• 0

Betaling vanaf België naar China

Hallo forum,

 

Dit is mijn eerste post. Bij deze ook alvast even mijn waardering uitdrukken voor dit fantastische forum.

 

We zijn onze eerste stappen aan het zetten naar importeren van goederen. Daarbij komen heel wat puzzels en vraagstukken kijken, waaronder deze:

 

Mijn vraag is hoe het best, lees voordeligst, vanaf België een betaling te verrichten naar een Chinese leverancier. Ik kan redelijk wat informatie terugvinden her en der, maar een duidend antwoord is moeilijk te vinden.

 

Misschien belangrijk om weten, de vertrouwensrelatie is er.

 

Het gaat om ongeveer $18.000 dat in China moet terecht komen. Is het interessant om eerst dollars te kopen en te storten op onze dollar rekening? Of gewoon meteen een internationale overschrijving verrichten?

 

De bank zou me €16.850 rekenen voor die $18.000 op onze dollar rekening, dan nog overmaken met kosten... De koers geeft op datzelfde ogenblik €16.580 aan. Hier hebben we toch al een aardig verlies van €270... Dit doet me de zaak wel wat grondiger bekijken, zeker naar toekomstige transacties toe.

 

Een tweede luik: kan dit bedrag in één keer worden overgemaakt? Of beter in schijven omtrent extra kosten en administratie aan Chinese zijde?

 

Kortom, wat zijn jullie ervaringen, werkwijzen, meningen en ideëen?

 

Dank en groet,

Bart.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedendag,

 

Ik doe regelmatig betalingen naar China, dit gaat net zo eenvoudig als een binnenlandse betaling.

 

LET HIER OP ! Vul alles correct in, Chinese bedrijven hebben vaak hele lange namen....als er maar iets niet klopt houdt de bank in China het geld vast en wordt het retour gestort, alleen haalt de bank vaak hun kosten voor de trabsactie vanaf zodat je minder terugkrijgt dan dat je hebt overgeboekt.

 

Mijn bank in NL rekent € 6,- transactiekosten naar China....dat zijn de kosten niet.

 

Succes !

 

Robin Besselink / Trizor

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Robin voor je antwoord. We hebben het eerder al gedaan voor kleinere bedragen, en dat werkte inderdaad heel vlot. En ja, goed op de lettertjes letten...

 

Wat met de dollar koersen? Ben je daarmee aan de slag? Kan het interessant zijn om een dollar rekening te gebruiken en deze dollars hier al aan een 'voordeel' tarief te kopen om vanuit deze rekening over te schrijven? Of werk je steeds met de koersen (en kosten) die de banken in China hanteren?

 

Mvg,

Bart.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bart,

 

Mijn ervaring is dat het loont een dollarrekening te openen als je zeer regelmatig importeert uit China.

 

Mijn bank raadde het af aangezien zo'n rekening ook niet gratis is.

 

Ik importeer een paar keer per jaar uit China

 

De dollar / eurokoers is niet heel erg positief, maar daar staan weer lage tranportkosten tegenover.

 

In Januarie gaan de tarieven scheepsvracht trouwens weer omlaag.

 

Hou rekening met Nieuw jaarin China in Februarie, dan ligt veel productie stil !

 

Groet Robin

Link naar reactie
  • 0

Dag Robin,

 

Dank voor de extra tips. We hebben reeds een dollar rekening, dus dat is alvast geen issue meer. Ik heb het idee om nu rechtstreeks over te schrijven vanaf euro's en heb gelijktijdig de wisselkoers met kosten opgevraagd bij de bank. Zo kan ik vergelijken als de betaling is gebeurd. De dollars waren aan gewoon tarief toch wel heel duur. Ik zal het resultaat van de vergelijking nog posten hier...

 

Voorts heb ik ook een aanvraag lopen om de meest voordelige dollarprijs die de bank kan bieden te koppelen aan de dollar rekening. Benieuwd wat dat geeft...

 

En bestellen, rekeninghoudend met nieuwjaar in China? Die les hebben vorig jaar reeds proefondervindelijk geleerd :-)

 

Mvg,

Bart.

Link naar reactie
  • 0
…Of werk je steeds met de koersen (en kosten) die de banken in China hanteren?

 

Volgens mij gaat jouw bank je euros in dollars omzetten en maakt dat over. Dus maakt het niets uit of je de dollars eerst op de eigen dollar rekening stort, of dat je direct van je euro rekening betaalt.

 

De dollar rekening heeft wel voordeel in het uitsluiten van risico bij lange levertijden. b.v.: Je maakt nu prijsafspraken in euro met je klant op basis van de huidige wisselkoers, maar je moet je leverancier pas over 3 maand in dollar betalen als de goederen geleverd worden. Dan kun je nu alvast voor dat bedrag dollars naar je dollarrekening overmaken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je al langer zaken doet met die firma zou je ook kunnen overleggen over prijzen in Euro's.

De ontvangende partij zet die dollars ook gewoon direct om in CNY, dus nodeloos een keer extra wisselen is gewoon geldverspilling. Desnoods betaal je in euro's tegen de dagwaarde van de dollar.

Link naar reactie
  • 0

@Eric

De bank hier stort gewoon door zonder eerst te wisselen. Het omzetten zou gebeuren door de bank van bestemming. De kosten hangen dan af van wat deze bank rekent. Onze bank heeft hierover geen controle, dat is althans wat ze me vertelden.

 

@Tonino

Dat is een goed plan. Even terugkoppelen met de leverancier, hier wordt inderdaad geld verspild. Dank je voor de tip!

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt !

 

Je voert bij de betaling vanaf je Nederlandse rekening de aantal dollars in en op je rekening wordt het aantal euros van je rekening afgeboekt.

 

De huidige wisselkoers staat dan bij de afboeking op je eigen rekening.

 

Ik heb vorige week 23,- Usd moeten betalen naar China en er werd iets meer als € 21,- van mijn rekening afgeboekt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.