Tracking via Add this ook op Higherlevel?

Aanbevolen berichten

Heb gisterenavond met veel belangstelling gekeken naar Zembla. Hier werd duidelijk dat we ongegeneerd gevolgd worden op het Internet en dat de gegevens die je achterlaat op enig moment tegen je gebruikt zouden kunnen worden en vaak onwettig (wet op de privacy) zijn verkregen. De data verzamelaar die regelmatig aan de orde kwam is "Add this".

 

Ik heb op aanraden van Zembla de invoegtoepassing UBlock geinstalleerd en wat schetst mijn verbazing: ook Higherlevel levert data aan Add this. Tenminste dat lijkt zo te zijn.

 

 

En dan vraag je jezelf vervolgens af of hier informatie gedeeld wordt die met privacy te maken heeft en dan is voor mij het antwoord een grote JA.

 

Ben benieuwd hoe anderen hierover denken. In het topic van de huidige column werd geopperd dat we veel dingen moeten accepteren omdat een en ander nu eenmaal gratis is. Maar is dat ook zo?

 

 

Ook wordt blijkbaar precies bijgehouden waar ik kijk en post.

 

 

Link naar reactie

Ik heb op aanraden van Zembla de invoegtoepassing UBlock geinstalleerd en wat schetst mijn verbazing: ook Higherlevel levert data aan Add this. Tenminste dat lijkt zo te zijn.

Dat is zo. Een pageview op HL verzendt meerdere GET-requests naar:

 

• m·addthis·com en s7·addthis·com van AddThis (voor de "share"-widget onder elke post);

• fonts·googleapis·com van Google (voor lettertypen);

• www·google-analytics·com van Google (voor statistieken).

 

Vooral de Google Fonts zijn een "briljante" vondst: zelfs als je Google buiten de deur houdt (door vooral Google Analytics niet te gebruiken), kan Google zo via de achterdeur meekijken.

 

Technisch is er voor HL geen reden om dit te doen:

 

• knoppen voor delen op social media kun je zelf bouwen;

• webfonts kun je zelf hosten;

• site- en serverstatistieken kun je zelf bijhouden.

 

Met andere woorden: nut en noodzaak om het zo te doen ontbreken. Daar wordt in discussies over privacy te makkelijk aan voorbij gegaan.

 

Op een Duitse site heb ik wel eens een compromis für mehr Datenschutz gezien: daar moet je éérst op een plaatje klikken voordat de AddThis-widget wordt geladen. Zo laat je de keuze over aan de bezoeker.

 

Twee-klikken-voor-meer-privacy.png

Link naar reactie

@Hans: Waarom zo verbaasd?

 

Even googlen leert dat add this vooral gebruikt wordt voor het toevoegen van share buttons.

Wanneer je met F12 kijkt naar de knopjes die HL toont voor delen op social media, dan zie je direct dat dit Add this knopjes zijn.

 

Met de gebruikte scripts kunnen webmasters dus relatief eenvoudig share knopjes aan hun website toevoegen. Dat daarmee ook het surfgedrag van bezoekers kan worden bijgehouden neemt men blijkbaar voor lief. Overigens kun je dit natuurlijk vrij eenvoudig blokkeren door bijvoorbeeld in je host-file het domein addthis.com door te verwijzen naar localhost.

 

Edit: Ward was me voor. Overigens was ik de duitse oplossing nog niet tegengekomen. Wat mij betreft een hele elegante manier om je bezoekers op vriendelijke wijze meer keuze te bieden.

Link naar reactie

Waarom verbaasd? Wie is daar niet over verbaasd? OK jij. 8)

 

En inderdaad de share knoppen zijn gisterenavond ook aan de orde gekomen. Heel veel bedrijven hadden niet in de gaten dat ze (onbedoeld) dataleverancier werden gemaakt. Zelfs sites waar medische informatie kon worden bekeken.

 

Ik denk dat "er is niets aan de hand, doorlopen" iets te voorbarig is. Tenminste voor mij. ;)

 

Zeker als er eenvoudig wat aan kan worden gedaan zoals jij en Ward opperen. Gelukkig zijn mijn eigen sites vrij van trackers. Was ik daar verbaasd over? Nee. Maar ik was bang dat ook ik ze onbedoeld toegang had gegeven.

 

 

Link naar reactie

Wat mij betreft een hele elegante manier om je bezoekers op vriendelijke wijze meer keuze te bieden.

Volgens mij gaat dit niet werken. Na een cookie popup en tig advertenties wegklikken moeten ze nu ook nog dit 'dubbelklik privacy systeem' gaan doorlezen. Ik denk dat weinig mensen daar de tijd voor nemen.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Technisch is er voor HL geen reden om dit te doen:

 

• knoppen voor delen op social media kun je zelf bouwen;

• webfonts kun je zelf hosten;

• site- en serverstatistieken kun je zelf bijhouden.

Je begint goed met "Technisch gezien"; daarna gaat het mis:

Met andere woorden: nut en noodzaak om het zo te doen ontbreken.

Nee, de technische noodzaak om het zo te doen ontbreekt, niet meer en niet minder.

Kennelijk zijn er dus andere afwegingen gemaakt, bijvoorbeeld praktische , kostentechnische (tijd en geld) en esthetische. Wellicht dat die afwegingen veel te kort door de bocht zijn geweest...maar dat is alles zelf bouwen wat mij betreft ook.

 

Daar wordt in discussies over privacy te makkelijk aan voorbij gegaan.

Idem dat er meer afwezigen zijn dan alleen technische. Meestal is het een kwestie van tijd, geld, functionaliteit en privacy. Het is belangrijk om daarin een goede en bewuste afweging te maken, maar dat alleen een afweging is tussen privacy versus wel of niet zelf kunnen bouwen is wat te kort door de bocht

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Moet ik hieruit concluderen dat jij ook niet verbaasd was Norbert en dat HL een bewuste afweging heeft gemaakt?

 

Op zich is daar wat voor te zeggen maar dan zou je dat eigenlijk aan bezoekers en posters moeten laten weten. Bijvoorbeeld bij het inschrijven in een mail. Of gebeurd dat al?

 

Of een popup het goede antwoord is waag ook ik te betwijfelen.

 

 

Link naar reactie

Op een Duitse site heb ik wel eens een compromis für mehr Datenschutz gezien: daar moet je éérst op een plaatje klikken voordat de AddThis-widget wordt geladen. Zo laat je de keuze over aan de bezoeker.

 

Deze (Nederlandse) site gebruikt een soortgelijk systeem ook al een tijdje, onder het menu aan de linkerzijde. Ook AddThis overigens.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Moet ik hieruit concluderen dat jij ook niet verbaasd was Norbert

klopt. Enerzijds omdat ik het kan zien in Ghostery, anderzijds omdat het op HL eerder (en voorzover mij bekend ook in een openbaar topic) besproken is dat HL de Add this plugin ging gebruiken voor de social media buttons

 

Maar niet verbaasd zijn over het gebruik is natuurlijk wat anders dan niet verbaasd zijn over de info die zo'n plugin verzamelt. Ik heb de Zembla-aflevering nog niet gezien, dus ik kan daar nog niet over meepraten maar ik ben wel heel benieuwd geworden.

 

en dat HL een bewuste afweging heeft gemaakt?

Dat weet ik niet. Ik ben geen technisch beheerder van HL.

 

Op zich is daar wat voor te zeggen maar dan zou je dat eigenlijk aan bezoekers en posters moeten laten weten. Bijvoorbeeld bij het inschrijven in een mail. Of gebeurd dat al?

Het cookie en privacybeleid staat in de forumregels

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Het cookie en privacybeleid staat in de forumregels

Daar lees ik

 

Alleen de noodzakelijke gegevens zullen worden verwerkt voor het functioneren van Higherlevel.nl. In het bijzonder zullen je persoonsgegevens en andere informatie:

 

*Niets van de ingezamelde informatie wordt verkocht, doorgegeven of aan derden worden verstrekt;

 

Wel dus?

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Word je al getrackt als je de social media buttons niet gebruikt? Ik denk dat we dit even opnieuw moeten bekijken. Ik zie dit (social sharing) ook op vrijwel alle nieuwssites.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Word je al getrackt als je de social media buttons niet gebruikt? Ik denk dat we dit even opnieuw moeten bekijken. Ik zie dit (social sharing) ook op vrijwel alle nieuwssites.

 

Ik zie in Ghostery in ieder geval dat de tracker pas actief wordt als de social media buttons zichtbaar worden: dus o.a niet op de HL homepage, menu's en forumnavigatie maar zodra je een topic opent om te gaan lezen. Ben daarom ook erg benieuwd geworden welke informatie Add this verzamelt indien en zolang je niet op die knoppen drukt.

 

Los daarvan: de Social mediabuttons werken bij mij ook terwijl de tracker door Ghostery wordt geblokkeerd; ik hoef voor de functionaliteit niet te whitelisten.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

@Ward:

Met andere woorden: nut en noodzaak om het zo te doen ontbreken. Daar wordt in discussies over privacy te makkelijk aan voorbij gegaan.
Ook al is er geen technische noodzaak: het nut is natuurlijk dat al die bedrijven het makkelijker maken voor de webmasters en ze daarmee overhalen tot gebruik. Zelf gebruik ik graag Google Analytics in plaats van self-hosted statistieken omdat ik uit Analytics makkelijker meer relevante informatie naar bovenhaal.

Dat daarmee mijn bezoekers worden getrakteerd op extra gratis cookies en volgbaar gedrag, dat zie ik dan als mijn keuze waar ik mijn bezoekers mee opzadel. Willen die bezoekers dat niet, ook goed. Ze hoeven mijn website niet te bezoeken, maar kunnen ook nog op allerlei manieren het volgen tegenhouden, bijvoorbeeld door binnen Chrome het incognito-venster te gebruiken.

 

@Hans: Dat veel bedrijven niet doorhebben dat ze middels gebruik van oplossingen van derden hun website daarmee deels openstellen voor die derden is eigenlijk wat naïef. Wat mij betreft hoort de webmaster z'n evt. opdrachtgever te informeren over de gekozen oplossing, zeker wanneer dat een externe oplossing is. Niet alleen vanwege de privacy aspecten, maar ook vanwege de daarmee gecreëerde afhankelijkheden.

 

Edit: en nu was Norbert me vóór. Dat krijg je wanneer je tussendoor ook nog klanten helpt...

 

 

Link naar reactie

Dat hele Ghostery is onder journalisten een hype geworden sinds er een TED talk over is gegeven een tijdje terug. Grappig dat de VARA ook DoubleClick gebruikt zie ik nu. De meest ranzige site die ik kan vinden is telegraaf.nl met maar liefst 54(!) hits. Had ook niet anders verwacht.

 

Leuk spel dit!

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Dat daarmee mijn bezoekers worden getrakteerd op extra gratis cookies en volgbaar gedrag, dat zie ik dan als mijn keuze waar ik mijn bezoekers mee opzadel. Willen die bezoekers dat niet, ook goed. Ze hoeven mijn website niet te bezoeken....

Dat is een beetje een gekke redenering redenering natuurlijk, zeggen dat ze je dan maar niet moeten bezoeken. Je bezoekers kunnen pas bepalen of ze iets willen, als ze weten waar ze voor kiezen.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Dat is een beetje een gekke redenering redenering natuurlijk, zeggen dat ze je dan maar niet moeten bezoeken. Je bezoekers kunnen pas bepalen of ze iets willen, als ze weten waar ze voor kiezen.

 

Niet minder gek dan dat je een cookie moet installeren voor je opting-out van Add This

Maar...eerlijk is eerlijk... ze bieden die functionaliteit dus wel. Omgekeerde wereld uiteraard...maar toch

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Dat is een beetje een gekke redenering redenering natuurlijk, zeggen dat ze je dan maar niet moeten bezoeken. Je bezoekers kunnen pas bepalen of ze iets willen, als ze weten waar ze voor kiezen.
Tja, het internet is wat dat betreft een beetje een gekke plek. Je ziet pas waar je terechtkomt op het moment dat je een website bezoekt...

 

Gelukkig hebben we sinds een tijdje die oh zo fijne cookiewaarschuwing waarmee je gewaarschuwd wordt dat je surfgedrag kan worden bijgehouden en kun je vervolgens besluiten daar dan niet meer verder te surfen. (Of je negeert de waarschuwing omdat je er ondertussen door lamgeslagen bent...)

 

 

Link naar reactie

Hier zou ik een heel artikel over kunnen schrijven, door wie jij allemaal bespioneerd wordt, maar om het even kort te houden;

 

- Facebook like button op webpagina's: Jij bent ingelogd -> gaat regelrecht het logboek in van Facebook

- Google: Ingelogd of niet, jouw IP en User-Agent (browser) Maken een vrij unieke combinatie die ze op alle sites kunnen zien via Analytics, Adsense, Google toolbar, Chrome browser en doubleclick.

- LinkedIn - Verstuurt een aanvraag naar hunzelf bij elke klik, dus welke widget jij ook hebt van LinkedIn, ze kunnen je volgen.

 

En zo zijn er nog tal andere bedrijven die jou volgen.

 

En die hele cookiewet, die slaat helemaal nergens op, want ook zonder cookie is het eenvoudig om iemand te volgen. En ja, volgens de privacy wet is het verboden, maar controleerbaar is het gewoon niet.

 

Ze kunnen zelfs de POST-DATA aftappen, doormiddel van de informatie van tekstvelden op te halen voordat jij verzenden drukt. En op het moment dat jij IP, browser en naam en email linkt, zijn er tal van mogelijkheden. Ik zeg daarom ook niet voor niets, een website is meer dan alleen de voorkant.

 

Link naar reactie

Nee, de technische noodzaak om het zo te doen ontbreekt, niet meer en niet minder.

Kennelijk zijn er dus andere afwegingen gemaakt, bijvoorbeeld praktische , kostentechnische (tijd en geld) en esthetische. Wellicht dat die afwegingen veel te kort door de bocht zijn geweest...maar dat is alles zelf bouwen wat mij betreft ook.

Eens, maar het gemak waarmee je een AddThis-scriptje kunt copypasten is een wezenlijk onderdeel van de verleiding — én misleiding. A fool with a tool is still a fool. Maar ach, zelfs het Witte Huis wist niet hoe canvas fingerprinting werkt.

 

Het esthetische argument hoor ik wel vaker voor met name Google Analytics pleiten, maar uit een minder gelikte open-source oplossing die je zelf host (bijvoorbeeld Piwik, Open Web Analytics en eAnalytics), haal je evenveel nuttige statistieken. (Als je adverteert via Google AdWords of voor advertentie-inkomsten afhankelijk bent van Google AdSense, dan zou ik Google Analytics aanbevelen, maar dat lijkt me voor Higherlevel niet aan de orde.)

Link naar reactie
Ook wordt blijkbaar precies bijgehouden waar ik kijk en post.

Waar je 'post' lijkt me niet echt geheim, want dat kan iedereen met of zonder tracker zien. Je naam staat er onder. Behalve bij de reus/kneus ;)

 

Ik weet niet erg veel van javascript maar volgens mij wordt niet bijgehouden of doorgegeven waar je naar kijkt zolang je niet tegelijk of Facebook/Twitter/Google/LinkedIn ingelogd bent. Daarom moet je ook altijd uitloggen van die sites als je klaar bent. Alleen als je daadwerkelijk op een 'like' knop drukt dan wordt alles doorgegeven aan 'The Mothership'.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Wel als mijn IP adres wordt getrackt. Veel mensen posten annoniem als ze iets willen vragen wat privacy gevoelig is. Het is dan kinderspel voor de tracker om de annonieme post te linken aan een naam. Tenzij je via een proxy inlogt.

 

Er wordt veel meer gedeeld dan je zou vermoeden. In Amerika kan je medische gegevens kopen van Nederlandse Internetters. Neem aan dat je ook gegevens kan kopen van mensen die in de financiele probelemen dreigen te komen. Ik zou daar als leverancier best veel geld voor willen neertellen.

Link naar reactie

A fool with a tool is still a fool.

Ik volg al vele jaren de ontwikkelingen van klantdata in retail (die pasjes) en als je ziet wat er met al die informatie gebeurt is het om te snikken. Heel weinig. Het lokatiebeleid wordt ermee aangepast, de routes in de winkel, de plaatsing op het schap, de balans in productgroepen en het introduceren en uitfaseren van producten. Het blijft dus interessant om ook in de peiling te houden wat al die grote data-vergaarders nou eigenlijk doen met hun gegevens; kunnen ze er ook informatie uit halen en is die actionable (of sellable)?

 

Dat is geen excuus voor trackers trouwens. De verkoop van gebruikersdata op basis van medisch zoekgedrag via Amerikaanse brokers is verontrustend. Daar distilleer je immers sukkellijsten uit die je haargroeimiddeltjes en potentieversterkers kan verkopen. Maar het is wel belangrijk om het oordeel over dit soort technologie niet alleen te baseren op wat er in theorie allemaal mogelijk is, maar ook op wat er in het echie mee gebeurt.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik heb dat hier ook al meer dan een jaar geleden aan de kaak gesteld. Wordt niet erg serieus genomen in het internet-medium. Je kunt het het best beschouwen als het "Wilde Westen" van onze huidige maatschappij. Bedrijven maken gewoon grof misbruik van het gebrek aan regels, verdeeldheid, onduidelijke en onvolledige wetgeving en onkunde van de wetmakers.

 

Het gaat veel verder..... Koop een Nest-thermostaat of een Amazon-box of een Android-TV en ook je persoonlijke gesprekken in je huiskamer worden gejat. Handig om je precies de "juiste advertenties" te kunnen voorschotelen als je je PC weer eens opstart......

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.