• 0

Format voor boekhouding op Mac (Numbers)

Een paar maanden geleden, was ik op zoek naar een mooi format voor de boekhouding. Bij voorkeur voor numbers.

 

Ik vond alleen een geschikt format voor excel. Die heb ik gebruikt en overgezet naar numbers. Dit werkt toch niet lekker. Niet alle functies werken juist en de laadtijd is lang.

 

Nu ben ik wederom op zoek naar een geschikt format voor de boekhouding, maar dan dus voor numbers.

 

Ik meen dat ik hier wel eens een topic ben tegengekomen met een mac optie, maar ik kan dit nu niet meer terugvinden.

 

 

Zijn er meer mensen hier die met numbers werken voor hun boekhouding?

Is er een goed werkend format beschikbaar? Of moet ik toch zelf opnieuw aan de slag?

 

 

PS:

Ik zoek op dit moment geen boekhoudpakket / software. Mocht dat veranderen, dan vind ik die draadjes op dit forum zonder problemen... ;D

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Ik werk nu sinds 2013 in Numbers en Pages, nadat ik mijn administratie sinds 1993 in Appleworks had gedaan. In principe heb je maar een paar files nodig.

 

1. Inboeken (nummervolgorde) verkoop-facturen met kwartaal-totalen. (handig voor BTW-aangiftes) (Numbers-eigen Template)

 

2. Inboeken(nummervolgorde) inkoop-rekeningen met kwartaal-totalen. (handig voor BTW-aangiftes) (Numbers-eigen Template)

 

3. Kasoverzicht (Numbers)

 

4. Voor mijn eigen gemak houdt ik ook doorlopend een liquiditeitsoverzicht (eigen Template) bij, waarin ik meteen mijn eigen administratie-nummering verkoop/inkoop verwerk. Zodoende kan en hoeft mijn boekhouder alleen een eindejaarscontrole te doen.

 

5. W/V-rekening (Numbers eigen Template) waar ik alleen de eindgetallen maar hoef in te vullen.

 

6. Kolommenbalans (Numbers eigen Template) waar ik alleen maar de eindgetallen hoef in te vullen en waarin de automatische cellen "geblokkeerd" zijn, zodat je die niet kunt "overschrijven".

 

7. Facturen in Pages. Ik heb ze per klant, voorbewerkt met alles erop wat de klant regelmatig koopt. Ik vul dus alleen de aantallen in na levering en maak text "wit" van de overige artikelen, zodat dat niet wordt meegeprint. (eigen Template)

 

8. Leverbonnen in Pages incl. verzend-labels. (eigen Template)

 

Ik hoef gelukkig geen 1000en facturen per jaar te verwerken. De files zijn relatief gemakkelijk zelf te maken. Wat is precies je probleem?

Link naar reactie
  • 0

Als je een beetje kunt programmeren, schud je die templates inderdaad zo uit de mouw. Alles goed formuleren zodat je geen afrondfouten introduceert en veel controle berekeningen toevoegingen om tikfouten te traceren.

Wij hebben ook de gehele boekhouding in Numbers staan. Die files zitten echter zo vol met bedrijfsspecifieke elementen dat het niet – of met heel veel moeite – door te geven is.

 

Naar kant en klare templates heb ik nooit gekeken. Voor de grotere Duitse markt is het misschien gemakkelijker om templates te vinden. (En dan zelf de termen terug in het Nederlands zetten)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie ideeën. Het probleem is dat mijn huidige format niet goed werkt, omdat het eigenlijk voor excel gemaakt is.

 

Ik wil nu graag een goed format opstellen dat ik nog lang kan gebruiken (zolang ik nog geen softwarepakket gebruik). Beter is echter nog om een bestaand format te gebruiken, zodat het mij veel werk scheelt en ik geen belangrijke dingen kan vergeten.

 

Daarbij maakt het me niet uit of het een bestaande template is die ik ergens kan downloaden, of iemand met een goed zelfgemaakt format dat hij of zij wil delen.

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Je zit daarvoor op het verkeerde forum. Op www.mac4dummies.nl (forum) kan ik je wat soepeler helpen en meer op detail ingaan. Ik denk dat het voor een algemeen ondernemersforum HL, te specifiek is.

 

Ik heb ook een tijdje met macro's en koppelingen gewerkt. Maar die zijn niet betrouwbaar. Het moet wel mogelijk zijn om wat met Applescript te doen.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel er oplossingen zijn voor een boekhouding voeren op een Mac, blijft het toch een van de zwakke punten van het Apple platform. Ik ken genoeg creatieve bedrijven waar alles en iedereen op een Mac werkt, maar ze nog één PC-tje hebben staan voor hun Exact, Afas, of ander PC boekhoudpakket. Het probleem is dat jij het wel voor elkaar krijgt, maar je dan nog steeds moet samenwerken met een boekhouder of accountant die bijna altijd een PC heeft.

 

Het doet mij als Apple developer pijn in het hart, maar op het vlak van boekhouding heb je bij een Mac wat minder mogelijkheden.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dat is nu helemaal geen probleem meer Hans. Je kunt nu in Numbers gewoon met een xls-file blijven werken en die doorlopend ook automatisch als xls-file blijven updaten. Maar omdat de TS het over traag openen had van Numbers en Pages, speelt er wat meer. Daarom verwees ik ook naar het mac-forum. Dat zijn heel andere details-problemen.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel er oplossingen zijn voor een boekhouding voeren op een Mac, blijft het toch een van de zwakke punten van het Apple platform.

 

Pakket downloaden en op een PC zetten klinkt toch echt gedateerd. Houd boek in de cloud, werkt altijd en direct op verschillende media.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor het meedenken. Het is overigens echt een probleem voor specifiek dat bestand:

 

Ik gebruik Numbers voor heel veel zaken en dit is nooit traag: ook niet voor de meest uitgebreide berekeningen. Maar dus wel in dat bestand.

 

Ik heb het huidige format bijgesloten, ter indicatie. Ik moest het bestand daarvoor wel weer (terug)converteren...

Boekhoudtemplate_kopie.xlsx

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Er kan al heel veel door een bedrijfs-account (of meerdere) aan te maken in iCloud. Dan kan de secretaresse de gezeglijke agenda beheren en krijgen de ingezetenen automatisch afspraak-signalen. Maar natuurlijk ook voor financieel beheer door administrateur/directie e.d.

 

Ik heb even naar je template gekeken en wat me opvalt is dat je alles bent gaan combineren en koppelen. Dat heb ik expres niet gedaan. In jouw geval bevat elke cel een formule met verwijzing naar een andere tabel. Ik denk dat die situatie de zaak zo vertraagt. Ik heb de zaak meer uit elkaar getrokken in verschillende spreadsheets en dus niet in verschillende bladen in één spreadsheet, die interactief met elkaar moeten werken. Ik zie ook het voordeel nog niet van jouw opzet, omdat je in principe evenveel invult als ik.

Misschien kun je het al sneller maken door enkel en alleen de totalen met elkaar te laten kruisen op de verschillende bladen en niet elke cel.

Link naar reactie
  • 0

Online boekhouden is natuurlijk dé oplossing voor veel Mac/PC problemen.

 

 

Er bestaan geen Macproblemen. :P

 

Ik heb 'gewoon' Office op mijn Mac staan en doe mijn boekhouding al jaren in 'in the cloud' in jawel, excel. Dropbox werkt onafhankelijk van je besturingssysteem en dus ook gewoon op Apple. Nadat Apple is gestopt met iDisk ben ik overgestapt op Dropbox omdat je daar (net als in iDisk kon, maar in iCloud niet meer) gewoon bestanden in alle software in kunt hangen. En die bestanden ook kunt delen met niet-Apple gebruikers. ;D

 

Hoewel ik al sinds 1990 een verstokte Apple gebruiker ben, vind ik Excel (voor 3 boekhoudingen, die heel anders in elkaar zitten dan die in de bijlage en waar automatisch alle totalen voor BTW en IB-aangiften uitkomen) en Word (concentratiemodus!) gebruikersvriendelijker dan de laatste versies van Numbers en Pages. Ere wie ere toekomt: hoewel Keynote het voor mij ruimschoots van PPT wint, heeft Microsoft momenteel voor deze boekenschrijver toch echt een gebruikersvriendelijkere versie van zijn tekstverwerker dan Apple. (heb zelfs op een van mijn Macs de vorige versie van Pages gehandhaaft) En vind ook hun spreadsheet makkelijker werken.

 

@webwinkelmeerwaarde: Sorry dat ik jouw draadje verder heb vervuild met nog een reactie die geen antwoord geeft op jouw vraag. Maar blijf moe worden van de vooroordelen die mensen maar blijven hebben over dat Apple minder geschikt zou zijn om op te boekhouden. Je kunt net als Windowsgebruikers Microsoftproducten kopen en je kunt ook klant worden bij alle serieuze (online) boekhoudpakketten. Maar ja, dan moet je nadat je een berg geld hebt uitgegeven aan een Mac ook nog een beetje geld gunnen aan een ander bedrijf. En dat is waar nogal wat Applegebruikers moeite mee lijken te hebben. Niet zeggende dat jij dat ook hebt hoor. ;)

 

Tot zover mijn 2 centen, succes met je boekhouding

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

PS voor als je hem zelf gaat verbeteren: heb jij echt een kantine? En (verkeers)boeten mag je al jaren niet meer door je bedrijf laten betalen. Ik heb in mijn boekhouding alleen de kostenposten zoals die in de aangifte IB moeten worden ingevuld. (stuk of 6/7) In elk geval veel minder dan nu in jouw lijstje staan. In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, gelden er geen 'vormvereisten' voor je boekhouding voor de Belastingdienst. Er moet alleen bepaalde informatie in worden opgeslagen die controleerbaar zijn.

Je mag de manier waarop je je opbrengsten en kosten verdeelt en hoe je dat noemt helemaal zelf bepalen. Als je zelf iets gaat maken of aanpassen is het dus handig dat zo te doen dat het voor jou het handigst en meest overzichtelijk is.

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar blijf moe worden van de vooroordelen die mensen maar blijven hebben over dat Apple minder geschikt zou zijn om op te boekhouden. Je kunt net als Windowsgebruikers Microsoftproducten kopen en je kunt ook klant worden bij alle serieuze (online) boekhoudpakketten.

Hé jammer nou, er is niks leukers dan een avondje zeuren over Mac versus PC. Net zoiets als Ajax - Feyenoord ;D

Ik ben zelf misschien een beetje gekleurd in deze discussie omdat ik woon in Leusden en onze trots is Afas. Die doen echt niet aan Mac OS. (Bas, je mag me altijd bellen)

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Mac OS is al 11 jaar passé..... In 1986 kocht ik mijn Apple IIc uiteraard met Appleworks erop. Twee jaar later een Mac SE en toen kon ik er ook mijn technische tekenen op maken. In 1986 ben ik begonnen de administratie van de peuterspeelzaal erop te knallen incl. de loonadministratie. Dat kon toen nog....... Microsoft kwam pas in 1988 met "Works" en later is dat opgesplitst in de bekende "Word" en "Excell" en "Powerpoint".

 

Persoonlijk vind ik Pages en Numbers "draken" van programma's. Je kunt duidelijk zien en merken dat er mensen aan hebben gewerkt met een Adobe-achtergrond. De poging om het daarmee juist onderscheidend te maken is jammerlijk mislukt. Apple had veel beter een nieuwere versie van Appleworks kunnen maken, maar destijds gingen er al geruchten over geheime afspraken tussen Apple en Microsoft over dit onderwerp. MS heeft in die tijd ook in Apple geïnvesteerd en mogelijk zelfs van de ondergang gered. Dit item heeft nog tot op het sterfbed van Steve Jobs gespeeld.....

 

De andere afsplitsing (database) vanuit Appleworks is tot Filemaker verworden. En dat is wel een heel goed programma, dat geheel cross-over tussen Mac en PC werkt.

 

Even over de opmerking van Karen betreffende een "kantine". Elk bedrijf c.q. onderneming heeft facilitaire kosten.Het is dan ook beter en duidelijker om een kostenpost "facilitair" aan te maken, waarin je schoonmaakmiddelen e.d. kunt boeken. Als je personeel hebt, ben je natuurlijk verplicht om een rustruimte aan te bieden en dat zou een kantine kunnen zijn. Maar meestal wordt ook dan die kosten onder "facilitair" geboekt.

Link naar reactie
  • 0

Pages en Numbers zijn inderdaad minder dan ze vroeger waren. Om één interface op de PC en iPad/iPhone te kunnen creëren, hebben ze er twee jaar geleden veel zinvolle functies uitgegooid. Ik heb de update dan ook een jaar uitgesteld. Ik mis nog steeds een heleboel zinvolle functies die vroeger wel in Appleworks zaten.

 

Excel is inderdaad veel bruikbaarder voor complexere spreadsheets en voor de prijs hoef je het ook niet echt te laten. Dat ik zelf Numbers gebruik is meer een principe kwestie, als mac fanaat van het eerste uur, dan een verstandige keuze.

 

Zelf maak ik al 25 jaar, tot volle tevredenheid, alle facturen aan met Filemaker. Hieraan zijn databases met klantgegevens en productgegevens gekoppeld. Filemaker indexeert de facturen ook goed, zodat ik, met goede zoekcriteria, binnen een paar seconden elke factuur van de laatste 25 terug kan vinden.

 

Voor de boekhouding produceert Filemaker weekoptellingen met btw. Die weektotalen moet ik nog wel handmatig overzetten naar de boekhouding.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn 3 parallelle versies geweest van Appleworks. Die voor de Mac is mede ontwikkeld vanuit ClarisWorks.Van beiden de versies "5" waren geschikt t/m MacOS 8 en werkten fantastisch stabiel inclusief de macro-functie. De ontwikkelaars van CW hebben later ook Filemaker ontwikkeld.

 

Ik heb een versie (5) van CW gehad die ook zowel op de Mac als op de PC draaide en waarvan de files ook gewoon uitwisselbaar waren. Dit was natuurlijk tegen het zere been van MS en "moest" gestopt worden. Het is wel fijn dat er dan nog een Filemaker is overgebleven die op beide platforms werkt en ook fantastische oplossingen biedt, die heel veel mensen nog nooit hebben leren kennen. Filemaker is wel in een apart bedrijf ondergebracht, om dezelfde ontwikkeling te voorkomen. Er zijn nog steeds veel (oude) Mac-gebruikers die maar al te graag willen dat die gasten een ClarisWorks voor OSX uitbrengen. Dat zal nu wel te complex geworden zijn, want dan moet Apple bekennen dat de afsplitsing met Numbers en Pages, een farce is gebleken. Er is zelfs een petitie over geweest op een bepaalde site.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reacties

(en leuke geschiedenislessen ;D)

 

Ik zie dat dit format nog iets algemener is dan mijn huidige versie. Een aantal posten heb ik verwijderd en aangepast. Ik heb inderdaad geen kantine :D

 

 

Aangezien ik tot nog toe geen beter format heb gezien, denk ik dat ik het beste gewoon overnieuw kan beginnen. De dingen die ik gebruik zal ik er dan terug in zetten, andere zaken niet.

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Als ik Numbers opstart, openen meteen een 20tal spreadsheets (boekhouding/facturen) en die worden in ca de kwart van de tijd geopend als jouw complexe file. Ik neem aan dat je de files dan ook op je iPad bijwerkt en dan zal het helemaal een lang feestje zijn om hem te openen......

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat excel template heeft meer fundamentelere fouten, behalve het heel traag zijn. Ook als ik in excel inlaad is het traag en dat is inderdaad niet nodig als je nadenkt over de setup. Zeker bij een template dat qua opzet relatief simpel is.

 

Boekhoudkundig klopt het echter niet en dat is veel kwalijker. Na delingen moet je altijd op twee cijfers afronden als je met de boekhouding werkt, anders introduceer je afrondfouten. De btw wordt nu in 6 cijfers achter de komma uitgerekend. Deze getallen worden opgeteld en bij de optelling worden slechts twee decimalen getoond, maar de rest van de decimalen blijft onzichtbaar aanwezig.

 

As je op die manier programmeert heb je gegarandeerd een paar cent afwijking bij optelling van honderd getallen.

 

Bij zo'n fundamentele fout in een boekhoud template, zou ik ook geen vertrouwen in de rest hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op ondernemersforum Higherlevel. Heb je de comments bij dit filmpje op YouTube ook gelezen? Of kun je jouw gebruikerservaringen delen?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.