• 0

"Internet Registratie Dienst" nog steeds aan het oplichten?

http://www.reclamecode.nl/rccmenu/persbericht.asp?persberichtID=101

 

Hoewel de Reclame Codecommissie in augustus 2004 uitspraak heeft gedaan over deze "Internet Registratie Dienst" (namelijk, dat ze misleidende reclame maken) zijn ze nog steeds bezig, getuige de 'factuur' (dit is een nepfactuur!!) die ik vandaag kreeg.

 

Het blijft oppassen dus.

En betaal vooral niet.

 

Zojuist heb ik een klacht ingediend bij de Reclame Codecommisie, ben benieuwd...

 

nepfactuur_ird.thumb.jpg.96080d9054a211fae1832f14aece7f25.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb ook zo'n factuur gekregen. Maar men verzoekt dan ook 'vriendelijk' om binnen 14 dagen te betalen, dat maakt veel goed.

 

Het gaat hier echter niet om misleidende reclame. Het is een rasechte factuur voor een dienst die ik niet heb afgenomen. Meer iets waarschijnlijk voor de zwarte lijst van de kvk?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook zo'n factuur gekregen. Maar men verzoekt dan ook 'vriendelijk' om binnen 14 dagen te betalen, dat maakt veel goed.

 

Het gaat hier echter niet om misleidende reclame. Het is een rasechte factuur voor een dienst die ik niet heb afgenomen. Meer iets waarschijnlijk voor de zwarte lijst van de kvk?

 

Nergens staat het woord factuur, deze glibbers weten heel goed wat wel en niet mag.

Iedereen mag namelijk dit soort zaken versturen, betalen doe je op vrijwillige basis !

Alleen de OLA, daar hebben ze geloof ik een vergunning voor nodig om die te mogen gebruiken, en in te printen.

 

Link naar reactie
  • 0

- Rekening en factuur zijn synoniem;

- De gele OLA wijst op een verplicht te betalen bedrag;

- BTW berekening wijst op een factuur(!)

 

Het is een factuur.

Link naar reactie
  • 0
Nergens staat het woord factuur

 

Ik zie anders wel het woord "rekening". Is dat geen synoniem?

 

Ach, iedereen kent deze lui toch zo langzamerhand wel? Bij de grotere bedrijfjes glipt er nog wel eens een betaling doorheen, maar de kleinere ondernemers zullen echt nog wel weten door wie ze hun domeinnaam hebben laten vastleggen.

 

Tijdverspilling als je het mij vraagt.

 

 

Ja, PeterD: voordat je reageert ... jij was eerst

Link naar reactie
  • 0

maar de kleinere ondernemers zullen echt nog wel weten door wie ze hun domeinnaam hebben laten vastleggen.

 

 

de grap is: als je door hun gids wandelt (kende ze nog niet dus ben even gaan kijken): de helft van de bedrijfjes die erin staat heeft geen internetsite...

ze voeren een soort private telefoongids.

Kom er tot mijn "verbazing" achter dat wij er ook in staan, met verkeerde gegevens en een niet bestaande url nota bene. Wij hebben nooit opdracht gegeven, maar ben benieuwd wanner we een factuur tegemoet mogen zien ,D.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

maar de kleinere ondernemers zullen echt nog wel weten door wie ze hun domeinnaam hebben laten vastleggen.

 

 

de grap is: als je door hun gids wandelt (kende ze nog niet dus ben even gaan kijken): de helft van de bedrijfjes die erin staat heeft geen internetsite...

ze voeren een soort private telefoongids.

Kom er tot mijn "verbazing" achter dat wij er ook in staan, met verkeerde gegevens en een niet bestaande url nota bene. Wij hebben nooit opdracht gegeven, maar ben benieuwd wanner we een factuur tegemoet mogen zien ,D.

 

 

Verkeerde gegevens tonen, is dáár geen rekening voor te sturen?

 

Link naar reactie
  • 0

De oplossing voor dit soort mailings = "De Papierversnipperaar" ;D

 

Dat is een mogelijke 'course of actions'. Ik ben in dit geval dan naar de Reclame Codecommissie gehobbeld voor een klacht- die mensen zijn toch officieel 'fout' bezig en gaan gewoon door.

Maarten.it zegt weliswaar "Ach, iedereen kent deze lui toch zo langzamerhand wel?" en bestempelt het als tijdverspilling om er tijd aan te besteden, maar het feit dat wij het wel herkennen en onderscheppen wil niet zeggen dat er geen andere mensen zijn die er nog altijd intrappen omdat ze pas ondernemer zijn of nog altijd niet opletten bij het verwerken van facturen?

Als ze het nog versturen zal er nog wel wat in te verdienen zijn lijkt mij.

Bovendien: ondanks het feit dat ik het meteen herkende is dit toch een poging me op te lichten, en daar hou ik niet van ;D....

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is een adwords campagne dan toch goedkoper dan 39 ct (postzegel / papier / envelop) per clicktrough.

Want volgens mij gaat iedereen toch even kijken op de site van deze oplichters.

 

Deze mensen kan het leven toch ook zuur gemaakt worden. ;D

 

En ja ik ontken niet dat er genoeg starters en waarschijnlijk ook grotere bedrijven (die niet op een paar tientjes letten) gewoon geld overmaken op de rekening van deze figuren.

 

Maar ik lees toch echt : "Bij niet betaling worden uw internetgegevens verwijderd uit de emailgids van de Internet Registratie Dienst en vervalt deze rekening."

 

Iets wat op het randje van oplichterij ligt waardoor er niemand / geen enkele instantie waarschijnlijk iets tegen kan / zal doen.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me nou afvraag.. stel je bent een toko die deze dingen stuurt - ladingen ongewenste facturen. Moet die toko dan ook de btw over alle verzonden facturen afdragen, of ze nou betaald worden of niet? Zou grappig zijn als de belastingdienst ze daarvoor een uber-aanslag zou sturen :)

 

Of zou het daarvoor wel uitmaken dat er geen 'factuur' op het ding staat?

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me nou afvraag.. stel je bent een toko die deze dingen stuurt - ladingen ongewenste facturen. Moet die toko dan ook de btw over alle verzonden facturen afdragen, of ze nou betaald worden of niet? Zou grappig zijn als de belastingdienst ze daarvoor een uber-aanslag zou sturen :)

 

Of zou het daarvoor wel uitmaken dat er geen 'factuur' op het ding staat?

 

Of het nu factuur, rekening, nota wordt genoemd, het maakt allemaal niet uit. Maar de vraag over Btw is een hele goeie.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

"Of het nu factuur, rekening, nota wordt genoemd, het makt allemaal niet uit. Maar de vraag over Btw is een hele goeie. "

 

En ik denk, nu komt het antwoord, maar helaas ;)

 

Volgens mij is het een aanbieding, mét de mogelijkheid om direct geld te betalen (ipv een chipknipautomaat hebben deze mensen heel gemakkelijk voor de klant alvast een acceptgiro erbij gedaan). De opdracht wordt pas gegeven bij betaling en dan kan alsnog een factuur worden opgemaakt. Daar zit het verschil denk ik. Maar ja ik ben geen fiscaal jurist.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik ook niet.

 

Ik zie het overigens niet als een aanbod, althans in de traditionele zin. De rekening voldoet aan alle vereisten van een factuur. Daarop brengen ze een bedrag in rekening voor het in stand houden van een (on)gevraagde dienst en berekenen daarover Btw.

 

Aangezien de btw in rekening wordt gebracht zal IRD ook de btw moeten afdragen. De crux zit - denIk ik - in het feit dat een bedrijf alleen btw verschuldigd is over de omzet. Waar ieder ander bij de btw aangifte een btw-bedrag opgeeft over de facturen die zijn verzonden voor geleverde diensten of goederen (ookal staan de facturen nog open), zal IRD alleen btw opgeven over de daadwerkelijke gerealiseerde omzet (lees: na betaling van een factuur).

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nou, vooruit. Om niet achter te blijven heb ik ook maar even gekeken. Het valt me op dat de site vrij langzaam is, alsof deze in Rusland wordt gehost. Maar goed.

 

Wat schept mijn verbazing? Als ik de naam van het dorpje waar ik woon intik, verschijnen er allemaal niet-bestaande straatnamen in beeld! Welliswaar staat hier en daar ook een cafetaria die ik wel ken, maar ons dorpje heeft bijvoorbeeld niet eens een vestiging van de ABN Amro bank, terwijl deze volgens de IRD toch echt aan de Poststraat (???) te vinden is.

 

Opmerkelijk. Je leert meer over je eigen omgeving dankzij de IRD.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de btw in rekening wordt gebracht zal IRD ook de btw moeten afdragen. De crux zit - denIk ik - in het feit dat een bedrijf alleen btw verschuldigd is over de omzet. Waar ieder ander bij de btw aangifte een btw-bedrag opgeeft over de facturen die zijn verzonden voor geleverde diensten of goederen (ookal staan de facturen nog open), zal IRD alleen btw opgeven over de daadwerkelijke gerealiseerde omzet (lees: na betaling van een factuur).

 

Maar wat geeft IRD dan dat voorrecht? Als ik een factuur stuur, maar die wordt niet betaald voor het einde van het kwartaal, moet ik daarover toch de BTW afdragen. De enige andere optie lijkt me het 'oninbaar' verklaren van de betreffende factuur, of een creditfactuur aanmaken voor hetzelfde bedrag... misschien dat IRD dat wel doet aan het einde van ieder kwartaal.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de btw in rekening wordt gebracht zal IRD ook de btw moeten afdragen. De crux zit - denIk ik - in het feit dat een bedrijf alleen btw verschuldigd is over de omzet. Waar ieder ander bij de btw aangifte een btw-bedrag opgeeft over de facturen die zijn verzonden voor geleverde diensten of goederen (ookal staan de facturen nog open), zal IRD alleen btw opgeven over de daadwerkelijke gerealiseerde omzet (lees: na betaling van een factuur).

 

Maar wat geeft IRD dan dat voorrecht? Als ik een factuur stuur, maar die wordt niet betaald voor het einde van het kwartaal, moet ik daarover toch de BTW afdragen. De enige andere optie lijkt me het 'oninbaar' verklaren van de betreffende factuur, of een creditfactuur aanmaken voor hetzelfde bedrag... misschien dat IRD dat wel doet aan het einde van ieder kwartaal.

 

Het vertoont wat overeenkomsten met een offerte, daar staat ook BTW op.

Het zijn mensen die bewust op en over het randje balanceren van het toelaatbare.

 

Volgens enkele van jullie bestaat deze club al een tijdje.

Het rondsturen van dit soort mail kost toch wel een paar centen, laten we zeggen €1 per adres.

Ik zou bijna zeggen dat minstens 1 op de 10 ontvangers betaald om er iets aan over te houden. :-\

Link naar reactie
  • 0
Ik vindt het eerdere idee van Edward eigenlijk wel zo goed. Gewoon een factuur sturen voor gemaakte uren en adminsitratiekosten. als je dat met een man of 50 doet en goed zwaar doorzet worden ze volgens mij wel aardig zuur.

 

Kom nou, geen enkele rechter zal dat toch accepteren? Je kunt alleen uren schrijven als je daarover afspraken hebt gemaakt. Misschien dat je met een schadeclaim verder komt, maar dat lijkt mij nog meer tijdsverspilling.

 

Voor aangifte van oplichting kun je bij de politie terecht, maar omdat dit een legale actie is loopt dat gegarandeerd ook nergens op uit. Slik het gewoon, het is een van de vele risico's waaraan ondernemers worden blootgesteld.

Link naar reactie
  • 0

Ik vindt het eerdere idee van Edward eigenlijk wel zo goed. Gewoon een factuur sturen voor gemaakte uren en adminsitratiekosten. als je dat met een man of 50 doet en goed zwaar doorzet worden ze volgens mij wel aardig zuur.

 

Kom nou, geen enkele rechter zal dat toch accepteren?

 

Ik mag aannemen dat Okidoki dit, net als ondergetekende, als grapje bedoeld. ;D

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.