• 0

Merknaam/logo registratie te duur voor internationaal, andere oplossing?

Goedendag, ik heb mij onlangs bezig gehouden met de merk/logo registratie van mijn merknaam, ik ben weliswaar al 4 jaar bezig in dezelfde branch maar zie mijzelf na een paar veranderingen wel als een startup, toch wil ik een soort van vastlegging voor mijn merknaam/logo

 

nu heb ik hiernaar geinformeerd, maar ik kwam er achter dat Europa en de verenigde staten al snel 5000 euro excl btw kost. en internationaal kwam je al op 150.000 euro, wel voor 10 jaar maar dit soort bedragen heb ik niet als startend bedrijf.

 

nu is mijn vraag is er naast de url (www) naam vastleggen nog iets anders wat ik zou kunnen doen als bewijs dat het mijn naam is,

 

het enige waar ik bang voor ben is dat er vergelijkbare namen/logo

s op de markt komen/ namaak van het product (producten worden in china geproduceerd).

of wegkaping van mijn naam./logo.

 

ik hoor graag goede ideeen.

 

b.v.d.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

het enige waar ik bang voor ben is dat er vergelijkbare namen/logos op de markt komen/ namaak van het product (producten worden in china geproduceerd) of wegkaping van mijn naam./logo.

 

 

Stel nou dat je het merk geregistreerd krijgt, hoe ga je dan bescherming afdwingen? Dan moet je toch advocaten kunnen betalen?

 

Namaak van producten voorkom je bovendien niet met een merkregistratie. Je zal je beter moeten voorbereiden!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedendag, ik heb mij onlangs bezig gehouden met de merk/logo registratie van mijn merknaam, ik ben weliswaar al 4 jaar bezig in dezelfde branch maar zie mijzelf na een paar veranderingen wel als een startup, toch wil ik een soort van vastlegging voor mijn merknaam/logo

 

nu heb ik hiernaar geinformeerd, maar ik kwam er achter dat Europa en de verenigde staten al snel 5000 euro excl btw kost. en internationaal kwam je al op 150.000 euro, wel voor 10 jaar maar dit soort bedragen heb ik niet als startend bedrijf.

 

nu is mijn vraag is er naast de url (www) naam vastleggen nog iets anders wat ik zou kunnen doen als bewijs dat het mijn naam is,

 

het enige waar ik bang voor ben is dat er vergelijkbare namen/logo

s op de markt komen/ namaak van het product (producten worden in china geproduceerd).

of wegkaping van mijn naam./logo.

 

ik hoor graag goede ideeen.

 

b.v.d.

 

 

 

Waar heb je geinformeerd? Want ik vind het nogal veel, en nogal onnodig.

 

Je moet eerst kijken waar je markt is. NL, Benelux, europa, wereldwijd? Die moet je beschermen. En neem het een beetje ruim, met het oog op toekomstige groei, maar ovedrijf niet. Alleen Mars en Coca Cola en zo nemen wereldwijd een merkregistratie, dat heb je als startend bedrijf niet nodig. Ik denk dat je met Europa al een heel eind komt.

 

Dat kost 1050 Euro aan officiele fees bij de darvoor aangewezen instantie, het OHIM in Alicante. Je kunt het zelf doen. Als je je laat vertegenwoordigen moet je met een beetje rondshoppen wel iemand kunnen vinden die dat voor een paar honderd Euro doet, en ook nog voorkomt dat je stomme fouten maakt, want dat kan echt wel.

 

Je moet voor 1500-2000 echt wel klaar kunnen zijn voor Europa. En misschien is de benelux wel genoeg voor jou, dan ben je makkelijk klaar voor 1000 Euro of minder.

 

OK, neem China er dan bij om daar toch eens een keer een boze brief te kunnen sturen naar een namaker. Maar ga je echt optreden, een fabriek binnen vallen in China? Ik denk het niet. Dan kun je beter de douane in Europa laten optreden als ze waarschijnlijke namaak aantreffen bij import, dat is een van hun taken.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Een merknaam kost wat geld, maar als je serieus met je bedrijf bezig bent is het belangrijk. Namaak uit China voorkom je er niet mee, wel de verkoop onder dezelfde naam in het geregistreerde gebied.

 

Claim nu alvast zoveel mogelijk domeinen met de naam die je gebruikt. Als je deze bij provider registreert, zijn ze een paar Euro per jaar.

 

Ikzelf heb mijn naam via merkbureau geregistreerd. Het voordeel daarvan is dat je een gratis vooradvies krijgt. Ga je daarna verder, dan kost en Benelux merk € 800. Als je merk in de Benelux hebt geregistreerd mag niemand een volledige EU registratie doen. Lekker lean dus.

 

Succes.

 

Mod edit: partnerlinks verwijderd

 

 

Jortt: Boekhouden met een Glimlach! http://www.jortt.nl

Scrum - Agile - Marketing - Sales - Lean

Link naar reactie
  • 0

Zou gewoon beginnen met de Benelux registratie dan heb je 6 maanden (prioriteitsrecht) om te beslissen of je ook een gemeenschapsmerk (EU) wil met het betreffende merk. Als je jezelf goed inleest en je doet het zelf dan kost een Benelux merk 240 Euro. Met wat hulp kom je zeker (ver) onder de 1000 euro uit als je een beetje zoekt.

 

Wat helemaal niets kost is een handelsnaam. Als je handelsnaam nu Jansen BV is en je merk "Bravo" kan je de handelsnaam hetzelfde maken als de (niet geregistreerde) merknaam. Een handelsnaam geeft je minder rechten dan een merknaam maar is altijd beter dan niets. De rechten van een handelsnaam worden sterker naarmate je meer bekendheid en een zekere reputatie (pos/neg ;)) weet te krijgen met de naam.

 

Je logo is, als het origineel is tenminste, beschermd onder het auteursrecht. Dit ontstaat vanzelf en gratis.

 

Zelfs al heb je geen enkel budget, dan nog mogen anderen je niet zomaar kopiëren als je het een beetje slim aanpakt.

Link naar reactie
  • 0

Nog wat andere zaken om mee in overweging te nemen:

 

- Als je de kosten van handhaving en registratie bij elkaar optelt (k1) en je zet dat af tegen de kosten van het te zijner tijd introduceren van een nieuw merk (k2), waarbij te zijner tijd telt als dat moment waarop je k1 wel kunt betalen, wat is dan goedkoper?

 

Waarmee ik bedoel: als je de kosten van een groot merk nog niet kunt betalen, is het misschien handiger eerst zo groot te groeien dat je die kosten wel kunt betalen.

 

- Hoe 'goed' is je merk? Bijvoorbeeld: Hyves, hadden die echt de strategie een belangrijk sociaal netwerk te worden als de uitspraak van hun merknaam in het Engels voor een geslachtsziekte staat? Het maakte op mij de indruk dat de merknaam er voornamelijk voor de Benelux was, meer niet, en dat ze óf een exit in gedachten hadden waarbij ze aan een TMG of Sanoma verkocht zouden worden, óf hun naam t.z.t. wilden veranderen.

 

Ik vermoed dat de meeste Nederlanders overschatten hoe bruikbaar hun merk in het buitenland is. Heb je daar onderzoek naar gedaan? Dat lijkt me verstandig voordat je een merk aanvraagt in landen waarin het nauwelijks bruikbaar is.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een tip: registreer de belangrijke domeinnamen, en domeinnamen die erop lijken. Met belangrijke domeinnamen bedoel ik dan: .com / .net / .nl / .es / .de

 

Het registeren van je merknaam en/of logo is iets wat veel mensen onderschatten, wat wij meestal doen is het vastleggen in de VS. De rest volgt later altijd bij ons. Maar als jij van plan bent om iets in de benelux in de markt te zetten is dat zinloos. Ligt dus een beetje aan je product en situatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Namaak uit China voorkom je er niet mee, wel de verkoop onder dezelfde naam in het geregistreerde gebied.

Met een registratie voorkom je niks. Je hebt alleen een sterkere positie om handhaving af te dwingen. Maar je moet nog steeds naar de rechter stappen. Weet je nog van van die importeur die maatregelen wilde nemen tegen HEMA omdat die Zopo-smartphones van dezelfde leverancier ging verkopen?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.