• 0

Bestaat er nog een 'terugkeer reserve' regeling?

In 2014 heb ik een (holding) BV beëindigd. Geen faillissement (ben ik best trots op) maar netjes afgerekend met de Belastingdienst en alles keurig opgeheven en afgerond. Inmiddels ben ik weer met veel plezier bezig in een nieuwe eenmanszaak.

Ik wist dat er een 'niet verrekend verlies' in de BV zat op het moment van liquideren van zo'n €75.000.

Vroeger kon je nog wel eens zo'n 'verlies-BV' verhandelen maar dat is in de jaren negentig al aan banden gelegd. Ik had ook niet echt zin in allemaal louche figuren over de vloer.

 

Ik was die 75k al een beetje vergeten maar gisteren las ik dat die compensabele verliezen omgezet hadden kunnen worden in een zgn. "terugkeer reserve". Dit potje mag je gebruiken om de eerste winsten in de eenmanszaak te compenseren.

 

Ben hier meteen mee aan de slag gegaan maar ik kan op de site van de Belastingdienst weinig vinden.

Bestaat er nog een mogelijkheid om die "terugkeer reserve" op te voeren of is de regeling inmiddels geschrapt? Ik reken nergens op maar het zou een leuke meevaller zijn.

 

Misschien heeft de regeling inmiddels een andere naam dan "terugkeer reserve", dan hoor ik dat graag.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien heeft de regeling inmiddels een andere naam dan "terugkeer reserve", dan hoor ik dat graag.

Ik weet het niet heel zeker, maar kan het zijn dat je de mogelijkheid bedoelt om een belastingkorting te krijgen over het verlies uit aanmerking belang? Dit is een beetje een aparte regeling omdat die over de boxen heen 'springt' ("Boxoverschrijdende verrekening van een verlies uit aanmerkelijk belang").

 

Als het goed is, kun je 25% van het verlies in box 2 (negatief inkomen uit aanmerking belang) twee jaar later als heffingskorting verrekenen met de inkomstenbelasting in box 1 (inkomsten uit werk en woning). Deze belastingkorting moet je volgens mij heel specifiek aanvragen bij de belastinginspecteur.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet heel zeker, maar kan het zijn dat je de mogelijkheid bedoelt om een belastingkorting te krijgen over het verlies uit aanmerking belang? Dit is een beetje een aparte regeling omdat die over de boxen heen 'springt' ("Boxoverschrijdende verrekening van een verlies uit aanmerkelijk belang").

Dit lijkt er wel heel sterk op. Ik kan alleen niet beoordelen wat het verschil is met het standaard verzoek tot middeling. De BD schrijf daarover "Bij middeling telt u de inkomens uit werk en woning van 3 aaneengesloten jaren op. De uitkomst deelt u daarna door 3". Gaan deze twee 'verrekeningen' niet door elkaar lopen?

 

De bron van het "terugkeer reserve" verhaal was overigens een blogpost op het beroemde Hallo KvK forum. Nu ik dat verhaal nog een keer doorlees denk ik dat ik 'm snap. Ik had de BV aansluitend (geruisloos) moeten 'terugdraaien' naar een Eenmanszaak.

 

Ik heb mijn Eenmanszaak pas een half jaar later als een compleet nieuw bedrijf ingeschreven.

Een dure vergissing zo te zien. :-\

 

Overigens kunnen jullie aan mijn 'gestuntel' met fiscale zaken zien dat dit duidelijk niet mijn ding is.

De IBaangifte laat ik dan ook beter aan mijn boekhouder over. Maar dit "terugkeer reserve" idee klonk als een mooi Kerst cadeautje.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Maar hij/zij heeft dit dan toch allemaal in Box 2 meegenomen (waarbij dit dus omgezet wordt in een belastingkorting) hoop ik? Want tenslotte gaat het om een aanzienlijk bedrag, zo te horen.

We zijn nog met de IB 2014 aangifte bezig (er was uitstel aangevraagd). Het is een prima boekhouder dus kan me niet voorstellen dat dit over het hoofd is gezien. Ik weet dat hij in correspondentie is met de Belastingdienst over de afwikkeling van de BV.

 

Voor mezelf is het dubbel. Aan de ene kant was het afsluiten van de BV niet makkelijk voor mij dus heb ik het in mijn gedachten ook verdrongen. Ik ben nu na een nieuwe start heel gelukkig met mijn Eenmanszaakje in een andere branche.

 

Bij het afsluiten van de BV hebben mijn boekhouder en ik echt wel over die €75.000 gesproken en dat het natuurlijk zonde is dat je dat verlies niet kunt gebruiken om (toekomstige) winsten te compenseren. Maar de BV had nauwelijks activiteiten meer en ik wilde een periode afsluiten. Toen heb ik besloten me niet meer druk te maken over die €75000 en me op de toekomst te richten.

 

Nu ik las dat ik dat verlies uit de BV misschien toch kan gebruiken als een potje om de eerste winsten in de Eenmanszaak te compenseren wil ik die tip toch uitzoeken. Nogmaals, als het niet kan is het ook prima, maar het zou een leuke meevaller zijn.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de link Peter. Ik ga het ook voorleggen aan mijn boekhouder.

Soms voel ik me net een patiënt die op Internet van alles gaat uitzoeken en dan er zijn huisarts mee gaat lastigvallen ;D

 

Maar je hebt wel gelijk, het bedrag is eigenlijk te groot om zo luchtig over te doen.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de link Peter. Ik ga het ook voorleggen aan mijn boekhouder.

Maar je hebt wel gelijk, het bedrag is eigenlijk te groot om zo luchtig over te doen.

Ah! Ik was er vanuit gegaan dat je inderdaad al helemaal klaar was. Als dat niet zo is, dan kun je wellicht inderdaad nog geruisloos terugkeren. Dat gaat volgens mij óók via de belastinginspecteur. In plaats van een boxoverschreidende heffingskorting krijg je dan via een beschikking een negatieve terugkeerreserve. In plaats van twee jaar te moeten wachten, kun je dacht ik dan 'meteen' beginnen met verrekenen met de winst in je eenmanszaak.

 

Overigens staat het middelen van inkomen hier totaal los van. Die kan en moet je zelfs gewoon separaat berekenen en terugvragen. Je kunt zelf kiezen welke drie aansluitende jaren je wilt middelen. Je mag zelfs meerdere driejaarsperiodes middelen, als maar geen enkele van die periodes elkaar overlapt. Verder kun je alleen jaren middelen waarvoor je al een definitieve ib-aanslag hebt ontvangen en dan alleen het gedeelte uit box 1!

 

Dat middelingsverzoek moet je zelf even sturen aan je lokale belastingkantoor, als ik me niet vergis. Daar schrijf je dan aan dat je x euro terug zou willen ontvangen over de jaren t+0 tot en met t+2 met daarbij een berekening (van berekenhet.nl bijv.) én een kopie van de definitieve aanslagen van de desbetreffende drie jaren. Er geldt trouwens best wel een hoge drempel, dus soms kunnen die middelingsteruggaves best tegenvallen. Het heeft óók zin om gewoon alle mogelijk driejaarsperiodes te berekenen en alleen (de combinatie van) de meest voordelige dàarvan te middelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Prins, dank voor de heldere uitleg. Ik zie nu beter waar ik de denkfout heb gemaakt.

Voor mij was de BV afgesloten (uitgeschreven bij KvK en geliquideerd).

Ik wist nog wel dat ik IB2014 aangifte moest doen en betalen maar zag dit meer als een privé kwestie.

Ik heb nooit de link gelegd dat ik nog iets kon met de verliezen uit de BV bij mijn (privé) InkomstenBelasting / Eenmanszaak.

Het klinkt allemaal heel positief en ga direct morgen 9:00 mijn boekhouder contacten.

 

Het middelingsverzoek is me ook helemaal duidelijk nu.

Dank!

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

De IBaangifte laat ik dan ook beter aan mijn boekhouder over.

 

Maar hij/zij heeft dit dan toch allemaal in Box 2 meegenomen (waarbij dit dus omgezet wordt in een belastingkorting) hoop ik?

Want tenslotte gaat het om een aanzienlijk bedrag, zo te horen.

 

Het verlies in box 2 omzetten in een korting kan pas in het tweede jaar na ontstaan van het verlies. Bij liquidatie in 2014 kun je pas om korting in Box 1 verzoeken in het aangiftejaar 2016.

Link naar reactie
  • 0

Goed nieuws!

Er blijken inderdaad mogelijkheden te zijn om nog iets te doen met de verliezen uit de geliquideerde 2014 BV. Hoe en wat precies is erg ingewikkeld en daar zijn mijn boekhouder en de inspecteur over in correspondentie.

Ik heb nog tot laat gisteren van alles op het Internet gelezen maar veel gaat me boven de pet. Hoewel ik natuurlijk vol verwachting naar de uitkomst kijk, heb ik besloten rustig af te wachten en het nu over te laten aan de experts.

 

Mocht het goed aflopen dan vind ik dat ik Peter, Prins, Marnix en mezelf wel een rondje mag geven.

Super bedankt voor alle adviezen!

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.