• 0

Informatie over intellectueel eigendomsrecht gevraagd

Ik heb een figuur ontworpen. Ik hoop deze verder te ontwikkelen en zo mogelijk als boek en/of in andere vormen op de markt te brengen. Ik wil echter wel zeker weten dat dit mijn ontwerp is en als dat zo is, wil ik ook mijn ontwerp beschermen.

Na zelf op het internet te hebben gezocht, ben ik eigenlijk geen steek wijzer geworden. Ik ben een leek en ik heb geen idee waar ik moet en kan beginnen zonder dat mij meteen een rekening wordt gestuurd.

 

Kan iemand mij de juiste richting in wijzen?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rafaella,

 

Allereerst welkom op higherlevel!

 

Een creatieve uiting is automatisch beschermd door het auteursrecht ; niemand mag dus zo maar jouw unieke figuur gebruiken zonder jouw toestemming, zolang jij maar kunt aantonen dat jij de oorspronkelijke ontwerper/bedenker bent. (En meestal betekent dat: kunnen aantonen dat je de eerste bent/was die het figuur gebruikte of publiceerde)

 

Daarnaast kun je een bijzonder figuur of model ook als (beeld)merk of model vastleggen bij het Benelux Bureau voor het Intellectueel Eigendom (BBIE)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar dan wordt er wél meteen een rekening gestuurd natuurlijk...

Yep, extra bescherming kost geld, net zoals airbags ;)

 

(oeps, Norbert was me voor)
Wat een schitterend forum is dit toch. Een vraag op zaterdagmiddag, en binnen 10 minuten reageren maar liefst 3 personen :)

 

Hartelijk dank voor de informatie
graag gedaan!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het auteursrecht biedt in eerste instantie voldoende bescherming. Wanneer je een hele merchandising-machine gaat opzetten, wordt het merkrecht relevant. Het auteursrecht krijg je gratis!

 

Als het nodig is om te handhaven, wordt het duurder. Maar dan wordt je creatie blijkbaar bewonderd. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Als het nodig is om te handhaven, wordt het duurder.
Nader toegelicht: er zit een privaatrechtelijke en strafrechtelijke dimensie in het auteursrecht, maar de politie en het OM komen vrijwel nooit in actie. Die hebben belangrijker zaken op de agenda. Je moet dus een advocaat inhuren. Inbreuk op het auteursrecht is relatief makkelijk aan te tonen, maar als je schadevergoeding wil moet je wel kunnen beargumenteren dat je schade hebt. Je kan ook winstafdracht eisen, maar dan moet je aannemelijk maken dat de inbreker winst gemaakt heeft met jouw creatie.

 

Veel gedoe!

 

Laat je niet leiden door vrees voor namakers; begin gewoon met een positieve instelling!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo'n figuur krijgt pas echt waarde door de bekendheid maar vooral door het eigen karakter wat je kan creëren. Het kan dus geen kwaad om eens te kijken of je door bepaalde accenten toe te voegen of juist weg te laten de zogenaamde "eigenheid" kan vergroten.

Die eigenheid bepaald ook in grote mate of je kan optreden tegen mensen die iets vergelijkbaars maken maar net wat andere accenten gebruiken denk aan Nijntje versus Hello Kitty en Barby tov Sindy.

 

Het kan in jouw geval ook geen kwaad om je creatieve proces dus de eerste schetsen tot en met de definitieve figuur in een I depot vast te leggen. Het geeft weinig juridische zekerheid maar versterkt bij inbreuk wel je bewijspositie. Het is ook niet duur (35 Euro)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

.

Laat je niet leiden door vrees voor namakers; begin gewoon met een positieve instelling!

 

 

 

Dank je voor jouw antwoord. Het gaat er mij eigenlijk voornamelijk om dat ik het een ander niet aanwil doen en mocht het uiteindelijk zo ver komen dat ik verder wil en kan uitbreiden, ik niet opeens van plagiaat word beschuldigd.

Ik heb mijn figuur niet nagetekend, anders zou ik niet eens hoeven vragen maar waar ik mijn inspiratie vandaan haal is mij zelf vaak ook niet duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er mij eigenlijk voornamelijk om dat ik het een ander niet aanwil doen en mocht het uiteindelijk zo ver komen dat ik verder wil en kan uitbreiden, ik niet opeens van plagiaat word beschuldigd.

Het gebeurt uiteraard dat mensen iets creëren en pas later beseffen dat ze onbewust geïnspireerd zijn door iets wat ze elders gezien of gehoord hebben. Dat kan vervelende gevolgen hebben. Je moet dan ook wel onderzoek doen en vermijden dat je in andermans vaarwater komt. Denk bv aan Alfred Jodokus Kwak en Donald Duck.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je moet dan ook wel onderzoek doen ...

Maar hoe doe je dat en wanneer heb je voldoende onderzoek gedaan? Ik vraag me dat ook wel eens af bij singers/songwriters die een nieuw liedje hebben geschreven en willen weten of dat origineel is. Je kunt m.i. geen complete vergelijking maken met al die honderduizenden liedjes die eerder zijn geschreven.

 

En bij een liedje zou je nog een noten-volgorde tegen een database aan kunnen houden om een soortgelijk patroon te ontdekken, maar hoe doe je dat met een figuur?

Link naar reactie
  • 0

En bij een liedje zou je nog een noten-volgorde tegen een database aan kunnen houden om een soortgelijk patroon te ontdekken, maar hoe doe je dat met een figuur?

 

Visuele objecten zijn volgens mij een van de makkelijkste dingen. Gewoon een 'reverse image search' bij Google of Tineye.

 

*update* Oeps, ik heb denk ik 'figuur' verkeerd begrepen. Bedoelen we met 'figuur' hier een figuur als in "stripfiguur"?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik begin wel benieuwd te worden naar waar we het hier over hebben.

Meestal is de volgorde namelijk andersom. Je maakt als kunstenaar een (strip)boek of film en daar komen bepaalde karakters in voor. Die wil je beschermen ivm met merchandise e.d. Meestal regelen uitgeverijen dat soort dingen dacht ik.

 

Maar begrijp ik het nu goed dat je alleen nog maar een "leuk poppetje"* hebt ontworpen en dat nog voordat er een boek oid is al wil beschermen? Dan lijkt het mij gewoon een 'creatieve uiting' en die is automatisch beschermd door het auteursrecht. Je hoeft daarvoor echt niet je schetsboek naar het Merkenbureau te sturen.

 

(* misschien is je karaktertje heel bijzonder, maar je snapt denk ik mijn redenatie wel)

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

Maar hoe doe je dat en wanneer heb je voldoende onderzoek gedaan? Ik vraag me dat ook wel eens af bij singers/songwriters die een nieuw liedje hebben geschreven en willen weten of dat origineel is. Je kunt m.i. geen complete vergelijking maken met al die honderduizenden liedjes die eerder zijn geschreven.

 

En bij een liedje zou je nog een noten-volgorde tegen een database aan kunnen houden om een soortgelijk patroon te ontdekken, maar hoe doe je dat met een figuur?

 

In theorie ziet dat er inderdaad als onbegonnen werk uit. Maar in de praktijk is het vaak minder moeilijk. Een (strip) figuur laten zien aan een aantal stripliefhebbers in een bepaald genre zal heel snel resultaat hebben. Een figuur in de Anime of Manga stijl zit in een heel andere hoek dan krantenstrips en die zijn weer anders dan comics of disney strips.

Mooi voorbeeld van een heel eigen stijl die momenteel heel polulair is zijn de strips van Joan Cornella. Het is dus niet alleen het figuur maar ook de omgeving en in dit geval ook de absurde verhaallijn die bijdraagt aan het "eigen karakter".

 

Vandaar dat ik eerder opperde om zo veel mogelijk een eigen stijl te ontwikkelen. Je mag je best laten inspireren door anderen maar het moet zeker niet zo zijn dat er twijfel ontstaat wie iets gemaakt heeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je onafhankelijk van elkaar tot hetzelfde resultaat komt, heb je allebei een auteursrecht.

 

In het geval van de TS is het dus vrij simpel: als uit schetsen en uit de ontwikkeling van de figuur blijkt dat deze oorspronkelijk ontwikkeld is door de TS, heeft ze geen probleem.

 

Wat wel tot problemen kan leiden is als uit deze eerste schetsen blijkt dat de TS zich te veel heeft laten inspireren door een bekende figuur.

 

Waar precies die grens ligt, volgt uit de jurisprudentie. Daar is weinig over te zeggen zonder dat het door een rechter wordt getoetst.

 

Wat gevallen waar ik aan moet denken:

 

- George Harrison die met het nummer My Sweet Lord een hit heeft en met vertrouwen een auteursrechtenzaak tegemoet, totdat de rechter vaststelt dat Harrison toch echt He's So Fine heeft gekend en dat zijn nummer dus plagiaat is. (Instructief verhaal om te googelen.)

 

- De uitgevers Marvel en DC die naar eigen zeggen sinds de jaren 1960 het merk 'super hero' in handen hebben. (En ongeoorloofd gebruik ervan ook vervolgen - wie wist dat?)

 

- De stijl van de schilderijen van Gerdine Duijsens die van de rechter en het hof een soort-van-niet-helemaal-maar-stiekem-toch-auteursrecht kreeg. Pas bij de hoge raad werd bevestigd dat er op een stijl niet een auteursrecht drukt, zelfs niet een soort van - maar wie wil er tot aan de hoge raad procederen?

 

Ik ben geneigd te zeggen; als je het figuur onafhankelijk hebt ontwikkeld, maak je dan niet te veel zorgen. Bewaar wel je documentatie in een archief. Als je vraag eigenlijk is: "ik probeer die-en-die figuur te kopiëren, wat moet ik veranderen om te zorgen dat ik geen inbreuk maak?", dan hang je - maar dat is dan wellicht ook terecht.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.