• 0

Informatie over intellectueel eigendomsrecht gevraagd

Ik heb een figuur ontworpen. Ik hoop deze verder te ontwikkelen en zo mogelijk als boek en/of in andere vormen op de markt te brengen. Ik wil echter wel zeker weten dat dit mijn ontwerp is en als dat zo is, wil ik ook mijn ontwerp beschermen.

Na zelf op het internet te hebben gezocht, ben ik eigenlijk geen steek wijzer geworden. Ik ben een leek en ik heb geen idee waar ik moet en kan beginnen zonder dat mij meteen een rekening wordt gestuurd.

 

Kan iemand mij de juiste richting in wijzen?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rafaella,

 

Allereerst welkom op higherlevel!

 

Een creatieve uiting is automatisch beschermd door het auteursrecht ; niemand mag dus zo maar jouw unieke figuur gebruiken zonder jouw toestemming, zolang jij maar kunt aantonen dat jij de oorspronkelijke ontwerper/bedenker bent. (En meestal betekent dat: kunnen aantonen dat je de eerste bent/was die het figuur gebruikte of publiceerde)

 

Daarnaast kun je een bijzonder figuur of model ook als (beeld)merk of model vastleggen bij het Benelux Bureau voor het Intellectueel Eigendom (BBIE)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar dan wordt er wél meteen een rekening gestuurd natuurlijk...

Yep, extra bescherming kost geld, net zoals airbags ;)

 

(oeps, Norbert was me voor)
Wat een schitterend forum is dit toch. Een vraag op zaterdagmiddag, en binnen 10 minuten reageren maar liefst 3 personen :)

 

Hartelijk dank voor de informatie
graag gedaan!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het auteursrecht biedt in eerste instantie voldoende bescherming. Wanneer je een hele merchandising-machine gaat opzetten, wordt het merkrecht relevant. Het auteursrecht krijg je gratis!