• 0

Vervoer en fiscus

Ls,

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak. Voor het vervoer gebruik ik mijn privé auto waar ik 0,19 cent per km voor declareer. Nu ben ik van plan een extra activiteit te gaan ondernemen waarvoor ik een bakfiets wil aanschaffen. Kan ik deze zakelijk aanschaffen, btw terugvragen, afschrijven en nog steeds doorgaan met de 0,19 cent voor mijn auto?

 

Gr Hilko

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Effe Googlen: https://www.anno2020.nl/fiets-van-de-zaak/

Dit heeft verder niks met de km-vergoeding voor je auto te maken. Voor elke zakelijk gereden km met je privé-auto mag je nog steeds die 19 cent tellen.

 

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Ik heb momenteel een eenmanszaak. Voor het vervoer gebruik ik mijn privé auto waar ik 0,19 cent per km voor declareer. Nu ben ik van plan een extra activiteit te gaan ondernemen waarvoor ik een bakfiets wil aanschaffen. Kan ik deze zakelijk aanschaffen, btw terugvragen, afschrijven en nog steeds doorgaan met de 0,19 cent voor mijn auto?

Als de bakfiets er voor zorgt dat je geen (zakelijke) kilometers met die auto meer maakt, dan zullen er wellicht weinig kilometers overblijven om nog 19 cent over te vergoeden. Maar in principe mag je natuurlijk blijven doorgaan met die vergoeding.

 

Er schuilt echter nogal wat achter je ogenschijnlijk onschuldige vraag. Ik wil je namelijk wijzen op het feit dat je wel het soort kilometers dat je maakt met deze bakfiets moet gaan bijhouden. Je zult namelijk zowel voor de inkomsten- als omzetbelasting moeten gaan corrigeren als er deels privé mee wordt gereden. En die correctie is verschillend voor ieder van de belastingen.

 

Voor de inkomstenbelasting geldt dat je de kosten voor zover die niet zakelijk zijn ook niet mag aftrekken van je winst. Het percentage van de kosten die je niet mag aftrekken is [privé- en woonwerkkilometers] gedeeld door [totale kilometers].

 

Verder heb je bij de 'bakfiets van de zaak' ook gewoon bijtelling. Je schrijft de bakfiets waarschijnlijk af in 5 jaar tijd, dus heb je jaarlijks 20% van de aanschafprijs aan afschrijving. Als je bakfiets ook privé gebruikt, zul je de eerste 5 jaar ook een bijtelling hebben. Dat is 20% x het privégebruikpercentage x aan de aanschafprijs (ex btw).

 

Stel dat de bakfiets 6.050 euro heeft gekost en dat je deze voor 75% zakelijk gebruikt. Dan vraag je bij aanschaf dus de volledige btw eerst terug (1.050 euro). De aanschafprijs ex. btw is dus 5.000 euro. Vervolgens schrijf je 1.000 euro per jaar af op de bakfiets. Deze trek je af van je winst. Maar omdat je de bakfiets 25% privé gebruikt, heb je 250 'bijtelling'. Hetzelfde geldt voor alle gerelateerde kosten. Die mag je dus ook niet volledig aftrekken van je winst.

 

Voor de btw (omzetbelasting) heb je iets soortgelijks. Je mag de btw op aanschaf, onderhoud, etc aanvankelijk wel allemaal terugvragen, maar je zult wel moeten corrigeren voor het privégebruik. Vervelend genoeg is dit percentage voor de omzetbelasting anders dan voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting zijn alleen de écht zakelijke kilometers zakelijk (en woonwerkverkeer dus niet). Dus als je met de bakfiets uitsluitend woonwerkkilometers maakt, kan het zo zijn dat je geen beperking hebt in aftrekbaarheid van de kosten voor de inkomstenbelasting, maar dat je voor de omzetbelasting per saldo géén btw mag terugvragen.

 

Tot slot: hoewel je bakfiets waarschijnlijk voor de inkomstenbelasting al binnen 5 jaar is afgeschreven (en gecorrigeerd), moet je volgens mij deze btw-correctie voor de omzetbelasting 10 jaar toepassen!

 

Idee: Als je de bakfiets voor minder dan 90% zakelijk gebruikt, kun je dat ding misschien beter privé kopen en ook 19 cent per zakelijke - en/of woonwerkkilometer vergoeden. Als je de bakfiets voor 90% of meer zakelijk gaat gebruiken, heb je eigenlijk geen keus. Dan móet de bakfiets als ondernemingsvermogen wordt aangemerkt en geldt dus het bovenstaande.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dit kunnen misschien wel de regels zijn voor prive gebruik van zakelijke bedrijfsmiddelen, maar waarom betaalt men voor prive ritten met de bakfiets (elk rijdend vervoermiddel) ook niet gewoon 19 cent per kilometer terug op de omzet van het bedrijf? Wel veel eenvoudiger ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Kan ik deze zakelijk aanschaffen, btw terugvragen, afschrijven en nog steeds doorgaan met de 0,19 cent voor mijn auto?
Natuurlijk kan dat, voor zover je de privé auto voor zakelijke ritten gebruikt. Met de bakfiets naar Groningen, om iets af te leveren of een dienst te verrichten, lijkt mij niet aangenaam als je kantoor/werkplaats in Maastricht is gelegen.

 

... en ja, die (bak)fiets kan je zakelijk aanschaffen, btw terugvragen en afschrijven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
maar waarom betaalt men voor prive ritten met de bakfiets (elk rijdend vervoermiddel) ook niet gewoon 19 cent per kilometer terug op de omzet van het bedrijf? Wel veel eenvoudiger.
Kan ... maar moeilijk te bewijzen, die zakelijke kilometers, als de kilometerteller niet nagelvast op de fiets zit gemonteerd.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste gaat het om een zakelijke bakfiets waarbij ik voorstelde om 19 cent per kilometer (voor prive gebruik) aan de onderneming te verrekenen. En ook al zou het andersom zijn dan is er met een nagelvaste kilometerteller ook nog geen bewijs. Het bewijs zit hem in het aantonen waar men was (agenda) en op welke tijd en dat men er niet tevoet is gekomen.

 

Het is overigens een eerlijkheidsgedrag, dat men uberhaupt prive kilometers opgeeft. Een controleur zal volgens mij niet makkelijk met een omgekeerde bewijslast komen dat er prive mee gereden is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.