• 0

generieke kortingscode voorziening op balans?

Hoi,

 

ik ben van plan om voor onze webshop een generiek kortingscode uit te geven (dus geen waardebonnen) maar 10% korting/ 10 euro korting op je eerste bestelling.

 

Nu vertelt mij een fiscalist dat ik hier een voorziening voor moet treffen op de balans maar dit lijkt met niet te kloppen omdat het geen waardebon is maar korting.

 

Fiscalist: "Kortingsbonnen in welke vorm dan ook vertegenwoordigen een waarde die daar thuis hoort en vooraf gewaardeerd moet worden als zijnde “mogelijk nog te maken kosten”. Korting is niet simpelweg een min-post op je bon of factuur, het zijn kosten die verantwoord moeten worden.

 

Als je waardebonnen uitgeeft genereer je dus ‘potentiele, nog te maken kosten’ die pas later werkelijk geëffectueerd worden. Omdat je dit van te voren weet zijn wij volgens Titel 9 Boek 2 BW verplicht deze vooraf te waarderen op onze balans. Het niet doen, of niet nauwkeurig redeneren van deze waardes zou dus in strijd zijn met onze jaarverslaggeving.

 

Het probleem met Salescodes is dan dus ook dat we niet nauwkeurig kunnen vaststellen hoeveel kosten we zullen gaan maken in de toekomst omdat niet vast staat hoeveel bonnen er verzilverd kunnen worden. Hier zullen we voor de toekomst heel zorgvuldig naar moeten kijken samen met onze accountant hoe hier gedegen mee om te gaan."

 

Ik kan mij echter helemaal niet in dit verhaal vinden.

 

Weet iemand hoe het zit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als iemand me zoekt, dan sta ik bij de printer heul veul 10% kortingsbonnen te printen. Dan heb ik de komende jaren genoeg aftrekbare kosten heb om geen inkomstenbelasting meer te betalen. Ondertussen verhoog ik mijn tarieven vast met 10%, want je weet maar nooit. 8)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Fiscalist: "Kortingsbonnen in welke vorm dan ook vertegenwoordigen een waarde die daar thuis hoort en vooraf gewaardeerd moet worden als zijnde “mogelijk nog te maken kosten”.

Je mag fiscaal niet zomaar lukraak een voorziening vormen voor "mogelijke" kosten. Eén van de eisen daarvoor is namelijk dat het nagenoeg zeker moet zijn dat je die kosten gaat moeten maken. Een generiek kortingsbonnetje dat anoniem aan jan en alleman wordt uitgedeeld voldoet daar mijns inziens echt niet aan.

 

Je moet volgens mij gewoon je omzet normaal inboeken, dus zonder korting. En als er een kortingscode is gebruikt, boek je die korting op dát moment apart in de kosten (ergens in de 4- of 5-groep als "Korting wegens kortingsbon" ofzo).

 

Ik denk dat je misschien beter een voorziening kunt treffen voor de fiscale gevolgen van de beweringen van deze fiscalist... ::)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Je moet volgens mij gewoon je omzet normaal inboeken, dus zonder korting. En als er een kortingscode is gebruikt, boek je die kosten op dát moment apart in de kosten (ergens in de 4- of 5-groep als "Korting wegens kortingsbon" ofzo).

 

Verkoop met een zekere korting levert toch gewoon een lagere omzetbijdrage op? Ik kan me vergissen, maar kortingsbonnetjes (bedragen) worden doorgaans bewaard ter interne verantwoording of hooguit als managementinformatie. Heeft dat werkelijk met je boekhouding en externe verantwoording te maken?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je moet volgens mij gewoon je omzet normaal inboeken, dus zonder korting. En als er een kortingscode is gebruikt, boek je die kosten op dát moment apart in de kosten (ergens in de 4- of 5-groep als "Korting wegens kortingsbon" ofzo).

Verkoop met een zekere korting levert toch gewoon een lagere omzetbijdrage op? Ik kan me vergissen, maar kortingsbonnetjes worden hooguit bewaard ter interne verantwoording. Heeft dat werkelijk met je boekhouding te maken?

Je kan besluiten om simpelweg alleen de omzet (met de korting er al af) in te boeken. Voor de winstberekening maakt dat inderdaad niet uit. Als je echter een boekhouding wilt waar je wellicht later nog zinnige informatie uit moet kunnen halen, dan zou ik toch adviseren om de 'echte' omzet enerzijds te boeken en de eventuele korting anderzijds.

 

Als je winst uiteindelijk dat jaar wat tegenvalt, kun je dan meteen zien of het lag aan een te lage marge of misschien aan de kortingsactie. Daarmee blijft dus mogelijk in de toekomst belangrijke commerciële informatie bewaard. En je kunt omzetten van producten en periodes vergelijkbaar houden, de in- en verkoopkosten naast elkaar blijven leggen en in één oogopslag zien hoeveel zo'n kortingsactie daadwerkelijk kost.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je allerlei kortingsbonnen verspreidt die recht geven op korting op een toekomstige aankoop, dan doe je daar natuurlijk nu niets mee.

 

Maar wanneer het recht zou geven op een soort teruggaaf van geld, of recht op een gratis levering straks of zoiets, dan is het wel goed koopmansgebruik om hier een voorziening voor te treffen.

 

Je zou dan moeten berekenen wat het bedrag van de voorziening moet zijn. Dat is vrij arbitrair natuurlijk, maar het is niet anders.

 

En hoe je dat vervolgens 'boekt' is een tweede: meestal breng je dingen als omzetbonus, kortingen e.d. in mindering op de omzet en (op de balans in mindering) op de handelsdebiteuren, maar misschien is het in dit geval beter om het als een schuld/verplichting op te nemen (als er geen vorderingen daar tegenover staan bijvoorbeeld).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er kunnen meerdere situaties voorkomen waarbij je een cadeaubon/ /waardebon/kortingsbon uitgeeft:

 

1:verkoop van een cadeaubon. Deze komt inderdaad op de balans terecht maar niet in de winst en verlies. De boeking is hier liquide middelen aan kortlopende schulden.

2:je verkoopt iets en vermeld daarbij dat je bij die aankoop een kortingsbon krijgt op een volgende aankoop. In dit geval valt er iets voor de mening van jouw fiscalist te zeggen. Je zou dan kunnen zeggen dat die korting betrekking heeft op die aankoop en dus nog een schuld in de toekomst oplevert. In dit geval maak je een schatting van de nog te geven korting. Maar hier zou ik ook begrijpen als je de korting niet op neemt op de balans omdat je die korting ook als een marketingmiddel kan zien om in de toekomst meer te verkopen, dan heeft die korting dus voornamelijk betrekking op de omzet die nog moet komen. Misschien dus ook een beetje afhankelijk hoe hoog die korting is. Bij de Ikea reken je nu 20 euro af voor een kerstboom waarbij je meteen een cadeaubon van 19 euro ontvangt. In dat geval snap ik dat je de bon meeneemt op de balans en in de winst en verlies. Maar bij een bon van 10% zou ik dat dus denk ik niet doen.

3:jouw huidige situatie (dus geen enkel verband met de omzet die al gemaakt is). Stel je stuurt op 31 december 2015 de kortingsbonnen op dan heeft die korting helemaal niets te maken met de omzet en dus het resultaat van 2015 als ze pas in 2016 ingeleverd gaan worden. Die korting heeft dan volledig betrekking op de omzet van 2016 dus hoort ook thuis in de winst en verlies van 2016. Google hiervoor eventueel het realiteitsbeginsel/matching principe van het goedkoopmansgebruik. Maar toch ga je een verplichting aan met die bonnen. Dit dient in een jaarrekening opgenomen te worden bij de niet uit de balans blijken verplichtingen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.