• 0

VOF overnemen en een BV van maken

Goedenavond,

 

Ik heb een vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Mijn compagnon en ik willen graag een handelsonderneming overnemen, dit is een vof van een echtpaar. Zij willen ivm leeftijd verkopen.

 

Nu willen mijn compagnon en ik liever een BV oprichten. We hebben dan wel allebei 50% van de aandelen maar keren dan niet evenveel salaris uit omdat we niet evenveel uren in het bedrijf kunnen steken.

 

Ons plan is de voorraad over te nemen (uiteraard nadat we hier heel zorgvuldig door heen zijn gelopen) van ongeveer 200k, een klein beetje inventaris van 5k en goodwill (nog nader te bepalen).

 

De beginbalans wordt dan als volgt:

 

ACTIVA 1 januari 2016 PASSIVA 1 januari 2016

€ € € €

 

Immateriële vaste activa Eigen vermogen

Goodwill 100.000 Kapitaal -

Achtergestelde lening 100.000

Materiële vaste activa 100.000

Inventaris 2.500

Computers 2.500

5.000 LANGLOPEND VREEMD VERMOGEN

Lening bank 205.000

VLOTTENDE ACTIVA

Voorraden 200.000 KORTLOPENDE SCHULDEN

Crediteuren -

Vorderingen Rekening courant -

Handelsdebiteuren - Omzetbelasting -

Waarborg - -

-

 

Liquide middelen -

305.000

305.000

 

 

We willen namelijk voorstellen om de goodwill als achtergestelde lening op te nemen.

 

Nu mijn vragen:

 

- de vof blijft in deze constructie voortbestaan (hierin zit een bedrijfspand met hypotheek wat wij niet willen overnemen bijvoorbeeld) maar hoe gaat het dan met de handelsnaam? Kunnen wij deze gaan gebruiken voor de BV?

- hoe gaat het met het personeel? Het echtpaar wil graag dat wij dit personeel overnemen, hier staan we ook voor open. Moeten wij het personeel een nieuw contract aanbieden in de BV?

- hoe gaat het met de debiteuren en crediteuren? Moet je deze vanaf de overname data in de VOF laten zitten?

- waarschijnlijk willen we de expertise van het echtpaar nog een paar keer inhuren. Kunnen zij dan factureren vanuit de VOF?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

- de vof blijft in deze constructie voortbestaan (hierin zit een bedrijfspand met hypotheek wat wij niet willen overnemen bijvoorbeeld) maar hoe gaat het dan met de handelsnaam? Kunnen wij deze gaan gebruiken voor de BV?

Ja, want die naam neem je over

- hoe gaat het met het personeel? Het echtpaar wil graag dat wij dit personeel overnemen, hier staan we ook voor open. Moeten wij het personeel een nieuw contract aanbieden in de BV?

Die arbeidsovereenkomsten gaan van rechtswege over, dus je hoeft niet eens nieuwe contracten aan te bieden, hoewel het vaak wel nuttig kan zijn, omdat vaak de invulling van dienstverbanden niet voldoende vastgelegd zijn.

- hoe gaat het met de debiteuren en crediteuren? Moet je deze vanaf de overname data in de VOF laten zitten?

Dat ligt eraan wat je daarover afspreekt. Als je die ook overneemt, dan kun je die ook in de BV opnemen. Op het moment dat je de debiteuren informeert over de overname zijn ze verplicht aan de BV te betalen, de crediteuren kun je niet verplichten, maar zullen in de regel geen probleem hebben met een overname, tenzij er betalingsachterstanden zijn.

- waarschijnlijk willen we de expertise van het echtpaar nog een paar keer inhuren. Kunnen zij dan factureren vanuit de VOF?

Uiteraard kan dat.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt StevenK voor je snelle reactie!

 

Nog een paar vragen:

Welke naam krijgt de VOF dan? Als wij de handelsnaam overnemen in de BV?

Dat bepalen jullie samen met de verkopers als onderdeel van de overeenkomst.

De arbeidsovereenkomsten gaan van rechtswege over omdat wij goodwill betalen voor de handelsnaam van de VOF?

Jullie zetten de onderneming, gedreven door de VOF, voort en dan is er in beginsel sprake van 'overgang van onderneming', wat leidt tot overgang van de arbeidsovereenkomsten.

Link naar reactie
  • 0

Jullie zouden kunnen kiezen voor een activa-passiva transactie. Bij een activa passiva transactie kan je de onderdelen van de onderneming aanwijzen die je nodig bent.

 

 

Hebben jullie al nagedacht over de financiering? Ik zie erg veel vreemd vermogen staan. Deze balans zal een normale bank niet financieren namelijk.

 

Waar wordt de 100.000 euro goodwill voor betaald?

 

Als je in de BV structuur gaat werken. Werk dan altijd met een werkmaatschappij en gescheiden personal holdings. Dit scheelt namelijk fiscaal en is ook handig mocht er door onenigheid toch een vennoot/aandeelhouder afhaken.

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie al nagedacht over de financiering? Ik zie erg veel vreemd vermogen staan. Deze balans zal een normale bank niet financieren namelijk.

 

Waar wordt de 100.000 euro goodwill voor betaald?

De € 100.000 goodwill wordt gefinancierd met een achtergestelde lening. Aangezien dat ook nog gepaard gaat met een "voorstel", zou dat een achtergestelde lening van de verkoper kunnen zijn:

We willen namelijk voorstellen om de goodwill als achtergestelde lening op te nemen.

€ 100.000 goodwill = € 100.000 achtergestelde lening

 

€ 200.000 voorraad + € 5.000 vaste activa = € 205.000 banklening

 

Klinkt bijna als een huiswerkopgave.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie al nagedacht over de financiering? Ik zie erg veel vreemd vermogen staan. Deze balans zal een normale bank niet financieren namelijk.

 

We hebben helaas geen eigen vermogen. Zie jij nog andere mogelijkheden?

 

Waar wordt de 100.000 euro goodwill voor betaald?

De € 100.000 goodwill wordt gefinancierd met een achtergestelde lening. Aangezien dat ook nog gepaard gaat met een "voorstel", zou dat een achtergestelde lening van de verkoper kunnen zijn:

We willen namelijk voorstellen om de goodwill als achtergestelde lening op te nemen.

€ 100.000 goodwill = € 100.000 achtergestelde lening

 

€ 200.000 voorraad + € 5.000 vaste activa = € 205.000 banklening

 

Klinkt bijna als een huiswerkopgave.

 

 

 

Klinkt inderdaad bijna als een huiswerkopgave en daarom leek het mij ook te simpel maar meer kan ik er niet van maken? We zijn nu in de fase om de goodwill te bepalen. Dat blijkt erg lastig. Hebben jullie hier nog een tip voor?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie al nagedacht over de financiering? Ik zie erg veel vreemd vermogen staan. Deze balans zal een normale bank niet financieren namelijk.

 

 

 

Wij zijn niet in het bezit van Eigen Vermogen. Is er nog een andere manier om deze overname te realiseren? Vandaar dat wij ook aan een achtergestelde lening denken bij de verkoper voor het bedrag van de goodwill.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je in de BV structuur gaat werken. Werk dan altijd met een werkmaatschappij en gescheiden personal holdings. Dit scheelt namelijk fiscaal en is ook handig mocht er door onenigheid toch een vennoot/aandeelhouder afhaken.

 

 

 

Ik zie hier de fiscale voordelen niet van?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier de fiscale voordelen niet van?

Bij toekomstige verkoop van het bedrijf is de waardestijging dan onbelast vanwege de deelnemingsvrijstelling van de Holding.

En je hoeft je winsten niet direct uit te dividenden: je kunt ze ook oppotten in je holding. Dat levert belastinguitstel en daarom liquiditeitsvoordelen op. Zoiets doe je niet in de risicosfeer van de werkmij

 

Daarnaast is het ook om ander ander risicotechnische en praktische redenen verstandig: de DGA's kunnen dan in hun respectievelijke holdings zelf zaken als hoogte salaris (binnen bepaalde grenzen uiteraard) , leningen, leaseauto's en pensioen etc regelen zonder dat dit invloed heeft op de andere DGA.

 

Niet voor niets luidt de stelregel: 1 BV is géén BV

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier de fiscale voordelen niet van?

Bij toekomstige verkoop van het bedrijf is de waardestijging dan onbelast vanwege de deelnemingsvrijstelling van de Holding.

En je hoeft je winsten niet direct uit te dividenden: je kunt ze ook oppotten in je holding. Dat levert belastinguitstel en daarom liquiditeitsvoordelen op. Zoiets doe je niet in de risicosfeer van de werkmij

 

Daarnaast is het ook om ander ander risicotechnische en praktische redenen verstandig: de DGA's kunnen dan in hun respectievelijke holdings zelf zaken als hoogte salaris (binnen bepaalde grenzen uiteraard) , leningen, leaseauto's en pensioen etc regelen zonder dat dit invloed heeft op de andere DGA.

 

Niet voor niets luidt de stelregel: 1 BV is géén BV

 

 

 

Duidelijk! Dank!

Heb je ook nog een tip voor de bepaling van de goodwill? Of is dat echt wat de gek er voor geeft? Winsten de afgelopen jaren waren:

 

2011 35k

2012 40k

2013 37k

2014 100k

2015 125k

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk! Dank!

Heb je ook nog een tip voor de bepaling van de goodwill? Of is dat echt wat de gek er voor geeft? Winsten de afgelopen jaren waren

Niet mijn expertise, wel een tip: staar je niet blind op de winst alleen: houd bij de waardebepaling ook rekening met de arbeidsinspanning van de vennoten zelf. Een winst van 125K lijkt mooi, maar daar moet jullie arbeidsbeloning nog vanaf: jullie werken tenslotte niet gratis neem ik aan!

Wat resteert is de echte overwinst die de waarde van de onderneming bepaalt ( maar waarde is nog steeds iets anders dan prijs)

 

Mijn advies: ik zou bij deze overname toch een fiscalist inschakelen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook nog een tip voor de bepaling van de goodwill? Of is dat echt wat de gek er voor geeft? Winsten de afgelopen jaren waren:

 

2011 35k

2012 40k

2013 37k

2014 100k

2015 125k

 

Om de goodwill te kunnen bepalen zul je onder andere een actuele balans moeten hebben per overnamedatum. Houd daarbij in het achterhoofd dat een verkopende partij cijfers altijd zo florisant mogelijk wil weergeven en dat dus bezittingen mogelijk hoger en schulden mogelijk lager gewaardeerd zijn.

 

Winstcijfers uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst. Er zal dus ook een reële prognose opgesteld moeten worden wat er in de toekomst verwacht wordt. Houd er ook rekening mee dat je cijfers moet normaliseren. Dit wil zeggen de kosten en opbrengsten die bij een normale bedrijfsvoering aan de orde zijn dienen opgenomen te zijn en geen uitzonderingen van incidentele kosten en opbrengsten. Bij een VOF dient inderdaad ook de arbeidsbeloning van de eigenaar er nog af te gaan, alvorens de goodwill te bepalen. Je zou moeten nagaan wat een reële arbeidsbeloning voor een directeur/eigenaar in jouw branche is. Op dit moment is er daarom nog niet aan te geven of de goodwill te hoog of te laag is daarom.

 

Heb je ook nagedacht over bijvoorbeeld een due dilligence alvorens een bod uit te brengen?

 

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder op weg heb geholpen.

 

Groet,

Richard Overweg

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sterre,

 

Zou je nog even willen reageren op mijn vraag over de due dilligence? Dankjewel.

 

Groet,

Richard Overweg

 

Wij hebben de volledige jaarrekeningen van 2011, 2012, 2013, 2014 gekregen. We hebben ook toegang gekregen tot het boekhoudpakket. We kunnen dus alles inzien qua boekhouding. Ook hebben we alle contracten mogen inzien (dit zijn er niet veel en niet langdurig). Voegt een due dilligence onderzoek dan nog meer toe? Hoeveel kost dat ongeveer?

Link naar reactie
  • 0

 

Wij hebben de volledige jaarrekeningen van 2011, 2012, 2013, 2014 gekregen. We hebben ook toegang gekregen tot het boekhoudpakket. We kunnen dus alles inzien qua boekhouding. Ook hebben we alle contracten mogen inzien (dit zijn er niet veel en niet langdurig). Voegt een due dilligence onderzoek dan nog meer toe? Hoeveel kost dat ongeveer?

 

Dat hangt ervan af. Een due dilligence onderzoek is er op gericht om dieper te graven dan alleen de jaarrekening. Het hangt er ook vanaf hoeveel inzicht jullie nu al in de cijfers hebben. Zijn er bijvoorbeeld van alle balansposten specificaties. Hoe is de omzet opgebouwd. Hoe is het personeelsbestand opgebouwd, zijn er veel mensen in vaste dienst etc etc. Dit zijn slechts enkele zaken waar je naar kan kijken en over rapporteren bij een due dilligence. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Daarom is het ook lastig aan te geven wat een due dilligence moet kosten. Ik heb due dilligences meegemaakt van 1 dag en van een week of twee weken.

 

Als het een onderneming is van enige omvang, verwacht ik altijd dat er bij een due dilligence onderzoek punten naar voren zullen komen die van belang zijn voor de te betalen prijs voor een onderneming. Het kan dus zeker van belang zijn. Je krijgt dan meer zekerheid omtrent de betrouwbaarheid van de jaarrekening. Afhankelijk van wie de jaarrekening opgesteld heeft, kan je er namelijk later altijd achter komen dat er fouten in zitten. Als dit grote fouten zijn die in de onderhandeling mee hadden moeten worden genomen, dan is dat een beetje jamer. Een due dilligence is er dus in eerste instantie op gericht om met de stofkam door de boekhouding te gaan en alle onjuiste posten te elimineren en vervolgens ook te kijken naar het acceptabel zijn van waarderingsgrondslagen en grondslagen voor de resultaatbepaling. Vervolgens probeer je ook inzichtelijk te krijgen wat de kostenstructuur is van een onderneming. Zijn er kosten waar je direct op kunt besparen, zijn er veel contracten waar je aan vast zit etc etc. Dit kan allemaal bepalend zijn voor de prijs, of naar aanleiding van onderzoek kan je ook allerlei andere niet financiële risico's tegenkomen die ook overwogen moeten worden of onderhandeld moeten worden. Wat ik voor de kosten heb beschreven geldt omgekeerd ook voor de omzet. En zoals ik in mijn vorige post al aangaf zal de balans ook nagegaan worden op juistheid (in dit geval niet te hoog) van bezittingen en volledigheid van schulden (in dit geval niet te laag). Verder zal ook nog fundamentele analyse uitgevoerd kunnen worden door middel van verbandscontroles, cijeranalyse en chiffre d'affaires.

 

Dit is een eerste heel globale opzet,

 

Groet,

Richard Overweg

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

We zijn nog steeds bezig met de overname... het is niet zomaar een beslissing, dat blijkt!

 

Nog een vraag:

 

Een BV ipv een vof lijkt het beste bij ons te passen.

Echter ons salaris zal teveel op de winst van een BV drukken omdat je verplicht bent om 44.000 euro pp uit te betalen. Bovendien kunnen we dan geen gebruik meer maken van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

 

Echter, wij gaan niet allebei evenveel uren werken. In een BV kunnen we dat prima doen, we lenen allebei hetzelfde bedrag bij de bank en we verdelen de aandelen 50/50. Het salaris wordt dan naar rato uitbetaald.

 

Hoe kunnen wij dit doen in een VOF? We willen wel allebei hetzelfde bedrag lenen bij de bank en in de VOF stoppen. Naar mijn idee zou de winst dan ook 50/50 moeten worden verdeeld, we nemen hetzelfde risico. Maar hoe kunnen we de verhouding in het aantal uren verwerken?

 

Er zijn toch vast meer mensen die met dit "probleem" te maken hebben gehad. Ik snap dat dit niet of minder speelt in een vof van een echtpaar ;).

 

Ik ben benieuwd of iemand mij hierbij kan helpen! Vast bedankt weer!

Link naar reactie
  • 0

Dat kan door een 'voorwinstverdeling' toe te passen: Als de winst is vastgesteld, wordt daarvan eerst een deel als vergoeding voor de stand op de kapitaalrekening en/of een vergoeding op basis van gewerkte uren verdeeld. Wat dan (eventueel) nog overblijft, wordt op 50/50-basis verdeeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
VOF OVERNEMEN EN EEN BV VAN MAKEN

Om nog even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag danwel topic titel: je neemt niet zozeer de VOF over, maar je richt een nieuwe VOF of BV op en je neemt bepaalde onderdelen van een bestaande VOF over. Het is dus niet zo dat je de VOF overneemt en daarna omvormt tot een BV. Het echtpaar kan kiezen om hun VOF voort te laten bestaan (bijvoorbeeld voor advieswerk of andere activiteiten) of deze te staken en netjes af te hechten.

 

Door selectief over te nemen bespaar je jezelf een aantal risico's. Aan de andere kant wordt deze selectievrijheid beperkt door de verplichtingen die de overgang van de onderneming met zich meebrengt, zoals door Steven genoemde overgang van de medewerkers.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

ronaldinho en Ron bedankt voor jullie antwoord!

 

Het klopt inderdaad dat we een aantal dingen van de balans van de huidige vof gaan overnemen. We willen de voorraad overnemen tegen 70% van de balanswaarde op 31-12-2016. We willen inventaris overnemen voor 20K en wel betalen 50k goodwill.

 

We willen graag 15 juni een intentie verklaring tekenen. Wij kunnen dan per 1 oktober onze baan op gaan zeggen (voor 1 aug dus) en ons voorbereiden op de nieuwe uitdaging!

 

Nog wel een vraag waar we tijdens de onderhandelingen tegenaan zijn gelopen: het concurrentiebeding. De verkoper wil een termijn van 3 jaar afspreken. Dat leek ons in eerste instantie redelijk maar nadat we er goed over nagedacht hadden lijkt het ons niet helemaal reëel. Wij betalen bijna 300K voor het bedrijf en de verkopers kunnen over 3 jaar weer een zelfde bedrijf gaan beginnen en weer zaken gaan doen met de oude leveranciers en afnemers. Waardoor de prijzen bij de leveranciers waarschijnlijk zullen stijgen en de verkoopprijs zal dalen?

 

Aan de andere kant weet ik dat een concurrentie beding in de praktijk (bij de rechter) slechts 1 jaar zal gelden bij een verhouding werknemer / werkgever. Zal dat hier anders zijn? Omdat er sprake is van een andere verhouding?

 

Hebben jullie hier ervaring mee? Of een tip voor?

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

ronaldinho en Ron bedankt voor jullie antwoord!

Graag gedaan!

 

De verkoper wil een termijn van 3 jaar afspreken. Dat leek ons in eerste instantie redelijk maar nadat we er goed over nagedacht hadden lijkt het ons niet helemaal reëel.

De verkoper geeft aan te willen verkopen "wegens leeftijd", maar toch de deur op een kier zetten om over drie jaar weer te beginnen. Ervaar je dat in het geval van deze verkoper als een reëel risico?

 

Aan de andere kant weet ik dat een concurrentie beding in de praktijk (bij de rechter) slechts 1 jaar zal gelden bij een verhouding werknemer / werkgever. Zal dat hier anders zijn? Omdat er sprake is van een andere verhouding?

Bij een bedrijfsovername gelden andere regels. In deze uitspraak wordt gezegd:

 

Voor wat betreft de duur van een non-concurrentiebeding is het uitgangspunt van de Commissie dat wanneer het beding uitsluitend betrekking heeft op goodwill, een non-concurrentiebeding in het algemeen gerechtvaardigd is voor een periode van maximaal twee jaar. [eiser] c.s. heeft echter gesteld dat in het onderhavige geval ook sprake is geweest van kennisoverdracht tussen partijen, zodat ook volgens de uitgangspunten van de Commissie een beding met een looptijd van maximaal 3 jaar aanvaardbaar is.[gedaagde ] c.s. heeft deze stelling onvoldoende gemotiveerd weersproken, zodat de looptijd van het beding geen reden is om het beroep van [eiser] c.s. op het beding als onaanvaardbaar aan te merken.

 

Je kunt proberen een langere termijn af te spreken, maar dat brengt het risico met zich mee dat het concurrentiebeding nietig is, waardoor er helemaal geen concurrentiebeding meer geldt. Als je van mening bent dat de voorgestelde 3 jaar een risico vormt voor je onderneming, zou je dat kunnen verdisconteren in de prijs.

 

We willen de voorraad overnemen tegen 70% van de balanswaarde op 31-12-2016.

(...)

Wij kunnen dan per 1 oktober onze baan op gaan zeggen (voor 1 aug dus) en ons voorbereiden op de nieuwe uitdaging!

Heb je gecontroleerd of de voorraden courant en verkoopbaar zijn, in overeenstemming met de waardering op de balans? Heb je er ook rekening mee gehouden dat je uitgaat van een de balanswaarde per 31-12-2016 maar de onderneming pas gaat drijven vanaf 1 oktober, dus bijna een jaar later? Klopt de waarde dan nog danwel is die 30% "korting" voldoende om dat te dekken?

 

Voorraden verouderen sneller dan je zou denken. Houdbaarheidsdata, ongedierte en vocht zijn niet het enige. Denk ook aan trends en leveranciers die met een nieuwe verpakking of nieuw product komen waardoor de klant jouw spullen niet meer blieft. Ook een viraal artikel op Facebook of test van de Consumentenbond kunnen we waarde van de voorraad vernietigen in de tussenliggende periode. Dat risico mag zich ook verdisconteren in de prijs, het is immers ook een risico voor de verkoper zolang het nog zijn eigendom is.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Heb je gecontroleerd of de voorraden courant en verkoopbaar zijn, in overeenstemming met de waardering op de balans? Heb je er ook rekening mee gehouden dat je uitgaat van een de balanswaarde per 31-12-2016 maar de onderneming pas gaat drijven vanaf 1 oktober, dus bijna een jaar later? Klopt de waarde dan nog danwel is die 30% "korting" voldoende om dat te dekken?

 

Voorraden verouderen sneller dan je zou denken. Houdbaarheidsdata, ongedierte en vocht zijn niet het enige. Denk ook aan trends en leveranciers die met een nieuwe verpakking of nieuw product komen waardoor de klant jouw spullen niet meer blieft. Ook een viraal artikel op Facebook of test van de Consumentenbond kunnen we waarde van de voorraad vernietigen in de tussenliggende periode. Dat risico mag zich ook verdisconteren in de prijs, het is immers ook een risico voor de verkoper zolang het nog zijn eigendom is.

 

 

Excuses, hier was ik misschien niet helemaal duidelijk. We zullen het bedrijf uiteindelijk pas per 01-01-2017 overnemen. De balanswaarde van de voorraad meten we dan op 31-12-2016. We zullen voor die tijd nog een keer door de voorraad gaan... we hebben dit nu ook al meerdere keren gedaan. We hebben lijsten gehad met de ouderdom van de voorraad en de omloopsnelheid. Al met al komen we dan uit op 30% "korting". Jij denkt echter gezien de praktijk dat dit nog aan de lage kant is? Wij vinden dit namelijk ook een heel lastig punt. Gelukkig geven de eigenaren ons de ruimte om zodra de intentieverklaring is getekend om mee te beslissen met het aankopen van de voorraad voor de komende tijd. Waarschijnlijk komt dit neer op het feit dat wij vanaf 1 augustus (op onze vrije dagen) alvast mee zullen lopen tijdens het inkoop proces.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We zullen het bedrijf uiteindelijk pas per 01-01-2017 overnemen. De balanswaarde van de voorraad meten we dan op 31-12-2016. We zullen voor die tijd nog een keer door de voorraad gaan...

Mijn excuses, ik meende balanswaarde eind afgelopen jaar, maar het is nu nog 2016! Ik loop een beetje voor geloof ik ;)

 

Goed dat je die zekerheid hebt ingebouwd, want dat punt probeerde ik de maken in mijn vorige reactie.

 

Je uitleg geeft wel een ander punt. Er is al een prijs bepaald, er wordt in juni een intentieovereenkomst getekend... maar pas daarna ga je de voorraad opnieuw waarderen, eind dit jaar. Aan de ene kant heel verstandig maar aan de andere kant een risico. In de overeenkomt moet dat wel goed zijn uitgewerkt, want het lijkt me niet de bedoeling dat je er toch aan vast zit als je geen overeenstemming bereikt over de uiteindelijke waardering van de voorraad. En het lijkt me ook niet de bedoeling dat het afketst als je geen overeenstemming bereikt over de uiteindelijke waardering van de voorraad. Dat geeft beide partijen namelijk ook allerlei mogelijkheden om er toch vanaf te zien, door de voorraadwaardering bewust te frustreren. Kun je op voorhand komen tot een overeenkomst waarin de regels van het waarderingsspel zijn uitgewerkt, zodat de uitkomst wat voorspelbaarder is en het beide partijen zekerheid biedt?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.