• 0

Auto kopen en eigenaar worden zonder sleuteloverdracht

Ik wil een auto kopen en betalen terwijl ik zelf in het buitenland zit. Betalen is het probleem niet direct, eigenaar worden (zekerheid bij faillisement verkoper) wel.

Hieronder een korte uitleg van mijn situatie, ik ben erg benieuwd hoe jullie hiertegenaan kijken.

 

Ik heb een auto gekocht bij een dealer. Door wat (irrelevante?) wet en regelgeving (aanpassing auto grijskentekenregeling) moet de auto op kenteken staan voor 28 december (nieuwere regels van kracht per 28 december).

De auto wordt momenteel omgebouwd naar grijs kenteken en zal naar verwachting vlak voor 28 december tenaam worden gesteld. Ik heb echter een vakantie in de planning staan van 20 december tot 4 januari.

 

De verkopende partij verwacht een betaling op het moment van de tenaamstelling, ik wens een levering op het moment van de betaling. Ik wens geen risico bij faillissement van de verkoper tussen betaling en afhalen auto. De auto zal na levering,betaling & tenaamstelling nog worden voorzien van accessoires, deze betaal ik bij afhalen auto net zoals dit zou gebeuren als ik de opties bij een derde partij zou afnemen. Mogelijk rijdt ik eerst een tijdje rond in de auto en worden enkele accessoires pas later gemonteerd.

Volgens mij moet bovengenoemde kunnen met een levering cp ( Levering constituto possessorio (Art. 115 Boek 3 BW ).

Ik heb een documentje opgesteld met daarin letterlijk het volgende:

 

Levering cp.

 

Dit document is een overeenkomst tussen de hieronder benoemde Verkoper en Koper.

Verkoper:

___ B.V.

___straat 10

____ Den Bosch

kvk: DenBosch 1______6

 

Koper:

B______l BV

S________ 79

1_____ Amsterdam

Kvk: Amsterdam 3______9

 

 

Dit document is opgesteld om het voertuig met chassis nummer:

__________________

 

Te leveren aan koper middels een Levering constituto possessorio

Voorwaarden:

Met het ondertekenen van dit document en het voldoen van de betaling van **.***,** euro levert verkoper aan koper het hierboven benoemde voertuig middels levering constituto possessorio (Art. 115 Boek 3 BW).

 

Datum:

 

Handtekening namens Verkoper:

 

Handtekening namens Koper:

 

 

Mijn vraag, kan zoiets? Ik wil aan een eventuele curator duidelijk kunnen aantonen dat ik de eigenaar van het object ben. Normaal wordt onder levering verstaan de sleuteloverdracht van het voertuig (betaling+levering+overdracht object zodat de koper erover kan beschikken). Deze laatste hoeft niet bij een levering c.p. voor zover ik kan vinden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt alsof je een auto hebt gekocht bij een bedrijf dat op de rand van faillissement verkeerd?

 

Als jij het voertuig hebt aangekocht, daar een koopcontract van hebt, je de betaling via de bank overmaakt op rekening van het bedrijf, er niets aan de hand is.

Bij eventueel faillissement kan een curator alles middels deze gegevens controleren en jij aantonen dat de betaling voor het betreffende voertuig is. Het enige vervelende wat zou kunnen gebeuren is dat er wat tijd overheen gaat voordat dit is onderzocht en curator het vrijgeeft en zul je binnen deze periode niet over de auto kunt beschikken.

 

Groet,

Ben

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, ik heb een auto gekocht bij een gezond bedrijf naar ik aanneem. Maarja, wat doe je met aannames :) Een groot bedrag overmaken in de aanname dat iemand niet failliet gaat?

Ik vraag me namelijk af of een curator jou die auto meegeeft doet als jij nog geen eigenaar bent (ook al heb je wel betaald)

 

De relevantie met ondernemen is dat dergelijke issues (grijs kenteken aanpassingen voornamelijk voorkomen bij ondernemers), daarnaast kan ik me voorstellen dat die ook ervaring hebben met dergelijke leveringsconcepten.

 

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan loopt, of werkt zoiets normaal 'in goed vertrouwen' ?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vraag me namelijk af of een curator jou die auto meegeeft doet als jij nog geen eigenaar bent (ook al heb je wel betaald)

 

Reken maar dat de curator de auto gaat meegeven (mits alles klopt) Op de verkoop zit immers een stukje winst wat hij liever heeft dan dat hij jou het volledig bedrag moet terugbetalen. Daarnaast zit hij dan met een auto die waarschijnlijk de importeur ook niet terugneemt en gaat de auto naar een veiling......wat dus veel minder opbrengt.

 

Groet,

Ben

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me namelijk af of een curator jou die auto meegeeft doet als jij nog geen eigenaar bent (ook al heb je wel betaald)

 

Reken maar dat de curator de auto gaat meegeven (mits alles klopt) Op de verkoop zit immers een stukje winst wat hij liever heeft dan dat hij jou het volledig bedrag moet terugbetalen.

 

Groet,

Ben

 

 

Dat zou eea. wel makkelijker maken dan. Ik was bang dat je gewoon bij de andere eisers in de rij moest gaan staan om het reeds betaalde bedrag terug te krijgen (als er uberhaupt nog iets te halen zou zijn.)

 

Link naar reactie
  • 0

Reken maar dat de curator de auto gaat meegeven (mits alles klopt) Op de verkoop zit immers een stukje winst wat hij liever heeft dan dat hij jou het volledig bedrag moet terugbetalen. Daarnaast zit hij dan met een auto die waarschijnlijk de importeur ook niet terugneemt en gaat de auto naar een veiling......wat dus veel minder opbrengt.

Volgens mij is er sprake van een vordering op het moment dat een goed is betaald maar levering nog niet heeft plaatsgevonden. Die vordering gaat dan volgens mij gewoon op de lijst met vorderingen bij een faillissement. Zelfs het pandrecht van een crediteur gaat dan voor.

 

Volgens mij kwam de consumentenbond een tijdje terug in actie tegen curatoren die de website van een failliet niet snel genoeg afsloten, zodat er nog nieuwe bestellingen/betalingen binnen kwamen in de boedel.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er sprake van een vordering op het moment dat een goed is betaald maar levering nog niet heeft plaatsgevonden. Die vordering gaat dan volgens mij gewoon op de lijst met vorderingen bij een faillissement. Zelfs het pandrecht van een crediteur gaat dan voor.

Dat is het voordeel van een levering c.p.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Wil je daar echt op vertrouwen? Dan de failliet niet toevallig de auto nog aan iemand anders verkoopt? Of de overeenkomst niet perfect verwerkt in de administratie? Of dat de curator een dag na uitspraak de hele voorraad aan een opkoper mee geeft om risico voor crediteuren te beperken?

 

In al die gevallen kun je volgens mij gewoon met je vordering aansluiten bij de rest van de crediteuren.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bij een levering cp loop je vooral tegen de bescherming van derden te goeder trouw aan, zoals een pandhouder die er gerechtvaardigd op mag vertrouwen dat de auto's die er staan onder het pandrecht vallen.

Ik zou er niet op vertrouwen en ik zou daarom de auto toch echt fysiek laten leveren, het liefst gedocumenteerd met bijvoorbeeld een vrachtbrief of door het afleverdocument bij de ondertekening te voorzien van het adres - niet zijnde dat van de garage - waar de auto afgeleverd is.

Link naar reactie
  • 0

Is levering twee of drie dagen voor je vakantie of voor kerst werkelijk niet meer haalbaar? Iemand machtigen om de auto op te halen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wil je daar echt op vertrouwen? Dan de failliet niet toevallig de auto nog aan iemand anders verkoopt? Of de overeenkomst niet perfect verwerkt in de administratie? Of dat de curator een dag na uitspraak de hele voorraad aan een opkoper mee geeft om risico voor crediteuren te beperken?

...of dat de garage van de verkoper afbrandt...of dat de auto gestolen wordt...of... Natuurlijk is het niet ideaal, maar dat was de vraag ook niet.

 

Je stelde dat de auto nog niet geleverd zou zijn, maar dat wordt hij wel.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Als ik de auto cp. laat leveren is het mijn auto. de auto staat dan nog daar net als de auto's die in onderhoud zijn.

 

In geval van faillisement kan de curator mijn auto niet verkopen, dat zou diefstal zijn.

Tegen diefstal verzeker ik de auto zodra dit kan (kenteken moet bij mij bekend zijn, kan ik op afstand regelen).

 

Jurist adviseerde mij om niet zelf een CP op te stellen maar om te kijken of de leveringsvoorwaarden van de dealer niet eenvoudig om te draaien was naar CP.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als ik de auto cp. laat leveren is het mijn auto. de auto staat dan nog daar net als de auto's die in onderhoud zijn.

 

In geval van faillisement kan de curator mijn auto niet verkopen, dat zou diefstal zijn.

Tegen diefstal verzeker ik de auto zodra dit kan (kenteken moet bij mij bekend zijn, kan ik op afstand regelen).

 

Jurist adviseerde mij om niet zelf een CP op te stellen maar om te kijken of de leveringsvoorwaarden van de dealer niet eenvoudig om te draaien was naar CP.

 

 

Maar die levering CP beschermt je niet tegen het pandrecht dat mogelijk op de auto rust.

Link naar reactie
  • 0

Elk voertuig met kenteken (nieuw of gebruikt) krijgt tegenwoordig een pasje met codes.

1 code krijg je van het bedrijf waar hij op naam gaat. Het tweede deel van de code en het pasje (kentekencard) wordt opgestuurd Door de rdw naar degene (firma of privé persoon) op wiens naam hij komt.

 

Ik zie dus geen problemen en zo hebben wij al meerdere voertuigen hier staan... (De klant is dus eigenaar, dient wel betaling tegenover te staan)

Link naar reactie
  • 0

Maar die levering CP beschermt je niet tegen het pandrecht dat mogelijk op de auto rust.

Bij een geldige overdracht, anders dan om niet en te goeder trouw, komt het reeds gevestigde pandrecht te vervallen.

 

 

TS heeft overigens een ander 'probleem', namelijk de vraag of verkoper überhaupt beschikkingsbevoegd is. De HR heeft immers bepaald dat de koper geen bescherming tegen beschikkingsonbevoegdheid toekomt als hij geen onderzoek heeft gedaan naar de tenaamstelling van het voertuig.

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

mijn probleem is opgelost. Ik betaal pas bij levering. (dus bij ophalen sleutels)

De auto staat al wel eerder op mijn (bedrijfs)naam maar is dan nog niet geleverd, en dus niet mijn eigendom. Daar lijkt wel verwarring over te zijn.

 

Het gaat overigens om een nieuwe grijs kenteken auto die momenteel nog geen kenteken heeft en voor de 28e op kenteken zal staan. Omdat op 28 december de nieuwe regels rondom grijs kenteken inmeten bekend worden gemaakt en ook meteen actief zijn moet de auto voor die tijd op grijs kenteken staan. Het is immers mogelijk dat na deze datum de ombouw net niet meer geldig is.

 

Het gaat om een betrouwbare dealer die voor een groot merk meerdere malen dealer van het jaar is geworden.

 

Wat mij betreft is dit topic nu niet meer om voor mij een passende oplossing te vinden, het is immers opgelost. Wel blijft de vraagstelling actueel en het verbaasd mij dat dit niet veel vaker voorkomt, ik begreep zelfs van de dealer dat er nog bij bosjes vooruit wordt betaald / aanbetaald.

 

De dealer heeft de nieuwe auto geimporteerd, hij is eigenaar van het goed (nog geen kenteken) en kan het derhalve volgens mij gewoon met een levering CP aan mij leveren.

 

Tenaamstelling betekend niet dat je eigenaar bent:

bron: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALM:2011:BU7770

6. [eiser] stelt eigenaar van de auto te zijn en vordert de auto op grond daarvan terug van [gedaagde]. [eiser] baseert de eigendom van de auto op het feit dat het kenteken van de auto op naam van [eiser] is geregistreerd. De voorzieningenrechter overweegt dat de tenaamstelling op het kentekenbewijs geen bewijs van eigendom van de auto oplevert.

 

 

nog een leuk artikel als aanvulling in dit topic en voor het archief.

http://blog.wetrecht.nl/de-ferrari-en-het-verschil-tussen-eigendomsoverdracht-en-overeenkomst/

 

 

Link naar reactie
  • 0

Elk voertuig met kenteken (nieuw of gebruikt) krijgt tegenwoordig een pasje met codes.

1 code krijg je van het bedrijf waar hij op naam gaat. Het tweede deel van de code en het pasje (kentekencard) wordt opgestuurd Door de rdw naar degene (firma of privé persoon) op wiens naam hij komt.

 

Ik zie dus geen problemen en zo hebben wij al meerdere voertuigen hier staan... (De klant is dus eigenaar, dient wel betaling tegenover te staan)

 

Als er een tenaamstelling is (pasje waar je het over hebt) is de klant nog geen eigenaar, OOK niet als deze betaald heeft. Er is immers nog geen mogelijkheid tot beschikking geweest.

 

Maw.

 

Situatie A

Als de klant een kenteken bewijst heeft + betaling heeft gedaan kan de curator bij faillissement de auto op een schip zetten in en afrika verkopen. De klant stelt zich als schuldeiser op voor het betaalde bedrag in de lange rij schuldeisers.

 

Situatie B

Als de klant een betaling heeft gedaan + een wederzijds ondertekende Levering CP heeft is de klant bezitter van het roerende goed (staat los van het kenteken bewijs). Bij faillissement pleegt de curator nu diefstal als hij de auto naar het buitenland verscheept en verkoopt.

 

 

 

NOTE: ik ben geen jurist, als ik de wet op dit vlak fout heb geinterpreteerd dan hoor ik dat graag. Dat is precies waar dit topic over ging :) Met als 2e vraag hoe zo'n document voor levering CP eruit zou moeten zien en aan welke randvoorwaarden nog meer gedacht moet worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.