• 0

Chipknip zou onhandig zijn

Vandaag in de Zibb nieuwsbrief een stuk over de chiknip met als conclusie: "Na tien jaar rommelen, beseffen instellingen als DNB en Interpay dat de consument wellicht niet onwillig is, maar dat de chipknip te onhandig is."

 

http://www.zibb.nl/nieuws/bedrijfsleven/nieuwsbericht/asp/artnr/924344/versie/1/index.html

 

Een mening waar ik het absoluut niet mee eens ben, of zit ik met mijn hoofd in de grond?

 

Volgens mij is het iets wat bij veel mensen tussen de oren zit, wat aangepraat is. Eén van de punten die genoemd wordt is het gevaar van weinig saldo. Als ik met een lege portemonnee bij de winkel sta kan ik het "saldo" toch ook niet aanvullen? Dan blijft alleen het argument staan dat men moeilijk kan controleren wat het saldo is.

 

Daar valt mogelijk wel wat te verbeteren. Zelf kreeg ik jaren geleden bij de introductie een kastje waarmee ik thuis heel eenvoudig zelf het saldo kan bekijken en zelfs kan opladen. Dit lijkt me zeer waardevol voor de stimulering. Maar zelfs als dat er niet is, er zijn voldoende gelegenheden om het saldo te bekijken. Als je afrekent kun je namelijk kijken wat je saldo nog is, wordt het te laag weet je dat je een oplaadpunt moet gaan zoeken (het zou zeker wel een verbetering zijn om dit ook direct bij de kassa te kunnen doen)

 

Ik zie gewoonweg géén negatieve punten aan de chipknip voor mij als gebruiker en ik zie ook veel voordelen voor de ondernemer. Als ik kijk hoe snel chippen werkt bij de Hema en bij de V&D, waar ik al betaald heb terwijl de cassiere nog aan het inpakken is ;)

 

In mijn ogen zijn al die "nee roepers" gewoon niet bereid om naar de voordelen te bekijken en slepen ze elkaar mee in het negativisme....

 

Wat is jullie mening?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben er nooit zo'n fan van geweest eigenlijk, vooral omdat het een prepaid systeem is. Als je het pasje zoekmaakt ben je het saldo min of meer kwijt.. dat geldt natuurlijk ook voor contant geld, maar een pasje maak je sneller zoek dan een bosje van 10 twintigjes. Bovendien moet je naar een oplader, terwijl je cash geld gewoon bij de supermarkt kunt 'bijpinnen', en overal kunt besteden.

 

Het nut voor acceptanten lijkt me echter wel duidelijk, het scheelt (gevaarlijk) vervoer van contant geld, en de kosten van het storten, tijd bij het betalen etc.

 

Doe mij maar een debit of creditcard.. vooral het gebruik van de laatste schiet hier niet zo op... waarom zou je die niet voor de parkeermeter kunnen gebruiken?

Link naar reactie
  • 1

Vind hem niet handig: apart opladen, geen idee wat het saldo is (ik sta met dat ding bij de kassa om snel af te rekenen niet om m'n saldo nog even te bekijken) en bij de postbank ook nog een apart stukje plastic.

 

Ze moeten gewoon van de magneetstrip af en ook pinnen op de chip zetten. Chipper erin, geen saldo? Geen probleem dan pin je en zet je gelijk nieuw saldo op op je chipper zonder teveel extra handelingen. Gelijk lcd display in die pas met klein accuutje dat nog 5/10 minuten na het gebruik je saldo laat zien. Dan wordt ie wel handig. Nu is hij vooral handig voor de parkeermeter.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt duidelijk van het type gebruiker af. Ik ben een plasticbetaler, ik heb vrijwel nooit contact geld bij me en als ik dan ergens contant moet betalen schiet ik in de stress. Vooral parkeermeters zonder chipknipfunctie kan ik niet uitstaan.

 

Vind hem niet handig: apart opladen, geen idee wat het saldo is (ik sta met dat ding bij de kassa om snel af te rekenen niet om m'n saldo nog even te bekijken) en bij de postbank ook nog een apart stukje plastic.

Ik heb daar dus hetzelfde probleem met contact geld, ik sta niet bij de kassa om te kijken of ik genoeg geld in portemonnee heb, maar om snel af te rekenen -alleen in mijn geval zeg jij waarschijn "ja dom had je maar geld mee moeten nemen". Voel je wat ik bedoel?

 

Als ik de opmerkingen samenvat kom ik tot het volgende:

- Altijd kunnen zien wat het saldo is

- Ook bij betaalautomaten chipknip kunnen opladen

 

Ikzelf heb nou nog nooit geld opgenomen bij een supermarkt maar het gebeurt veel, dus er is behoefte aan. Als de banken die bovenstaande punten kan oplossen zou de acceptatie dus heel groot moeten zijn. Tenslotte biedt het dan dezelfde mogelijheden als contact geld met de beperking dat je alleen kunt betalen waar mensen chipknip accepteren en als voordeel dat je altijd gepast kunt betalen.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Ik heb daar dus hetzelfde probleem met contact geld, ik sta niet bij de kassa om te kijken of ik genoeg geld in portemonnee heb, maar om snel af te rekenen -alleen in mijn geval zeg jij waarschijn "ja dom had je maar geld mee moeten nemen". Voel je wat ik bedoel?

 

Is geen kwestie van dom maar, wat je al zegt: gewenning maar ook 'vertrouwen'. Ik weet continue wat er ongeveer (+-/- 10 euro) in m'n portemennee zit omdat ik daar in kijk als ik betaal. Bij een supermarkt heb ik ook nog de backup van de pinpas mocht m'n portemennee niet voldoende gevuld zijn. Ik kan dus altijd betalen.

 

Wil ik een pakje kauwgom of parkeren betalen en 'vertrouw' ik op m'n chipper als betaalmiddel dan heb ik geen backup. Of ik moet pinnen met extra kosten (als het al kan) of ik moet op zoek naar een oplaadpunt voor m'n chipper. Dan maar contant geld en m'n kleingeld apart houden voor de parkeermeter.

 

Altijd kunnen zien wat het saldo is

Zonder naar een apparaat te hoeven lopen o.i.d.

 

Ook bij betaalautomaten chipknip kunnen opladen

Met als aanvulling: zonder (al teveel) extra handelingen. Extra optie op een van de schermen om gelijk 50 euri op de chipper te zetten oid.

 

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf heb nou nog nooit geld opgenomen bij een supermarkt maar het gebeurt veel, dus er is behoefte aan.

 

Ook een gewoonte denk ik.. ik haal >90% van mn cash bij supermarkten.. naar een pinautomaat alleen als ik grotere bedragen nodig heb (supermarkt doet max 100 hier), of als ik ga stappen en te weinig cash heb meegenomen.

 

Maar zelfs na de nodige verbeteringen blijft cash veelzijdiger als zon chipkaart. Je kunt bijvoorbeeld iemand even wat geven / lenen, of bijvoorbeeld een klein bedrag meenemen als je op het strand gaat liggen waar de kans op diefstal groot is. En zie maar eens een winkelwagentje mee te nemen, daar hoort toch een muntje in ;)

 

Vooral parkeermeters zonder chipknipfunctie kan ik niet uitstaan.

 

Eergelijkzegd werd ik juist gek van parkeerautomaten die alleen chips namen (zijn inmiddels verwijderd heb ik begrepen).. accepteren prima, maar neem dan ook een pinpas, creditcard en/of cash aan.

Link naar reactie
  • 0

Een van de verbeteringen die DNB wil doorvoeren om het gebruik van de chipper te stimuleren is dat je die ook aan de kassa kunt opladen. ff bijchippen i.p.v. ff bijpinnen.

 

Ben zelf niet zo'n chipfreak, maar dat komt omdat bij mijn eerste (die nog wel op mijn pasje zat) een andere code dan mijn pincode hoorde. Ik heb dat ding 1 x opgeladen, ben prompt de code vergeten (want toen was 't nog nieuw en kon 't niet overal) en sindsdien de chiperdinges in de band gedaan. Inmiddels zijn we jaren verder, en de techniek lijkt me niet veel veranderd, behalve dat ik nu een apart stukje plastic heb, wat ik met dezelfde code kan bedienen. Denk ik (nooit uitgeprobeerd).

Link naar reactie
  • 0

Ja de postbank heeft bankieren volgens mij nooit helemaal begrepen. Die bank snap ik werkelijk helemaal niet, met als dieptepunt dat ik als klant niet bij het postkantoor kon betalen omdat ze geen bankpassen accepteerden.....

 

Ik verlang overigens helemaal niet dat contact geld moet verdwijnen, alhoewel ik het op termijn best zie gebeuren. Waar is het betalen met de gsm bijvoorbeeld gebleven? Maar mijn stelling was dat chipknippen onterecht in een verdomhoekje wordt geplaatst. Iedere betalingsvorm heeft zijn voor- en nadelen alleen bij het chippen wordt de nadelige component gigantisch uitvergroot. De creditcard ondervind zo'n zelfde probleem bij internetbestellingen lazen we. Dat verhaal bevestigt mijn vermoeden dat het meer gaat om het gevoel bij de mensen dan de daadwerkelijke funcionaliteit.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Ik heb dat ding 1 x opgeladen, ben prompt de code vergeten (want toen was 't nog nieuw en kon 't niet overal) en sindsdien de chiperdinges in de band gedaan.

 

Bij mij ongeveer hetzelfde. Lang geleden toen ik 'm kreeg probeerde ik 'm op te laden en dat lukte niet om de een of andere reden. En omdat ik 'm later toch nooit bleek te gebruiken heb ik er ook geen moeite meer ingestopt om uit te vogelen waarom. En dan te bedenken dat ik best een nerd ben. Ik vind dat contant geld wel onhandig, maar je kunt toch niet zonder. Al is het maar om een gezamelijk verjaardagscadeau af te rekenen. Ik heb chippen altijd net zo nuttig gevonden als die kermit belpunten.

Link naar reactie
  • 0

Nee! Je bent niet alleen! :)

 

Hier op de universiteit (TU Delft) zijn alle koffieautomaten uitgerust met een chipknip. Sterker nog: het is de enige manier om te betalen. Hierdoor is iedereen genoodzaakt zijn constant op te laden (laadpunt is ook in gebouw aanwezig) en is het een redelijk geaccepteerd fenomeen. Door deze noodzaak ben ik de knip automatisch meer gaan gebruiken en iedere keer als ik in de supermarkt iets afreken merk ik hoe supersnel en gemakkelijk het werkt. Chip d'r in, op ja drukken en klaar. Ik ben dus min of meer wel gedwongen het ding te gaan gebruiken, maar als je eenmaal gaat...

 

Voor mij zijn er echter 2 nadelen:

1. je kunt onderling niet met iemand een transactie doen.

2. je kunt je saldo niet checken.

 

Bij mijn weten is er een groep studenten bezig met een technologie om probleem 2 op te lossen.

 

Misschien is het huidige chipsysteem niet voor iedereen even gemakkelijk. Maar ik denk dat elektronisch betalen op een eenvoudige manier zoals de chip wel degelijk toekomst heeft. En misschien is dit wel een startpunt voor een systeem dat wel van de grond komt.

 

 

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

2. je kunt je saldo niet checken.

 

Bij mijn weten is er een groep studenten bezig met een technologie om probleem 2 op te lossen.

 

Er zat bij mij toen zo'n blauw-doorschijnend-iMAC-avant-la-lettre-apparaatje bij. Op een mini LCD schermpje kon je dan zien hoeveel er op de chip stond (maar dat is misschien wel 10 jaar geleden).

Link naar reactie
  • 0
Het hangt duidelijk van het type gebruiker af. Ik ben een plasticbetaler, ik heb vrijwel nooit contact geld bij me en als ik dan ergens contant moet betalen schiet ik in de stress. Vooral parkeermeters zonder chipknipfunctie kan ik niet uitstaan.

 

Zolang je geen aparte pas (postbank) nodig hebt om te chippen vind ik het een uitvinding, zeker als je heir in Rotterdam en andere steden even moet parkeren kom je met contant geld alleen nog in een parkeergarage terecht.

 

Het probleem zit hem denk ik in het feit dat je voor je Cola / Snicker uit de automaat in veel gevallen nog contante eurietjes nodig hebt (want flappen kun je ook nergens in een automaat steken) veel winkeliers het gewoonweg vertikken om die chipper aan te zetten omdat het te duur is en dat je hem "kwijt kunt raken" (wat met een volle portemonee ook kan gebeuren)

 

Het gros van de mensen heeft gewoon liever flappen in hun zak, denkend aan de reclame waar die gast flappen tapt om er vervolgens aan de kassa mee te betalen.

 

Afladen van dat ding kan trouwens ook door bij je eigen bank de 0 ingedrukt te houden.

 

Link naar reactie
  • 0

blijkbaar sta ik toch alleen in mijn halleluja gevoel bij de chipknip :-\

 

ook ik ben een plastic betaler, heb nooit contant geld bij me dus is er een storing dan heb ik pech.

Chippen vind ik reuze handig, ben dan ook in het bezit van zo'n thuisoplaad ding, gebruik het regelmatig.

 

Wat ik irritant vind is dat ik gedwongen wordt om meer te betalen wanneer maar een klein bedrag word gepind, veel zaken hebben geen chip.

 

Het ultieme dieptepunt vond ik de ontdekking dat McDonalds in HoogCatherijne noch pin noch chip heeft. Dat werd dus eindelijk aan de beurt zijn, niet kunnen betalen, op zoek naar een gua, opnieuw in de rij en dat alles met 2 hongerige kinderen in mijn kielzog :0(

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

En wat te denken als je als buitenlander (of in het buitenland wonende Nederlander) een stad ingaat hier, er achter komt dat je alleen met chipknip kunt betalen en geen Nederlandse bankpas hebt?

Moet je er dan met andermans bankpasje op uit?

En wat als je hier geen mensen kent?

Lekker verenigd Europa-vriendelijk...

 

Wat ik me overigens afvraag:

is chippen 'onpersoonlijk'? Er wordt geen pincode gevraagd, maar wordt er wel geregistreerd van welk rekeningnummer het bedrag wordt 'gestort'?

 

Link naar reactie
  • 0

Deel van het probleem zit ook in de soms zeer slecht ontworpen automaten. Ben laatst ook maar een gaan chippen op parkeer automaten maar ik kwam er eerst helemaal niet uit en dan ben ik nog iemand die prentendeerd er iets vanaf te weten.

 

groet, ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Ah ja het parkeren vind ik helemaal iets geweldigs met de chipknip. Ik kom aanrijden en stop mijn pas in dat kastje, slagboom gaat open en ik parkeer. Ik kom terug, loop de rij voorbij naar mijn auto, stap in en rij naar de slagboom, pas erin ja drukken en wegrijden. Natuurlijk moet je in dat geval wel zorgen dat je voldoende geld erop hebt staan, maar zoiets doe je ook maar 1 keer (nee nog nooit gebeurd :D)

 

En parkeerautomaten waar je ALLEEN met chipknip kan betalen zijn niet goed. Maar ik ben wel van mening dat het OOK met chipknip mogelijk moet zijn.

 

Annedien, volgens mij wordt er niet geregistreerd wie wat betaalt met de chipknip. Weet het niet zeker, natuurlijk kan het geregistreerd worden, maar eerlijk gezegd maakt het mij niet uit ook. Ik begrijp ook de opmerking van Imola niet zo goed. Wat voor problemen ondervond je dan? Neem een willekeurig oplaadpunt; pas erin, dat ding zegt "saldo druk ?, opladen toets ja". Dat moet lukken toch?

 

Bij betalingen stop je pas erin (doe je met pinnen toch ook?), dat ding zegt wat het moet kosten en jij tikt ja of nee in, ff wachten op de 3 piepjes en klaar is kees. Het is zo moeilijk allemaal niet en het kan zo'n handige aanvulling zijn op de bestaande betaalmiddelen!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Annedien, volgens mij wordt er niet geregistreerd wie wat betaalt met de chipknip.

 

Dat gebeurd wel degelijk, hetzelfde als bij pin-transacties. Alleen is het bij chippen niet helemaal realtime, aangezien die dingen ook offline kunnen worden geaccepteerd - die transacties worden dan geadministreerd als de acceptant zijn geld ontvangt. Sommige mensen denken dat het geld ahw 'op het kaartje' wordt opgeslagen, maar dat is niet echt het geval. Als je geld op zo'n chip zet gaat het naar een soort escrow rekening waarvan later de acceptanten betaald worden. Bij vernietiging van de kaart is het zelfs mogelijk dit tegoed na een tijdje terug te krijgen.

 

Er zat bij mij toen zo'n blauw-doorschijnend-iMAC-avant-la-lettre-apparaatje bij. Op een mini LCD schermpje kon je dan zien hoeveel er op de chip stond (maar dat is misschien wel 10 jaar geleden).

 

Die heb ik jaaaren geleden ook eens gekregen ja, ik meen uitgevoerd als een soort sleutelhanger. Uiteraard zou het cooler zijn als de display gewoon in het kaartje zelf zat, maarja, kon toen nog niet (denk ik).

 

(want flappen kun je ook nergens in een automaat steken)

 

Naja, nergens.. hier gaan vijfjes, tientjes en twintigjes probleemloos in de parkeerautomaat, maar dat is gezien de tarieven wel nodig ook.

 

 

Ik denk dat het over het geheel gewoon een kwestie van tijd is voor zoiets acceptabel is, en acceptatie gaat sneller als er echte voordelen zijn. Neem die tol-betaal-devices in Singapore.. je kunt zo'n ding in je auto hebben, of in de rij gaan staan om je tol te betalen... dat ding zit inmiddels standaard op iedere auto.

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de kritiek op de chipknip niet. De hele invoering is ronduit knullig geweest. Wel een middel, maar geen winkelier die het ondersteunde. Sterker nog, bij de invoering kon op veel plaatsen nog niet eens met pin worden betaald.Winkelierskeken de kat uit de boom, vonden de kosten te hoog, diegene die het systeem wilden invoeren moesten weken, zo niet maanden, op de apparatuur wachten. Ook het verschil tussen Postbank en overige banken heeft niet bepaald bijgedragen aan het succes. Kortom, het is niet bepaald een vliegende start. Veel kinderziekten, waarvan de gevolgen nu nog naijlen. Daarnaast zijn een aantal van deze kinderziekten nog steeds actueel. Dit alles heeft de consument ervan weerhouden om van meet af veel gebruik van te maken.

 

De laatste jaren wordt het gebruik gestimuleerd. Volgens mij in het bijzonder omdat het bij parkeren toch een handig middel is en in veel gevallen nog het enige middel is. Persoonlijk maak ik er graag gebruik van plastic en de chioknip, alleen al vanwege he feit dat het gewicht aan kleingeld mij altijd mateloos irrriteert. Wel heb ik mij afgevraagd waarom het opladen niet mogelijk is gemaakt op de plaatsen waar ook afschrijving plaatsvindt.

 

Geheel los, hiervan. Kan iemamd nou eens wat bedenken voor al die verschillende pasjes. ???

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de kritiek op de chipknip niet.

Ik denk misschien heel simpel, maar ik heb een giropas en daar betaal ik alles mee. Af en toe heb ik contant nodig, dus dat heb ik ook altijd bij me. Ik heb alleen geen auto, dus de voordelen voor de parkeergarage zijn mij onbekend. En de koffieautomaat werkt met noeste lichamelijke arbeid en een pak DE. M.a.w. wat kan ik met die chip wat ik met de pin niet kan? In het ergste geval als het bedrag te laag is in de supermarkt, pin ik geld bij. Wat zou ik lopen rommelen bij die oplaadpunten? Het voordeel is m.i. gering op dit moment. Als iedereen chip zou accepteren en ik ook van mijn chip naar een andere chip kan chippen, dan graag. Liever dan contant.

Link naar reactie
  • 0

kuch kuch, een bankman zag de groei in het financieel verkeer

stabiliseren, en bedacht extra groei door de chipknip te introduceren.

Waarom een chipknip als iedereen een bank/giropas heeft????????

op een bank/giropas krijgt men RENTE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

sux6

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Link naar reactie
  • 0

ik ben ook een voorstander van het gebruik van de chipknip. Zeker als ik mensen zie rommelen voor een parkeerautomaat. Ik maak tegen woordig gebruik van het in en uit chippen bij de slagbomen van de garages, dus voor mij geen lange wachtrijen meer. ;D

 

Chippen gaat vaak een stuk sneller dan het pinnen. Het is volgens mij ook inderdaad een kwestie van gewenning.

Maar als we de duitse trend volgen betalen we binnenkort allemaal met onze vingerafdruk....lang leve de techniek

 

Link naar reactie
  • 0

En wat te denken als je als buitenlander (of in het buitenland wonende Nederlander) een stad ingaat hier, er achter komt dat je alleen met chipknip kunt betalen en geen Nederlandse bankpas hebt?

 

Maar daar zijn wij op meer vlakken sterk in, toch? Ooit een toerist trachten uit te leggen dat hij een (15)-strippenkaart moet kopen terwijl hij 1x van a naar b wil en dat als het 3 zones is je 4 moet stempelen? Maar dat is een ander verhaal.

 

Het voordeel van chippen tov pinnen is, het kost niks extra. Laatst werd ik geacht 90 cent extra te betalen omdat het pinbedrag te laag was. Als de firma dan geen chip heeft vind ik het eigenlijk diefstal.

 

Een hanidge uitbreiding op de chipknip zou zijn een kaartje dat je gewoon bij sigarenwinkels kunt aanschaffen.

 

VrGr

 

 

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 1

kuch kuch, een bankman zag de groei in het financieel verkeer

stabiliseren, en bedacht extra groei door de chipknip te introduceren.

Waarom een chipknip als iedereen een bank/giropas heeft????????

op een bank/giropas krijgt men RENTE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

sux6

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

 

Iets minder uitroeptekens zou wel mogen...

 

Overigens is een chipknip niet bedoeld om het geld op de rekening te vervangen, sterker nog dat willen de banken helemaal niet want als het geld op een chipknip staat kan de bank er niets meer mee doen en verdienen ze er ook geen geld aan (het kan niet uitgeleend worden tegen een hogere rente)

 

De chipknip is wel in het leven geroepen om de kosten van het contant betalen voor de banken te reduceren. Dus ja geintroduceerd met het oog op voordeel voor de banken, maar helemaal niet met de gedachte die jij hier nu uit.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.