[Artikel] Wat te doen als de FIOD op je stoep staat?

Aanbevolen berichten

[Artikel] Wat te doen als de FIOD op je stoep staat?

 

Korte samenvatting:

Hoewel het denk ik mosterd na de maaltijd is op het moment dat je echt op zoek bent naar deze informatie, vond ik het zelf een goed artikel met tips over wat je wel en niet kan/moet/mag doen als de FIOD bij je aanbelt.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Eens in de zoveel tijd staat er een bericht op HL van iemand die van de FIOD bezoek heeft of heeft gehad. Misschien kan dit artikel helpen bij het bepalen wat de rechten en plichten van de ondernemer in deze situatie zijn. Zelf vond ik het ook interessant om te lezen.

 

 

Link naar het artikel :
Link naar reactie

Leuk en spannend artikel.

 

Maar het artikel steunt wel mijn mening dat je echt iets serieus verdachts hebt gedaan als de FIOD onaangekondigd bij je op de stoep staat. Ik neem aan dat als er normale vragen zijn over je onderneming dat je dan een brief met de aankondiging van het bezoek krijgt.

In het artikel wordt geschreven dat je ook als je niet verdacht bent onaangekondigd bezoek kunt krijgen maar ik heb daar in 20 jaar ondernemerschap nog nooit van gehoord, behalve bij de horeca.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst - Economische Controledienst (FIOD-ECD) valt onder de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten.

 

De bevoegdheden van een ambtenaar van de FIOD-ECB gaan daarmee ver ... heel ver.

 

Normaal gesproken zal je als slechts getuige in aanraking met de FIOD-ECB komen en daar gaat een correspondentie aan vooraf ... tenzij je wordt beschouwt als hoofdverdachte of als medeplichtige inzake een fiscaal delict. Als dat laatste aan de orde is, dan gaan zij echt geen briefje sturen, waarna jij je administratie in de spreekwoordelijke fik kunt steken.

 

Overigens ... Administratiekantoren hebben de plicht om fiscale zaken die het licht schuwen te melden. Ik wil niet beweren dat zijn kind aan huis zijn, maar het komt wel eens voor.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Het doel van dit verhaal lijkt op het eerste oog slechts in de eerste twee zinnen van het artikel te vinden. Verder lijkt het verhaal te streven naar onderbouwde tegenwerking van de FIOD. En dat vind ik jammer, want daardoor lijkt een goede intentie wat verloren te gaan.

 

Ik ga uit van het positieve: dat ze lezer niets te vrezen heeft, omdat de lezer zuiver handelt en de FIOD zuiver werkt. De impact van een onderzoek kan desondanks enorme impact hebben op de bedrijfsvoering. Probeer na een inbeslagname van bijvoorbeeld je administratie nog maar eens bestellingen te leveren, facturen te sturen, belastingaangiftes te doen en wat al niet.

 

Een artikel waarin samenwerking van verdachte en FIOD het uitgangspunt is, zodat beiden verder kunnen, zou me meer aanspreken. Wat kun je de FIOD redelijkerwijs nog meegeven, waarvoor hebben ze echt een uitleveringsverzoek nodig, waarvan mag je zelf eerst een kopie maken? Zoiets.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Dat is precies wat ik wilde zeggen, maar niet onder woorden kon brengen Ron.

 

Het lijkt mij ook vreemd als we hier op HL tips zouden gaan geven wat te doen als een andere opsporingsinstantie je op de korrel heeft. Ik zou zeggen: Laat die diensten hun werk doen in het algemeen belang. Een advocaat is er dan voor om jouw individuele rechten te beschermen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Schrijfwijze van het artikel lijkt me meer te zijn gericht aan grotere administratie kantoren.

Bij een inval voor 1 client kan ik me dan voorstellen dat je dat dan ook echt wilt beperken tot die ene client zodat de rest van het bedrijf gewoon door kan blijven werken en ze geen vragen gaan stellen over een bon van een compleet ander bedrijf dat toevallig op een bureau ligt (blijkbaar mogen ze rustig grasduinen bij een inval).

 

Zo'n inval kan zeer serieuze consequenties hebben, dus lijkt me zaak om je serieus op te stellen en eea niet te zien als vriendelijk bezoekje. Zij gaan die avond sowieso op hun gemak naar huis en de aardappels, jij mogelijk niet.

 

 

Link naar reactie

Een advocaat is er dan voor om jouw individuele rechten te beschermen.

En waarom zou je dan zelf je rechten niet mogen beschermen, met behulp van de gegeven tips? Ik zou niet weten waarom je de FIOD, of welke opsporingsdienst dan ook, zomaar hun gang zou moeten laten gaan.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.