• 0

Gezonde verlichting flex werkplek

Goedenavond allemaal,

 

deze weken werk ik flink wat uren op een flexwerkplek met matige tl-verlichting, waarbij ik last van mijn ogen en gebrek aan fysieke gezondheid/energie door de dag heen begin te ontwikkelen. Wat is de snelste oplossing om wat aan de verlichting te verbeteren? Ik heb echt de indruk dat dit het probleem is, voldoende pauzes in de buitenlucht en fysieke onderbrekingen van de deskwerkzaamheden zijn al ingebouwd.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dankjewel, een daglichtlamp kopen dus, weer wat geleerd! Ik ga direct even rondkijken, want dit is geen werken onder de huidige omstandigheden.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe tl-lampen kosten niet veel. Misschien is vervangen ook al een optie?

 

De iets duurdere geven betere kwaliteit licht. De armatuur eens afstoffen kan ook al verschil maken.

 

Bureau verplaatsen om geen hinderlijke schaduwen te hebben kan mogelijk ook?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Het zijn open inbouwarmaturen in een systeemplafond en die discussie ga ik daar verder niet aanzwengelen, maar anderen gaan vast iets hebben aan de diverse tips in dit topic. Ik denk dat er ook nog wel meer saleskansen op dit vlak liggen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er zijn mensen die beweren last te hebben van de knippering van TL-buizen. Spaarlampen zoals de gelinkte helpen daar ook niet bij, want dat zijn in wezen heel kleine TL-buizen.

 

Daglichtlampen kun (of kon?) je ook als gloeilampen krijgen.

 

Overigens hebben daglichtlampen niet met de hoeveelheid licht te maken, maar met de kleurtemperatuur. Als je meer licht wil hebben dat niet knippert, kun je ook een krachtige 'gewone' halogeenpeer kopen en ik zie zelfs daglicht-LED-peren. Daglichtlampen worden veel gebruikt door mensen die last hebben van een winterdepressie.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft die kleurtemperatuur: op sommige verpakkingen van lampen staat die vermeld. Standaard lamp zit tussen de 2.500 - 3.500 Kelvin en alles boven de 4.500 wordt 'daglicht' genoemd. Nu heb ik een paar lampen van de bouwmarkt geprobeerd die daglicht zouden geven maar dat was vreselijk kil / blauw licht. De daglichtlampen voor fotografie hebben dat niet / komen een stuk meer in de richting van zonlicht.

 

Nu ben ik vrij gevoelig voor dat soort dingen, inclusief flikkerende TL-buizen (de ouderwetse met een magnetische ballast, spaarlampen gebruiken een andere techniek en hebben dus niet de 50Hz flikkering, zoals oude TL-balken, waar mensen hoofdpijn van kunnen krijgen)

 

Overigens - hoewel onbeleefd om te vragen - hoe oud ben je? Als je net wel / niet een leesbril nodig hebt (40-45 jaar) (of een verkeerde sterkte hebt) dan is lezen in een 'donkere' omgeving veel inspannender, wat voor (spannings)hoofdpijn en ander ongemak kan zorgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel baat bij een loeplamp op een tafelklem. Een met bijvoorbeeld een cirkel gasontladingsbuis. Het is 's-avonds ook prettig met andere lichten uit. Makkelijk te monteren (achterkant bureau) en te stellen boven keyboard en werkblad. De loep is een leuke bijkomstigheid wanneer ik wat vergroot wil werken/kijken. De lampen met LED vertrouw ik niet helemaal of dat prettig zal zijn.

 

bureau verlichting

Link naar reactie
  • 0
hoe oud ben je?
37, dus ik ga wel naar die leeftijd (hopelijk). De huidige verlichtingssterkte is zonder meting ongetwijfleld te laag als je leest over beeldschermwerk of bijvoorbeeld technisch tekenen. Vanaf morgen of vrijdag aan de slag met een hogere kleurtemperatuur. 8)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voor de kwaliteit van het licht moet je niet enkel kijken naar de opgegeven kleurtemperatuur maar ook naar de CRI-factor.

 

Die CRI-factor zegt iets over hoe goed kleuren weergegeven worden onder het licht van die lamp.

 

De CRI van bijvoorbeeld lampen langs de autosnelweg is superslecht: je kan bijna geen enkele kleur meer herkennen.

 

Onder het licht van een goedkope tl-lamp zien mensen er meestal ook niet echt gezond uit. De kleur van de huid wordt precies iets van grijsachtig.

 

Goede lampen hebben een CRI van meer dan 80, de high-end meer dan 90.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Over lampen is al veel gezegd, maar over software nog niet.

 

Ikzelf gebruik de (gratis) applicatie "f.lux". Link naar f.lux

Wellicht kan dit programma nog wat bijdragen aan je gezondheid.

 

Wat het doet?

f.lux makes your computer screen look like the room you're in, all the time. When the sun sets, it makes your computer look like your indoor lights. In the morning, it makes things look like sunlight again.

Link naar reactie
  • 0

Standaard lamp zit tussen de 2.500 - 3.500 Kelvin en alles boven de 4.500 wordt 'daglicht' genoemd. Nu heb ik een paar lampen van de bouwmarkt geprobeerd die daglicht zouden geven maar dat was vreselijk kil / blauw licht.

 

Onlangs een cursus gehad over schakelen van moderne belasting, incl. metingen en scoopbeelden, dàaruit bleek dat zelfs de grootste Nederlandse verlichtingsfabrikant goedkopere en ook slechtere lichtbronnen op de markt brengt voor bouwmarken, supermarkten, om maar mee te kunnen doen met de concurentie van prijzenvechters.

 

De duurdere en kwalitatief betere lichtbronnen van dezelfde fabrikant worden verkocht via groothandels aan de professionele vakhandel.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog twee daagjes op project met een leenlamp. Op mijn eigen kantoor en thuiswerkplek heb ik wat extra indirecte verlichting met sterke daglichtlampen achter vliesdoek bijgeschakeld. Voor iedereen die zich zorgen zou maken over mijn lichamelijke gezondheid of psyche, lijkt het probleem hier voorlopig opgelost. Bedankt allemaal, ook voor de uitgebreide PM's. :) 8)

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er zijn veel variaties in dergelijke lampen.

 

Ik heb zo'n philips lamp bedoeld als therapeutisch ding, en het zal best doen wat er op de doos staat. Meest praktisch gebuik ervan is echter als floodlight voor fotografie gezien er een redelijk netjes spectrum uit komt verdeeld over een aangename hoek.

 

CRI van dergelijke lampen is best goed, in de orde van 90, dus zelfs als je ze aanschaft als lamp tegen seizoensdepressie heb je er nog best wat aan als ze in die functie niet echt voldoen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.