basis van info die je krijgt, het zelf uitzoeken en goed weten wat je doet.

Link naar reactie
  • 0

Een vof met je vader moet je alleen doen als je echt samen wilt ondernemen.. want andersom werkt het ook die aansprakelijkheid.. als die eigenwijze zoon toch de plank blijkt mis te slaan mag pa voor 1% van de winst 100% van de schulden betalen..

 

Denk maar eens na wat dat voor de familie verhoudingen zou betekenen..

als samenwerken nu al stroef gaat, dat laatste is overigens geen schande hoor, dat generatieverschil effect is zo ongeveer standaard in familiebedrijven

 

Als jij besluit je eigen weg te gaan dan zou ik gewoon een huurcontract sluiten met je vader voor de ruimte die jij gebruikt in de hallen, dan loopt je vader geen risico, anders dan dat jij de huur niet betaald als je jou zaak toch niet loopt.

zo hebben beide voordeel van de deal, je vader heeft lagere huurkosten in zijn onderneming en jij hebt goedkope ruimte.

maak gewoon een nette prijs per kar en een soort uurtarief voor de ijsmachines en evt voor het personeel dat je vader inzet voor ijs maken.

laat elke maand een factuur sturen.. dan blijft alles overzichtelijk

 

als je een gezamenlijke vof maakt met je vader moet je dat soort dingen ook gaan berekenen want er kan altijd maar 1 vof eigenaar zijn van de machines..

 

gewoon een idee over hoe het ook kan..

 

en ja bedrijfsruimte kan je ook met een eenmanszaak huren in Duitsland, fiscaal gezien is dat geen probleem, zoals eerder opgemerkt kunnen wel duitse verhuurders wat meer moeite hebben met een "buitenlandse huurder"

 

 

Link naar reactie
  • 0
[VOF] In dat geval is het een win-win dus. Wel 99% van de winst, maar bij verlies 50% aansprakelijk.

Nee, 99% van de winst, 100% aansprakelijk bij verlies.

 

Roel J zegt: Een vof met je vader moet je alleen doen als je echt samen wilt ondernemen.. want andersom werkt het ook die aansprakelijkheid.. als die eigenwijze zoon toch de plank blijkt mis te slaan mag pa voor 1% van de winst 100% van de schulden betalen. Denk maar eens na wat dat voor de familie verhoudingen zou betekenen.

Met die familieverhoudingen is al het e.e.a. aan de hand.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nog even benadrukken dat de VOF alleen de voorkeur zal krijgen als er geen andere optie is, omdat ik in het buitenland woon. Eenmanszaak heeft de voorkeur. Heb contact opgenomen met de KvK om hier een duidelijk antwoord op te krijgen.

 

Dat mensen vooral adviseren om geen VOF te beginnen met iemand waarmee je moeizaam samenwerkt begrijp ik wel, echter is mijn situatie ligt toch iets anders.

Het zou dan enkel op papier een VOF zijn. Ik begrijp ook de argumenten van de gevolgen bij verlies, maar ken de situatie bij het bedrijf en maak daar geen enkele zorgen om.

 

Mijn vader is 65 jaar, de ruimte waar we het over hebben bevind zich aan zijn huis en is volledig afbetaald, even als de machines om het ijs te maken. Een investering gaat hij echt niet meer doen, laat staan een dure. Verlies maken is dus zo goed als geen optie (weinig omzet om van te leven natuurlijk wel, maar geen schulden/ financiële problemen die VOF gerelateerd zijn en waar de ander de dupe van kan worden).

 

Ik hoop dat het niet nodig is een VOF te starten maar zie niet bij voorbaat al af van deze optie, gezien de risico's op verdere problemen erg laag zijn.

 

Ik waardeer het als men het adviseert toch beter niet te doen en weeg deze argumenten. Dit topic heb ik meer geopend voor de mogelijkheid er een ruimte in Duitsland bij te nemen, de aanvraag wat te doen met mijn situatie (wonen buitenland, starten in Nederland) heb ik nu bij de KvK gesteld en verwacht er deze week nog antwoord op.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Robert,

 

Een tip: ik onderneem zelf in Duitsland....mocht je iets huren in Duitsland let dan op het volgende.

 

Het pand zal verzekerd moeten worden, de polissen zitten in Duitsland anders in elkaar dan in Nederland

 

Let hier goed op !

 

 

Groet Robin Besselink / Trizor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.