• 0

Aankoop nieuwe bestelbus, hoe verlies opnemen in aangifte?

Ik verzorg zelf de boekhouding van de startende onderneming van mijn man. We hebben de aangifte inkomstenbelasting over 2014 geheel zelf kunnen doen. Echter nu doet zich een situatie voor waarbij ik toch niet geheel kan achterhalen hoe ik dit straks dien op te nemen in de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers over het jaar 2015. Ik heb getracht te zoeken op internet maar vind eigenlijk alleen antwoorden over hoe dit te boeken in een boekhoudprogramma. Hier werk ik niet mee, dus blijft het antwoord voor mij toch wat onduidelijk.

 

Ik hoop dat iemand antwoord weet op onderstaande situatie: (genoemde bedragen zijn excl. BTW).

 

- Bestelbus gekocht op 1 juli 2014 voor € 1984,- Wordt alleen zakelijk gebruikt, verklaring belastingdienst aanwezig.

- Geen recht op investeringsaftrek aangezien totaalbedrag investeringen onder € 2300,- lag.

- Restwaarde na 5 jaar = € 0,-

- Afschrijving 2014 = € 198,-

- Bij materiële vaste activa is boekwaarde einde boekjaar 2014 = € 1786,-

- Andere bestelbus gekocht op 18 december 2015 voor € 9500,-

- Inruil oude bestelbus € 350,-

- Bedrag is door autobedrijf in mindering gebracht op factuur, dus € 9500 - € 350 = €9150.

- € 1786 - € 350 = verlies van € 1436,-

 

Waar dien ik dit bedrag van € 1436,- te vermelden in aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers? Kan dit bedrag gewoon volledig afgeschreven worden? Dus bij afschrijvingen 2015 in de w&v-rekening het bedrag van € 1436,- vermelden? Of moet ik het verlies elders aangeven?

 

Kan de nieuwe aangeschafte auto dan in de boeken komen te staan met een aanschafwaarde van € 9500,- onder materiële vaste activa en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?

 

Aangezien er sprake is van een startende onderneming mag er vrijwillig afgeschreven worden echter wil ik in 2015 € 0,- afschrijven van de € 9500, omdat wij het afschrijving-bedrag willen bewaren voor 2016. Moet ik dan in de aangifte aangeven dat ik vrijwillig wil afschrijven met een bedrag van €0,-?

 

Ik hoop dat ik bovenstaande duidelijk heb omschreven. Ik hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Iris

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

- Bestelbus gekocht op 1 juli 2014 voor € 1984,- Wordt alleen zakelijk gebruikt, verklaring belastingdienst aanwezig.

- Geen recht op investeringsaftrek aangezien totaalbedrag investeringen onder € 2300,- lag.

- Restwaarde na 5 jaar = € 0,-

- Afschrijving 2014 = € 198,-

- Bij materiële vaste activa is boekwaarde einde boekjaar 2014 = € 1786,-

- Andere bestelbus gekocht op 18 december 2015 voor € 9500,-

- Inruil oude bestelbus € 350,-

- Bedrag is door autobedrijf in mindering gebracht op factuur, dus € 9500 - € 350 = €9150.

- € 1786 - € 350 = verlies van € 1436,-

OK, dat is een duidelijke riedel cijfers. ;)

 

Wat betreft de verkoop van de eerste bus: je blijft gewoon netjes afschrijven tot het moment van verkoop. Je hebt die auto de 1e van de maand gekocht, dus ik ga er even van uit dat je ook elke 1e van de maand op die auto afschrijft.

 

In 2014 had je dan 6 x 33,07 =~ 198 euro afschrijving (is dus goed gegaan). Voor 2015 heb je dan nog eens 12 x 33,07 =~ 397 euro afschrijving. De boekwaarde van de auto bedraagt op 18 december 2015 afgerond 1.399 euro. Je krijgt verder nog 350 euro voor die auto terug. Dat betekent dat je per saldo 1.039 euro verlies op die oude bestelbus maakt. Dit verlies boek je niet op (extra) afschrijvingen, maar op bijvoorbeeld buitengewone lasten (of - negatieve - buitengewone resultaten).

 

Wat betreft het willekeurig afschrijven op die nieuwe bus: dat is inderdaad mogelijk! Je mag er voor kiezen om juist minder af te schrijven in een bepaald jaar in plaats van méér of alles ineens. Je moet dan volgens mij wel recht hebben op de startersaftrek in het jaar waarin je dan juist extra wilt afschrijven (2016). Je zet die bus verder bij aanschaf op de balans onder materiële vaste activa voor 9.500 euro (en dus niet voor 9.150 euro).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt verder nog 350 euro voor die auto terug. Dat betekent dat je per saldo 1.039 euro verlies op die oude bestelbus maakt. Dit verlies boek je niet op (extra) afschrijvingen, maar op bijvoorbeeld buitengewone lasten (of - negatieve - buitengewone resultaten).

 

Ik kom toch nog even terug op de situatie: Moet ik die € 350,- die wij hebben ontvangen voor de oude auto nog ergens opnemen in de aangifte? Bijvoorbeeld bij buitengewone resultaten?

 

Met vriendelijke groet,

 

Iris

Link naar reactie
  • 0
Ik kom toch nog even terug op de situatie: Moet ik die € 350,- die wij hebben ontvangen voor de oude auto nog ergens opnemen in de aangifte? Bijvoorbeeld bij buitengewone resultaten?
Inruilen is hetzelfde als verkopen.

Doorgaans maakt een factuur voor de levering van een bestelbus ad. 350 euro en brengt 21% btw in rekening. Bij een inruil is de koper en verkoper hetzelfde bedrijf of persoon en blijft de eigen factuur ... only god knows why ... meestal achterwege. De factuur van de verkoper moet je dan uitsplitsen.

 

memo: wanneer er op de (bestel)auto nog een rest-bpm rust dan moet je deze rest-bpm eerst van het netto verkoopbedrag aftrekken om de btw te kunnen berekenen. Je berekend namelijk geen belasting (btw) over een andere belasting (bpm).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Nedzhibe: Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag gaat niet over de aangifte omzetbelasting, maar aangifte inkomstenbelasting. Toch bedankt voor je reactie.

 

Inmiddels heb ik ook al antwoord op mijn vraag wat te doen met de € 350,- (kwartje is inmiddels vanzelf gevallen ;D)

Link naar reactie
  • 0

@Nedzhibe: Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag gaat niet over de aangifte omzetbelasting, maar aangifte inkomstenbelasting.

Mijn antwoord ook ... echter het een gaat met het andere gepaard ... en dat vergeten velen nog wel eens.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.