• 0

Bedrijfsauto overzetten naar prive

Ik heb een eenmanszaak.

Ik koop een auto. Bedrag excl. btw is € 9.915,11 en de btw bedraagt € 1.983,89.

Nu wil na aankoop de auto overzetten naar prive. Is dit mogelijk?

 

Er zijn 2 opties:

1. btw heb ik terug gevorderd

2. btw heb ik niet terug gevorderd

 

Wat is nu verstandig om te doen?

 

Wat ik van de dealer begreep is dat ik de btw terug vorder en daarna de auto verkoop aan mijzelf. Ik draag dan de btw weer af. dus eigenlijk komt de btw dan op 0. Hierna gaat de auto van de balans af.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Acceptatie voor zakelijk is makkelijker. Dus vandaar deze tussenstap nodig is.
Daar kan ik mij weinig bij voorstellen. Voor wie ? ... de autodealer ?

 

Wie als eenmanszaak een auto koopt, komt de registratie daarvan op persoonlijke titel te staan ... niet op de bedrijfsnaam van deze eenmanszaak. Ik hoop dat die autodealer een goede boekhouder heeft ... Je kunt je auto niet aan jezelf verkopen!

 

Als de autodealer het nodig vindt om een factuur op naam van de eenmanszaak te zetten, neem dan die factuur gewoon niet in je boekhouding op en daarmee niks gestuntel met btw. Je kunt de factuur zo nodig vanaf de zakelijke rekening betalen en als een privé-opname in de administratie verwerken ... ook niks mis mee.

 

Ik weet het ... allemaal aannames. Maakt het daarom niet te moeilijk en leg eerst de reden(en) uit en stel dan je vragen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ik heb de reden net uitgelegd.

Acceptatie zakelijk is makkelijker dan prive. Prive worden je huidige schulden mee gerekend. Zakelijk heb je sneller een acceptatie.

 

Ik vind onderstaande opmerking wel erg nuttig.

"Als de autodealer het nodig vindt om een factuur op naam van de eenmanszaak te zetten, neem dan die factuur gewoon niet in je boekhouding op en daarmee niks gestuntel met btw. Je kunt de factuur zo nodig vanaf de zakelijke rekening betalen en als een privé-opname in de administratie verwerken ... ook niks mis mee."

Link naar reactie
  • 0
Acceptatie zakelijk is makkelijker dan prive. Prive worden je huidige schulden mee gerekend.
Dus toch geen goede boekhouder.

 

Om aan alle verwarring een einde te maken ... Jij, in privé en in zaken, bent de eenmanszaak, of beter gezegd, de eenmanszaak dat ben jij.

 

Zakelijk heb je sneller een acceptatie.
Acceptatie voor wat en door wie? Betekent dat dat je de aankoop van de auto laat financieren? Als dat het geval is, dan wordt er wel degelijk naar de totale schuldenlast gekeken. Ik weet het ... weer een aanname ... dus toch maar goed en volledig de redenen uitleggen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij legt Nedzhibe de vinger precies op de juiste plek.

De Eenmanszaak en jij 'privé' zijn hetzelfde.

 

De kredietwaardigheid van TS privé en TS zijn Eenmanszaak is gelijk.

Volgens mij zou een autodealer of leasemaatschappij er zo naar moeten kijken.

 

Anders zou toch iedereen die een mooie auto wil kopen (maar het 'privé' niet kan betalen) daar een Eenmanszaak voor aanmaken?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Toch is het zo als Joost schreef. Ze vroegen alleen nar de jaarcijfers.

Ik gun je natuurlijk van harte die auto.

Maar of het verstandig is om een auto van bijna €10.000 te kopen als je ook nog privé schulden hebt weet ik niet. Stel dat je niet meer aan de betalingsverplichtingen kunt voldoen dan kun je niet 'privé' en de Eenmanszaak uit elkaar houden. Daarom zijn er regels.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Anders zou toch iedereen die een mooie auto wil kopen (maar het 'privé' niet kan betalen) daar een Eenmanszaak voor aanmaken?

Tja, je zou het verwachten. Maar wat Joost zei, is ook mijn ervaring. Ik zag bij een ondernemer (in behoorlijk slecht weer) dat hij vervolgens gewoon vrolijk even een lease-auto 'deed'. Vond de familie zóó leuk! :/ Dit was overigens nog maar een paar jaar geleden.

 

De kredietmaatschappij keek alleen naar de jaarstukken van wat voorgaande (betere) jaren. En de verkopende garage adviseerde zelfs om het via de zaak te laten lopen, zodat er geen BKR-check zou zijn. Die laatste had er trouwens weer belang bij dat het krediet er door kwam, omdat hij met twee voeten in de modder stond. Enerzijds wilde hij natuurlijk die auto kunnen verpatsen, maar anderzijds verdiende hij ook weer een kickback-fee van de bank vanwege het aansmeren van het krediet om diezelfde auto te kunnen laten betalen door de klant...

 

Hoewel je natuurlijk van mijlenver ziet aankomen hoe dat is geëindigd, kon het de bank uiteindelijk niet echt veel bommen. Die hebben de auto opgehaald en de waarde van die auto weggestreept tegen de nog openstaande lening. No harm done, toch? De klant heeft natuurlijk in de tussentijd alleen niet echt veel meer gehad dan een dure huurauto met fiscale bijtelling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Even voor mijn beeldvorming: Gaat het in dit topic nu om een de aanschaf van een auto, of om 'lease'?

Of noem jij een auto met een lening kopen 'leasen'? Joost heeft het ook over leasen.

 

Ik had begrepen dat TS de auto in één aankoop had gekocht (voor die € 9.915,11 plus btw)

Als het een leaseauto is kan je die toch niet zomaar uit je bedrijf doorverkopen (aan jezelf)?

Ik denk dat de leasemaatschappij daar niet mee akkoord gaat.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Even voor mijn beeldvorming: Gaat het in dit topic nu om een de aanschaf van een auto, of om 'lease'?
Vooralsnog wordt mijn beeldvorming door een dikke laag mist ernstig beperkt. Ik heb het woord 'lease' door vragensteller ook nog niet horen vallen. Vandaar mijn eerder gedane verzoek om goed en volledig de redenen uit te leggen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.