• 0

Boekhouding na fusie

Ik wilde graag vragen of mensen hier wellicht ervaring mee hebben gehad.

Ik en een vriend van mij hebben samen een aparte BV. Wij willen in 2016 gaan fuseren.

Maar is het nodig om zijn BV cijfers in te voeren in mijn administratie of is het beter om na de fusie alsnog 2 aparte boekhouding te hebben van de BV's en dit alleen weer te geven in de jaarrekening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het twee gescheiden bedrijven met ieder hun eigen markten zijn, kun je best de boekhouding gescheiden blijven voeren. Althans, grote delen van die administratie. Bijvoorbeeld de btw bij verschillende percentages moet je toch al goed scheiden. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat die administratie heel anders is ingericht. Dit is dus als de reden van de fusie puur een risicospreidende is, of de wil tot samenwerking, of bijv in één pand gaan werken en die kosten delen.

 

Bij gescheiden administraties houd je ook veel beter zicht op de winstgevendheid van de afzonderlijke takken. Dus zelfs als (of juist als) je kosten deelt, moet je die toch toerekenen aan één van de onderliggende activiteiten.

Je moet dan nog wel in de laatste stap de zaak op elkaar aansluiten. Samenvoegen tot bijv. één winst, één btw-aangifte

 

Wanneer jullie verschillende activiteiten in elkaar overlopen lijkt het me een open deur dat je dat ook in één administratie gaat vastleggen. Dan is het echt een fusie qua werkzaamheden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie wijzen op artikel 10 boek 2 bw:

 

'Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de rechtspersoon en van alles betreffende de werkzaamheden van de rechtspersoon, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de rechtspersoon kunnen worden gekend.'

 

Het lijkt mij daarom niet verstandig om 2 verschillende administraties te voeren. Bovendien wordt het ook lastig als er betalingen op de bank plaats vinden voor de andere administratie. Dan moet je weer met rekening-couranten etc gaan werken. Bovendien moet er te alle tijde 1 administratie gecreëerd kunnen worden om aan de boekhoudplicht in 2:10 te kunnen volden.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.