• 0

Zelfbouw computer als investering, wat zijn de criteria?

Ik ben videomaker van beroep, en ik ga voor mijn bedrijf zelf een high end computer in elkaar zetten , gemaakt van losse onderdelen. Een moederbord, videokaart, behuizing, processor etc etc tot ik een complete computer heb. Nu weet ik dat ik al deze onderdelen bij elkaar mag optellen en zien als 1 investering die boven de 450 euro komt, en dus mag gaan afschrijven. Maar ik heb wel wat vragen over:

 

- wat zijn de criteria om losse onderdelen te mogen optellen tot 1 geheel, zoals in dit geval (is het zo dat de onderdelen onlosmakelijk verbonden moeten zijn aan het eindproduct of zo?)

 

- mogen de verschillende onderdelen bij verschillende leveranciers gekocht worden (dus op verschillende facturen

 

- en mogen de onderdelen op verschillende data gekocht worden? En zo ja.. Wanneer gaat de investering (computer) dan 'lopen'? Stel ik koop de helft deze maand, en de andere helft in januari. En ik begin hem in januari te gebruiken. Telt de investering dan mee in 2016, of in 2015 omdat ik toen het eerste onderdeel kocht?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me wel handig om alle onderdelen in hetzelfde boekjaar te kopen, zeker als je de investering wilt afschrijven maar de onderdelen per stuk minder dan 450 euro kosten.

 

Als je het niet wilt afschrijven maar eenmalig als kosten wilt opvoeren kun je het juist scheiden door een deel in december en de rest in januari aan te kopen. Dit werkt uiteraard alleen als geen van de onderdelen duurder dan 450 euro is (dan moet je het afschrijven, veronderstelt dat het langer dan een jaar mee gaat).

Link naar reactie
  • 0
Dit werkt uiteraard alleen als geen van de onderdelen duurder dan 450 euro is (dan moet je het afschrijven, veronderstelt dat het langer dan een jaar mee gaat).

Als je starter bent, mag je willekeurig afschrijven, dus (als je wilt) ook alles in één keer.

 

Denk ook aan mogelijke investeringsaftrek (in 2015 of 2016).

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden..

 

Maw, als ik het als investering wil zien (en gebruiken voor de investeringsaftrek bijvoorbeeld), dan is het wel zon handig om het of dit jaar allemaal te kopen, of alles volgend jaar? Dus niet verdeeld over 2015/16?

 

En het is dus geen probleem dat het verschillende leveranciers zijn op verschillenda data?

 

thanks!

Link naar reactie
  • 0
Maw, als ik het als investering wil zien (en gebruiken voor de investeringsaftrek bijvoorbeeld), dan is het wel zon handig om het of dit jaar allemaal te kopen, of alles volgend jaar? Dus niet verdeeld over 2015/16?
Voor de investeringsaftrek (KIA) geldt in 2015 een drempelwaarde van €2.301. Als je met je totaal aan investeringen voor dit jaar daaronder blijft, stel de aankoop dan uit tot 2016. Voor alle duidelijkheid ... de drempelwaarde is ex btw.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

het is nog leuker: je mag zelf je afschrijvingsregel verzinnen. Als starter dan.

Heet de 'willekeurige afschrijving'

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/willekeurige_afschrijving/startende_ondernemer

 

je kunt er zo mee spelen: let op dat als je verder nog niet aan de max van je inkomen zit, je juist NIET wilt afschrijven , en zo je winst nog wat hoger houdt. Dan kun je in latere jaren nog WEL wat afschriven

Link naar reactie
  • 0

Veel van de onderdelen in zon computer zijn minder dan 450 per stuk. Voeding is 150 euro, behuizing ook, koeling ook etc etc. Slechts een aantal onderdelen zitten erboven (monitor, processor, videokaart). Ik wil alles gewoon op een hoop gooien en als 1 investering zien. En dat kan voor zover ik begreep.

 

Want op het moment dat het 1 investering wordt, telt het mee voor mijn investeringsaftrek van 2016

Link naar reactie
  • 0
Waarom zou je willen "afschrijven"? Als je losse onderdelen koopt hoef je niks af te schrijven en heb je het belastingvoordeel gelijk bij de aanschaf.

 

Ik vraag me trouwens wel af hoe je een "high end" computer bouwt zonder onderdelen die meer dan €450 kosten.

Het eerste kan belangrijk zijn als de KIA in beeld komt.

 

Het tweede kan belangrijk zijn voor onderdelen die minder kosten dan €450 en niet zelfstandig kunnen werken.

 

Een kwestie van goed koopmansgebruik ... rekenen dus.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst gaat van één investering uit als het bedoeld is om gezamenlijk te gebruiken. Of te wel, kan je bij een controle uitleggen waarom je iets wel of niet als investering hebt geboekt. Goed koopmanschap idd. Daarnaast moet je boekhouding ook consequent zijn. Dus bij toekomstige aankopen moet je dezelfde redenering gaan toepassen. Dus winst die je nu denkt te pakken kan later tegen je gaan werken. Het totaalbedrag lijkt me niet spannend genoeg de randen van wet op te gaan zoeken.

Jortt: Boekhouden met een Glimlach! http://www.jortt.nl

Scrum - Agile - Marketing - Sales - Lean

Link naar reactie
  • 0

Van alle regels heb ik niet veel verstand.

 

Ik weet wel dat een edit-computer in 5 jaar afschrijven hardwaretechnisch gezien een beetje onzinnig is, tenzij je alleen recht-toe-recht-aan montages maakt. Bij het zwaardere renderwerk betaalt iedere 3 jaar een nieuwe computer zich zeker uit door de vaak meer dan verdubbelde rekensnelheid.

Maar ja, de overheid houdt van 'overzichtelijke' regels (maw in 5 jaar afschrijven) ipv de realiteit dat in 'intens high-end computer gebruik' een 5 jaar oude computer bijna prehistorisch is.

 

Maar dat ter zijde :P

 

Als je starter bent, heb je in ieder geval nog de flexibele keuze qua afschrijven :)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Van alle regels heb ik niet veel verstand. Ik weet wel dat een edit-computer in 5 jaar afschrijven hardwaretechnisch gezien een beetje onzinnig is, tenzij je alleen recht-toe-recht-aan montages maakt.

Op zich is het volstrekt onbelangrijk dat je een computer in 5 jaar fiscaal moet afschrijven. Als je je werk goed doet heeft die computer zich, bedrijftechnisch gezien, binnen die periode al vele malen terugverdiend. Zo niet, dan ben je als ondernemer en producent verkeerd bezig.

 

Overigens denk ik dat je voor een professionele high-end video-editing computer met met meerdere monitoren en benodigde software moeilijk onder de 10.000 euro kunt blijven. Een high-end videocard voor video-editing, zoals de NVIDIA Quadro K6000 bijvoorbeeld, kost al meer dan 7.000 euro ex. btw. Alles heeft z'n prijs ... het is maar net wat voor een productiemiddel je nodig hebt ... en waarvoor je juist dát productiemiddel nodig denkt te hebben.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

hmmm dit is dan waarschijnlijk een open deur intrappen... maar stel je investeert in zon computer. Je moet deze dus fiscaal in 5 jaar afschrijven.

 

Maar stel verkoopt hem na 3 jaar omdat je een nieuwe nodig hebt. Je hebt dan als het goed is 60% afgeschreven, en heb dan nog 2 jaar over... Vervalt dat dan omdat je het product niet meer in je bezit hebt?

Link naar reactie
  • 0

Beste Allard,

 

Als je niet voldoet aan de voorwaarden voor vervroegde afschrijving, moet je de computer inderdaad in 5 (of meer) jaar afschrijven. Vaak doe je er echter geen 5 jaar mee.

 

Stel de computer kost € 3.000 exclusief BTW en heeft na 5 jaar geen restwaarde.

De afschrijving is dan € 600 per jaar (3.000 / 5).

Stel je verkoopt de computer na 3 jaar voor € 500 exclusief BTW.

 

Er is dan 3 jaar afgeschreven à € 600 = € 1.800.

De boekwaarde is dan € 3.000 - 1.800 = € 1.200.

Bij verkoop voor € 500 is er dan een verlies (= extra afschrijving) van € 700 (1.200 - 500).

 

Deze "kosten" komen dan in mindering op je winst in het jaar van verkoop.

Er gaat dus geen afschrijvings-mogelijkheid verloren.

 


Als je op deze computer investeringsaftrek hebt ontvangen, kan verkoop binnen 5 jaar een desinvesteringsbijtelling tot gevolg hebben. Dat is mede afhankelijk van het verkoopbedrag en eventuele andere desinvesteringen in hetzelfde jaar.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
Maar stel verkoopt hem na 3 jaar omdat je een nieuwe nodig hebt. Je hebt dan als het goed is 60% afgeschreven, en heb dan nog 2 jaar over... Vervalt dat dan omdat je het product niet meer in je bezit hebt?
Je mag zoveel en zo vaak nieuwe computers kopen als je wilt. Elke nieuwe computer betekent de start van een nieuwe afschrijving.

 

Belangrijker is wat je met de oudere computer doet ... behouden voor je privé museum of verkopen. Bij verkoop kan er sprake zijn van een boekwinst of boekverlies. Is het verkoopbedrag hoger dan de boekwaarde op dat moment dan spreek je over boekwinst. Is het verkoopbedrag lager dan de boekwaarde op dat moment dan spreek je over boekverlies. Het moge duidelijk zijn ... boekwinst verhoogt je winst van de onderneming ... boekverlies verlaagt het.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

... behouden voor je privé museum
Ik heb mijn eerste computers (zelfbouw met soldeerbout) uit 1979 en 1984 hier nog staan . . . Die zijn inmiddels wel volledig afgeschreven. ;)
Als collectors item kan dat wel een zekere waarde vertegenwoordigen.

 

Voor de Belastingdienst is het belangrijk om te weten of oude zaken een genotwaarde of een beleggingswaarde bezitten. ;)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm wacht

 

Ik snap nu wat boekwaarde inhoudt.. En dat dat dus verschilt van realisatiewaarde.

Een product kan na 3 jaar gebruik een boekwaarde hebben van 2000 euro..maar in werkelijkheid nog maar te verkopen zijn voor 500 euro. Dan is dat de realisatiewaarde...

 

Maar wat is dan precies restwaarde? Is dat wat een product opbrengt na 5 jaar (als de afschrijvingsperiode voorbij is?) Als dat het geval is..kan je dan de restwaarde zien als de realisatiewaarde na 5 jaar?

 

Link naar reactie
  • 0
Maar wat is dan precies restwaarde?
De restwaarde is het bedrag waarvan je denkt dat het apparaat na 5 jaar nog waard is ... een persoonlijke inschatting dus. De afschrijving is overigens het aankoopbedrag minus de restwaarde.

 

De restwaarde kan positief zijn, of nul, maar ook negatief. Een negatieve restwaarde ontstaat o.a. wanneer een apparaat ontmanteld en/of vernietigd moet worden. Dat ontmantelen en/of vernietigen is meestal niet gratis. Wanneer je een afgeschreven apparaat probeert te verkopen, dan zijn ook daar meestal kosten aan verbonden.

 

Tegenwoordig wordt van een (kleine) investering de restwaarde veelal op nul gezet en schrijf je het aankoopbedrag voor 100% af. Zet je de restwaarde op nul en blijkt na vijf jaar het apparaat bij verkoop toch nog wat waard te zijn, dan maak je dus een boekwinst ... en dat is belastbaar. De Belastingdienst krijgt z'n geld, linksom of rechtsom, toch wel in handen. Een afgeschreven apparaat is overigens pas wat waard als er een koper voor is gevonden. De nul-optie is m.i. daarom de aangewezen route.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar wat doe je na de afschrijfperiode met de hergebruikte onderdelen? Dat wil zeggen, de onderdelen die je weer in je nieuwe computer gebruikt? Ik hou altijd mijn harddisks, dat scheelt veel tijd want dan hoef ik niks opnieuw te installeren. Moet je dan de waarde van die hergebruikte oude disks aftrekken van het restwaarde bedrag? En hoe weet je wat een vijf jaar oude harddisk waard is die in een twee jaar oude computer heeft gezeten? En hoe gaat het met je afschrijving als je na een jaar een nieuwe CPU in je computer zet?

Link naar reactie
  • 0
Maar wat doe je na de afschrijfperiode met de hergebruikte onderdelen?
1. Blijven gebruiken

2. Ongebruikt bewaren

3. Verkopen

4. Vernietigen

 

En hoe weet je wat een vijf jaar oude harddisk waard is die in een twee jaar oude computer heeft gezeten?
Volgens goed koopmansgebruik ... dat mag je zelf beslissen.

 

En hoe gaat het met je afschrijving als je na een jaar een nieuwe CPU in je computer zet?

Doorlaten lopen of afschrijven (afboeken) van de oude CPU ... ook volgens goed koopmansgebruik ...

 

1. Ongebruikt bewaren

2. Verkopen

3. Vernietigen

 

Hetzelfde geldt voor inruilen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.