• 0

Geheimhoudingsverklaring nieuwe applicatie

Beste forumleden,

 

Ik heb een leuk idee voor een applicatie. Nu heb ik iemand gevonden die dit kan ontwikkelen op basis van winstdeling (mits hij geïnteresseerd is in het idee uiteraard).

 

Nu heb ik een geheimhoudingsverklaring gestuurd, maar de betreffende persoon weigert dit te ondertekenen. Ik kan dit ook wel begrijpen, aangezien de persoon nog vrijwel niks af weet van het idee zelf.

 

Hoe kan ik dit op een goede manier oplossen?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Groetjes,

 

Mrk

 

mod-edit: typo aangepast in titel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben afgesproken dat we als gelijke partners verder gaan, mits hij zich kan vinden in mijn idee.

 

Hij geeft aan dat we geen gelijke partners zijn wanneer hij de geheimhouding tekent. Stel, we zijn al een tijdje bezig met de ontwikkeling en ik haak tijdens het project af, dan wil hij wel gewoon verder kunnen geeft hij aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waarom weigert hij dat?
Omdat NDAs vaak ondingen zijn.

 

Bijvoorbeeld wat mij vorig jaar is overkomen:

De developer tekent de NDA en jij legt je idee voor de applicatie uit.

Als jullie om wat voor reden dan ook toch niet verder gaan samen, dan heeft die developer geen opdracht maar zit opeens wel aan een juridisch document vast.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hij geeft aan dat we geen gelijke partners zijn wanneer hij de geheimhouding tekent. Stel, we zijn al een tijdje bezig met de ontwikkeling en ik haak tijdens het project af, dan wil hij wel gewoon verder kunnen geeft hij aan.

Ik neem aan dat je de NDA laat tekenen voordat je met hem gaat praten over de details van de samenwerking. Daarna, als jullie besluiten partners te worden, zou je allebei samen 'eigenaar' van het concept worden, wat je dan vastlegt in een samenwerkingsovereenkomst of zo.

 

Als jullie om wat voor reden dan ook toch niet verder gaan samen, dan heeft die developer geen opdracht maar zit opeens wel aan een juridisch document vast.

Dan zit die developer toch in exact dezelfde situatie als daarvoor, en heeft hij daar toch geen nadelige effecten van gehad?

 

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal, lees deze HL draad daarover.

Heb ik toen al gedaan, en de conclusie was dat je geen specifieke dingen uit dat concept mag gebruiken - het is geen blanket overeenkomst waardoor je geen enigzins vergelijkbare zaken zou mogen maken.

 

Ik heb ook de nodige NDA's getekend, inclusief projecten die niet doorgingen, en heb daar nooit enige negatieve effecten van gehad.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op wel een goed gevoel bij de betreffende persoon.

 

Hij heeft tijdens ons eerste gesprek ook al aangegeven geen zin te hebben in alle randzaken (contracten, bedrijf starten, marketing etc.) Hij wilt zich 100% richten op de ontwikkeling van de app en ik regel alles wat er verder bij komt komen.

 

Dit gaf hij allemaal aan voordat ik met de NDA kwam.

 

M.a.w. Hij heeft mij net zo hard nodig als ik hem.

 

Mijn gevoel zegt ook wel, gewoon het plan op tafel leggen op basis van vertrouwen. Een idee op zich is ook nog niks, de uitvoering des te belangrijker.

 

Gewoon maar kaarten op tafel en zien waar het naartoe gaat?

 

Link naar reactie
  • 0

Peter: In die zin, dat ik nooit meer wat van die man gehoord heb. Maar ergens in zijn mailbox zit dus nog wel een door mij getekende NDA die ging over een app met videofilmpjes. Ik moet zeggen dat ik om die reden zelf niks met video heb gedaan het afgelopen jaar.

 

Maar om TS te helpen:

Hoe kan ik dit op een goede manier oplossen?

Ik zou zelf de NDA laten vervallen. Als jij een goede programmeur hebt gevonden voor je applicatie die in ruil voor aandelen aan je idee wil werken moet je daar volgens mij blij mee zijn. De meeste developers werken liever niet voor aandelen maar gewoon tegen betaling.

 

Als je enthousiast bent over de samenwerking kun je ook samen een bedrijf beginnen, dat lijkt mij toch echt de beste oplossing.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Denk dat ik het inderdaad maar laat vervallen.

 

Kom ik bij een volgende vraag. Wat is een beetje een reële verhouding qua winstdeling/aandelen?

Ik weet dat dit een lastige vraag is, maar iemand hier ervaring mee?

 

Voor mijn gevoel is het best een complexe applicatie om te ontwikkelen (ik kan het verkeerd hebben, is niet mijn ding).

Link naar reactie
  • 0

Peter: In die zin, dat ik nooit meer wat van die man gehoord heb. Maar ergens in zijn mailbox zit dus nog wel een door mij getekende NDA die ging over een app met videofilmpjes. Ik moet zeggen dat ik om die reden zelf niks met video heb gedaan het afgelopen jaar.

Maar is dat jouw invulling, of is dat letterlijk afgedwongen door de NDA? Dat laatste betwijfel ik namelijk, dus dan is het ook onterecht om NDA's in zijn algemeenheid zo negatief te benaderen.

 

edit: laten we hier maar even on-topic blijven. Als je verder wilt over NDA's in het algemeen kunnen we dat beter in jouw topic doen.

 

Hij heeft tijdens ons eerste gesprek ook al aangegeven geen zin te hebben in alle randzaken (contracten, bedrijf starten, marketing etc.)

Hahaha! Nee, moet je allemaal niet willen - is maar gedoe! En als je ooit ruzie krijgt, dan regelen jullie het onderling gewoon allemaal netjes, immers? :)

 

Mijn eindadvies is: dumpen die vent, en op zoek naar een andere.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn eindadvies is: dumpen die vent, en op zoek naar een andere.

Ik zou dat juist niet doen. De kans dat je een andere developer gaat vinden die ook in ruil voor aandelen een aantal maanden "gratis" gaat werken aan de applicatie lijkt mij erg klein.

 

Je moet juist blij zijn dat iemand "gratis" een applicatie voor je wil gaan maken. Daarom moet je ook (schrik niet) meer aan 50/50 aandelenverhouding denken. Tenminste dat is wat ik zou doen, geheel afhankelijk van het aantal uren dat de developer er in moet stoppen.

 

Tenzij je het idee hebt dat je een geniale applicatie in handen hebt, maar dan moet je ook geen aandelen weggeven van je 'wereld idee'. Ik zou dan eerder geld gaan sparen/lenen om de app in opdracht te laten bouwen.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

We hebben afgesproken dat we als gelijke partners verder gaan, mits hij zich kan vinden in mijn idee.

Hieruit lijkt te blijken dat de developer meer houvast zoekt: misschien is een "tweezijdige" intentieverklaring voor een samenwerking meer op zijn plaats dan enkel en alleen een "eenzijdige" geheimhoudingsverklaring.

 

Hij heeft tijdens ons eerste gesprek ook al aangegeven geen zin te hebben in alle randzaken (contracten, bedrijf starten, marketing etc.) Hij wilt zich 100% richten op de ontwikkeling van de app en ik regel alles wat er verder bij komt komen.

Maar hij wil wel delen in de winst. Dan zul je daarover toch vroeg of laat afspraken op papier moeten zetten. Wel de lusten maar niet de lasten werkt niet.

 

Gewoon maar kaarten op tafel en zien waar het naartoe gaat?

Ja, dat zou ik doen. Goede app-ideeën worden uiteindelijk namelijk toch altijd gekopieerd. De kunst is vooral voorsprong opbouwen en behouden.

 

Meer dan de helft van de ideeën die mij wordt voorgelegd, blijkt al te bestaan. Of is een paar ton te duur. Of is juridisch onuitvoerbaar. Of er is iets anders mee. Waarmee ik vooral wil zeggen: jouw developer heeft waarschijnlijk ook al vaker van die opgelaten ballonnetjes lek geschoten. Ik denk dat hij er meer zo in zit: eerst zien, dan geloven. Dus laat maar zien.

Link naar reactie
  • 0

Stel je zou de app door een bedrijf laten bouwen, wat kost dat dan?

Snap dat dit heel erg van de app afhankelijk is, maar een geavanceerde app met veel functies?

 

Tussen de 20-50k?

 

Een native app voor Android plus iOS die je ook offline kunt gebruiken begint bij ergens tussen € 3.000 en € 5.000. Daarboven hangt het af van wat er aan ingewikkelde dingen in moeten.

 

Ik zou "veel functies" echter nooit als uitgangspunt nemen. Een goede app doet vooral één ding heel goed. Focus je in het begin op dat wat je app onderscheidend en hopelijk uniek maakt.

 

In het ideale geval bouw je eerst zo snel en goedkoop mogelijk een prototype dat uitsluitend dat ene onderscheidende ding heel goed doet. De rest kun je er dan later nog omheen bouwen.

Link naar reactie
  • 0
- zo'n opmerking zou alle alarmbellen moeten laten afgaan!

Mee eens, maar TS brengt zichzelf ook in een lastige situatie door op zoek te gaan naar een 'gratis' developer die voor aandelen aan de slag wil. Dan kom je al snel in de wereld van de halve afspraken en zoals jij noemt 'tranen' terecht. Dat risico loop je veel minder als je er een normale betaalde opdracht van maakt.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Een native app voor Android plus iOS die je ook offline kunt gebruiken begint bij ergens tussen € 3.000 en € 5.000. Daarboven hangt het af van wat er aan ingewikkelde dingen in moeten.

Misschien lees ik het verkeerd, maar ik denk niet dat je twee native apps voor € 3.000 kan laten ontwikkelen. Er bestaan wel apps van €1.500 maar dan zijn dan héél basic apps, als een spelletje of zo. TS heeft het over een 'geavanceerde app met veel functies'. Er valt nauwelijks een zinnige schatting te geven met deze korte omschrijving overigens.

 

De tip om een (werkend) prototype of MVP te bouwen ben ik het helemaal mee eens.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Misschien lees ik het verkeerd, maar ik denk niet dat je twee native apps voor € 3.000 kan laten ontwikkelen. Er bestaan wel apps van €1.500 maar dan zijn dan héél basic apps, als een spelletje of zo.
Je leest het goed: ik bedoelde een basic app zoals inderdaad een puzzelspelletje of iets om afspraken met personeel op verschillende locaties in te plannen. (Van een dergelijk project heb ik offertes van verschillende ontwikkelaars gezien.)

 

TS heeft het over een 'geavanceerde app met veel functies'.

Voor "veel functies" moet je de Feature Creep inhuren. ;D

 

0*JCX5UCzFSMu8BDEy.gif

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.