• 0

Een auto van de BV. DGA heeft geen rijbewijs, partner rijd...

Hallo, waarschijnlijk een hele vreemde vraag (kan ook nergens een antwoord vinden)

 

Stel mijn vriendin (DGA van d'r eigen BV) wil een auto (lease of koop) op het bedrijf zetten.

En deze wordt dan zowel zakelijk als prive gebruikt, dus inclusief bijtelling.

Echter, zij heeft geen rijbewijs!!

Het idee is dan dat ik de auto rij en haar zo naar zakelijke afspraken breng. (Wat ik nu in prive auto doe en declareer)

Echter, ik zou de auto dan ook rijden voor prive doeleinden (vandaar de bijtelling) voor ritten samen en voor mij alleen.

De verzekering zou dus ook eventueel op mijn naam moeten.

 

 

Zou dit belasting technisch mogen?

Moeten we dan getrouwd/geregistreerd partners zijn? (Gezins leden mogen immers doorgaans de zakelijke auto ook gebruiken)

 

Ik ben niet in dienst van de bv. Ik verricht wel wat administratieve werkzaamheden (minder dan 8u per maand) per factuur en declareer dus kilometers aan de bv.

 

Dank voor meedenken,

 

Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Echter, zij heeft geen rijbewijs!!

 

Dat maakt fiscaal gezien niets uit. Want de BV stelt een personenauto ter beschikking aan haar (een werknemer) ook voor privédoeleinden. Daar gaat het om.

 

Meestal mag je (dacht ik, maar niet 'mijn ding') als partner wel in de auto rijden voor de verzekering.

Misschien moet de BV wel er voor zorgen dat jij als "hoofdbestuurder" in hun systeem staat en niet diegene zonder rijbewijs (dat zou wel een beetje raar zijn namelijk).

 

Link naar reactie
  • 0

bijtelling word betaald door de werknemer van de BV dus de DGA omdat deze de auto ter beschikking krijgt gesteld en op grond van de wet dat de werkgever verplicht bijtelling moet inhouden bij een werknemer die een auto ter beschikking heeft (tenzij er een geldige vrijstelling is)

Het wel of niet hebben van een rijbewijs is geen criterium of er wel of niet bijgeteld kan worden.

Link naar reactie
  • 0

De BV gaat de lease aan neem ik aan. Degene die de auto rijdt moet goed worden geregeld (kan de lease of verzekeraarmaatschappij naar vragen). De verzekering wordt door de BV gesloten meestal (ligt aan de lease denk ik). Ik zou dit wel melden aan ze, dat zij dus niet de bestuurder is (ondanks dat ze DGA is).

 

Als partner mag je best in de auto rijden maar daar gaat het hier niet direct om. De partner is degene die als bestuurder staat geregistreerd en dat is nu juist weer niet je vriendin.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.