• 0

return on investment gevoelskwestie voor prive-investeerder??

Beste wijze dames en heren van HL,

 

Tijdens het opstarten van een nieuw project tegen het vraagstuk aangelopen welke afspraken ik moet maken met een prive-investeerder (goede vriend) over wat hij terugkrijgt voor zijn investering/lening.

Na wat leeswerk over investeringen etc ben ik tot de conclusie gekomen dat dit vaak een gevoelskwestie is?? eens?

 

zo nee, zijn er standaard richtlijnen of ideeen die duidelijkheid kunnen geven of ik met de prive-investeerder een lening af moet sluiten of juist een percentage van de winst. en wat voor percentage dan??

 

een factor die meespeelt hierin is volgens mij het risico. hoe meer risico hoe hoger t rendement zou moeten zijn.

welke factoren spelen nog meer een rol?

 

is dit inderdaad een gevoelskwestie dan hoor ik graag wat jullie gevoel is??

Ik wil graag natuurlijk zelf t minste risico, t meeste winst etc ;-)), maar aangezien het goede vrienden zijn wil ik niet het onderste uit de kan, ik zou het juist leuk vinden als zij hier ook goed aan mee verdienen.

 

vorig jaar heb ik filiaal 1 opgezet en dit zijn de cijfers voor jaar t eerste jaar

 

korte schets project.

verhuur in de toeristen sector in adam.

kosten eenmalig 50.000 (verbouwing)

jaarlijkse opbrengsten 60.000

jaarlijkse kosten 36.000

jaarlijkse netto winst minimaal 24.000.

verwachting is dat de netto winst naar +- 40.000 stijgt en daar blijft

 

nu wil een goede vriend 50.000 investeren voor filiaal twee. ik ken de regels, trucjes etc, en zal deze verbouwen, opzetten en runnen. Het idee is om met de winst uit filiaal 2 filiaal 3 op te zetten enzovoorts. Het zou dus kunnen dat er straks best veel inkomsten gaan komen.

 

Hoor heel graag hoe de wijze heren met ervaring dit aan zouden pakken??? wat zegt jullie gevoel?

er zijn zoveel mogelijkheden. En ik weet niet wat normaal is?

lening? percentage van de winst van 1 filiaal? vast bedrag? alleen verder groeien? samen groeien?

 

Alvast veel dank,

 

vriendelijke groet,

Aike Malchus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

wat zegt jullie gevoel? Er zijn zoveel mogelijkheden. En ik weet niet wat normaal is?

lening? percentage van de winst van 1 filiaal? vast bedrag? alleen verder groeien? samen groeien?

Mijn 'gevoel' is denk ik minder belangrijk dan jouw gevoel.

Jij gaat de lening/investering aan en zult het geld moeten terugverdienen.

 

Wat wil je zelf?

Alleen een lening en verder geen bemoeienis of zoek je juist een partner waarmee je samen kan groeien?

Waar voel jij je goed bij?

 

Of ben je blij met alles wat je krijgt aangeboden? Dan gaat het er om wat jouw investeerder wil.

Wat geeft hij aan als voorkeur? Als vrienden moet je daar open over kunnen praten lijkt mij.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reactie Hans,

goeie vraag, wat wil ik? daar ben ik toevallig net mee bezig.

 

T belangrijkste vind ik een eerlijke verdeling van inbreng en opbrengsten die voor iedereen goed voelt. ook hou ik graag zelf de controle. inbreng naast geld is niet echt nodig.

 

alleen heb ik hier dus geen ervaring mee en vind t dus erg lastig om in te schatten wat normaal is kwa verdeling.

 

Ik moet oppassen dat ik niet te makkelijk een te groot aandeel weggeef.

 

een eerste voorstel van hun kant is geweest om het met zijn drieen te doen, twee investeerders a 25.000 en realsieer t. en dan allen 33%.

ik heb echter het gevoel dat ik dan te veel "weg geef" en zelf te weinig over houdt.

of is dit juist heel normaal?

 

zelf voel ik denk ik meer voor bijvoorbeel 15%-15%-70%,

bij een verwachtte winst van 40.000 zou 15% 6000 rendement zijn op jaarbasis.

of is 10%-10%-80% reeler??

 

een ander advies is geweest om het gewoon te lenen, dan zou financieel het voordeligst zijn aangezien 5% rente op 50.000 maar 2.500 op jaarbasis is, maar ja dan draag ik wel het risico dus...

en ondanks dat dat heel klein is wil ik dat dus graag voorkomen.

 

hoor graag goeie voorstellen...

 

nogmaals dank

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoor heel graag hoe de wijze heren met ervaring dit aan zouden pakken??? wat zegt jullie gevoel?

er zijn zoveel mogelijkheden. En ik weet niet wat normaal is?

lening? percentage van de winst van 1 filiaal? vast bedrag? alleen verder groeien? samen groeien?

Uit ervaring kan ik zeggen dat je je in beginsel juist niet door je gevoel moet laten leiden bij het maken van zo'n investering of lening. Dat betekent dus domweg een kille en zakelijke overeenkomst, een hoofdsom die niet onverantwoord hoog is, eventueel een onderpand, een fatsoenlijk (annuitair of lineair) aflossingsschema en een behoorlijke (zakelijke) rente.

 

Als investeerder moet je redelijk aan de worst-case-scenario-kant gaan zitten en je baseren op daadwerkelijke of minstens aannemelijke cijfers. Kosten vallen namelijk bijna altijd tegen. Vooraf worden toch altijd posten vergeten, waar je later pas aan denkt. Bovendien kan de geldvrager er al dan niet bewust belang bij hebben om kosten te laag of potentiële opbrengsten te hoog voor te spiegelen. Pas dus op met die luchtkastelenwinsten. Een marge van 40% (24k op 60k omzet) vind ik namelijk erg fors en eerlijk gezegd een beetje ongeloofwaardig, alsof het op de achterkant van een bierviltje is uitgewerkt. Ik zou in de verhuursector - rekening houdend met loonkosten - eerder denken aan een winst van 8% van de omzet, als het al niet (veel) minder is. Maar goed, daar ligt dus een schone taak voor je weggelegd om daar achteraan te gaan.

 

Oh, en ook als je nu al weet dat je eigenlijk geen "Nee" tegen deze investering of lening gaat durven zeggen, dan is dat nu al een teken dat je het in beginsel eigenlijk niet moet doen. Dat betekent namelijk dat er al te veel andere dan louter financiële motieven meespelen. Probeer dus niet te veel naar een uitkomst toe te redenen. Probeer te kijken of je de cijfers bij elkaar krijgt, ongeacht wat de uitkomst van die exercitie zal zijn.

 

Verder zul je jezelf ook twee gezichten moeten (kunnen) aanmeten, nadat je eventueel die lening hebt verstrekt. Enerzijds moet je met harde hand het aflossingsschema durven afdwingen. Veel mensen kennen namelijk geen grenzen tussen zakelijk en privé. Zo kan er misbruik van je relatie gemaakt worden door zakelijk een loopje met je nemen. Als je het geld eenmaal hebt uitgeleend, kan de ontvanger van dat geld namelijk al snel denken dat je "heus niet zo moeilijk zal doen" als die een keer niet afbetaalt of zelfs een "een beetje extra" verwachten, terwijl je in zo'n geval eigenlijk onmiddellijk een aangetekende brief moet sturen om een mogelijke ingebrekestelling aan te kondigen.

 

Maar als privépersoon moet je tegelijkertijd met fluwelen handschoen in immateriële zin bereid zijn om te (blijven) helpen, bijvoorbeeld in de vorm van tips of adviezen, ongeacht of je het eens bent met wat de geldontvanger uiteindelijk met die hulp doet! Je bent namelijk geen werknemer en al helemaal geen baas over die persoon.

 

Ken je plaats dus en verwacht geen automatische "quid pro quo"! Je positie als investeerder binnen de onderneming is tamelijk non-existent. Je geeft de controle over je geld uit handen. Je leent het geld wel aan iemand, maar daarmee bepaal je nog niet wat ermee gebeurt. Dat kan dus tot 'teleurstellingen' leiden van de kant van jou als geldgever. En ook dat zal uiteindelijk een negatieve invloed kunnen hebben op je onderlinge (persoonlijke) verhouding, als je daar vantevoren onvoldoende rekening mee houdt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

dank voor je reactie uit de ogen van de investeerder! heel nuttig.

 

ik ben echter wel diegene die het project gaat opzetten. en erg benieuwd hoeveel ik de investeerder moet teruggeven voor de 50.000 die er geinvesteerd word??

 

het lijkt misschien bierviltjes werk, maar er zitten harde cijfers van afgelopen jaar bij, alleen verwoord ik het hier even vrij simpel, maar inderdaad zijn de cijfers riant!

 

ik ben me goed op de hoogte van het feit dat er gevaren aan zitten om prive en zakelijk te mengen, dit is echter een risico wat we samen willen nemen. maar t liefst leen ik niks, maar verkoop ik een deel van t bedrijf...maar hoeveel vind ik erg moeilijk??

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.