• 0

Inkoop / marge / hoeveelheid / Snackbar

Goedenavond,

 

Ik ben bezig om te onderzoeken of het een goed/haalbaar idee is om een biologische snackbar te beginnen.

Mijn achtergrond en opleiding is binnen de horeca maar ik heb nog nooit in een snackbar gewerkt.

Helaas staan de snackbars die ik heb benaderd niet open voor het meedraaien of het uitwisselen van informatie.

Ik hoop dat ik dat hier op het forum wel kan vinden (niet de werkervaring maar wel de informatie ;-) )

 

Mijn concept is; In de ochtend koffie en taart en van 12 uur tot 20 uur patat, smal assortiment snacks, soep en maaltijdsalade.

Alles is biologisch/duurzaam. Er is ook een assortiment glutenvrij. Geen alcohol en ijs.

 

De locatie is aan de rand van een klein winkelcentrum, ligt tussen 2 lagere scholen, veel kantoren in de buurt en vooral veel woonhuizen. Er zit geen andere (goede) snackbar in de buurt.

In de ochtend is er geen goede plek voor de (meestal) moeders die nog een tijd staan na te praten op het schoolplein.

 

Ik heb een locatie op het oog, het is een koop pand. Dit moet totaal verbouwd worden, alles eruit en nieuw erin. Binnenkort ga ik daar kijken met een aannemer om schatting van de verbouwingskosten te krijgen, heb een gesprek gepland met een keukenboer over apparatuur. Heb ook volgende week een intake met een financieel adviseur.

Ruimte is goed, zit klein terrasmogelijkheid bij. Kortom ik heb een ontzettend roze bril op en zie het helemaal zitten.

 

Maar ik heb echt geen idee van marges, hoeveel patat kun je op een dag met 2 man kan verkopen. Wat is de gemiddelde inkoopprijs van een patatje.

Ik hoop een idee te krijgen dat wanneer ik mijn investeringskosten weet ik kan berekenen hoeveel patat ik moet verkopen op een dag om het haalbaar te maken.

 

Begrijp heel goed dat mijn vragen erg algemeen zijn en afhangen van veel factoren, ik hoop hier wat globale antwoorden te vinden zodat ik weer wat meer gevoel erbij krijg.

 

Bedankt voor jullie reacties (hoop ik).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Bono66,

 

Ondernemen is erg leuk. Dat plezier wil ik je niet ontnemen. Maar als ik heel eerlijk ben: als je nog helemaal aan het begin van het ondernemerschap staat, begin dan alsjeblieft niet aan een onderneming die zulke grote investeringen vergt. Vergeet dat pand en ga bijvoorbeeld eens in loondienst in een kleine horecagelegenheid waar je de kans krijgt om ook inzicht te krijgen in de cijfers. Ervaar wat er allemaal bij komt kijken; dat is veel meer dan de marge op een patatje. En maak dan over een paar jaar niet alleen de rekensom maar ook de persoonlijke keuze of je dat er allemaal echt voor op het spel wilt zetten. Wat nu een Gouden Kans lijkt, kan bij nader inzien wel eens een enorme molensteen blijken. Ontwikkel alsjeblieft eerst het inzicht om dat goed in te kunnen schatten.

 

Veel succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Bedankt voor de reactie en ik begrijp goed wat je zegt. Mijn ervaring met ondernemen is er, ik heb 6 jaar een eigen hotel gerund. Dat liep goed alleen vanwege prive redenen mee gestopt. Dit is weliswaar 10 jaar geleden. Daarnaast ook in restaurants gewerkt. Het ondernemen blijft trekken en wil daarom dit zo goed mogelijk onderzoeken. Ik zal ook blijven proberen om bij andere snackbars mee te draaien of in gesprek te gaan. Er is een partij in Amersfoort - vangogh-, hij geeft advies tegen betaling dus dat is zeker een optie als ik niet verder kom.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn concept is; In de ochtend koffie en taart en van 12 uur tot 20 uur patat, smal assortiment snacks, soep en maaltijdsalade.

Alles is biologisch/duurzaam. Er is ook een assortiment glutenvrij. Geen alcohol en ijs.

 

hoeveel patat kun je op een dag met 2 man kan verkopen. Wat is de gemiddelde inkoopprijs van een patatje.

 

 

Wat de marges zijn op een bakje patat, geen idee? Ik denk dat de prijs van een bakje patat door de concurrent wordt vastgelegd. rond de 2 euro

 

Maar voor een goede maaltijdsalade wordt zo tot 15 euro gevraagd, en als deze echt goed is, hoor je daar niemand over klagen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je momenteel een roze bril op hebt, wil je waarschijnlijk ook zo snel mogelijk wat doen :).

 

Wat ideeen waar je gelijk mee bezig kunt. Bij een snackbar die ongeveer lijkt op hetgeen je van plan bent. in de buurt gaan zitten en klanten turven. Ondernemingsplan Snackbar googlen. Rondbellen wat een grote 20kg zak biofriet inkoop kost en van daaruit de marge berekenen. Ik ben overigens wel benieuwd naar het antwoord. Wat is de marge op friet.

Link naar reactie
  • 0

De marge op een bakje friet kun je natuurlijk zelf al vrij makkelijk schatten. Kijk hoeveel friet er in een bakje zit en kijk wat een kilo aardappelen kost. Neem je de supermarktprijs dan zit je iets aan de hoge kant, maar... daarmee ben je er natuurlijk nog lang niet. De bijkomende kosten voor een bakje friet zijn een veelvoud van de marge op de ingrediënten. Grote kostenposten zijn o.a. je winkelruimte, het personeel en je energie. Ook daar wil je schattingen van hebben. Waarom zoek je niet een vakantiebaantje bij een friettent? Wellicht kun je ergens een maandje stage lopen?

 

Een gemiddelde snackbarbezoeker is denk ik niet zo bezig met gezonde en verantwoorde frieten, Die wil gewoon lekkere patat. Wanneer die patat elders lekkerder en/of goedkoper is heeft slechts een klein deel de voorkeur voor die patat met dat bio-label. Hoe ga jij de gemiddelde klant overtuigen van jouw biologische argumenten om toch jouw snacks te kopen?

Link naar reactie
  • 0

Gaat dat uberhaupt wel samen? Heeft de biologische eter wel zijn ogen gericht op een snackbar, of loopt hij deze sowieso al voorbij.

Ik kom nooit in een snackbar, hooguit op vakantie, en zou dus ook niet weten of je daar verantwoord kunt eten. gewoon omdat die reclame-uitingen mij niet bereiken. En de echte biologische eter al helemaal niet.

 

De marges op snackfood zijn erg laag, dat weet ik wel. Broodjes gezond e.d zijn met name ook financieel gezond voor de verkoper.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips!

 

Ik heb in de omgeving gepeild en juist bij mensen die bezig zijn met bewust eten. Daaruit blijkt groot enthousiasme. Zij gaven ook de tips van iets meer dan alleen patat, omdat vaak 'de man patat en snack wil, de kinderen patat en de moeder soep of salade' vandaar de soep en de maaltijdsalade. Maar inderdaad ik kan niets met 100% zekerheid zeggen.

 

Daarnaast gaat het niet alleen om het feit dat het biologisch is, er is in onze omgeving geen goede snackbar. Dus ook de niet bewuste patat-eter kan bij mij terecht. Als er al goede snackbar zou zitten zou ik met biologisch geen goede concurrent zijn inderdaad.

 

Ik heb ook zeker op internet gezocht, maar wat ik niet kan vinden (en misschien zoek ik niet goed) is een voorbeeld van de echte praktijk. Dus van een snackbar-eigenaar. Mijn hoop was dat hier te kunnen vinden. Dus ik ga gebruik maken van de adviezen van VanGogh.

 

Bedankt allemaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar ligt ook een gevaar op de loer. Als jij de enige snackbar in de buurt wordt en je investeert een hoop geld en je trekt ook de klant die niks om biologisch geeft, en een half jaar later komt er een andere snackbar in de buurt, dan raak je mogelijk een deel van de mensen kwijt die niks om biologisch geeft en houd jij alleen de bio-klant over. Kun je daar ook van leven?

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Als jouw patat net zo goed en niet duurder is, ga dan meteen aan de gang. Verkoop die frieten en gebruik dat bio-label als extra motivator voor degenen die er bewust en wellicht ook gevoelig voor zijn.

 

Wellicht weet je de patat voor dezelfde prijs te verkopen, maar meestal zijn biologische producten net iets duurder. Heb je al een biologische leverancier gevonden die jou dezelfde prijzen rekent als de goedkope leverancier met z'n niet biologische producten? Of ga je de duurdere inkoop goedmaken met een lager inkomen?

 

Nb. in mijn antwoorden zitten ook de ervaringen van een snackbar eigenaar, maar dan iets anders geformuleerd. Toen ik het met hem een tijd geleden had over alternatieve producten zei hij zoiets als: "De mensen die hier komen willen gewoon lekker vet eten, voor gezonde producten komen ze niet hier". Hij zit met z'n zaak in een goedbezochte winkelstraat in een volkswijk. Uiteraard kun bij een ander publiek ook andere producten proberen te verkopen.

 

Uit de vergelijkende friettest die jaarlijks door het AD wordt uitgevoerd zie je steevast dat de kwaliteit afhangt van de gebruikte grondstoffen en van de productie. Fabrieksfriet, oude olie en/of foute temperatuur staan garant voor een lagere notering. Maar zelfs een lage kwaliteit kan met de juiste prijs en op de juiste locatie zorgen voor een prima omzet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed om dankzij jullie te realiseren dat het echt om de basis 'patat' gaat en dat bio als extra gezien kan worden maar niet dé reden. En heb met een aardappelboer gesproken die nu zegt dat hij dezelfde prijs zou rekenen als niet bio. Wat ik ook heb gezien is dat zaken waar aandacht en uitstraling belangrijk zijn goed draaien in tegenstelling tot de klassieke betegelde snackbars. (waarmee ik niet zeg dat een klassieke snackbar met service en goede patat niet goed loopt).

Bij ons is het nu zo dat er zaken zitten waar het en niet lekker is en ongezellig. Mijn kracht moet komen van kwaliteit/gezellig/gezin/en in de ochtend de moeders.

Link naar reactie
  • 0
En heb met een aardappelboer gesproken die nu zegt dat hij dezelfde prijs zou rekenen als niet bio.
Dan is de volgende stap er nog een paar te bellen en naar hun prijzen te vragen. Wanneer jouw boer voor zowel bio als gewoon een tientje per kilo rekent dan is de prijs misschien wel hetzelfde, maar nog steeds te hoog...

Wellicht ten overvloede: voor friet heb je natuurlijk wel een andere aardappel nodig dan om te koken...

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je deze mensen ook even bellen.

Kijkend naar de prijs voor een patat zijn zij 25 tot 50% duurder dan een normale cafetaria.

 

Hun inkoopprijs zal ook navenant zijn. Over marges kan ik je alles vertellen, maar omzet is natuurlijk in zijn geheel niet in te schatten. Normaal gesproken neem je een bestaande zaak over die al omzet draait. Als je een nieuwe zaak begint zal het een behoorlijke tijd in beslag nemen voordat je een omzet draait dat rendabel is (aangezien er vaak al vele cafetaria's zijn in de buurt).

 

Persoonlijk zal ik ook eens goed kijken naar je openingstijden (8 uur vind ik wel erg vroeg).

 

Weet dat het erg lastig is om goed personeel te krijgen, je enorm veel uren moet maken, een gigantische financieel risico loopt dat nauwelijks te financieren is en je voor de tijdsinspanning weinig zal verdienen. Daarnaast zijn de klanten vaak zeer gehaast, weinig begripvol en je moet foutloos werken.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de aandachtspunten en de tips.

 

Even een algemene vraag; is het de bedoeling om alle negatieve punten te benadrukken zodat ik echt overtuigd van start ga? Of zijn er volgens de meesten van jullie geen positieve punten aan het starten van een snackbar uit het niets?

 

Ben ik dan zo naïef dat ik erin geloof?

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, groentesnacks zijn bijvoorbeeld in opkomst, maar je krijgt waarschijnlijk maar één kans om het goed te doen (first time right). Daarvoor moet het vooral lekker smaken en moet je naar of boven verwachting bedienen, willen klanten terugkomen en meer betalen. Kritisch zijn heet dat onder ondernemers.

 

Ik zie iedereen schrijven over wat voor vet of olie ze gebruiken, maar verkoop je daar meer door? Wat kan er duurzaam of biologisch zijn aan een gesneden aardappel? Zie de verschillende merken die in ieder geval wel marketing weten te bedrijven!

 

Los van het biologische aspect zijn de wisselingen over de dag altijd een uitdaging. Geen idee of het verzorgingsgebied groot genoeg is voor zo'n concept, maar dat zou je dus moeten onderzoeken.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar je had toch niet verwacht dat lezers zouden denken "Goh! een snackbar, en een biologische ook!" als zij dit verhaal lezen?

 

Ik persoonlijk vind het vreemd dat je zegt dat je best ruime ervaring in de horeca hebt, maar hier op een forum basale dingen komt vragen over marges en dergelijke.

Dat begrijp toch iedereen dat je bijvoorbeeld langs de Makro rijdt om te kijken hoeveel patat er in een doos zit en hoeveel je daar voor moet betalen. En vervolgens rijd je langs de snackbar om te kijken hoeveel een patatje kost.

En dan ga je rekenen en dan weet je meer dan wij.

 

Maar goed: misschien is er daar bij jou een enorme behoefte aan een biologische patatzaak.

Ik zou het zeker niet weten (maar het lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat dit zal 'inslaan als een bom').

 

Overigens zit ik niet zo in de horeca, dus mijn mening kan je beter - net als je patat - met een korreltje zout nemen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt dat had ik zeker niet gedacht, ik had gedacht hier een forum te vinden waar we met elkaar meedenken. Misschien is het mijn manco, ik ben heel enthousiast ben van alles aan het uitzoeken.

En inderdaad marges kun je zo uitrekenen en inschatten, wat ik hoopte te vinden is praktijkreacties.

Bedankt voor je korrel zout opmerking, heel opbouwend.

Link naar reactie
  • 0

Dat is meedenken.

 

Alleen jij wil misschien liever enthousiaste reacties lezen.

 

Ik geloof er niet in. Wij hebben hier in de buurt enkele 'snackbars' en 'lunchrooms' die behoorlijk lijken te worstelen. En dat komt niet door dat hier in Amstelveen geen geld zit, maar omdat het sappelen is (volgens mij).

 

Daarnaast heb je ook wel horeca ("trendy", zeg maar) die wél goed lijkt te lopen.

Maar die profileren zij wel anders dan jij hier laat blijken dat je van plan bent. En volgens mij hebben zij ook flink geïnvesteerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je goochelt met zoektermen 'biologische friet' en 'biologische snacks' dan kun je zo je potentiële assortiment samenstellen en leveranciers na gaan bellen voorzover daar geen groothandel tussen zit. De biologische festivalfrietboeren komen dan ook bovendrijven.

 

Bij een snackbar heb ik ook als associatie dat daar veel tieners, jonge twintigers en studenten of werkenden langskomen voor een vette hap met veel saus en blikje frisdrank. Die komen niet voor koffie met taart en salade en daarmee voorzie ik botsende doelgroepen. Stroomlijn dat maar eens. Van mamacafé tot jeugdhonk, zeg maar...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ik had gedacht hier een forum te vinden waar we met elkaar meedenken. wat ik hoopte te vinden is praktijkreacties.

 

Praktische reacties heb je wel gekregen.

Ik zal me voorstellen, 43 jarige man die geboren is boven een cafetaria. Mijn ouders hebben 40 jaar een cafetaria gehad en heb er zelf jarenlang in gewerkt.

Inmiddels verzorg ik al vele jaren administraties van klanten, waarvan meerdere cafetaria's door heel Nederland.

 

Wat je uit mijn reactie kon lezen is:

[*]Nieuwe zaak opzetten kost veel geld (investeringen maar ook reclame). Kun je dat zelf betalen of heb je al iemand die dat voor je doet?

[*]Ben je bereid om minstens 3 jaren lang 7 dagen in de week minimaal 12 uren per dag te werken?

 

Verder zijn er nog wel meerdere vragen, maar ik ben best bereid je te helpen met het een en ander (volgens mij ook een direct linkje gestuurd naar een soortgelijk concept, hoezo niet praktisch?) maar vooralsnog kan ik met jouw informatie niet inschatten of het zinvol is om hier tijd in te besteden.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Even iets positiefs dan. Wij hebben hier in de buurt 2 snackbars die beiden zelfgemaakte patat verkopen, en dat ook echt goed promoten, en daar staan de hele dag door rijen met mensen.

 

Patat wordt daar ter plekke vers gesneden, en als het dan beter smaakt dan de fabrieksfriet, dan verkoopt het zichzelf.

 

Zit de locatie ook vlak bij een bedrijventerrein? Toen ik een paar jaar in een snackbar werkte, kwam de meeste omzet uit de werknemers in de buurt die even tussen de middag een patatje kwamen eten.

 

Oh ja, m'n oom en tante hebben hun hele leven een snackbar gerund en dat is dag en nacht werken.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik sommige niet gelezen als meedenken. Ik wil zeker geen halleluja reacties maar meer zoals nu zijn gegeven. En het wethoudertje heb ik gemaild, net zoals natuurlijk smullen en de frietwinkel en nog meer. Dus bij deze sorry dat ik het verkeerd heb geïnterpreteerd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.