• 0

Welke macht heeft houder van website

Een van mijn websites is jaren geleden ontwikkeld. Daarbij ben ik volledig ontzorgd, waaronder ook de aanvraag voor de domeinnaam. De houder van de website is mijn contactpersoon van toen (niet het bedrijf dat opdracht heeft aangenomen). Ondanks herhaaldelijke verzoeken in het begin is het houderschap nooit overgedragen. Wel in 2012 via de mail aangegeven dat dit de bedoeling zou zijn. Contractueel is niet veel vastgelegd.

 

Het gaat om een website met CMS en daar hangt ook een e-mailadres aan vast. De websitenaam is tevens handelsnaam van de onderneming. De onderneming kan mogelijk volgend slapend worden. Ik overweeg om de website off-line te laten gaan en zou dan graag zelf het domein in handen willen hebben, bijvoorbeeld voor behoud e-mailadres en het eventueel zelf bepalen van een host.

 

Welke rechten heb ik?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor snelle reactie.

Ik probeer iets vooruit te denken. Ik heb namelijk in het verleden al een aantal keer duidelijk gemaakt zelf de houder te willen zijn en daar is geen actie uit voortgekomen.

Dus eigenlijk: wat als medewerking niet wordt verleend? Kan de houder mijn domeinnaam aanhouden zolang als het hem dunkt (ook al betaal ik er dan niet meer voor)?

Link naar reactie
  • 0

Bij de oorspronkelijke aanvraag had jij al als houder vermeld moeten worden. Eis gewoon dat dat alsnog direct gebeurt. Bel even met de registrar of dat een papieren of online procedure is en instrueer de huidige houder. Met de wat als beland je al snel in de geschillenregeling.

 

Daarbij is het nu niet jouw domeinnaam. Domeinnamen zijn sowieso geen eigendom.

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat de houder juridisch "eigenaar" van het domein is. Zoals Highio al zegt kun je niet echt eigenaar van een domeinnaam zijn, maar de houder bepaalt wat er met een domeinnaam gebeurt.

 

In de huidige situatie heeft Wilco eigenlijk geen poot om op te staan: als de bouwer de domeinnaam niet op naam van Wilco wil zetten kan Wilco hem daar waarschijnlijk ook niet toe dwingen, tenzij dat duidelijk overeengekomen is. De houder is immers de "eigenaar" van het domein, niet Wilco.

 

Gewoon laten verlopen en opnieuw registreren is niet aan te raden, er zijn nogal wat domeinhandelaren actief die verlopen domeinen automatisch registreren en deze vervolgens voor belachelijk veel geld weer te koop aanbieden.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

In de huidige situatie heeft Wilco eigenlijk geen poot om op te staan: als de bouwer de domeinnaam niet op naam van Wilco wil zetten kan Wilco hem daar waarschijnlijk ook niet toe dwingen, tenzij dat duidelijk overeengekomen is. De houder is immers de "eigenaar" van het domein, niet Wilco.

 

Dan bekijk je het denk ik met een te beperkte blik...

 

De huidige houder heeft namelijk geen tot weinig belang bij het hebben van de domeinnaam, daarnaast zijn er wel degelijk regels voor het (moeten) overdragen van een domeinnaam als dat een handelsnaam of merknaam is van een andere onderneming.

 

populair gezegd kan een website bouwer nooit een domeinnaam in gijzeling houden om te voorkomen dat iemand naar een andere hoster of websitebouwer overstapt.

 

 

@ wilco u

zoals Highio ook al zegt gewoon inzetten op overdracht en hem plat gezegd achter zijn reet blijven zitten tot hij het doet, het probleem zit niet in het feit dat je in 2012 een paar mails hebt gestuurd waar geen gehoor aan gegeven is maar in het feit dat jij niet vasthoudend genoeg bent geweest.

Je hebt alleen maar het vermoeden dat hij misschien niet mee wil werken. Zorg dus dat je mail of brief die je nu gaat sturen ondubbelzinnig is en dat je die overdracht binnen 2 of 4 weken geregeld wilt hebben en als er weer getreuzeld word spreek je ze daar op aan, gewoon geen smoesjes accepteren en achter de broek zitten.

 

En mocht nou echt blijken dat ze denken de domeinnaam te houden dan kom je op het eerste deel van mijn reactie.. er zijn regels dat je als een domeinnaam overeenkomt met jou handelsnaam je de site kan opeisen. ik kan vanaf waar ik nu zit zo snel niet zoeken en linken naar die regels maar ik weet dat ze bestaan en dat je zeker als jou site er nu al op draait wel degelijk kunt afdwingen dat die domeinnaam op jou naam komt te staan.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat de huidige houder het domein niet wil overdragen? Veel werk is het niet, en meestal speelt er in dit soort gevallen meer. Wil hij je een hak zetten, of moet je wellicht nog registratiekosten betalen of iets dergelijks?

 

Als ie er echt niet aan wilt kun je de geschillenregeling van SIDN proberen (https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/inbreuk-op-rechten), of desnoods naar de kantonrechter stappen. Als de domeinnaam overeenkomt met jouw bedrijfsnaam (en deze bedrijfsnaam niet iets generieks is als printers.nl ofzo) maak je waarschijnlijk een goede kans.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat de huidige houder het domein niet wil overdragen? Veel werk is het niet, en meestal speelt er in dit soort gevallen meer. Wil hij je een hak zetten, of moet je wellicht nog registratiekosten betalen of iets dergelijks?

 

Als ie er echt niet aan wilt kun je de geschillenregeling van SIDN proberen (https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/inbreuk-op-rechten), of desnoods naar de kantonrechter stappen. Als de domeinnaam overeenkomt met jouw bedrijfsnaam (en deze bedrijfsnaam niet iets generieks is als printers.nl ofzo) maak je waarschijnlijk een goede kans.

 

 

SIDN zal waarschijnlijk niks doen zonder tussenkomst van een rechter, maar waarschijnlijk zal het sturen van een aangetekende brief al voldoende zijn.

 

https://puurhost.nl - Hosting zoals wij hem zelf graag zien!
Link naar reactie
  • 1

Die overeenkomst tussen handelsnaam en domeinnaam is een secundair argument. Je kunt dat er wel bijslepen, maar een belangrijker argument is dat de webbouwer wanprestatie heeft gepleegd. De opdrachtgever had in eerste instantie al houder moeten zijn, tenzij de webbouwer als bemiddelaar dat uitsluit bij overeenkomt of in algemene voorwaarden (dus lees dat even na).

 

Als het trekken aan een dood paard blijft, vraag dan om de EPP-code, zodat je het domein zelf kunt verhuizen. Houd de boel in het vervolg strikt gescheiden om soortgelijk gedoe te voorkomen:

 

• domeinnamen bij X

• hosting bij Y

• webdesign of webdevelopment bij Z

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ie er echt niet aan wilt kun je de geschillenregeling van SIDN proberen (https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/inbreuk-op-rechten)

SIDN zal waarschijnlijk niks doen zonder tussenkomst van een rechter, maar waarschijnlijk zal het sturen van een aangetekende brief al voldoende zijn.

Dat is dus niet waar. Lees die link maar eens.

 

Mediationprocedure

Mediation start zodra de domeinnaamhouder in de geschillenregeling een verweerschrift indient. Een speciaal opgeleide mediator van SIDN neemt contact op met de betrokken partijen om ze te helpen het geschil op te lossen. Deze dienstverlening is vertrouwelijk en vrijwillig. Er zijn voor de betrokken partijen geen kosten aan verbonden. De precieze voorwaarden van mediation vindt u in de geschillenregeling en de bijlagen.

Link naar reactie
  • 0

@Ward: Probleem is hier waarschijnlijk dat de toenmalige medewerker van het bedrijf het domein op zijn persoonlijke naam heeft gezet, en niet eens op naam van het bedrijf. Gevolg is dat het bedrijf er ook niets meer aan kan doen, ze zijn tenslotte geen houder.

 

Dat ze een appeltje te schillen hebben met hun voormalig werknemer lijkt me duidelijk, maar daarmee is TS verder niet geholpen.

 

Bemiddeling door SIDN kan de houder natuurlijk weigeren, maar dat lijkt me een vooraankondiging van een rechtzaak.

Link naar reactie
  • 0

@Ward: Probleem is hier waarschijnlijk dat de toenmalige medewerker van het bedrijf het domein op zijn persoonlijke naam heeft gezet, en niet eens op naam van het bedrijf. Gevolg is dat het bedrijf er ook niets meer aan kan doen, ze zijn tenslotte geen houder.

 

Dat ze een appeltje te schillen hebben met hun voormalig werknemer lijkt me duidelijk, maar daarmee is TS verder niet geholpen.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar dan is het nog steeds wanprestatie. Om precies te zien: van dat bedrijf door toedoen van een werknemer.

 

Ik zou dan verwachten dat dit bedrijf dat nu eens eindelijk oplost. Op eigen kosten.

 

Daarom kunnen zaken zoals de overeenkomst met een handelsnaam en mediation rondom een domeinnaamconflict in tweede instantie misschien wel helpen, maar leiden ze ook af van wat het is: wanprestatie.

Link naar reactie
  • 0

Dat zouden ze kunnen doen. Het bedrijf moet dan een geschil openen met de oud medewerker, om het domein in handen te krijgen, zodat het vervolgens TS weer houder kan maken.

 

In principe zouden ze dat ook moeten doen, ware het niet dat ze mogelijk minder kans maken dan TS: ze hebben in principe helemaal geen recht om houder te worden van het domein. Zij moeten dan de toestand met die mederwerker.

Link naar reactie
  • 0

Van TS hebben we nog niet gehoord of de houder inderdaad een ex-werknemer is of een andere derde. In een geschillenregeling kun je alleen de domeinnaam eisen. Je kunt beide partijen in mijn ogen wel voorhouden dat je deze kosten plus juridische bijstand aansluitend zal proberen te verhalen.

 

Ben, dat kost weken en maanden. Gewoon zelf beslagen ten ijs komen, zolang de partijen te benaderen of achterhalen zijn.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor de reacties.

 

Even voor het beeld, er is nog niet sprake van een conflict. Er zijn geen betalingsachterstanden (slechts 1 factuurtje per jaar) en ik zou ook niet zo snel kunnen bedenken of er kwade wil bij zit.

De website is destijds prima opgeleverd maar toch is het vreemd dat het domein op de persoon is geregistreerd en niet op zijn bedrijf (hij is eigenaar). Ik had inderdaad vasthoudender moeten zijn met het verzoek. Beter nog, ik had het voor kunnen zijn door zelf de afspraken te regelen, maar de omstandigheden waren er toen niet naar. Nu weet ik beter!

Link naar reactie
  • 0

... maar toch is het vreemd dat het domein op de persoon is geregistreerd en niet op zijn bedrijf (hij is eigenaar).

Hoe weet je dat overigens? Als ik bij SIDN kijk naar onze website dan zie ik eigenlijk ook alleen maar mijn eigen naam staan. Kijk ik in de Whois gegevens op de website van de registrar dan zie ik wel mijn bedrijfsnaam en contactpersoon (ik). Het zou dus kunnen zijn dat SIDN soms alleen maar de contactpersoon weergeeft en niet de bedrijfsnaam. Ik kan me nog herinneren dat er vorig jaar het een en ander gevraagd werd om te controleren op juistheid en dat alle domeinnamen naast een bedrijfsnaam ook een (juiste) contactpersoon moesten hebben (maar dat zou misschien alleen voor onze registrar zijn).
Link naar reactie
  • 0

Een van mijn websites is jaren geleden ontwikkeld. Daarbij ben ik volledig ontzorgd, waaronder ook de aanvraag voor de domeinnaam. De houder van de website is mijn contactpersoon van toen (niet het bedrijf dat opdracht heeft aangenomen). Ondanks herhaaldelijke verzoeken in het begin is het houderschap nooit overgedragen. Wel in 2012 via de mail aangegeven dat dit de bedoeling zou zijn. Contractueel is niet veel vastgelegd.

 

Het gaat om een website met CMS en daar hangt ook een e-mailadres aan vast. De websitenaam is tevens handelsnaam van de onderneming. De onderneming kan mogelijk volgend slapend worden. Ik overweeg om de website off-line te laten gaan en zou dan graag zelf het domein in handen willen hebben, bijvoorbeeld voor behoud e-mailadres en het eventueel zelf bepalen van een host.

 

Welke rechten heb ik?

 

Stap 1 hierin is contact opnemen met het bedrijf waar jij alles ondergebracht hebt met het verzoek de houder te wijzigen. Als hun ex werknemer hierin niet mee werkt, kunnen zij richting SIDN stappen en duidelijk aan tonen dat hun werknemer niet juist gehandeld heeft.

 

Mocht dit bedrijf geen verdere actie ondernemen, dan zelf richting SIDN stappen en wijzen naar het bedrijf. Uiteraard hierin onderbouwen dat je hun opdracht hebt gegeven voor registratie e.d.. Dit kun je vast wel aantonen.

 

Als ik de aanname mag doen, je hebt eerst je handelsnaam ingeschreven bij de kvk en vervolgens contact opgenomen met dit bedrijf voor domein registratie en website. Als dat het geval is, kun je als laatste scenario nog richting de rechter stappen onder het motto "inbreuk op handelsnaam".

 

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Actie ligt gewoon bij topic starter, die een laatste aanvulling met heel andere informatie heeft gegeven. Wat een omslachtigheid voor een kleine formaliteit.

 

Uiteraard ligt de actie bij mij. Wat is precies de heel andere informatie die ik heb gegeven? Ik acht het denkbaar dat op een nieuw verzoek ook niet wordt gereageerd en dan krijg je een traject. Daar waar ik bij de opdrachtverstrekking destijds te weinig geïnformeerd was, wil ik bij het herstel goed beslagen ten ijs (kunnen) komen. Daarom ben ik dit topic gestart. Heb er veel waardevolle info in gelezen. Allen dank!

Link naar reactie
  • 0
Wat is precies de heel andere informatie die ik heb gegeven?

Je hebt één en dezelfde persoon aan te spreken. Geen ex-werknemer en/of onderneming. Ik reageerde op het gehele voorgaande bericht van P. van de Berg en dat doen we als goed gebruik zonder quote. Je kunt bellen, je kunt e-mailen, je kunt aangetekend schrijven, maak het je zo moeilijk als je wilt.

 

Natuurlijk mag je altijd vragen, iedereen heeft zo z'n ding wat misschien wat meer aarzeling of moeite kost dan feitelijk nodig is.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij typisch geval van opbellen en uitpraten? Of opbellen met voorstel langs te komen om uit te praten.

.

 

Ja gaan we ook doen.

 

Jemig als dit nog niet eens gebeurd is wat heeft het dan voor zin allerlij verregaande scenario's erbij te halen...

Het contact is niet erg intensief geweest de afgelopen jaren en veel tijd was er ook niet om zelf aan de website te denken. We moeten het ook niet ruimer interpreteren dan dat het is. Zoals gezegd wilde ik dit keer graag weten wie welke rechten heeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Houd de boel in het vervolg strikt gescheiden om soortgelijk gedoe te voorkomen:

 

• domeinnamen bij X

• hosting bij Y

• webdesign of webdevelopment bij Z

 

 

 

Dit kan opgaan voor open source software.

Als ontwikkelaar van maatwerk software zou ik nooit akkoord gaan met hosting bij derden.

Je hebt als ontwikkelaar dan geen zicht op wat er met de door jou ontwikkelde software gebeurt.

 

Bij maatwerk zul je dan moeten vastleggen hoe om te gaan met zowel het IE die rust op de software als de content van de database.

Link naar reactie
  • 0

Door de OP wordt niet aangeven welke TLD (.nl? .com? .???) het betreft en of het slechts 1 of meerdere (heb zelf niet alle reacties gelezen... ;)) domeinen zijn? Aangenomen wordt dat het .nl betreft? Je kan namelijk bij SIDN alleen voor .NL domeinen terecht.

 

T.a.v. je content-management systeem. Is dat op maat geschreven of is het opensource? Als het op maat is gemaakt, dan ligt normaal gesproken het auteursrecht bij de ontwikkelaar, tenzij dat is overgedragen. Dat laatste is wel iets wat je zou verwachten, maar wat lang niet altijd gebeurt. Dus als je software laat ontwikkelen door een externe partij, regel dit vooraf. Dat is overigens bij (web)tekst en beeldmateriaal niet anders. Als je het netjes wilt regelen, zorg dan dat het duidelijk is.

 

Indien het opensource is (bijv. Wordpress), dan kan je redelijk makkelijk een backup maken. Wellicht heb je een FTP account en/of login op een controle panel? Ook dan zou je relatief simpel een backup moeten kunnen maken.

 

Het beste is om even te bellen en het mondeling op te lossen. Zeker waar je het gevaar loopt dat emails anders gelezen worden dan bedoelt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.