• 0

Ik kom er niet uit met de Belastingdienst (tips/ervaringen?)

Goedemiddag HL'ers,

 

Ik zit met een probleem en heb wat advies nodig van iemand die hier mogelijk ervaring mee heeft. Ik heb een geschil met de Belastingdienst, niet zo zeer over het te betalen bedrag maar op de manier waarop. Mijn vorige boekhouder heeft een fout gemaakt in de BTW. Mijn nieuwe boekhouder heeft dit ontdekt en dit aangegeven (in overleg met mij, het bedrag was immers terecht). Ik heb hiervoor nog vooraf contact opgenomen met de BD en gezegd dat dit aangegeven ging worden en dit dus door een fout van mijn vorige boekhouder kwam en ik hier een betalingsregeling voor af wou spreken. Dit kon pas als de aanslag was opgelegd.

 

Prima, dit laten doen en daarna bij de aanslag een brief verzonden voor een betalingsregeling met een voorstel wat ik per maand af kon lossen. Ik kreeg hierop een voorstel terug met dat de termijn hiervoor maximaal 12 maanden is en met het bedrag wat ik per maand moest voldoen. De situatie is echter zo dat de schuld in mijn BV zit (holding) en die compleet leeg is en ook geen bezittingen heeft. Ik ben nu via mijn eenmanszaak als ZZP'er aan de slag bij enkele opdrachtgevers en het bedrag wat ik per maand zou moeten aflossen is al vrijwel het bedrag dat ik per maand verdien (en dan alle kosten nog). Dat is dus onmogelijk voor mij. Dit heb ik ook gezegd tegen de Belastingdienst. Helaas kom ik daarmee geen steek verder en is de betalingsregeling inmiddels ingetrokken en mijn verzoek om toch aan de betalingsregeling te voldoen bij de Directeur van de Belastingdienst ook afgewezen.

 

Ik heb al diverse keren telefonisch contact gehad, de eerstelijns mensen begrijpen het allemaal tot je iemand aan de lijn krijgt die er wat over mag zeggen en die begrijpt het probleem niet. Het enige wat ik er uit krijg is dan laat je alles toch failliet gaan? Dat is een optie natuurlijk en deze overweeg ik dan ook serieus maar het is eigenlijk toch te gek dat als ik prive de schuld van mijn BV wil betalen omdat deze ook gewoon terecht is hier niemand gehoor aan geeft? Ik heb nog nooit een faillisement meegemaakt en ben vooral bang voor de nasleep en problemen die het allemaal oplevert. Liever betaal ik gewoon per maand, alleen dit lijken ze bij de Belastingdienst niet te snappen. Ook vraag ik me af of ze uberhaupt wel faillisement aan kunnen vragen als ze echt de enige schuldeiser zijn?

 

Wachten op de deurwaarder nu is nog een optie en daarmee een betalingsregeling afspreken, alleen dat brengt natuurlijk weer extra hoge kosten met zich mee wat natuurlijk ook erg jammer is.

 

Kan iemand mij hier wellicht wat zinnigs over zeggen over wat wijsheid is? Advocaat inschakelen, faillisement, met de deurwaarder wat afspreken, nog andere mogelijke wegen te bewandelen?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig - voor de omzetbelasting gaat de BD er van uit dat je het apart had moeten zetten. Je hebt het op je rekening gehad, maar je hebt het ergens anders aan uitgegeven - hoe begrijpelijk dat ook kan zijn geweest.

 

Aan de ene kant heeft de BD er geen enkel belang bij dat je failliet zou gaan (integendeel), maar aan de andere kant kunnen ze zelfs over een bedrag van een paar duizend euro zo ontzettend op hun strepen staan dat dat faillissement onvermijdelijk lijkt. Beetje tegenstrijdig.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties hieronder...

Link naar reactie
  • 0

Lastig - voor de omzetbelasting gaat de BD er van uit dat je het apart had moeten zetten. Je hebt het op je rekening gehad, maar je hebt het ergens anders aan uitgegeven - hoe begrijpelijk dat ook kan zijn geweest.

 

Aan de ene kant heeft de BD er geen enkel belang bij dat je failliet zou gaan (integendeel), maar aan de andere kant kunnen ze zelfs over een bedrag van een paar duizend euro zo ontzettend op hun strepen staan dat dat faillissement onvermijdelijk lijkt. Beetje tegenstrijdig.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties hieronder...

 

Inderdaad en dat begrijp ik ook. Alleen dit is een fout welke mijn vorige boekhouder systematisch heeft gemaakt over een omzet van een bepaalde debiteur en mijn nieuwe boekhouder dit met terugwerkende kracht voor de laatste jaren heeft aangegeven omdat hij dit constateerde. Ik kon niets anders natuurlijk dan het er mee eens zijn alleen dat bedrag stond uiteraard niet meer op mijn rekening of apart. Ik hoop dat iemand er inderdaad wat zinnigs over kan zeggen over wat nu handig is, ik zie zelf niet echt meer opties die ik kan proberen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij eerlijk gezegd niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je facturen foutief zijn geweest.

 

Want je praat over 'debiteuren' (dus maakt je facturen - je bent kennelijk niet werkzaam in de detailhandel). Wat is er dan precies gebeurd?

 

 

 

Ik doe affiliate marketing en bouw websites en exploiteer ook zelf websites met inkomsten. Ik stuur dus facturen voor mijn werkzaamheden (websites) en krijg daarnaast maandelijks inkomsten binnen van diverse binnen en buitenlandse bedrijven. Daarnaast krijg ik ook gelden binnen van payment providers voor sites die ik zelf exploiteer. Met dit laatste is het mis gegaan en heeft de vorige boekhouder onterecht aangemerkt als inkomsten waarvoor de BTW al was afgedragen door een affiliate netwerk.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus zoals bijvoorbeeld van Mollie:

 

Je krijgt een overzicht van iDEAL ontvangsten met daarop (bijvoorbeeld):

maand: januari

Excl. BTW: 100,-

BTW: n.v.t.

Totaal: 100,-

 

En vervolgens betalen zij jou 99,- euro (bijvoorbeeld) en krijg je een factuur voor de transactiekosten:

Excl. BTW: 0,83

BTW: 0,17

Totaal: 1,00

 

 

Zoiets dus...?

 

Trouwens behoorlijk gepruts dat de omzet als 'vrij van BTW' behandeld is.

De kunst is natuurlijk nu voor jou om je handen in onschuld te wassen. Als je alsnog iets qua regeling voor elkaar wil proberen te krijgen.

 

(Ik zou niet zo 1-2-3 een oplossing kunnen bedenken.)

 

Link naar reactie
  • 0

Op die manier inderdaad ja. En de nieuwe boekhouder heeft dat dus over de afgelopen jaren waarin dat is gebeurd in 1x aangegeven toen hij zag dat dit fout was. Ik kon natuurlijk niets anders dan er mee akkoord gaan en heb vooraf gebeld met de Belasting en die begrepen het allemaal maar ik kon pas wat afspreken als betalingsregeling nadat ik de aanslag had. Daarna waren ze helaas helemaal niet meer zo flexibel.

Link naar reactie
  • 0

Wie is de betalingsregeling aangegaan? En wie heeft aflossingen betaald? Heb je als privépersoon aan de BV geleend en is vervolgens vanaf een BV rekening betaald of is dat anders gegaan? Een lege BV kan niet betalen. Achterwaartse verliesverrekening, vallen dan misschien nog middelen vrij?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wie is de betalingsregeling aangegaan? En wie heeft aflossingen betaald? Heb je als privépersoon aan de BV geleend en is vervolgens vanaf een BV rekening betaald of is dat anders gegaan? Een lege BV kan niet betalen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

Er is nog niets betaald omdat we het dus niet eens worden over de betalingsregeling. De schuld is aan de BV. Ik zelf wou uit prive deze schuld wel betalen (er gebeuren nu geen activiteiten meer in de BV en is leeg op aandeelhoudersschuld na) en dan zo gelijk de aandeelhoudersschuld een stuk verlagen om in de toekomst de BV op te kunnen heffen.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je dat willen? De praktijk leert ook dat je dat niet kunt, tenminste niet uit maandelijkse inkomsten. Gun het topic een dag of wat dan reageren ongetwijfeld meer specialisten na Peter_CVinfo.

 

Betaal je nu ook vanuit privé de boekhouder van de BV?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je dat willen? De praktijk leert ook dat je dat niet kunt, tenminste niet uit maandelijkse inkomsten. Gun het topic een dag of wat dan reageren ongetwijfeld meer specialisten na Peter_CVinfo.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Nouja meer omdat ik inderdaad wel kan kiezen voor faillisement maar daar het gedoe van niet op mijn nek wil halen. Tenminste, dat denk ik. Ik heb nog nooit in een dergelijke situatie gezeten en het lijkt mij handiger om gewoon te betalen en voor de Belastingdienst om daaraan mee te werken. Blijkbaar niet. Bij een faillisement hebben ze natuurlijk niets gezien er niets te halen valt, wellicht zeggen experts wel dat dat wellicht een verstandigere keuze is. Ik vraag daarom om raad in deze. Volgens de Belastingdienst was dat in ieder geval een betere optie dan akkoord te gaan met een betalingsregeling uit prive.

 

Boekhouder factureert zijn werkzaamheden aan mijn eenmanszaak voor al mijn (lege) BV's en de EZ zelf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat de BV leeg is op een aandeelhoudersschuld na. Bedoel je dat de BV een schuld heeft aan jou of juist andersom? Let op dat als jij nog een schuld hebt aan de BV de curator dit bij een faillissement bij jou komt halen.

 

Let er daarnaast ook op dat je betalingsonmacht schriftelijk meld. Dit heb je al bij de betalingsregeling gedaan maar doe dit nogmaals nu je de betalingsregeling niet na komt. Je loopt anders het risico op bestuursaansprakelijkheid waardoor je bij faillissement alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat de BV leeg is op een aandeelhoudersschuld na. Bedoel je dat de BV een schuld heeft aan jou of juist andersom? Let op dat als jij nog een schuld hebt aan de BV de curator dit bij een faillissement bij jou komt halen.

 

Let er daarnaast ook op dat je betalingsonmacht schriftelijk meld. Dit heb je al bij de betalingsregeling gedaan maar doe dit nogmaals nu je de betalingsregeling niet na komt. Je loopt anders het risico op bestuursaansprakelijkheid waardoor je bij faillissement alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden.

 

Dat is op mij inderdaad, wel is het zo dat in prive nou ook niet echt veel vermogen is anders had ik het bedrag wel direct betaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat de BV leeg is op een aandeelhoudersschuld na. Bedoel je dat de BV een schuld heeft aan jou of juist andersom? Let op dat als jij nog een schuld hebt aan de BV de curator dit bij een faillissement bij jou komt halen.

 

Let er daarnaast ook op dat je betalingsonmacht schriftelijk meld. Dit heb je al bij de betalingsregeling gedaan maar doe dit nogmaals nu je de betalingsregeling niet na komt. Je loopt anders het risico op bestuursaansprakelijkheid waardoor je bij faillissement alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden.

 

Dat is op mij inderdaad, wel is het zo dat in prive nou ook niet echt veel vermogen is anders had ik het bedrag wel direct betaald.

dat mag dan zo zijn, maar bij een faillissement ben je dan nog verder van huis.. die curator komt dan zoals Anouk zegt bij jou en die gaat ook niet zo makkelijk een betalingsregeling van meerdere jaren accepteren..

Als er geen schuld van jou aan de bv was dan zou faillissement wellicht een uitweg zijn, aangenomen dat jou verder niets te verwijten valt als bestuurder.

Maar nu die schuld er wel is schiet je dus niet veel op met een faillissement.. dan is het ee kwestie van door de hond of door de kat gebeten worden..

Het beste is dus toch te blijven aansturen op een betalingsregeling en mogelijk is het zelfs verstandig om gewoon al te gaan betalen, ook al is er formeel geen betalingsregeling, het verkleind in elk geval je schuld.

Heb je wel al reserveringen gemaakt sinds je weet dat je moet gaan betalen?

 

En kun je iets zeggen Om welke orde van grote gaat het? enkele duizenden euro's, enkele tienduizenden euro's? je hoeft het niet exact te noemen maar een indicatie is wel prettig..

 

wat kun je doen om de inkomsten te verhogen zodat het aflossen makkelijker en sneller gaat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment kan je in ieder geval naar de Belastingdienst overmaken het bedrag wat je kan afdragen. Op die manier toon je goede wil.

 

Daarnaast zou ik vragen om een persoonlijk gesprek bij de belastingdienst waarbij je de situatie uitlegt en onderbouwt met financiële stukken. In dit gesprek kan je benadrukken dat er geen opzet is bij het maken van deze fout en dat je dit zelf middels je nieuwe boekhouder hebt gecorrigeerd niet wetende dat je dit binnen 12 maanden moet betalen. Je verzoekt om coulance. Bij een afwijzing graag op papier voor het maken van bezwaar.

 

Het is van belang dat als je geen persoonlijk gesprek voor elkaar krijgt dit dan schriftelijk kenbaar maakt. Dus bezwaar maken tegen betaalregeling en onderbouwen met financiële stukken. Betaal en vraag ondertussen om coulance. Elk bezwaar duurt een aantal weken. Ondertussen blijven aflossen.

 

Als het wordt afgewezen dan kan je kijken wat de Belastingdienst doet. Die start met het geven van boetes. Dat is niet leuk maar ook daar kan je bezwaar tegen maken.

 

Je boekhouder kan en dient in deze kwestie begeleiding te geven. Kijk of er geschoven kan worden met geld of zijn er ergens potjes of kan je lenen om tegemoet te komen. Advocaat is heel duur en ik zou de boekhouder ook vragen om oplossingen te bedenken. Je kan sturen binnen een boekhouding met geldstromen maar dat vraagt wel om goed inzicht en gezien de situatie vraag ik me af of dit er is.

 

Ben je erg ongerust over de situatie ga langs bij een fiscalist en misschien kan je gebruik maken van een gratis advies in deze om de situatie te beoordelen.

 

Veel succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de input allen. Ik ga kijken of ik een afpraak kan regelen nog inderdaad, ondanks dat het al bij de Directeur van de Belastingdienst / afd. Beroep is afgewezen. Kijken of ik er met iemand nog kan uitkomen die ook luistert naar het verhaal en wil meedenken in deze.

 

Anders zal het schuiven worden met geld inderdaad, ik denk dat ik ong. 30% in 1x zou kunnen voldoen maar dat zou wel inhouden dat al het geld uit de EZ overgeboekt moet worden en prive incl. reserves voor BTW voor dit kwartaal, IB die nog betaald moet worden voor januari/mei met uitstel van de 4 maanden. Dat is dus eigenlijk alleen maar het probleem voor nu uitstellen in plaats van werken aan een definitieve oplossing, maar als de BD niet mee wil werken zie ik dat als enige optie. Faillisement is inderdaad zo te lezen geen optie gezien aandeelhoudersschuld.

 

Bedrag is overigen in de xx duizend. Geen tonnen schuld dus, maar ook niet een bedrag dat ik nu als zelfstandige welke voor enkele opdrachtgevers werkt even vandaag kan overboeken aan ze.

 

Of een betalingsafspraak maken met de deurwaarder gezien dat nu de volgende stap zal zijn, maar met weer hogere kosten. Ook geen ideale optie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een heel goed idee om opnieuw contact te zoeken!

 

Ik zou dan als ik jou was ook benadrukken (laat een kopie van zo'n afrekening van Mollie of dergelijke zien, zou ik zeggen!) dat je er van overtuigd was dat de BTW voor je geregeld werd door de 'organisatie' en dat jouw ex-boekhouder kennelijk er de ballen van begreep, waandoor je nu in deze situatie beland bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ga ik doen Peter, helaas is het zo dat de mensen die ik spreek die niks concreet kunnen beslissen steeds aan de telefoon begrijpen dat ik van mijn inkomsten dit bedrag niet in eens of niet in de max. 12 maanden kan betalen maar degene die wel kunnen beslissen dit niet doen.

 

Ik had destijds ook een klacht ingediend tegen de betreffende medewerker van de ontvanger omdat ik vond dat terwijl ik uit prive dit bedrag zou willen betalen maar ze hier niet mee akkoord gingen en ik vond dat ze niet mee wouden werken ("dan ga je maar failliet"). Maar daar konden ze niks mee, wel gaf die medewerker weer aan dat de max. termijn niet 12 maanden is en er eigenlijk geen maximale termijn is en er voor een betalingsregeling ook wel langere regelingen lopen dan 12 maanden. Daar willen ze echter bij de ontvanger weer niks van weten echter.

 

Het is een beetje een lastige zaak (dat zegt mijn boekhouder ook) en het lijkt alsof ik gewoon even een juiste medewerker moet hebben die even meedenkt. Ik wil gewoon betalen, dat is het probleem niet. Ook de extra rente en kosten. Ik heb geen bezwaar tegen de aanslag alleen het kan niet in een keer omdat het over de laatste jaren in 1x is berekend en het al de laatste jaren niet voor de wind gaat en er geen reserves zijn opgebouwd.

Link naar reactie
  • 0

Even een zijweg. Je schrijft dat je nog meer (lege) BV's hebt, waarvoor je vanuit de eenmanszaak nog kosten maakt. Is het dan niet zaak om onnodige kosten voor instandhouding zo snel mogelijk te stoppen? En kosten te splitsen en factureren aan de juiste rechtsvorm?

 

Kan je nieuwe boekhouder het totaalplaatje overzien?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Die kosten zijn nihil. Ik heb ooit hier een hoop activiteiten in uitgevoerd en deze zijn nu geheel leeg op aandeelhoudersschuld na wat of schuld aan de holding. Dat is ook de reden dat ik ze niet op kan heffen. Sinds enige tijd zitten hier geen activiteiten meer in, alle crediteuren (m.u.v. nu dit met de BD) zijn betaald. Reden dat ik ze niet op kan heffen is die aandeelhoudersschuld, die wil ik aflossen (vandaar ook mijn voorstel om dit vanuit prive aan de BV te betalen) zodat ik ze in de toekomst op kan heffen. Gezien ze zo leeg zijn als wat kost dat per kwartaal een uur of iets werk, dat beetje tijd word gefactureerd aan de EZ omdat daar nu als enige omzet in zit.

 

 

Ik kan die (lage) kosten natuurlijk wel aan de desbetreffende BV laten factureren maar de boekhouder wil natuurlijk ook zijn geld, dus dan zal ik ze alsnog uit prive moeten overboeken naar de BV. Voor dat uurtje werk dat het nu is lijkt het mij makkelijk/niet zo'n probleem dat dit gewoon bij de factuur bij de EZ geteld word gezien daar winst is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het raadzaam om je direct tot het belastingkantoor van je regio te wenden. Ik krijg de indruk dat je nu telkens met de telefonische ondersteuning ergens te komen, maar in mijn ervaring werken brieven naar de belastingdienst, zeker bij dit soort complexe uitzonderingen, veel beter. Het komt dan in ieder geval bij de juiste regio terecht en die hebben in dat opzicht meer mogelijkheden dan het callcenter dat er vooral is voor eenvoudige vragen. Mijn tip zou dus zijn om een uitgebreid schrijven (wellicht nagekeken door boekhouder en een jurist) te maken waarin je alles op een rijtje zet en vervolgens een voorstel doet dat zo dicht mogelijk tegen die 12 maanden aan ligt.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook gewoon beginnen met betalen.

Vergeet niet dat de belastingdienst gebonden is aan allerlei wettelijke regels (en verplicht is om je daarover te informeren). Als ze maximaal 12 maanden uitstel kunnen geven zal dat ongetwijfeld (wettelijk) kloppen. Als je zeer regelmatig aflost hoeft dan weer niet te betekenen dat men direct actie onderneemt als die 12 maanden termijn wordt overschreden, dan gelden weer andere regels en overwegingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.