• 0

Relatiebeding werkgever

Beste mede-ondernemer,

 

Het volgende wil ik jullie graag voorleggen, op korte termijn wil ik voor mezelf beginnen in dezelfde branche als mijn huidige werkgever. In mijn arbeidsovereenkomst staat een relatiebeding, geen concurrentiebeding. Nu heb ik reeds juridisch advies ingewonnen, helaas kan de jurist geen uitsluitsel geven of de werkgever een grond heeft voor een aanspraak hierop. Hij acht de kans klein, maar kan het niet uitsluiten. Hierover wil ik graag advies cq meningen van Higherlevel.

 

Het volgende staat in mijn arbeidsovereenkomst

 

Het is de medewerker verboden zonder schriftelijke toestemming van de werkgever binnen een periode van een jaar na beëindiging van de dienstbetrekking zijn diensten aan te bieden aan, of werkzaamheden te verrichten voor, één van de cliënten van de werkgever, op welke wijze of in welke vorm dan ook, betaald of onbetaald, direct of indirect, of deze cliënten anderszins te benaderen.

 

Omdat ik mijn activiteiten ga opzetten via een webwinkel, zal ik dus moeten adverteren via Google AdWords. Hierbij koop je zoekwoorden in die relevant zijn aan je producten. Uiteraard niet op de merknaam van de huidige werkgever (dit zou schending zijn). Echter, en dat staat in mijn relatiebeding, is ook indirect benaderen niet toegestaan. In hoeverre denken jullie dat de werkgever hier een punt van kan maken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen jurist maar het lijkt me sterk dat advertenties die niet gericht zijn op een bepaalde klant onder een relatiebeding zouden vallen.

 

Zo'n beding is er alleen om te voorkomen dat jij klanten van je ex werkgever gaat bellen, mailen of een andere vorm van direct marketing gaat toepassen.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

De situatie speelt inderdaad nog. Echter, wanneer het bedrijf op mijn naam komt (of gedeeltelijk), ben ik persoonlijk aansprakelijk en geldt het beding. Uit hoofde van mijn bedrijf, en als eindverantwoordelijke, adverteer ik dan nog steeds via Google.

 

Vandaar ook mijn vraag, of ik moet als werknemer in dienst treden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

of ik moet als werknemer in dienst treden?

Dat zou totaal geen zin hebben. Er staat niet voor niets direct of indirect.

 

 

 

Dat zou inhouden dat, wanneer ik bijvoorbeeld bij een concurrent in dienst treed, deze concurrent geen zaken kan doen met de relaties van mijn huidige werkgever? Is dat geen onwerkbare situatie?

 

Of anders, wanneer de klant zowel bij mijn werkgever inkoopt alsmede bij de concurrent. Dan mag mijn 'nieuwe' werkgever geen zaken meer doen met de klant vanwege mijn beding.

Link naar reactie
  • 0

Een relatie beding lijkt me voor een relatie. Een advertentie uiting via Google is niet geadresseerd aan de specifieke relatie van je (voormalige-) werkgever. Een advertentie uiting via Google is per definitie gericht aan een breder publiek, dan een specifieke entiteit.

 

Als je namelijk reclame zou maken voor specifieke entiteiten (de relaties van de voormalige werkgever), dan zou je helemaal geen Google gebruiken natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geloof ik nog nooit een jurist tegen gekomen die iets kon uitsluiten.. ze zeggen altijd de kans is heel klein.. maar realiseer je je wel wat je ons vraagt? je bent bij een jurist geweest en die acht de kans klein maar niet geheel uitgesloten.. en nu vraag jij ons of wij het wel helemaal kunnen uitsluiten?

Ben je niet gewoon op zoek naar het onmogelijke?

 

Relatiebedingen zijn altijd zo algemeen mogelijk en breed dekkend geschreven omdat de meeste (juridusch adviseurs van) werkgevers bang zijn dat als ze te specifiek formuleren dat ze dan onbedoeld ontsnappingsmogelijkheden inbouwen.

 

In het algemeen mag je er vanuit gaan dat als jij geen hypergevoelige of full controlfreak als baas hebt dat je dan niet zo veel hoeft te vrezen zolang je niet rechtstreeks klanten probeert af te snepen van je oude werkgever en zelf je gezond verstand gebruikt als er toch een bestaande klant van je baas bij jou komt en klant wil worden..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geloof ik nog nooit een jurist tegen gekomen die iets kon uitsluiten.. ze zeggen altijd de kans is heel klein.. maar realiseer je je wel wat je ons vraagt? je bent bij een jurist geweest en die acht de kans klein maar niet geheel uitgesloten.. en nu vraag jij ons of wij het wel helemaal kunnen uitsluiten?

Ben je niet gewoon op zoek naar het onmogelijke?

 

Relatiebedingen zijn altijd zo algemeen mogelijk en breed dekkend geschreven omdat de meeste (juridusch adviseurs van) werkgevers bang zijn dat als ze te specifiek formuleren dat ze dan onbedoeld ontsnappingsmogelijkheden inbouwen.

 

In het algemeen mag je er vanuit gaan dat als jij geen hypergevoelige of full controlfreak als baas hebt dat je dan niet zo veel hoeft te vrezen zolang je niet rechtstreeks klanten probeert af te snepen van je oude werkgever en zelf je gezond verstand gebruikt als er toch een bestaande klant van je baas bij jou komt en klant wil worden..

 

 

 

Vooral omdat ik weet dat juristen niets uitsluiten leg ik de vraagstelling hier neer. Wellicht dat er iemand praktijkervaring heeft met hetgeen 'kan' voorvallen. Uiteraard vraag ik niet of jullie het kunnen uitsluiten maar in hoeverre jullie de kans reëel achten. Persoonlijk acht ik de kans minimaal, vooral als dit ooit voor de rechter komt.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk is mijn praktijkervaring dat ik geen last heb gehad van een relatiebeding. Of er voor jou een reële kans is kan ik op basis van wat je hier neerlegt niet beoordelen.

 

De tekst lijkt mij duidelijk genoeg: een jaar lang niet direct of indirect voor die relaties werken. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet zou mogen adverteren... Verder neem ik aan dat je ook wel andere klanten kunt vinden dan relaties van je baas. Waarom zou je anders voor jezelf willen beginnen?

Tenslotte zou ik als ik jou was gewoon voorkomen dat je baas überhaupt aanleiding ziet voor een rechtzaak. Werk gewoon voor andere klanten, dan is er niet aan de hand...

Link naar reactie
  • 0
Omdat ik mijn activiteiten ga opzetten via een webwinkel, zal ik dus moeten adverteren via Google AdWords. Hierbij koop je zoekwoorden in die relevant zijn aan je producten. Uiteraard niet op de merknaam van de huidige werkgever (dit zou schending zijn). Echter, en dat staat in mijn relatiebeding, is ook indirect benaderen niet toegestaan. In hoeverre denken jullie dat de werkgever hier een punt van kan maken?

Hier twee meningen van een jurist over in hoeverre broadcast een schending van een relatiebeding kan inhouden: één, twee.

 

Vooral omdat ik weet dat juristen niets uitsluiten leg ik de vraagstelling hier neer. Wellicht dat er iemand praktijkervaring heeft met hetgeen 'kan' voorvallen. Uiteraard vraag ik niet of jullie het kunnen uitsluiten maar in hoeverre jullie de kans reëel achten. Persoonlijk acht ik de kans minimaal, vooral als dit ooit voor de rechter komt.

Je hebt mazzel, er bestaat een gratis online database van praktijkervaringen van wat kan voorvallen, d.w.z. van gerechtelijke uitspraken: http://uitspraken.rechtspraak.nl/#snelzoeken/?zoekterm=relatiebeding levert me meer dan 500 hits op.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Het is de medewerker verboden zonder schriftelijke toestemming van de werkgever binnen een periode van een jaar na beëindiging van de dienstbetrekking zijn diensten aan te bieden aan, of werkzaamheden te verrichten voor, één van de cliënten van de werkgever, op welke wijze of in welke vorm dan ook, betaald of onbetaald, direct of indirect, of deze cliënten anderszins te benaderen.'

 

Er staat 'een van de clienten van de werkgever'. Dan lijkt het mij dat je vrij bent in zijn algemeenheid je diensten aan te bieden. Als zich dan een cliënt van je werkgever zich meldt, kun je toch aan die cliënt aangeven dat je met hem (nog) geen zaken kunt doen? Waar je je diensten aanbiedt moet natuurlijk wel duidelijk algemeen zijn (internet bijv) niet in bepaalde media die specifiek door de clienten van je werkgever worden gebruikt zodat je overduidelijk ' in zijn vijvertje vist'.

Dat je geen gebruik zou kunnen maken van internet om klanten te werven omdat je daarmee ook clienten van je werkgever benadert, gaat wel heel ver en zou onredelijk zijn. Dat zou betekenen dat je überhaupt geen reclame mag maken!

 

Ook al lijkt het of je het gelijk aan jouw kant hebt staan, je hebt nooit in de hand wat een ander doet. Niemand kan weten of de werkgever van vragensteller het er niet mee eens is en stappen gaat ondernemen, al dan niet terecht. Wil je zekerheid, waarom benader je je werkgever niet en vraag toestemming? Dan ben je 100% zeker.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij probeer je op dit forum een zeer specifiek advies te krijgen terwijl je je casus wel erg algemeen omschrijft.

 

Heeft je werkgever ook een webshop? Lijkt me dan inderdaad niet voor de hand liggend dat de rechter meegaat in het beding mocht je op een bepaalt moment volledig automatisch iets aan een klant verkopen net zoals je werkgever een paar maanden eerder.

Link naar reactie
  • 0

* Het op Adwords adverteren lijkt me geen probleem in het licht van het relatiebeding. Zoals anderen ook zeiden: Dit is een algemene reclame uiting die vele potentiële klanten kan bereiken en niet gericht/ geadresseerd is aan specifiek klanten van de oud-werkgever.

 

* Als zich echter, via de Adwords advertentie of enig ander kanaal, klanten van de werkgever melden om zaken te doen, dan kan dat wel door het relatiebeding verhinderd worden. Je hebt dan, binnen de reikwijdte van het relatiebeding, toestemming van de werkgever nodig. Als deze weigert en jij vindt dat onredelijk en lijdt daardoor schade, dan kan je eventueel een uitspraak van de rechter vragen. Zulke procedures zijn echter niet altijd efficiënt (kosten/rijd/kansen).

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
  • 0

Een relatiebeding is er om voor te zorgen dat jij niet de klanten/cliënten van je huidige werkgever meeneemt naar je eigen bedrijf. Dat is het hele punt van een relatiebeding.

Als jij geen rechtstreeks contact met ze zoekt, of zelf een voorschot doet om een klantrelatie op te bouwen met een klant van je huidige werkgever hoef je in beginsel nergens bang voor te zijn.

Een algemene advertentie valt hier niet onder, maar mocht een klant van je huidige werkgever hier op reageren moet je er zeker geen samenwerking mee aangaan, want dan kan je het flink op je bordje krijgen.

 

Er is zoals hierboven ook aangegeven geen verschil tussen of dat je als eigenaar of werknemer in het nieuwe bedrijf zit, gezien de bepaling indirect of direct.

 

'Geef nooit op als je je dromen werkelijkheid wil maken, progressie zit in je hoofd, niet in je omgeving'

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.