Tracking via Add this ook op Higherlevel?

Aanbevolen berichten

Die snap ik niet?

De test laat zien dat a.d.h.v. allerlei factoren (browserversie, fonts, plugins, enz) een vrij uniek profiel van je valt te maken. Als je een computer net uit de doos haalt is hij nog helemaal 'vers' en zal het lastiger zijn zo'n profiel te maken.

 

p.s. ik hoop niet dat dit een sarcastische opmerking van je was ;)

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Als ik dus elke dag wat fonts weggooi en andere installeer dan gooi ik mooi zand in die molen. Dat zal ze leren en al helemaal als ik ook om de dag een andere browser gebruik en af en toe een andere (oude) monitor. ;D

 

Voordeel is wel dat op 1 IP adres ook nog de diverse PC herkenbaar zijn. Tenminste als je niet doet zoals hierboven.

 

De SM (social media) knoppen zijn inmiddels weg zie ik en (dus) ook de link naar AddThis.

Link naar reactie

Boeiende discussie hoor, maar eh....

 

Onder het motto: verbeter de online wereld en begin bij jezelf ehhh HL

 

Waarom vragen we niet gewoon aan Moeder Mikky of Jongeheer Jeroen die knopjes van Higherlevel af kiepert? Kan me niet indenken dat zij er een emotionele binding mee hebben. Die deelknopjes zijn leuk als je als website wat wil doen aan je traffic omdat je advertenties op je website verkoopt of er klandizie uit moet halen ofzo. Maar Higherlevel wordt gefinancierd met belastingcentjes. En om nou te zeggen dat Higherlevel over bezoekersaantallen of vindbaarheid in het almachtige Google te klagen heeft. ::)

 

En nee, daar is het internet niet mee verlost van dit soort software. Maar HL wel. ;D

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Ik las zojuist dat uitloggen op pagina's (zoals Facebook) veiliger is omdat je dan niet achtervolgd wordt, maar dat kun je helaas nog steeds niet zo stellen.

 

Ik heb even snel een voorbeeldje inelkaar gezet hoe makkelijk tracking is zonder cookies. Vandaar dat die cookie wet ook volledig de plak misslaat.

 

[link naar eigen site verwijderd]

 

Je ziet alleen je eigen data, en als je op pagina 3 klikt, en dan terug naar home, kun je zien dat alles gevolgd wordt. Als je f12 drukt, kun je cookies zien. En daar staat niets in.

 

Ga ook maar eens naar de pagina met windows internet explorer of edge, en kom daarna terug naar de pagina met incognito mode, je zult zien dat het script nog steeds weet wie je bent.

 

 

Link naar reactie

@Highio

Ik zag ze (knoppen) dus wel op mijn (Xiaomi) mobiel. Maar in Chrome op de PC was ik ze weer kwijt. Blijkbaar heeft dat met uBlock te maken. Even Edge geprobeerd op de PC en daar zijn de knoppen weer.

 

En Karen. Dat was ook mijn eerste insteek en die van de tweede post van Ward waarbij ook nog een alternatief werd aangedragen om de social media knoppen wel te behouden maar dan zonder de tracker.

 

Toen werd het al snel een troebele discussie over kosten en een heleboel op zich voor mij zeer interessante opmerkingen, feiten en meningen.

 

Als iedereen alleen Chrome gebruikt met uBlock (of een andere browser met dito add on) zijn we er ook vanaf en hoeft er niets te worden gedaan. Bovendien ben je dan ook enigszins beschemd op ander sites.

 

De nieuwkomers zijn dan natuurlijk niet beschermd behalve als het mensen zijn die Zembla hebben gekeken. Dus dat is ook niet de oplossing.

Link naar reactie

 

En nee, daar is het internet niet mee verlost van dit soort software. Maar HL wel. ;D

 

Naja, voordat HL helemaal bevrijd is, moeten Google Analytics en Google Fonts er ook af. En dan nog worden we gevolgd (sommigen door google chrome, anderen door google toolbar)

 

Denk niet dat je je er verder druk om moet maken, want gevolgd word je toch wel.

 

 

Link naar reactie

Of je je druk moet maken is je eigen keuze. Maar als je er problemen mee hebt lijkt het me handiger om lokaal maatregelen te nemen - dan ben je er meteen op alle sites vanaf.

 

In principe kan addthis weten welke topics op HL je bekijkt en daar iets mee doen. Of dat ze veel bruikbare informatie oplevert van natuurlijk te bezien, gezien de diversiteit van topics en van bezoekers daarvan. Als je bijvoorbeeld een pagina hebt over faillisementen op HL zullen daar zowel mensen in de problemen als anderen met oplossingen op klikken. Het bezoek van zo'n topic zegt niet dat je accuut failliet dreigt te gaan.

 

Wat ze er wel uit kunnen afleiden is dat je iets met ondernemen hebt - wellicht leuk voor een beetje advertentie targetting, maar weinig wereldschokkends.

 

Als je anoniem wilt browsen gebruik daar dan geschikte tools voor, de rest lekt toch een boel informatie langs allerlei wegen. Je zou bijvoorbeeld met TOR aan de slag kunnen, incl bijgeleverde firefox portable met javascript uitgeschakeld. Zoiets is een stuk lastiger te fingerprinten, al werkt het meestal ook niet heel lekker.

Link naar reactie

Je zou bijvoorbeeld met TOR aan de slag kunnen, incl bijgeleverde firefox portable met javascript uitgeschakeld. Zoiets is een stuk lastiger te fingerprinten, al werkt het meestal ook niet heel lekker.

Een goede VPN service doet ook al wonderen. Althans, dat denk ik, dus ik slaap beter ;)

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Als ik Javascript uitschakel en de test doe, wordt ik als "uniek" aangemerkt op ruim 9 miljoen.......

 

Maar dat is eigenlijk niet het probleem. Ik heb niks te verbergen o.i.d. en als diensten dat checken, heb ik daar geen problemen mee. Op straat lopen ook agenten te kijken en te controleren. Maar het punt is dat bedrijven zichzelf de vrijheid geven om daar een handeltje van te maken. En dat is natuurlijk begonnen met Google. Ik zit ook niet op Facebook want ik heb daar geen enkele reden voor. Ik heb ooit een account aangemaakt op LinkedIn, maar dat is helemaal gericht op gebruikmaken van jouw mailgegevens e.d. en vragen doorlopend al je mailboxen voor ze te openen...... Doe ik dus niks meer mee.

Link naar reactie
Maar het punt is dat bedrijven zichzelf de vrijheid geven om daar een handeltje van te maken.

Dus inbreuken op jouw privacy vind je niet erg, zolang iemand anders daar maar niet aan verdient?

 

Wel consistent! Want het is ook waar favoriet Apple prat op gaat: jouw gegevens worden niet verkocht aan derden, maar wel optimaal gebruikt voor en door Apple zelf.

 

Net als Forbes in het artikel waar ik naar verwijs vraag ik me af wat erger is: een partij als Google die meldt dat en wat ze allemaal met jouw persoonlijke informatie doen, of een partij als Apple die krampachtig roept dat ze dat niet doen, behalve als dat nodig is voor de "gebruikersvriendelijkheid".

 

Ik heb overigens geen voor- of afkeur. Ben een groot Apple-fan, maar ook fan van Google, linkedin en Facebook. Voor allen geldt: weet wat je deelt, waar en met wie

 

Ik heb niks te verbergen o.i.d.

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,

deserve neither Liberty nor Safety.

Ben Franklin (*)

 

Het gaat niet om dat jij niet te verbergen hebt, het gaat om de vrijheid en mogelijkheid om iets te kunnen of te mogen verbergen.

 

(*)=Edit met dank aan reusgevert: Ben Franklin bedoelde er destijds kennelijk iets héél anders mee...maar die had destijds ook nog geen last van trackers, zombie cookies en apps die achter je rug om allerlei data vastleggen en versturen. Had Ben F. nu geleefd, dan had ie het vast anders bedoeld...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Het is mogelijk lichtgewicht, cookieloze sharebuttons aan te bieden. Op https://simplesharingbuttons.com vinden de Higher Level-webmasters bijvoorbeeld een generator van dergelijke buttons. (Er zijn meer van dit soort generators, dit was de eerste die ik tegenkwam op Google met "share button generator".)

 

De baby hoeft dus niet met het badwater te worden weggegooid, een leven zonder Add This is mogelijk. :)

 

Alleen voor buttons die ook laten zien hoe vaak iets is gedeeld, heb je vaak code van de site waarop je deelt nodig, die dan vervolgens ook zelf cookies kan plaatsen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Het is mogelijk lichtgewicht, cookieloze sharebuttons aan te bieden.

 

Je lost er niets mee op, als je het echt wil oplossen, dan moet je of plugins downloaden voor je browser die ze blokkeert of je kunt je host file aanpassen;

 

c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts

Zet deze regels erin;

 

127.0.0.1 google-analytics.com
127.0.0.1 ssl.google-analytics.com
127.0.0.1 www.google-analytics.l.google.com
127.0.0.1 ad.doubleclick.net
127.0.0.1 ad.nl.doubleclick.net

#addthis
127.0.0.1 cf.addthis.com
127.0.0.1 o.addthis.com
127.0.0.1 s5.addthis.com
127.0.0.1 s7.addthis.com
127.0.0.1 sad.sharethis.com

# nederlandse bedrijven
127.0.0.1 clicks.m4n.nl
127.0.0.1 nedstat.s0.nl
127.0.0.1 statistics.elsevier.nl
127.0.0.1 stats.ilsemedia.nl
127.0.0.1 ads.detelefoongids.nl

 

nadat je dat in je hosts hebt gezet, gaat hij proberen de tracking data naar je eigen computer te sturen. Ipv naar google of addthis.

 

 

Link naar reactie

Ik denk niet dat de vraag is hoe de bezoeker moet voorkomen dat hij op een door de overheid gefinancierde website getrackt wordt...

 

Samenvatting van de uitzending trouwens hier. Lijkt (heb de aflevering niet gezien) voornamelijk te gaan over het gebruik van AddThis op sites met medische informatie. Maar ook:

 

AddThis zegt te beschikken over profielen van 1,9 miljard internetgebruikers. ShareThis stelt niet alleen de bezochte websites vast te leggen, maar ook zoektermen, de duur van het bezoek, IP-adressen en de locatie van de internetgebruikers.

Het gaat overigens al lang niet meer over 'oh die bekeek een pagina over faillisementen dus ...' Met 'big data' en nieuwe technologie als 'deep (machine) learning' kun je uit een enorme berg gegevens erg interessante informatie halen.

 

 

Link naar reactie

Dat klopt zeker, en die informatie wordt voornamelijk verkregen door data van diverse websites te combineren. Uiteraard kan daar heel gevoelig data bij zitten, ik weet niet of HL daaronder valt.

 

Overigens is technisch inderdaad niet moeilijk om share buttons te maken die onder je eigen domein vallen en verder niet 'trackable' zijn zolang je er niet op klikt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.