Tracking via Add this ook op Higherlevel?

Aanbevolen berichten

Ik denk niet dat de vraag is hoe de bezoeker moet voorkomen dat hij op een door de overheid gefinancierde website getrackt wordt...

Volgens mij is het punt dat gemaakt wordt dat er terecht geklaagd kan worden over individuele sites, maar dat het effectiever is om als gebruiker zelf voorzorgsmaatregelen te nemen.

Anders moet je bij elke site die je bezoekt gaan dubbelchecken wat voor trackers op die site staan.

Met één enkele blacklist op je eigen computer ben er ook van af. Lijkt me een prima advies.

 

Natuurlijk moet je klagen als je iets ziet wat niet aan de regels voldoet en hopen dat het aangepast wordt.

Maar tot die tijd kun je ook zelf maatregelen nemen.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Ik denk dat het punt inderdaad gemaakt is, maar ik geloof dat website eigenaren volledig vrijheid hebben wat zij met hun site doen.

 

Bezoekers ervan hebben de vrijheid de website wel of niet te bezoeken, ook wat Zembla aangaf. Daarbij zei Zembla dat wij kiezen of we google gebruiken, helaas is dat niet waar aangezien 99% van alle websites google analytics gebruiken.

 

En de bezoeker heeft ook de vrijheid sites te blokkeren, en daarbij heeft de website eigenaar weer het recht jou te blokkeren omdat je geen advertenties toont. (bekijk de link van Ward)

 

Overigens raad ik iedereen wel aan om de Zembla aflevering te bekijken, ik vond hem erg interessant.

http://www.npo.nl/zembla/02-12-2015/VARA_101375750

 

Link naar reactie

Tja, je zit sowieso al met die malle cookie-meldingen (er zijn plugins om die te verbergen...).

 

Overigens is het niet specifiek voor addthis. Als ik wil kan ik onder deze post een plaatje zetten dat gehost wordt op mijn server. Vervolgens kan ik bezoekers fingerprinten. Als ik dat op diverse fora doe kan ik per fingerprint een profiel opbouwen.

 

Het probleem is dat een forumbeheerder niet kan weten of ik dat doe. Verwijderen van addthis is zeker geen garantie dat je niet getracked wordt.

 

 

Link naar reactie

 

Het probleem is dat een forumbeheerder niet kan weten of ik dat doe. Verwijderen van addthis is zeker geen garantie dat je niet getracked wordt.

 

 

Verwijderen van Addthis en Google fonts ed is geen garantie dat je niet getrackt wordt maar ze laten staan is wel een soort van garantie dat je wel (onnodig) getrakt wordt of kan worden. Behalve als je zelf maatregelen neemt die op zich ook niet waterdicht zullen zijn.

 

Jammer dat Mikky of Jeroen nog niet hebben gereageerd. Persoonlijk verwachtte ik dat het een eye opener zou zijn en er gepaste maatregelen genomen zouden worden om in ieder geval wat te doen aan trackers die eenvoudig te verwijderen zijn, of dat gebruikers/bezoekers gewaarschuwd worden. Als het alleen om kosten gaat moeten we misschien een crowdfunding actie starten. ;D ;)

 

 

Link naar reactie
Als het alleen om kosten gaat moeten we misschien een crowdfunding actie starten.

Het is dweilen met de kraan open. Als je een of andere handige toolbar in je browser hebt geinstalleerd, dan heb je geen idee wat die allemaal doorgeeft in de achtergrond - ik heb een tijdje de Google toolbar gehad om pageranks te kunnen zien, en die bleek elke URL die ik bezocht aan Google door te geven. Een verse testpagina in een nieuwe map op mijn webserver werd binnen 5 minuten gecrawld.

 

Als je de site mobiel gebruikt is het waarschijnlijk nog minder transparant, want mobiele apps kunnen bij dingen waar je desktop browser niet bij kan. Als je Whatsapp opstart is het eerste wat er gebeurt dat al je contactpersonen geupload worden. Whatsapp heeft mijn gegevens dus ook, ondanks dat ik het niet eens gebruik - al mijn contactpersonen die het wel gebruiken hebben mijn telefoonnummer weggegeven. Zelfs de app van nu.nl kan zien met wie je belt, bijvoorbeeld.

 

Dus, afhankelijk van hoe belangrijk je het vindt, kun je het beste gewoon zoveel mogelijk aan jouw kant blokkeren en de websitebeheerders lekker met rust laten.

 

Link naar reactie
Whatsapp heeft mijn gegevens dus ook, ondanks dat ik het niet eens gebruik - al mijn contactpersonen die het wel gebruiken hebben mijn telefoonnummer weggegeven. Zelfs de app van nu.nl kan zien met wie je belt, bijvoorbeeld.
En dan krijg je dus vreemde verschijnselen. Ik verbaas me al jaren over Linkedin dat uit alle hoekjes data weggraait om links te leggen tussen mensen. Uitloggen helpt niet. Je ziet het aan de gesuggereerde links. Hoe weet Linkedin (Facebook even goed) nou dat ik tien jaar geleden één keer met iemand gebeld of gemaild heb?

 

Als HL een drempeltje kan inbouwen, zou dat trouwens wel een goede zaak zijn. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Vermoeddelijk zal dat aantal wel oplopen - als je het eenmaal gewend bent wil je geen internet meer zonder adblocker. Bovendien kun je ze ook gebruiken om tracking te voorkomen.

 

https://adblockplus.org/ voor chrome, en dan https://easylist.adblockplus.org/en/ EasyPrivacy toevoegen. 1 minuut werk, ben je eraf. En ja, dat blokkeert ook tracking door addthis op HL ;)

 

 

Link naar reactie

Er is nu ook een zebla aflevering 2 van data: het nieuwe goud.

http://www.npo.nl/zembla/09-12-2015/VARA_101375749

 

Wel heb ik een vraagje voor HL...

 

Weet HL dat je data getracked wordt, en wordt doorgestuurd? En is het dan niet volgens de wet van persoonsgegevens dat zij verplicht zijn om dit te melden aan de bezoekers via een privacy disclaimer?

 

Wisten ze dit niet, is het dan niet belangrijk dat HL hier zelf onderzoek naar doet, en is het dan niet inderdaad een schande dat hier zo mee om wordt gegaan, en eventueel de code alsnog verwijderen? Of daadwerkelijk toestemming te vragen aan alle bezoekers of zij het er mee eens zijn dat hun data wordt doorverstuurd?

 

 

Hoe het ook is, HL moet beide keren actie ondernemen lijkt het mij.

 

 

En voor andere ondernemers hier, ik neem aan dat iedereen een website heeft, hebben jullie zelf analytics op je website, en informeer je de bezoeker correct over het gebruik van de data. Dat deze wordt doorverkocht aan data handelaren etc..

 

 

Zelf om het goede voorbeeld te geven, heb ik Google Analytics van mn site verwijderd.

Link naar reactie

Met Peter eens dat we nu geen moord en brand hoeven te schreeuwen, maar dat dit al jaren zo gaat is natuurlijk geen reden om er dan maar niks aan te doen. Moord en doodslag zijn ook al zo oud als de weg naar Rome.

 

Verder denk ik dat we (de mods van) HL dankbaar mogen zijn dat we hierover openlijk kunnen discussiëren. Er is geen enkele noodzaak of aanleiding om hier verontwaardigd te gaan doen ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Trackers als AddThis bestaan al jaren, en iedereen hier heeft waarschijnlijk tien- of honderduizenden pagina's bezocht waar deze en/of andere trackers op staan.

 

No need to get your panties in a twist all of a sudden.

 

Stierenvechten in Spanje bestaat ook al jaren, dus is ook prima?

 

Als ze dat argument nou eens vaker gebruikt hadden, dan bestond kinderarbeid en de doodstaf ook nog steeds.

 

 

Link naar reactie

Met Peter eens dat we nu geen moord en brand hoeven te schreeuwen, maar dat dit al jaren zo gaat is natuurlijk geen reden om er dan maar niks aan te doen. Moord en doodslag zijn ook al zo oud als de weg naar Rome.

 

Verder denk ik dat we (de mods van) HL dankbaar mogen zijn dat we hierover openlijk kunnen discussiëren. Er is geen enkele noodzaak of aanleiding om hier verontwaardigd te gaan doen ;)

 

Waarom mogen we daar dankbaar voor zijn? Kennelijk is er over gediscusieerd en is men tot de conclusie gekomen dat er (voorlopig) niets aan wordt gedaan en er (voorlopig) ook geen officieel standpunt wordt ingenomen. Al eerder opgemerkt dat ik dat als TS jammer vind maar ook weer niet zo jammer dat ik er niet van kan slapen. ;D

 

 

Link naar reactie

Verder denk ik dat we (de mods van) HL dankbaar mogen zijn dat we hierover openlijk kunnen discussiëren. Er is geen enkele noodzaak of aanleiding om hier verontwaardigd te gaan doen ;)

Waarom mogen we daar dankbaar voor zijn?

Op hoeveel andere websites kun je diens beheerders en public aanspreken voor de geconstateerde inbreuk?

Als de discussie niet openlijk gevoerd zou kunnen worden, dan waren alle inzichten daarover ook niet gedeeld.

 

Ik vind het overigens ook jammer dat er met mijn razendsnelle juridisch waterdichte tekst om niet, niks is gedaan ;)

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Ik vind het overigens ook jammer dat er met mijn razendsnelle juridisch waterdichte tekst om niet, niks is gedaan ;)

Voor de waakzamen zijn de wetten geschreven RT. Met deze juridische waterdichte tekst geef je HL een vrijbrief om al jullie data te verzamelen, te bewaren en aan de hoogste bieders te verkopen.

 

Je snapt hopelijk wel dat het - zeker rond de feestdagen - enige tijd kost om die hoogste bieder te vinden, én om maatregelen te treffen om zoveel extra data bij te gaan houden én onbeperkt te bewaren. ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Als ze dat argument nou eens vaker gebruikt hadden, dan bestond kinderarbeid en de doodstaf ook nog steeds.

Beetje beter lezen, voordat je zulke onnozele vergelijkingen gaat maken - ik zeg niet dat het prima is, ik snap alleen niet dat er opeens ophef ontstaat over een paar knopjes op HL terwijl trackers al zo lang op werkelijk elke website die je bezoekt gebruikt worden.

 

Link naar reactie

Voelde me door de toon van dit onderwerp al niet meer geroepen om te reageren. Maar beledigen gaat me te ver, vandaar een kneus.

Ach Willem, je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor. Of wel, maar dat kun je beter bepalen dan ik.

 

Mijn opmerking was niet meer dan een knipoog naar Peters opmerking over 'onnozele uitspraken' die (volgens Peter!) jslomp deed, terwijl ik eenzelfde opmerking maakte ("moord en doodslag zijn ook zo oud als de weg naar Rome").

 

De 'onnozelen' was dus voornamelijk een verwijzing naar mezelf.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.