• 0

China import [CE markering]

Beste lezers,

 

Ik ben van plan machines uit China te importeren, deze zijn (nog) niet op de Nederlandse (Europese) markt te koop.

Op de producten zit geen CE keurmerk, dit wil ik zelf gaan organiseren in Nederland.

Omdat ik dan de keuringsrapporten in handen heb, is dit volgens ons een goede actie.

Graag kom ik in contact met mensen die ervaringen hebben met deze materie.

 

[verandering: titel]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onze leveranciers in China produceren op vraag volgens de nodige keurmerken. Zij laten dit al testen ter plaatse en hebben hun eigen certificaten. Het is wel de bedoeling om hier ook nog te testen voor onze certificaten. Zo zijn we zeker dat het in orde is.

 

Als je machines zonder certificaat aankoopt en ze hier gaat reguleren, loop je wel meer risico op afkeuring. Ook de kosten van dergelijk tests zijn niet min. Dus als je al in China kan starten met een keurmerk sluit je wel al meer verrassingen uit.

 

Het hangt natuurlijk van elke situatie specifiek, maar keurmerken vormen een belangrijke factor in de selectie van onze leveranciers.

 

Groet,

Bart.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@luckyluck en Bart: CE is een markering, en geen keurmerk

 

Van TÜV:

Misverstanden CE-markering

 

CE-markering is geen keurmerk. Bij producten met minimale risico's zijn de eisen namelijk niet dusdanig dat kan worden gesproken van kwaliteitborging (module A, zelfcertificatie). De primaire doelen van CE-markering zijn het bevorderen van vrij verkeer van goederen/producten in EER-lidstaten en het verhogen van veiligheid in gebruik van producten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik spreek hier vanuit onze ervaring met keurmerken, ik weet niet wat vereist is voor machines...

Machines moeten voldoen aan de machine richtlijn, maar ook die CE markering is meestal een eigen verklaring, tenzij in de machinerichtlijn specifiek anders vermeld staat.

 

Zie ook dit recente topic: Bepalen of iets wel of niet een machine is en de daarbij behorende CE normering

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

CE is een verklaring, geen certificering.

 

Iedereen kan zelf zijn eigen verklaring opstellen.

 

Een "CE verklaring" ziet er vaak imposant uit, waardoor de indruk ontstaat dat het officieel is, een certificering betreft en er meer achter zit dan daadwerkelijk het geval is.

 

Vandaar dat afnemers vragen om CE van TUV, derde testinstantie of GS bijvoorbeeld.

Want daar testen ze echt op de richtlijnen waaraan een product moet voldoen.

 

Naast CE voor alle produkten zijn er andere eisen die per produktgroep gelden.

Bijvoorbeeld RoHS, EMC, LVD, ERP, Reach die voor vele electronische artikelen/apparaten vereist zijn.

 

Zelf importeurtje spelen zonder de spelregels te kennen is heel gevaarlijk.

De keuringsdienst van waren is heeeel actief afgelopen jaar en naast bedrijfsbezoeken waarbij goederen in beslag genomen (kunnen) worden, controleren ze nu ook bij de invoer (douane) op juiste documentatie/labeling/certificering. En dat gaat verder dan een CE verklaring want ook verpakking, gebruiksaanwijzing, installatie instructies etc moeten aan bepaalde eisen voldoen.

 

De tijd van doe maar wat, is altijd goed en kraait geen haan naar zijn langzamerhand voorbij aan gaan.

 

Niet leuk voor de snelle webshop jongens die 10.000 artikelen "voeren", wel beter voor consument en bedrijfsleven. Produkten worden veiliger en beter hierdoor maar enkel de importeurs die weten wat ze doen blijven over. De rest zal van alibaba naar distributeur/importeur moeten gaan.

 

Wordt nog intressant komend jaar want de druk zal veel meer opgeschroeft worden hoor ik in de wandelgangen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

Voor de duidelijkheid ik ga geen importeurtje spelen, wij importeren nu vanuit Italië en Duitsland.

Wij zoeken juist personen,bedrijven die ervaring hebben met China import en export.

 

Ik heb idd nu begrepen dat CE een markering is en geen keurmerk.

Het gaat er mij om wel traject ik moet volgen of welke partijen mij daarin kunnen adviseren.

 

Dus tips zijn welkom

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wil je de machines voor heel Europa importeren of alleen voor Nederland? Is het voor B2B of B2C?

Als ik vragen mag: waarom is dat relevant voor de vragen van TS? Productveiligheid / CE geldt voor de hele EU, en ongeacht of het voor consumenten of bedrijven bestemd is.

 

Of bedoel je iets anders?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

Voor de duidelijkheid ik ga geen importeurtje spelen, wij importeren nu vanuit Italië en Duitsland.

Wij zoeken juist personen,bedrijven die ervaring hebben met China import en export.

 

 

 

 

Als je de machines vanuit Italie of Duitsland importeert zal de desbetreffende leverancier voor het CE gebeuren zorg moeten dragen. Maar in je openingspost heb je het over het importeren van machines vanuit China ?

 

In dat geval ben je zelf verantwoordelijk voor het keurmerk (en dat kan je ook niet afschuiven op een keuringsinstantie). Zaken al risico-inventarisatie, constructiedossier etc mag je dan, al dan niet met Chineese ondersteuning, zelf beoordelen of het voldoen aan de machinerichtlijn (en dat is iets anders dan voldoen aan een norm)

 

november 2019 R.I.P. - Rust in Vrede Tiny - Met dank voor al je bijdragen aan ons forum.

Link naar reactie
  • 0

Bijvoorbeeld voor de WEEE regeling in Duitsland. Extra bult papier en uitzoekwerk om je product daar te mogen verkopen. Verschil in garantietermijnen, regels koop op afstand per EU lid. Beren genoeg op de weg.

 

 

 

maar dat staat geheel los van de CE regeling ;D. De CE is voor zowel B2B als B2C gelijk

november 2019 R.I.P. - Rust in Vrede Tiny - Met dank voor al je bijdragen aan ons forum.

Link naar reactie
  • 1

En voor diegene ie toch eens willen weten wat CE eigenlijk is kan ik het boekje van HG Verwey aanbevelen: "CE-markering van machines"

 

http://www.vertoog.nl/onze-uitgaven/speciale-uitgaven/57-shop/speciale-uitgaven/201-ce-markering-van-machines

 

Ik heb er geen aandelen, ken de goede man niet maar het is voor een ieder die eens wil kijken wat CE nu inhoudt, voor E 25,-- , een aanrader

november 2019 R.I.P. - Rust in Vrede Tiny - Met dank voor al je bijdragen aan ons forum.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.