• 0

BV (holding) opheffen met nog deelneming in andere BV

Beste Leden,

 

Ik kon het zo 1,2,3 niet terug vinden op dit forum.

 

Ik ga mijn BV opheffen daar ik gestopt ben met ondernemen. Vanuit deze BV heb ik ook aandelen in 2 andere BV's bij 1ste BV: 5% en bij de 2de BV: 20%

 

Kan ik mijn BV gewoon opheffen en aangeven aan de andere 2 BV's waar ik een deelneming in heb dat ze mogen doen met de aandelen wat ze willen?

 

Bij beide BV's gebeurt niet heel veel spannends en zal niemand van de aandeelhouders daar interesse hebben om ze te kopen.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Mvg,

 

Bram

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ga ook ten rade bij je accountant.

 

Iedereen op deze site weet dat je voor een BV meestal geen accountant nodig hebt (slechts zelden zelfs).

 

Dat je niet controleplichtig bent betekent niet dat het bij bepaalde onderwerpen niet raadzaam kan zijn een accountant in te schakelen. Juist ook in het geven van advies kan een accountant zeker een waarde hebben voor je bedrijf. Al zeg ik niet dat dat in deze casus het geval is.

 

Zelf werk ik zelfstandig als boekhouder/belastingconsulent. Daarnaast ook nog als assistent accountant op een accountantskantoor in loondienst. Bij bepaalde onderwerpen klop ik ook bij de accountant voor advies aan. Er zit nu eenmaal verschil in niveau van opleiding.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zit nu eenmaal verschil in niveau van opleiding.

 

En vooral niet te vergeten: De tarieven!

 

Dat komt o.a. door de veel hogere kosten die een accountant heeft, bijvoorbeeld om aan alle wettelijke eisen te voldoen (denk bijvoorbeeld aan de pas door jou aangehaalde 'bewaarplicht' en 'dossiervorming' in een ander topic) en verplichte lidmaatschappen.

 

Vele MKB ondernemers zitten niet op hogere tarieven te wachten, behalve wanneer het nodig is.

Wanneer de accountant nodig is dus, want er zijn veel fiscale intermediairs met ruim voldoende (en op vele gebieden veel meer!) kennis dan een willekeurige accountant.

 

Maar het is natuurlijk fijn dat jij hier opkomt voor het beroep van de accountant.

Echter is het wel zo dat het toch vaak "muggen schieten met kanon" is voor de gemiddelde ondernemer.

 

Overigens is het ook wel zo dat je helaas ook een hoop prutsers hebt tussen de "boekhouders", dus je moet wel bijvoorbeeld op referenties van collega-ondernemers e.d. afgaan als je niet met de deksel op je neus wil eindigen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik mijn BV gewoon opheffen en aangeven aan de andere 2 BV's waar ik een deelneming in heb dat ze mogen doen met de aandelen wat ze willen? Bij beide BV's gebeurt niet heel veel spannends en zal niemand van de aandeelhouders daar interesse hebben om ze te kopen.

Beste Bram,

 

Ik kan uit je bericht niet aflezen of je zelf veel of weinig ervaring met boekhouden hebt.

Maar vanuit mijn ervaring met het beëindigen van een BV wil ik een advies geven.

Het liquideren van een BV is (bijna) nooit een 'eenvoudig klusje'. Ook als er niet 'heel veel spannends gebeurt'. Er komen altijd nog last-minute dingen naar boven die jij of je boekhouder goed moeten overdenken en soms zelfs voorleggen aan de Belastingdienst. Er wordt echt een eindafrekening gemaakt, de boeken worden gesloten en die moeten gewoon kloppen.

 

Mijn advies is dus om het in ieder geval niet zelf te doen, maar voor te leggen aan een goede boekhouder. Die kan dan eventueel weer de hulp van een accountant inroepen.

 

Succes met alles!

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

OFF topic

assistent accountant

Onbegrijpelijk dat de beroepsgroep accountant deze titels toelaat! Laat staan deze mbo-opleiding, want het geeft begripsverwarring.

 

ONTOPIC

Maar om op deze casus in te gaan, lijkt het me dat TS wil stoppen met de BV omdat het in stand houden van deze BV hem teveel kost. Als hij naar een accountant MOET gaan, dan is hij nog duurder uit terwijl het in stand houden van de BV in principe niets hoeft te kosten (als hij het zelf doet) of zeer weinig als hij het door iemand laat doen.

 

De kosten van het opheffen van de BV lijkt mij vele malen hoger dan het in stand houden.

Maar dat is mijn mening en als TS wil weten hoe en wat, mag hij gerust contact opnemen met mij.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
Vanuit deze BV heb ik ook aandelen in 2 andere BV's bij 1ste BV: 5% en bij de 2de BV: 20%

 

Kan ik mijn BV gewoon opheffen en aangeven aan de andere 2 BV's waar ik een deelneming in heb dat ze mogen doen met de aandelen wat ze willen?

 

Bij beide BV's gebeurt niet heel veel spannends en zal niemand van de aandeelhouders daar interesse hebben om ze te kopen.

 

Dat zijn allemaal aannames of inschattingen. Laat je eerst adviseren en bij groen licht kun je aandelen aanbieden. Of zoiets?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag Bram,

 

Jouw holding heeft aandelen in 2 andere BV's. Je kunt jouw holding dus niet zomaar liquideren zonder dat er eerst actie ondernemen is tav die twee dochter BV's. Sterker nog, de kvk zou jouw holding niet eens kunnen uitschrijven omdat deze niet leeg en vereffend is, dat is, als ze daar scherp op zijn.

 

In de statuten van de beide dochter BV's zal waarschijnlijk opgenomen zijn dat als jij voornemens bent jouw holding BV te liquideren dat je dan eerst de aandelen die jouw holding BV houdt in de dochters moet aanbieden aan de overige aandeelhouders. Beter bekend als aanbiedingsplicht.

 

Als je dus van je holding af wilt, dan moet je de regels van de statuten volgen en de aandelen in de beide dochters eerst aanbieden aan de andere aandeelhouders. Dat mag, bij een 'lege' BV, gewoon tegen nominale waarde of een symbolische euro.

 

Als de dochters niet 'leeg' zijn, dan zul je moeten opletten wat de waarde van jouw aandelen is. Gezien het gebrek aan info daaromtrent kan ik daar verder niets over zeggen.

 

Maar zorg dus wel dat je de formele route volgt. Als zij de aandelen niet willen kopen dan kun je voorstellen dat de dochter BV's de eigen aandelen voor 1 euro inkopen. Of anders een notaris vragen hoe je van je aandelen 'afkomt'.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.