• 0

Inboeken van verkregen subsidie

Onlangs heb ik een subsidie ontvangen voor het aanbieden van een trainee-programma voor mensen uit de regio. Vanuit de subsidie krijg ik een vast bedrag, met de voorwaarde dat ik iemand in dat trainee-programma en minimaal een jaarcontract aanbiedt. Dat heb ik gedaan en het subsidiebedrag in 1x ontvangen. Deze subsidie dekt ongeveer de helft van de personeelskosten. Echter hoe boek ik die subsidie nu in?

 

Als je iets koopt en je krijgt daar subsidie over, dan is het relatief simpel volgens mij. Je trekt dan subsidie af van het aankoopbedrag. Hier gaat het echter over iemand die een jaar lang bij mij werkt. Ben ik dan verplicht die subsidie in de boekhouding ook over die 12 maanden te verdelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Onlangs heb ik een subsidie ontvangen voor het aanbieden van een trainee-programma voor mensen uit de regio. Vanuit de subsidie krijg ik een vast bedrag, met de voorwaarde dat ik iemand in dat trainee-programma en minimaal een jaarcontract aanbiedt. Dat heb ik gedaan en het subsidiebedrag in 1x ontvangen. Deze subsidie dekt ongeveer de helft van de personeelskosten. Echter hoe boek ik die subsidie nu in?

Ik denk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Er zullen ook verschillende manieren zijn waarop mensen dit zullen verwerken.

 

Wat je zou kunnen doen, is die subsidie simpelweg direct als positieve opbrengst boeken ("Opbrengst loonkostensubsidie" in de 8-groep bijvoorbeeld), al is het ontvangen van die subsidie niet echt een bron van inkomsten, maar meer een vergoeding voor kosten. Wat ik zelf wel heb gedaan, is zo'n subsidie boeken als negatieve loonkosten ("Loonkostensubsidie" in de 4-groep).

 

Bij je aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting moet je sowieso zowel je loonkosten ("Lonen en salarissen") als de daarbij behorende subsidie ("Ontvangen uitkeringen en subsidies") bij elkaar invullen, dus misschien is het handig om ook in je boekhouding die twee bij elkaar te houden. Dus zowel brutoloonkosten als loonkostensubsidie in de 4-groep.

 

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk er zelf voor kiezen om de opbrengst van die subsidie niet in één keer in de winst te laten vallen, maar uit te smeren over de (eerste) 12 maanden van het dienstverband waarop die subsidie betrekking heeft. Dit kun je doen door het volledige subsidiebedrag bij ontvangst eerst te boeken op "Vooruitontvangen bedragen" in de 1-groep, en vervolgens maandelijks 1/12e van het bedrag in de winst te laten vallen door het naar de (negatieve) kostenrekening "Loonkostensubsidie" te boeken. De loonkosten en loonkostensubsidie lopen daarmee voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting synchroon.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.