• 0

Zelfbouw computer als investering, wat zijn de criteria?

Ik ben videomaker van beroep, en ik ga voor mijn bedrijf zelf een high end computer in elkaar zetten , gemaakt van losse onderdelen. Een moederbord, videokaart, behuizing, processor etc etc tot ik een complete computer heb. Nu weet ik dat ik al deze onderdelen bij elkaar mag optellen en zien als 1 investering die boven de 450 euro komt, en dus mag gaan afschrijven. Maar ik heb wel wat vragen over:

 

- wat zijn de criteria om losse onderdelen te mogen optellen tot 1 geheel, zoals in dit geval (is het zo dat de onderdelen onlosmakelijk verbonden moeten zijn aan het eindproduct of zo?)

 

- mogen de verschillende onderdelen bij verschillende leveranciers gekocht worden (dus op verschillende facturen

 

- en mogen de onderdelen op verschillende data gekocht worden? En zo ja.. Wanneer gaat de investering (computer) dan 'lopen'? Stel ik koop de helft deze maand, en de andere helft in januari. En ik begin hem in januari te gebruiken. Telt de investering dan mee in 2016, of in 2015 omdat ik toen het eerste onderdeel kocht?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me wel handig om alle onderdelen in hetzelfde boekjaar te kopen, zeker als je de investering wilt afschrijven maar de onderdelen per stuk minder dan 450 euro kosten.

 

Als je het niet wilt afschrijven maar eenmalig als kosten wilt opvoeren kun je het juist scheiden door een deel in december en de rest in januari aan te kopen. Dit werkt uiteraard alleen als geen van de onderdelen duurder dan 450 euro is (dan moet je het afschrijven, veronderstelt dat het langer dan een jaar mee gaat).

Link naar reactie
  • 0
Dit werkt uiteraard alleen als geen van de onderdelen duurder dan 450 euro is (dan moet je het afschrijven, veronderstelt dat het langer dan een jaar mee gaat).

Als je starter bent, mag je willekeurig afschrijven, dus (als je wilt) ook alles in één keer.