• 0

Nieuwe bedrijf starten als blogger

Beste leden,

 

Sinds paar maanden draait mijn blog goed. Ik heb dagelijks rond de 1500 unieke bezoekers. Ik heb google adsense op mijn website, en hiermee verdien ik rond de 200 euro per maand.

Nu hebben paar bedrijven mij benaderd voor een advertorial, waarmee ik 300 euro per advertorial kan verdienen. Hierdoor wil ik een bedrijf starten, alleen weet ik helemaal niks hierover.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Met welke programma kan ik facturen maken?

Waar moet ik nog meer op letten?

Als jullie een goed boek hierover weten, hoor ik dat ook graag.

 

alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

belangrijke vraag is ook.. de bedragen zien er nog niet heel ondernemend uit.

 

waarom wil je nu al er een bedrijf van maken? zie je dit als fulltime job? of wil je vooral bij verdienen? denk je dat het moet omdat je aanbiedingen krijgt?

 

gerichte vragen zijn altijd beter te beantwoorden dan "wie weet wat ik allemaal wil doen"

weten wat je motivatie is helpt daarbij ook..

Link naar reactie
  • 0

belangrijke vraag is ook.. de bedragen zien er nog niet heel ondernemend uit.

 

waarom wil je nu al er een bedrijf van maken? zie je dit als fulltime job? of wil je vooral bij verdienen? denk je dat het moet omdat je aanbiedingen krijgt?

 

gerichte vragen zijn altijd beter te beantwoorden dan "wie weet wat ik allemaal wil doen"

weten wat je motivatie is helpt daarbij ook..

 

Ik ben zelf nog student, en zie dit zeker niet als fultime job, maar meer als een bijbaan. Ik denk dat wanneer ik mezelf als een bedrijf voorstel, dat ik ook serieuzer genomen word.

Link naar reactie
  • 0

belangrijke vraag is ook.. de bedragen zien er nog niet heel ondernemend uit.

Tja, €200 per maand kan je niet van leven.

 

Maar aan de andere kant, als ik nog even naar je verhaal kijk vind ik het razend knap dat je nu al op 1500 unieke bezoekers per dag zit en daar bovendien €200 aan Adsense inkomsten uit haalt.

Dat zijn enorm goede ratios want normaal is Adsense echt dubbeltjeswerk.

Bovendien zijn er al contacten met bedrijven die (per stuk) voor €300 een advertorial willen plaatsen.

 

Petje af voor deze cijfers (ik ken wel een paar tieners die hier een moord voor zouden doen...)

Maar of het genoeg is om de huur te betalen weet ik niet. Daarvoor zou je eigenlijk iets meer een gestructureerd plan moeten hebben hoe je gaat groeien.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

 

Ik ben zelf nog student, en zie dit zeker niet als fultime job, maar meer als een bijbaan. Ik denk dat wanneer ik mezelf als een bedrijf voorstel, dat ik ook serieuzer genomen word.

 

in elk geval niet door jou volgers.. in tegendeel zelfs misschien.. zij zijn op zoek naar mensen die ze op bewonderen of gewoon interessant vinden..

 

voor opdrachtgevers? dat moet ook maar blijken.. kijk eens hoe andere bloggers omgaan met sponsered content.. vaak is het erg onduidelijk dat de blogger betaald heeft gekregen voor de post.

De bedrijven die je benaderen zijn in veel gevallen niet op zoek naar zakelijke contacten en zakelijke deals.. ze willen juist graag volgers bereiken die niet meer of moeilijk met gewone reclame zijn te beïnvloeden of te bereiken.

 

als jij geen ambitie hebt om ondernemer te worden moet je nu niet zomaar een onderneming beginnen. de inkomsten zijn zo te lezen laag genoeg om gewoon als inkomsten uit overige werkzaamheden aan te geven en het voor nu als "easy money" te zien. Helemaal prima om je er nu in te verdiepen wat handiger is en wat erbij komt kijk maar het voornaamste argument moet niet zijn dat je denkt serieuzer genomen te worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even wat aannames: Je schrijft vlot en eerlijk over bepaalde producten. Waarschijnlijk ook onafhankelijk. Dat is vermoedelijk de reden dat je zoveel bezoekers krijgt.

 

Weet je zeker dat je dat advertorials op je blog wilt? Stel je krijgt een product waar je positief over moet schrijven wat niet deugt, smaakt, stinkt, etc, etc. Wat doe je? Jij verbindt er persoonlijk je goede naam aan.

 

Ik weet best dat het hier een businessforum is, maar wilde het toch even vragen. Zie het als een lange termijn strategie: wat waarderen mensen aan je blog en zet je dat niet op het spel?

 

Zijn die bedragen voor advertorials ok? Het lijkt heel wat, maar mischien is die 300,- euro voor het bedrijf wel een koopje om jouw zegen over hun product te krijgen. Als je dan toch je onafhankelijkheid verkoopt, mischien eens kijken of je er meer geld voor kunt krijgen. Waarom gelijk met het eerste bod akkoord gaan?

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Weet je zeker dat je dat advertorials op je blog wilt? Stel je krijgt een product waar je positief over moet schrijven wat niet deugt, smaakt, stinkt, etc, etc. Wat doe je? Jij verbindt er persoonlijk je goede naam aan.
In sectoren als fashion, beauty, cooking, living en jonge gezinnen is de blogosfeer al een behoorlijke mallemolen geworden van vage dealtjes. Bloggers hebben daar juist het idee dat ze serieus genomen worden als iemand ze betaalt om eens een stukkie te schrijven. Wat de lezer daar nou van vindt? Daar is onderzoek naar gedaan door aanstormend communicatiewetenschappers die contentmarketing op NU.nl en NRC Next getest hebben.

 

De lezer vindt alles best, zo lang het maar 'leuk' is. ::)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank Twabla, duidelijk de lezer is zo te zien blij met zijn "gratis" artikelen en informatie. En heeft niet door dat ie via een achterdeurtje toch betaald voor zijn leuke content.

 

Maar je zou er mischien als Blogger zelf nog een probleem mee kunnen hebben om een positief artikel te tikken over een product dat eigenlijk niet goed is. Ik zal ouderwetsch zijn.

 

Saitama. Zou je willen verklappen over welk onderwerp je Blogt?

Link naar reactie
  • 0

 

Maar je zou er mischien als Blogger zelf nog een probleem mee kunnen hebben om een positief artikel te tikken over een product dat eigenlijk niet goed is. Ik zal ouderwetsch zijn.

 

 

Het lijkt mij zeker belangrijk dat je achter alle producten staat die je wilt vertegenwoordigen. Andes is je blog snel verlaten...

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

Als ik daar /*een beetje off-topic*/ over door mag gaan:

 

Het valt mij op dat veel nieuwssites en tech of marketing blogs de laatste maanden steeds meer artikelen plaatsen die, als je goed kijkt, geschreven blijken te zijn door iemand van een bedrijf wat rechtstreeks met het onderwerp van het artikel te maken heeft. Bijvoorbeeld deze. Zelfde lettertype, zelfde opmaak als een 'gewoon' artikel.

Vroeger stond bij zo iets nog netjes -advertorial- maar dat lijkt niet meer de norm. Ik vind dit zelf erg verwarrend omdat ik dan niet weet of ik een onafhankelijk artikel krijg of promotionele content.

 

Doen sites dit uit gebrek aan redacteuren en komen ze zo aan gratis content?

Gaat het nog verder en wordt er gewoon betaald voor deze artikelen?

Of is het een onschuldig artikel door een "professional uit het veld"?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Vroeger stond bij zo iets nog netjes -advertorial- maar dat lijkt niet meer de norm. Ik vind dit zelf erg verwarrend omdat ik dan niet weet of ik een onafhankelijk artikel krijg of promotionele content.
Ga der maar van uit dat dit gezwel nu snel groeit. Ik heb een jaar geleden geteld bij een prijswinnend vakblad: van de vijftien artikels waren er veertien aan een adverteerder te koppelen. Het droop er niet van af, maar voor mij was de conclusie evident. De uitverkoop was volop bezig. Het corrumpeert namelijk enorm. De uitgever rent van deal naar deal. De hoofdredacteur is steeds aan het balanceren. De individuele auteurs verkrampen. De onafhankelijke journalisten maakten plaats voor enthousiaste bloggers die copywriting in een journalistiek jasje passen.

 

Er bestaat niet zoiets als één waarheid. Onafhankelijkheid is best lastig te definiëren. Maar iedereen weet wanneer het niet meer onafhankelijk is. Dat begint met een paar 'gesponsorde bijdragen' en een paar jaar later moeten alle keuzes afgewogen worden tegen commerciële belangen. De grote dagbladen hebben nog katernen die onafhankelijk gemaakt worden, de regiopers idem, maar de rest is snel aan het eroderen.

 

Het is eigenlijk net als met voorverpakt en voorbereid voedsel in de supermarkt. Ga der maar van uit dat ermee geknoeid wordt. Bah!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een jaar geleden geteld bij een prijswinnend vakblad: van de vijftien artikels waren er veertien aan een adverteerder te koppelen. Het droop er niet van af, maar voor mij was de conclusie evident. De uitverkoop was volop bezig. Het corrumpeert namelijk enorm. De uitgever rent van deal naar deal. De hoofdredacteur is steeds aan het balanceren. De individuele auteurs verkrampen. De onafhankelijke journalisten maakten plaats voor enthousiaste bloggers die copywriting in een journalistiek jasje passen.

Jeetje, veertien van de vijftien artikelen. Dan zit ik dus eigenlijk gewoon een 'reclame blaadje' te lezen. En dan bovendien ook nog naast, onder, boven en over het artikel 'echte' banners ter afleiding.

 

Misschien is het feestje van de gratis 'kwaliteitscontent' op Internet wel over.

Je kan kiezen tussen betaalde (zeg maar het 'Blendle' model) content achter een login, of 'gratis' content waar je bijna zeker van weet dat het een promotioneel artikel is.

 

Ik dacht zelf eigenlijk dat het fenomeen wat onschuldiger was. Zo had je vroeger ook al 'professionals uit het veld' die iets schreven in een vakblad. Bijvoorbeeld een jurist in het Advocatenblad. Goed voor de naam van de jurist en een mooi artikel voor het blad.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Het mag niet. De Reclame Code stelt dat commerciële inbreng transparant moet zijn. Maar niemand die zich daar druk over maakt. In het voorbeeld van de advocaat die een bijdrage levert aan een juristenblad is het belang behoorlijk transparant, zou ik zeggen.

 

Overigens is het idee Content wants to be Free nu wel over. Zeker Free as Free Beer. Maar we hebben nog een lange reis voor de boeg om te beseffen dat sommige goeie content gemaakt wordt door mensen die ervan leven. En dat er dus een bekostigingsmodel nodig is die de onafhankelijkheid beschermt.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren een mail gekregen dat ik een factuur kan geven zonder btw vermelding. Dat heb ik nu ook gedaan, maar dit kan ik niet blijven doen. Op een gegeven moment verdien ik te veel om dit allemaal als overige inkomsten op te geven. Ik verwacht dat ik de komende 6 maanden, 200 euro via adsense binnen krijg, en daarnaast maandelijks ook 2 advertorials. Mijn inkomsten zullen maandelijks dus rond de 800 euro zijn. Hiervoor moet ik me wel inschrijven bij kvk.

 

Blog schrijven is leuk, maar het kost tijd. En als je ervoor betaald krijgt om je studie kosten (boeken, collegegeld, huur) te betalen waarom niet. Ik ben zelf 2e jaars geneeskunde student en heb dus nog een lange weg te gaan. Ik moet wel vertellen dat ik gesponsorde artikelen in de categorie advertorials zet. Je zult als lezer altijd zien dat het om een advertorial gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En in de branded content heb je nog verschillende gradaties.

 

Het plaatsen van het aloude ingestuurde persbericht is als zodanig prima herkenbaar, en heeft over het algemeen een vrij hoog actualiteitsgehalte cq. bevat iets dat over het algemeen als nieuws gezien kan worden.

Ik plaats zelf zo'n 75% van de ingestuurde persberichten. soms 1 op 1 en soms pas ik het bericht aan.

 

Wat mij stoort is dat ik vrijwel wekelijks wordt benaderd door tussenpersonen/contentmarketeers die tegen betaling een bericht op mn blog willen plaatsen met een link naar het betreffende bedrijf waarvoor ze reclame moeten maken.

 

in 99 van de 100 gevallen zijn die artikelen zo tenenkrommend oppervlakkig en slecht dat ik ze niet eens durf te plaatsen. Ze hebben zich niet verdiept in mijn lezersgroep, weten niks van het onderwerp en schrijven een stuk dat kant nog wal raakt en alleen maar bedoeld is om linkjuice te krijgen.

 

Als ik dat zou plaatsen zou ik mn lezers snel kwijt zijn, en ik heb inmiddels besloten geen tijd meer in dat soort verzoeken te steken.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Het is hier al een keer benoemd, maar ga inderdaad na of je je blog vol van banners en andere reclamemateriaal wilt laten voorzien. Ikzelf heb ook een persoonlijke blog en heb bewust ervoor gekozen om dit niet te doen.

Waarom niet? Ik wil dat ik mijn persoonlijkheid voorop kan stellen. Dat betekend ook dat eerlijkheid voorop staat en niet dat ik betaald moet worden voor alleen maar goede reviews, terwijl het product misschien super ruk is.

Daarnaast wil ik ook de keuze behouden met wie ik samenwerk. Dan maar een aantal bedrijven minder. Ik blog privé voor mijn plezier, niet omdat ik er geld mee wilt verdienen.

 

Denk er nog maar goed over na of je deze stap daadwerkelijk wilt zetten.

 

 

www.sparklecopywriting.nl

Link naar reactie
  • 0

Denk er nog maar goed over na of je deze stap daadwerkelijk wilt zetten.

Eens met je opvatting. Ooit keert de wal het schip. Kan me niet voorstellen dat mensen echt blij zijn met een medialandschap vol gesponsorde content. Het is wel prettig als er een paar plekken overblijven waar de selectie gemaakt wordt door een onafhankelijke redactie of bloggers die gewoon schrijven wat ze zelf willen. Maar misschien is dat wishfull thinking.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.